Expertreeks klinische kinderneuropsychologie

Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
Neuropsychologie
53 uur
  • inzicht in de functiegebieden met bijbehorende tests
  • toepassing van neuropsychologische onderzoeksmodellen, -methoden en -instrumenten
  • diagnostische toepassingen in de jeugdzorg
  • vertaling van de neuropsychologische diagnostiek naar de behandeling

Expertreeks klinische kinderneuropsychologie

Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
Neuropsychologie
53 uur
Beschrijving

Postacademische cursus klinische kinderneuropsychologie
Wil je je kennis en inzicht vergroten in de theorie, methodologie en instrumenten bij neuropsychologisch diagnostisch onderzoek bij kinderen? Wil je les van de experts? Schrijf je in en ontwikkel jezelf op het gebied van klinische kinderneuropsychologie.

Diagnostiek is een cruciaal onderdeel van het werk van neuropsychologen. Zij stellen vast hoe gedragsstoornissen – bijvoorbeeld in taalverwerking, spraak, leren, motoriek, planning, aandacht, geheugen en sociale cognitie – samenhangen met het gedrag van kinderen en met de ontwikkeling van de hersenen. De diagnostiek is van belang voor de prognose en het indiceren van vormen van behandeling en begeleiding.

Ervaren neuropsychologen nemen je in deze cursus mee naar de belangrijkste toepassingsgebieden van de neuropsychologische diagnostiek bij kinderen. Je maakt kennis met de basisbegrippen en de functiegebieden met bijbehorende tests. Daarnaast komen ook de toepassingen van de diagnostiek en de implicaties voor behandeling aan de orde.

Lees hier een interview met Claudia en Hanna, waarin zij stellen dat neuropsychologische diagnostiek verklarend kan zijn. En meer zicht geeft op de aard van een ontwikkelingsstoornis dan een DSM-classificatie.

Kernpunten van de expertreeks klinische kinderneuropsychologie:

  • inzicht in de functiegebieden met bijbehorende tests;
  • toepassing van neuropsychologische onderzoeksmodellen, -methoden en -instrumenten;
  • diagnostische toepassingen in de jeugdzorg.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 52 uur
  • E-learning | 1 uur
  • Zelfstudie | 48 uur
Accreditaties
Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
FGzPt 511447 52,0 herregistratie van klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen
NIP K&J 511447 53,0 herregistratie
53,0 opleiding – diagnostiek
14,5 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 511447 53,0 herregistratie
53,0 opleiding – diagnostiek
14,5 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 511447 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:

• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:

• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Bijeenkomst 1 | Ontwikkelingsrisico: doelstellingen, indicaties, methoden van onderzoek
De docenten zijn Claudia König & Hanna Swaab en tijdens dit hoorcollege maak je kennis met het neuropsychologisch denkmodel, doelstellingen en indicaties neuropsychologisch onderzoek en de verschillende functiedomeinen. Ook wordt de vertaling gemaakt naar het dagelijks leven en school.

Bijeenkomst 2 | Testpracticum neuropsychologische testen
De docenten zijn Claudia König & Petra Barneveld
Deze bijeenkomst vindt plaats in het Ambulatorium van de Universiteit Leiden. In dit testpracticum ga je door zelfstudie, door zelf testen af te nemen en door een aantal demonstraties van de docent kennis nemen van de meest gangbare neuropsychologische testen.

Bijeenkomst 3 | Intelligentie, aandacht en executieve functies
De docent is Claudia König en in deze bijeenkomst leer je welke verschillende neuropsychologische denkmodellen er zijn op het gebied van intelligentie en executieve functies. Deze modellen worden ook toegelicht aan de hand van casuïstiek.

Bijeenkomst 4 | Geheugen en behandeling
De docent is Claudia König
en na afloop van deze bijeenkomst ken je de verschillende neuropsychologische denkmodellen op het gebied van geheugen en motoriek. Deze modellen worden toegelicht aan de hand van casuïstiek. Ook ga je oefenen met de vertaling van het neuropsychologisch onderzoek naar de behandeling specifiek gericht op het kind op school.

