Herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische en psychiatrische problemen
Binnen het werkveld van de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking heerst veel onzekerheid over het voorkomen, diagnosticeren en behandelen van psychische en psychiatrische problemen. Gedragswetenschappers ervaren ‘de psychiatrie’ als een werkveld waarin zij handelingsverlegen en niet kundig zijn. Deze onzekerheid is veelal onterecht. Zowel de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking als de GGZ zijn enorm ‘in beweging’. Juist kennis van elkaars en een samenwerking tussen beide werkvelden levert een grote meerwaarde op voor de diagnostiek en behandeling van psychische problemen bij mensen met een matig of ernstige verstandelijke beperking.
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil. Verder is er aandacht voor persoonsgerichte diagnostiek en behandeling, voor transdiagnostisch werken en de idiografische benadering. Je wordt tevens meegenomen in de mogelijkheden en beperkingen van Psychotherapie en Psychofarmaca. Ten slotte is er ook aandacht voor de organisatie en (financiële) verantwoording van zorg en behandeling en voor coaching van teams bij cliënten met een verstandelijke beperking en psychische problemen.
Lees hier het interview met Carmen van Bussel en Trudeke Navarro over hoe je als gedragswetenschapper samen met je teams heel veel kunt bijdragen aan het herstel van psychische problemen in de dagelijkse begeleiding en verzorging.‘ Ook al is iemand depressief, het is belangrijk dat het gewone leven doorgaat’.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J / NVO OG* |
544128 | 19,0 herregistratie 10,0 opleiding – behandeling 9,0 opleiding – diagnostiek 4,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 544128 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
FGzPt | 544128 | 18,0 (herregistratie van klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen) |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Bijeenkomst 1
Visie op psychische gezondheid en psychische ziekte: de Nieuwe GGZ
Transdiagnostisch werken: stemming, angst en realiteitsbesef als basisbeelden. Signaleren, diagnostiek en de rol en bruikbaarheid van de DSM 5
Bijeenkomst 2
Bio-Psycho-Sociaal model, Kwetsbaarheidsmodel en Idiografische theorie
Psychotherapie en psychofarmaca
Bijeenkomst 3
Coaching van teams bij cliënten met psychische problemen
Samenwerking met de GGZ
Werkwijze
Tijdens de cursusdagen wordt theoretische overdracht van docenten afgewisseld met actieve werkvormen. Tijdens beide onderdelen vormt casuïstiek de basis: bij de theoretische overdracht dragen docenten casuïstiek aan, tijdens de praktische onderdelen ga je aan de slag met jouw eigen casuïstiek.
De praktijk staat dus centraal!
Ter voorbereiding op deze cursus lees je literatuur, maak je een aantal online verwerkingsopdrachten over de literatuur en krijg je een aantal reflectieopdrachten. Ook werk je een aantal eigen casussen uit, op basis van de besproken theorie. Reken per bijeenkomst op een voorbereidingstijd van ongeveer 6 uur.
Literatuur
Voor deze cursus moet je zelf drie boeken aanschaffen. We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Gedragswetenschappers (academisch opgeleide orthopedagogen en psychologen) die werkzaam zijn in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.
Actueel of toekomstig betrokken bij volwassenen met een ernstig of matige verstandelijke beperking, met (een vermoeden van) psychische en gedragsproblemen, of geïnteresseerd in deze doelgroep.
Voorwaarde voor deelname:
Wil je als SPV-er deelnemen? Mail dan naar info@pao.nl.
Andere doelgroep?
Werk jij met mensen met een licht verstandelijke beperking en heb jij interesse in deze cursus? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we kijken of we een cursus op maat kunnen organiseren, voor jou, jouw collega’s en eventueel andere geïnteresseerden.
Na afloop van deze cursus…
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
dinsdag | 1 april 2025 | 9.30 – 16.30 | Online |
dinsdag | 15 april 2025 | 9.30 – 16.30 | Online |
dinsdag | 6 mei 2025 | 9.30 – 16.30 | Online |
Locatie: Utrecht, La Vie OneMeeting Center
donderdag | 9 oktober 2025 | 9.30 – 16.30 | Online |
donderdag | 30 oktober 2025 | 9.30 – 16.30 | Online |
donderdag | 13 november 2025 | 9.30 – 16.30 | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
De basis van de cursus, literatuur, expertise van docenten enz. ligt echt op het gebied van de mvb en evb.
Een deel van wat aan de orde komt aan diagnostiek en behandeling vanuit de GGZ wat toepasbaar is bij mensen met matige en ernstige VB is ook zeker toepasbaar voor mensen met LVB. Maar dat hetgeen wat juist zo specifiek is voor de diagnostiek en de behandeling van LVB komt in deze cursus níet aan bod. Bij LVB spelen bij de diagnostiek en ook bij de begeleiding en het coachen van de teams die met LVB werken andere zaken een rol (zoals bijv. persoonlijkheidsproblematieken en verslaving). Aan deze zaken die specifiek zijn voor LVB wordt in de lessen geen speciale aandacht gegeven.