Steeds meer scholieren en studenten hebben last van burn-out, angsten, depressies of hebben suïcidale gedachten. Als professional in het onderwijs kom je deze jongeren ongetwijfeld tegen. Op welke manier herken je signalen van angst-, stemmingsproblematiek en suïcide? Hoe kun je de scholier of student binnen de schoolsetting ondersteunen of helpen?
Want zoekt een jongere hulp voor zijn problemen, dan komt hij momenteel vaak op een lange wachtlijst binnen de GGZ te staan. Extra belangrijk dus om binnen de schoolsetting passende hulp te bieden, om de problematiek te verminderen of in ieder geval niet erger te laten worden.
Tijdens deze cursus gaan we in op angst-, stemming en depressieproblematiek bij jongeren. We besteden aandacht aan preventie en begeleiding of behandeling. Hoe herken je signalen van angst en stemmingsklachten? Hoe maak je deze thema’s bespreekbaar met de jongere? Wat kun je in de schoolsetting doen aan behandeling en begeleiding? Wat kun je beter niet doen? En hoe zorg je voor een optimale samenwerking met betrokken zorg/ggz?
In drie dagen bespreken we deze en andere vragen, zodat jij als professional meer handvatten hebt om passende zorg te bieden, maar ook om collega’s te ondersteunen om angst en depressie bespreekbaar te maken.
We spraken met docente Anne van de Lavoir over angst, depressie en suïcidaliteit in het onderwijs. Lees hier het hele interview.
Kernpunt:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J & NVO OG* | 526792 | 19,0 herregistratie 13,0 opleiding – behandeling 6,0 opleiding – diagnostiek 9,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 526792 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1 | Basiskennis opfrissen en signaleren van problematiek
Dag 2 | Begeleiding en behandeling van angstklachten
Dag 3 | Begeleiding en behandeling van stemmingsproblematiek en suïcidaliteit
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. In alle drie de bijeenkomsten is veel aandacht voor oefenen van gesprekken en begeleidingstechnieken. Daarnaast krijg je in elke cursusdag een stevige theoretische basis aangeboden.
Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een e-learning, met kijkopdrachten, kennisclips of discussiestellingen. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee om de theorie in de praktijk te brengen. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.
Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van 7-8 uur per cursusdag.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Werk jij in het onderwijs als gedragswetenschapper, (school)psycholoog of zorgcoördinator en werk je direct met leerlingen? Dit kan zijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, VSO, mbo, hbo of wo.
Heb jij een adviserende rol richting leerkrachten en mentoren, maar ben je vooral actief betrokken bij het werken met leerlingen?
Wil jij meer handvatten om op een laagdrempelige manier angst-, stemming- en suïcideproblematiek te herkennen, bespreekbaar te maken en deze leerlingen te begeleiden?
Dan zien we je graag terug in deze cursus!
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Woensdag | 6 november 2024 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Woensdag | 27 november 2024 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Donderdag | 19 december 2024 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center
Woensdag | 12 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Woensdag | 26 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Donderdag | 10 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Donderdag | 30 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Donderdag | 13 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Donderdag | 27 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht, Grytte Maliebaan45
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.