Bijeenkomst 1 | Ontwikkelingsrisico: doelstellingen, indicaties, methoden van onderzoek
De docenten zijn Claudia König & Hanna Swaab en tijdens dit hoorcollege maak je kennis met het neuropsychologisch denkmodel, doelstellingen en indicaties neuropsychologisch onderzoek en de verschillende functiedomeinen. Ook wordt de vertaling gemaakt naar het dagelijks leven en school.
Bijeenkomst 2 | Testpracticum neuropsychologische testen
De docenten zijn Claudia König & Petra Barneveld
Deze bijeenkomst vindt plaats in het Ambulatorium van de Universiteit Leiden. In dit testpracticum ga je door zelfstudie, door zelf testen af te nemen en door een aantal demonstraties van de docent kennis nemen van de meest gangbare neuropsychologische testen.
Bijeenkomst 3 | Intelligentie, aandacht en executieve functies
De docent is Claudia König en in deze bijeenkomst leer je welke verschillende neuropsychologische denkmodellen er zijn op het gebied van intelligentie en executieve functies. Deze modellen worden ook toegelicht aan de hand van casuïstiek.
Bijeenkomst 4 | Geheugen en behandeling
De docent is Claudia König en na afloop van deze bijeenkomst ken je de verschillende neuropsychologische denkmodellen op het gebied van geheugen en motoriek. Deze modellen worden toegelicht aan de hand van casuïstiek. Ook ga je oefenen met de vertaling van het neuropsychologisch onderzoek naar de behandeling specifiek gericht op het kind op school.
Bijeenkomst 5 | Epilepsie (ochtend) en leerproblemen (middag)
De docenten zijn Marc Hendriks & Claudia König. In de ochtend behandelen we de vraag ‘wat is epilepsie’ en gaan we verder in op de diagnostiek en behandeling hiervan. Ook leer je over de neuropsychologische aspecten van epilepsie: cognitieve gevolgen, psychiatrische gevolgen en de sociale gevolgen. Na de middag weet je wat de verschillende hersen-gedrag modellen zijn op het gebied van leerproblemen. Je bent daarnaast in staat om verschillende onderzoeksmiddelen te kiezen bij het in kaart brengen van leerproblemen
Bijeenkomst 6 | Sociale ontwikkeling (ochtend) en psychiatrie (middag)
De docent is Hanna Swaab en vandaag behandelt zij de ontwikkeling van sociale informatie verwerking, de behandeling van problematieken bij sociale informatie verwerking, psychiatrie (een inleiding) en de link tussen psychiatrie en het werkveld.
Bijeenkomst 7 | Moeilijk lerende kinderen/LVB (ochtend) en Pediatrische Neuropsychologie (middag)
De docenten zijn Sammy Roording & Kim Oostrom en na deze bijeenkomst heb je meer inzicht in de achtergronden, neurobiologie en neurocognitie van lvb, over neuropsychologie bij centrale zenuwstelsel aandoeningen (traumatisch en niet-traumatisch hersenletsel). Heb je meer zicht op de diagnostiek- en behandelmogelijkheden binnen de pediatrische neuropsychologie en op de diagnostiek- en behandelmogelijkheden bij en lvb.
Bijeenkomst 8 | Casuïstiek
De docenten zijn Claudia König & Hanna Swaab en deze bijeenkomst is gericht op casuïstiek. Jij of jouw medecursist brengt zelf een casus in.
Werkwijze
Je krijgt les van verschillende zeer ervaren en bevlogen docenten. Ieder met zijn eigen expertise. Wie wanneer lesgeeft lees je in het programma hierboven. Per bijeenkomst wisselen we inleidingen in de onderwerpen af met demonstraties van testmateriaal en het bespreken van casuïstiek.
Het huiswerk bestaat vooral uit het lezen van literatuur over desbetreffende onderwerp
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de expertreeks klinische kinderneuropsychologie via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.