Postacademische cursus met focus op het gehele diagnostische proces
Diagnostiek is meestal een kerntaak voor psychologen en orthopedagogen. In de postmasteropleidingen, tot bijvoorbeeld NIP Kind¬ en jeugdpsycholoog of van het SKJ, neemt diagnostiek dan ook een centrale plaats in.
In deze cursus ligt het accent op het oplossen van gedrags- en leervraagstukken bij kinderen en jongeren van 4 /m 18 jaar. Je leert meer over het diagnostisch proces, van intake tot adviesfase, over de procedure van handelingsgerichte diagnostiek (HGD). Daarna gaan we in op de diagnostiek van specifieke thema’s.
In de eerste dagen hebben we veel aandacht voor het afnemen van onderzoek, het opstellen van hypotheses en het interpreteren van onderzoeksresultaten.
Daarna krijg je een generalistische verdieping op: intelligentie, neuropsychologisch onderzoek, sociaal-emotionele ontwikkeling en leerstoornissen (lees- en rekenproblemen). Per domein leer je meer over de belangrijkste diagnostische instrumenten en over hoe je deze bewust inzet.
Tot slot leer je meer over de verwerking van onderzoeksresultaten, over verslaglegging en (over) gespreksvoering met ouders.
Centraal staat de ontwikkeling van jouw professionele houding en attitude. Dit doen we door je nieuwe kennis op te laten doen, maar vooral ook door veel te oefenen, met casuïstiek vanuit de docent, maar vooral ook met je eigen casuïstiek. Zo heb je na het volgen van de cursus een brede theoretische én praktische basis voor de diagnostische beroepspraktijk.
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 503989 | 61,5 herregistratie 61,5 opleiding – diagnostiek 44,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 503989 | 61,5 herregistratie 61,5 opleiding – diagnostiek 44,0 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 503989 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1: Intake, inventariseren van klachten en vragen Strategiefase, de praktijk van ordenen van gegevens
Dag 2: Onderzoeksfase, de praktijk van diagnostiek
Dag 3: Indiceringsfase, van diagnostiek naar adviseren Adviesfase, de praktijk van diagnostiek en rapportage
Dag 4: Intelligentie-onderzoek
Dag 5: Neuropsychologisch onderzoek
Dag 6: Onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling
Dag 7: Diagnostiek van leerstoornissen
Dag 8: Verslaglegging & wettelijke kaders
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit 8 klassikale cursusdagen.
Ter voorbereiding op elke cursusdag lees je literatuur, en doorloop je een e-learning. De inhoud van de e-learning wisselt per dag: de ene keer bekijk je een webinar, de andere keer een theoriepresentatie. Ook stel je jouw persoonlijke leerwensen op.
De klassikale cursusdagen bestaan altijd uit een afwisseling van plenaire, interactieve verdieping op de theorie en het oefenen van vaardigheden, de fases van HGD, en analyseren, interpreteren en bespreken van onderzoeksmateriaal. Dit doen we aan de hand van casussen vanuit de docent en jouw eigen ingebrachte casuïstiek.
Na de bijeenkomsten ga je in jouw praktijk aan de slag met het geleerde, door de toepassingsopdrachten. Zo maak je direct de koppeling naar jouw eigen werkpraktijk.
Aan het eind van de cursus maak je een eindopdracht, aan de hand van een casus die je van de docent krijgt. Je schrijft een samenvatting met integratief beeld, adviezen en een reflectie. Hierin verwerk je alles wat terugkwam in de cursus, zowel de HGD als de domeinspecifieke kennis die je opdeed.
Reken op ongeveer 8 uur voorbereiding per cursusdag (literatuur en geaccrediteerde e-learning) en bovendien 4 uur voor de eindopdracht.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
De cursus is geschikt is voor universitair afgestudeerde (ortho)pedagogen en (ontwikkelings)psychologen werkzaam in de jeugdzorg, jeugd GGZ of het onderwijs. De cursus past voor beginnende diagnostici danwel cursisten die hun kennis willen opfrissen. Een universitaire achtergrond is vereist. Enige ervaring in de diagnostiek is een pré, maar niet noodzakelijk. Wel wordt er van je verwacht dat je eigen casuïstiek kunt inbrengen voor de intervisie.
Na afloop van de cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Vrijdag | 29 november 2024 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 20 december 2024 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 10 januari 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 31 januari 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 7 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 28 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 25 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Vrijdag | 23 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Maandag | 6 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 27 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 10 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 24 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 8 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 12 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 26 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Maandag | 09 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.