Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand

Uitgelicht
Klassikaal op locatie
23.5 uur
  • Inzicht in het aangepaste AAIDD-model;
  • Tools om signaalgedrag te analyseren;
  • Kennis over biopsychosociale en systeemfactoren;
  • Vaardigheden om te komen tot een integratief beeld en passende interventies;
  • Oefening in samenwerken met andere disciplines en ouders, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van het kind en diens omgeving;
  • Elke dag les van complementair docentenduo.

Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand

Uitgelicht
Klassikaal op locatie
23.5 uur

Beschrijving

Ontrafel onbegrepen gedrag bij kinderen van 0-18 jaar met een ontwikkelingsleeftijd tot 12 jaar en kom tot een systemische en interdisciplinaire aanpak

Het is vaak ingewikkeld voor ouders, school en hulpverleners om kinderen met een (licht tot ernstige) ontwikkelingsachterstand te begrijpen en te begeleiden. Ze krijgen moeilijk grip op hun gedrag. Hierdoor kan het signaalgedrag zich verder ontwikkelen naar probleemgedrag, ook wel onbegrepen gedrag of moeilijk verstaanbaar gedrag genoemd. Deze kinderen hebben vaak een ontwikkelingsachterstand op meerdere domeinen, zoals in de cognitieve ontwikkeling, communicatie, motoriek en het sociaal-emotioneel functioneren.

Ouders hebben vaak moeite om hun kind te begrijpen en ermee om te gaan. Daardoor raken ze onzeker en overbelast. Ze ervaren verdriet en verlies, bijvoorbeeld omdat hun toekomstbeeld niet matcht met de realiteit. In het onderwijs wordt hun gedrag vaak verkeerd geïnterpreteerd en ontbreekt passende ondersteuning. Ook in de zorg is er sprake van complexiteit omdat het gedrag ontstaat door een samenspel van medische, psychische, sociale en omgevingsfactoren.

In deze cursus leer je hoe je het onbegrepen gedrag ontrafelt en vervolgens de puzzel legt om tot een integrale, al dan niet interdisciplinaire aanpak te komen. Vanuit een systemische blik leer je het gedrag niet alleen beter te begrijpen en effectiever te ondersteunen, maar ook om het kind met meer compassie te benaderen.

  • Inzicht in het aangepaste AAIDD-model;
  • Tools om signaalgedrag te analyseren en tot de juiste behandeling te komen;
  • Kennis over biopsychosociale en systeemfactoren die invloed hebben op gedrag en hoe die op elkaar inspelen;
  • Vaardigheden om te komen tot een integratief beeld en passende interventies;
  • Oefening in samenwerken met andere disciplines en ouders, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van het kind en diens omgeving;
  • Elke dag les van complementair docentenduo.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • uitgebreide lunch.

Studiebelasting: 

  • Klassikale uren | 19,5 uur
  • E-learning | 4,15 uur
  • Zelfstudie | 18 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J 618065 in aanvraag
NVO-OG* 618065 in aanvraag
NVK 618065 in aanvraag
SKJ 618065 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.
Accreditatie Bureau Cluster 1 (ABC1) 618065 in aanvraag

Staat jouw kwaliteitsregistratie / beroepsvereniging er niet bij? Accreditatie is meestal mogelijk. Laat het ons tijdig weten via info@pao.nl.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:

• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:

• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Tijdens deze cursus ga je samen met de docenten de aspecten die invloed uitoefenen op de ontwikkeling of aan het onbegrepen gedrag in kaart brengen. De volgende 10 deelonderwerpen komen aan bod:
1. Niveau van het ontwikkelingsfunctioneren
2. Psychische factoren
3. Medische factoren
4. Psychiatrie
5. Communicatie
6. Sensorische integratie/motoriek
7. Systeem
8. Sociaal maatschappelijk participeren
9. Kwaliteit van leven
10. Behandeling

Lesdag 1: Signaalgedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand; wie of wat maakt dit kind tot wie hij is?