Bijeenkomst 5 | Epilepsie (ochtend) en leerproblemen (middag)
De docenten zijn Marc Hendriks & Claudia König. In de ochtend behandelen we de vraag ‘wat is epilepsie’ en gaan we verder in op de diagnostiek en behandeling hiervan. Ook leer je over de neuropsychologische aspecten van epilepsie: cognitieve gevolgen, psychiatrische gevolgen en de sociale gevolgen. Na de middag weet je wat de verschillende hersen-gedrag modellen zijn op het gebied van leerproblemen. Je bent daarnaast in staat om verschillende onderzoeksmiddelen te kiezen bij het in kaart brengen van leerproblemen

Bijeenkomst 6 | Sociale ontwikkeling (ochtend) en psychiatrie (middag)
De docent is Hanna Swaab en vandaag behandelt zij de ontwikkeling van sociale informatie verwerking, de behandeling van problematieken bij sociale informatie verwerking, psychiatrie (een inleiding) en de link tussen psychiatrie en het werkveld.

Bijeenkomst 7 | Moeilijk lerende kinderen/LVB (ochtend) en Pediatrische Neuropsychologie (middag)
De docenten zijn  Sammy Roording & Kim Oostrom en na deze bijeenkomst heb je meer inzicht in de achtergronden, neurobiologie en neurocognitie van lvb, over neuropsychologie bij centrale zenuwstelsel aandoeningen (traumatisch en niet-traumatisch hersenletsel). Heb je meer zicht op de diagnostiek- en behandelmogelijkheden binnen de pediatrische neuropsychologie en op de diagnostiek- en behandelmogelijkheden bij en lvb.

Bijeenkomst 8 | Casuïstiek
De docenten zijn Claudia KönigHanna Swaab en deze bijeenkomst is gericht op casuïstiek. Jij of jouw medecursist brengt zelf een casus in.

Werkwijze
Je krijgt les van verschillende zeer ervaren en bevlogen docenten. Ieder met zijn eigen expertise. Wie wanneer lesgeeft lees je in het programma hierboven. Per bijeenkomst wisselen we inleidingen in de onderwerpen af met demonstraties van testmateriaal en het bespreken van casuïstiek.
Het huiswerk bestaat vooral uit het lezen van literatuur over desbetreffende onderwerp

Literatuur 
We laten je ruim voor de startdatum van de expertreeks klinische kinderneuropsychologie via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

De expertreeks klinische kinderneuropsychologie is interessant voor  universitair afgestudeerde psychologen en pedagogen met minimaal twee jaar praktijkervaring in psychodiagnostiek bij kinderen. Je bent dagelijks met diagnostiek bezig en zoekt verdieping.

Heb je minimaal 2 jaar ervaring in de psychodiagnostiek en wil je graag de basiskennis weer opfrissen? Kijk dan eens bij de cursus Neuropsychologische diagnostiek bij kinderen.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je diepgaande kennis over de verschillende functiedomeinen binnen de klinische kinderneuropsychologie;
  • ken je verschillende neuropsychologische denkmodellen op het gebied van intelligentie, aandacht, geheugen & motoriek en meer;
  • heb je geëxperimenteerd met het afnemen van neuropsychologische testen in een testpracticum;
  • ken je verschillende hersengedag-modellen en ken je onderzoeksmiddelen om deze in kaart te brengen.

 

AXON

Werk jij met mensen met NAH?

Bekijk dan het scholingsaanbod van AXON Leertrajecten. AXON is onderdeel van PAO Psychologie, gespecialiseerd in trainingen over professioneel omgaan met hersenletsel.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
04 okt 2024
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Vrijdag 4 oktober 2024 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 18 oktober 2024 09:30 – 16:30 Leiden
Vrijdag 8 november 2024 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 22 november 2024 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 29 november 2024 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 20 december 2024 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 10 januari 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 31 januari 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
Vrijdag 14 februari 2025 09:30 – 16:30 Reserve dag

Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center

Reviews

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Rated 5,0 out of 5

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise

Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Rated 4,0 out of 5

Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk.

Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Rated 4,0 out of 5

Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.

Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo