Emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag
24 september 2025 - Utrecht - Beschikbaar
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
Cognitieve gedragstherapie
29 uur
blended cursus: naast klassikale uren, literatuur lezen en toepassingsopdrachten in de praktijk wordt er een actieve en intensieve bijdrage gevraagd via de online leeromgeving.
emotieregulatieproblemen in ontwikkelingsperspectief
uitgebreid silstaan bij grensoverschrijdend probleemgedrag: oorzaken, gevolgen en verband met emotieregulatie
aandacht voor diagnostiek, indicatiestelling en diverse behandelvormen
onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCT
Cursus Autismespectrumstoornissen bij kind en jeugd
09 oktober 2025 - Online & Utrecht - Beschikbaar
Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
27.25 uur
Een verdiepende en meer genuanceerde kijk op ASS
State of the art kennis en vaardigheden
Een brede scope aan thema’s binnen het centrale thema van ASS: van herkennen en signaleren tot diagnosticeren en behandelen en begeleiden van kind/jongere én ouders/gezin
Een optimale verbinding tussen theorie en praktijk door de inbreng van eigen casuïstiek van cursisten, voorbeelden uit de praktijk en beeldmateriaal
De docent is én wetenschappelijk én praktijk gericht en generalist binnen het specialisme ASS
Behandelen van perinataal trauma en verlies met EMDR, CGT en lichaamsgerichte interventies
Met aandacht voor de hechtingsrelatie tussen moeder en baby
Naast aandacht voor behandeling ook aandacht voor specifieke kenmerken van de doelgroep; de therapeutische relatie en het opstellen van een behandelplan
Lichaamsgericht werken als verbreding van jouw behandeltechnieken
Ervaringsgericht: eerst zelf ervaren wat je jouw cliënt wil leren of laten ervaren
Een sterke koppeling tussen theorie, ervaren en direct praktisch toepassen in jouw werksetting
Elke dag intensieve begeleiding door 2 docenten
De cursus wordt gegeven op locaties die qua rust, energie en beleving volledig aansluiten op de ervaring van de cursus waardoor deze optimaal tot zijn recht kan komen.
signaleren van ernstige lees- en spellingproblemen en dyslexie in het VO
gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD)
diagnostiek van ernstige lees-en spellingproblemen (waaronder dyslexie): classificerend, verklarend, handelingsgericht
gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD)
interpretatie van onderzoeksgegevens, kwalitatief en kwantitatief
conclusies trekken op basis van een heldere diagnostische redenering
blended cursus: naast klassikale uren, literatuur lezen en toepassingsopdrachten in de praktijk wordt er een actieve en intensieve bijdrage gevraagd via de online leeromgeving.
aandacht voor signaleren, taxeren, begeleiden en behandelen
effect van geweld en onveiligheid in het gezin op de ontwikkeling van ouders en kinderen
uitgebreid stilstaan bij de rol van intergenerationele overdracht van trauma en geweld
ervaringsdeskundige bij de cursus
onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCT
Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.