  • Aangepaste AAIDD model;
  • Biopsychosociale onderdelen;
  • Niveau van ontwikkelingsfunctioneren;
  • Medisch, psychiatrie & psychische factoren;
  • Communicatie;
  • Sensorische integratie en motoriek;
  • Sociaal maatschappelijk participeren.

Lesdag 2: Systemisch werken: door wie of wat wordt dit kind gedragen en beïnvloed?

  • Systeem;
  • Levend verlies;
  • Coping;
  • Interferenties;
  • Kwaliteit van leven en toekomstperspectief.

Lesdag 3: Het integratieve beeld van de puzzel

  • Integratief beeld;
  • Signaalgedrag;
  • Reflectie;
  • Professionele ontwikkeling.

Werkwijze
Deze cursus is blended ontworpen; dit zorgt voor en afwisselende en flexibele manier van leren. De theorie wordt niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt. Je moet rekening houden met een tijdsinvestering van ongeveer 6 uur per bijeenkomst voor het huiswerk (literatuurstudie en toepassingsopdrachten).

Toetsing
Gedurende de cursus ga je al aan de slag met het schrijven van een integratief beeld. Deze baseer je op een casus waar je in de praktijk werkelijk mee aan het werk bent. Tijdens de bijeenkomsten krijg je (groepsgerichte) feedback van de docenten. Tijdens de laatste bijeenkomst presenteer je jouw integratief beeld, vraag je om individuele feedback en verwerk je deze in een plan rondom jouw toekomstig handelen.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Deze cursus is bedoeld voor behandelaren van kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar functionerend op een ontwikkelingsleeftijd tot 12 jaar, waardoor sprake is van een (licht tot ernstige) ontwikkelingsachterstand. Denk bijvoorbeeld aan gedragswetenschappers, startende (jeugd)artsen, enz.

Gezien in deze cursus voort wordt gebouwd op een verstoorde ontwikkeling is het van belang dat je in het verleden al een basis hebt gelegd in ontwikkelingspsychopathologie of psychodiagnostiek.

Daarnaast heb je tijdens het volgen van de cursus een passende werkplek waardoor je actuele casuïstiek, passend bij de ontwikkelingsleeftijd kunt inbrengen en de geleerde kennis en vaardigheden direct kunt gaan oefenen in de praktijk.

Deze cursus is zeer geschikt om om incompany te organiseren. Je leert en werkt dan tenslotte samen met collega’s, al dan niet multidisciplinair.  Je leert niet alleen veel van elkaars perspectieven bij het analyseren van onbegrepen gedrag, maar formuleert ook gezamenlijk welke professionele samenwerking het meest effectief voor het kind zal zijn.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • Kun je met behulp van het aangepaste AAIDD-model breed, systemisch, proactief en multidisciplinair werken;
  • Heb je jouw kennis en inzicht over de onderliggende redenen voor ‘probleemgedrag’ uitgebreid en waar nodig bijgeschaafd;
  • Je begrijpt signaalgedrag beter en kunt hier proactief op inspelen om de kwaliteit van het leven van het kind en het systeem te verbeteren;
  • Kun je in uiteenlopende vraagstukken passend en compleet maatwerk in jouw behandeling/begeleiding bieden;
  • Kun je beïnvloedende factoren die signaalgedrag veroorzaken en in stand houden in kaart brengen en onderzoeken;
  • Ben je in staat tot een integratieve diagnose en/of verklarende analyse te komen en daar een passende behandeling op af te stemmen;
  • Gebruik jij voortaan de term signaalgedrag in jouw werk als hulpverlener en kun je het belang van deze keuze toelichten.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
06 nov 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Donderdag 6 november 2025 09:30 – 17:00 Utrecht
Donderdag 27 november 2025 09:30 – 17:00 Utrecht
Donderdag 11 december 2025 09:30 – 17:00 Utrecht

Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center

Reviews

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo