Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school
Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.
De school kan bovendien een geschikte plaats zijn om problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren en om laagdrempelige interventies aan te bieden. Cognitieve gedragstherapie is daarom bij uitstek een denk- en werkwijze die goed binnen de school past.
Desondanks heeft de gedragstherapie nog niet altijd een stevige plaats binnen de schoolsetting. Orthopedagogen en psychologen binnen de school werken vaak al met gedragstherapeutische technieken of protocollen, maar zouden dit graag meer doen of meer willen inbedden in een geheel.
In deze cursus leer je hoe je als gedragsdeskundige (cognitieve) leertheoretische principes en cognitieve technieken meer bewust en doelmatig inzet binnen de school.
We spraken met docente Anne van de Lavoir over het belang en het nut van cgt in de schoolsetting. Lees hier het hele interview.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J & NVO OG* | 498220 | 22,5 herregistratie 14,5 opleiding – behandeling 8,0 opleiding – diagnostiek 1,0 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 498220 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1 | Inleiding in het cognitief gedragstherapeutisch proces en de analyses
Dag 2 | Het systematisch beïnvloeden van gedrag op basis van de analyses
Dag 3 | De inzet van cognitieve technieken
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten bestaan uit een theoriegedeelte en een praktisch gedeelte, waarin we oefenen met (eigen) casuïstiek (o.a. in rollenspellen) en waarin ruimte is voor uitwisseling en discussie.
Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een uitgebreide e-learning, met webinars, zelftesten en discussiestellingen. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee om de theorie in de praktijk te brengen. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.
Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 8 uur per cursusdag.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Dan is deze cursus echt iets voor jou!
We raden je deze cursus vooral aan als je nog niet eerder een cgt-(basis)cursus hebt gevolgd, of als het lang(er) geleden is dat je een cgt-cursus volgde.
Volgde je recent een cgt-cursus? Dan denken we dat er voor jou in deze cursus te veel overlap zit. We raden je deze cursus dan niet aan.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Woensdag | 12 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Woensdag | 12 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Woensdag | 2 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center
Woensdag | 10 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
Woensdag | 1 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
Woensdag | 29 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
Donderdag | 20 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Donderdag | 11 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Donderdag | 15 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
Locatie: Online
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.