De Supervisor opleiding is blended. Dat betekent dat we verschillende vormen van activerend lerend tijdens de fysieke interactie combineren met onderwijssoftware. Ook combineren we zelfstandig én samenwerkend leren, zowel tijdens een lesdag als tijdens de bijeenkomsten van de Learning Community. Door de mogelijkheid om veel online, op een moment en tijdstip dat het jou uitkomt te volgen, is het traject flexibel en makkelijk(er) in te plannen in jouw (toch al volle) agenda.
Voor deze cursus wordt een ‘rijke’ leeromgeving gecreëerd, waardoor ook naast de 19 klassikale lesdagen interactie en uitwisseling tussen de cursisten ontstaat. Zo krijg je toegang tot onze eigen online leeromgeving waarin je jouw kennis kunt ophalen, toetsen en uitbreiden. De lesdagen staan in het teken van ‘ervarend leren’ waarbij je samen met jouw mededeelnemers gaat oefenen, reflecteren, toepassen en verwerken. Daarnaast is de Learning Community deel van deze cursus. Hier staat het leren van én met elkaar centraal. Aan de hand van thema’s uit de lesdagen, ga je samen met de andere cursisten aan de slag met de theorie en ga je samen in discussie over supervisorische thema’s.
De opleiding bestaat uit 15 thema’s en wordt vorm gegeven met behulp van de 7V’s. Met de 7V’s creëer je een rijke en inclusieve leeromgeving die nodig is om professionals de tools in handen te geven om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden. Deze 7’s zijn gebaseerd op het theoretisch model van Appreciative Inquiry, oftewel waarderend onderzoek. De achtergrond en visie hierop licht Wiepke de Heij toe in haar boek.
De 7V’s staan voor
1. Verkennen
2. Verrassen/verbeelden
3. Verdiepen
4. Verbreden
5. Verankeren
6. Vieren
7. Verrijken
Jaar 1 | Het vak van de supervisor
Verkennen
- Thema 1 | Kennismaken, afstemmen en contracteren
Als voorbeeld geven we je graag alvast een kijkje in de leerdoelen van deze lesdag, na afloop van bijeenkomst 1 heb jij geoefend met:
- Het toelichten van de waardes van goed kennismaken en aandacht voor diversiteit hierbij
- Het reflecteren op eigen leerdoelen, leerthema’s en de competenties als supervisor
- Het onderscheiden en produceren van (onderliggende) vragen in de oriëntatiefase van groepen
- Het uitlichten van voorwaarden voor veiligheid en vertrouwen binnen een groep
- Het formuleren van individuele verwachtingen en leerdoelen
- Het hanteren van de vijf niveaus van verkenning
- Thema 2 | Het vak en de rol van de supervisor
- Thema 3 | De gereedschapskist van de supervisor
Verrassen en verbeelden
- Thema 4 | Non-verbale werkvormen
Verdiepen
- Thema 5 | Een krachtige leeromgeving
- Thema 6 | Omgaan met groepsdynamica
- Thema 7 | Waarderend begeleiden
- Thema 8 | Benutten van een brede diversiteit
- Thema 9 | Waarden, drijfveren en zingeving
- Thema 10 | Omgaan met spanningsvelden
Leersupervisie 1
Naast het volgen van de cursus, neem je deel aan leersupervisie 1. In groepjes van drie cursisten word je, gedurende 12 bijeenkomsten (van 2 of 3,5 uur) begeleid door een ervaren, geregistreerd leersupervisor van wie je de kunst kunt afkijken. 1/3 van deze bijeenkomsten vindt online plaats, de andere ontmoetingsmomenten zijn op locatie in Amsterdam. Tijdens de leersupervisie staan jouw eigen ervaringen als supervisor in opleiding centraal zodat je wordt uitgedaagd jouw eigen leren vorm te geven. Natuurlijk is ook online begeleiden een belangrijk thema, gezamenlijk reflecteren jullie op de (on)mogelijkheden van deze begeleidingsvorm.
Jaar 2 | Jouw kleur als supervisor
Verbreden
- Thema 11 | Verschillende stromingen en visies
- Thema 12 | Grenzen van supervisie
- Thema 13 | Organisatie- en teambegeleiding
- Thema 14 | Ondernemen als supervisor
Verankeren
- Thema 15 | Verankering in het supervisorschap
Vieren & Verrijken
- Thema 16 | Vieren en afscheid nemen
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Prijsopbouw
De investering bedraagt € 7825,- (vrij van BTW) voor de volledige opleiding. Deze investering is aftrekbaar als studiekosten. Naast dit bedrag moet je rekening houden met aanschaf van boeken, lunch- en reiskosten. Het totaalbedrag van de opleiding kan in 3 termijnen betaald worden (per half jaar), waarbij administratiekosten van €25,- per termijn worden gerekend. Onder vastgelegde voorwaarden kun je zelf een leersupervisor aandragen voor jouw eigen leersupervisie 1 traject. Wanneer dit wordt goedgekeurd, betekent dit een gereduceerd deelnametarief. Neem voor de (inhoudelijke) voorwaarden, contact met ons op.
Studiebelasting
De studiebelasting bovenaan de pagina is een optelsom van alle klassikale uren, e-learninguren, leersupervisie en Learning Community over het opleidingstraject van 1,5 jaar. Hieronder zie je hier de uitsplitsing hiervan, waarbij ook de tijd voor zelfstudie, voorbereiding en toetsing is opgenomen. Let op, dit is een inschatting en kan per individu verschillen:
Leerjaar 1:
- Lesdagen : 70 uur
- E-learning : 10 uur
- Zelfstudie : 70 uur
- Leersupervisie 1
- Bijeenkomsten : 30 uur
- Voorbereiding : 18 uur
- Learning community : 10 uur
- Toetsing
- Supervisie geven als leerpraktijk : 80 uur
- Videoportfolio + presentatie : 30
Totaal leerjaar 1 : 318 uur
Leerjaar 2:
- Lesdagen : 35 uur
- E-learning : 5 uur
- Zelfstudie : 35 uur
- Learning community : 8 uur
- Toetsing
- Werkstuk : 40 uur
- Peerfeedback : 5 uur
Totaal leerjaar 2 : 128 uur