Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
22.5 uur
  • leer gedragstherapeutische diagnostiek uitvoeren bij leerlingen en leerkrachten;
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag;
  • kom vanuit analyses tot handelingsadviezen en interventieplan, waarin je betrokkenen meeneemt en motiveert;
  • we frissen jouw kennis over leertheorie en cognitieve technieken op, maar gaan er vooral veel mee oefenen;
  • een cursus met een goede theorie-praktijk balans en een uitgebreide e-learning

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
22.5 uur

Beschrijving

Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school
Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.

De school kan bovendien een geschikte plaats zijn om problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren en om laagdrempelige interventies aan te bieden. Cognitieve gedragstherapie is daarom bij uitstek een denk- en werkwijze die goed binnen de school past.

Desondanks heeft de gedragstherapie nog niet altijd een stevige plaats binnen de schoolsetting. Orthopedagogen en psychologen binnen de school werken vaak al met gedragstherapeutische technieken of protocollen, maar zouden dit graag meer doen of meer willen inbedden in een geheel.

In deze cursus leer je hoe je als gedragsdeskundige (cognitieve) leertheoretische principes en cognitieve technieken meer bewust en doelmatig inzet binnen de school.

We spraken met docente Anne van de Lavoir over het belang en het nut van cgt in de schoolsetting. Lees hier het hele interview.

Kernpunten:

  • je leert gedragstherapeutische diagnostiek uitvoeren bij leerlingen en leerkrachten;
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag;
  • kom je vanuit analyses tot handelingsadviezen en een interventieplan, waarin je betrokkenen meeneemt en motiveert;
  • opfrissen van kennis en veel oefenen  met leertheoretische principes en cognitieve technieken;
  • een cursus met een goede theorie-praktijk balans en een uitgebreide e-learning

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • uitgebreide lunch.

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 18 uur
  • E-learning | 4,5 uur
  • Zelfstudie | 18 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J & NVO OG* 498220 22,5 herregistratie
14,5 opleiding – behandeling
8,0 opleiding – diagnostiek
1,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 498220 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:

• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:

• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Dag 1 | Inleiding in het cognitief gedragstherapeutisch proces en de analyses

  • de kennis leer over de leertheorie en cognitieve theorie is opgefrist.
  • de cursist leert een voorlopige casusconceptualisatie/ holistische theorie maken
  • hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses;
  • oberserveren middels een ABC-schema en hier conclusies uit trekken;
  • antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen.

Dag 2 | Het systematisch beïnvloeden van gedrag op basis van de analyses

  • kennis over operante technieken opgefrist;
  • vanuit dataverzameling en functieanalyse een interventieplan maken en zo handelingsadviezen voor een leerling geven;
  • handvatten voor het meenemen van leerling, ouders en docenten bij het maken van een interventieplan, waardoor je ook de motivatie voor verandering vergroot;
  • ontwikkelen van ideeën over het aanleren van operante gedragstherapeutische technieken aan leerkrachten (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).

Dag 3 | De inzet van cognitieve technieken

  • opfrissen kennis over cognitieve technieken;
  • een G-schema opstellen;
  • oefenenen met gedachten herstructureren (uitdagen) en weet je wat voor vragen je kunt stellen om een leerling (of leerkracht of ouders) aan het denken te zetten;
  • ideeën creëren over wat voor exposure-opdrachten of gedragsexperimenten je in kunt zetten (eventueel in samenwerking met hulpverlening);
  • ideeën creëren over het aanleren van cognitieve technieken aan leerkrachten en leerlingen (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).
  • hebben van een concreet plan over hoe je cgt(-technieken) in de school kunt integreren

Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten bestaan uit een theoriegedeelte en een praktisch gedeelte, waarin we oefenen met (eigen) casuïstiek (o.a. in rollenspellen) en waarin ruimte is voor uitwisseling en discussie.

Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een uitgebreide e-learning, met webinars, zelftesten en discussiestellingen. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee om de theorie in de praktijk te brengen. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.

Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 8 uur per cursusdag.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

  • ben jij een orthopedagoog of psycholoog?
  • werk jij (ook) op een school of in het onderwijs?
  • wil jij jouw kennis en vaardigheden over cognitief gedragstherapeutische principes en technieken vergroten of opfrissen?
  • wil jij de vertaalslag maken hoe je cgt-technieken toepast binnen een schoolsetting?

Dan is deze cursus echt iets voor jou!
We raden je deze cursus vooral aan als je nog niet eerder een cgt-(basis)cursus hebt gevolgd, of als het lang(er) geleden is dat je een cgt-cursus volgde.
Volgde je recent een cgt-cursus? Dan denken we dat er voor jou in deze cursus te veel overlap zit. We raden je deze cursus dan niet aan.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je jouw kennis over leertheorie, cognitieve theorie, operante technieken en cognitieve technieken opgefrist;
  • heb je kennis over de holistische theorie (probleemsamenhang) en kun je dit kader gebruiken om informatie over de leerling en zijn omgeving te verzamelen;
  • kun je hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses.
  • kun je antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen en vandaaruit handelingsadviezen geven;
  • kun je op basis van de analyses een interventieplan maken en bepalen welke gedragstherapeutische (operante) technieken je in kan zetten;
  • heb je handvatten in het presenteren van het interventieplan én het motiveren van betrokkenen hiervoor;
  • kun je diverse cognitieve technieken (G-schema, Meichenbaum e.a.) beter toepassen in je gesprekken met leerlingen, ouders en leerkrachten;
  • heb je praktische, concrete handvatten om cgt(-technieken) in jouw school te integreren.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
12 feb 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Start definitief
Woensdag 12 februari 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
Woensdag 12 maart 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
Woensdag 2 april 2025 09:30 – 16:30 Utrecht

Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center

Startdatum
10 sep 2025
Locatie
Den Bosch
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Woensdag 10 september 2025 09:30 – 16:30 Den Bosch
Woensdag 1 oktober 2025 09:30 – 16:30 Den Bosch
Woensdag 29 oktober 2025 09:30 – 16:30 Den Bosch

Locatie:Den Bosch, ZLTO – Agri & Food Plaza

Startdatum
13 nov 2025
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Donderdag 20 november 2025 09:30 – 16:30 Online
Donderdag 11 december 2025 09:30 – 16:30 Online
Donderdag 15 januari 2026 09:30 – 16:30 Online

Locatie: Online

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
Dit is een leerzame cursus met een zeer deskundige docent. Er wordt een goede afwisseling geboden tussen theorie en praktische opdrachten. Het geleerde is direct toe te passen in de praktijk
Mijke
4 december 2024
Een zeer goede cursus. De docent heeft erg veel (praktijk) ervaring op het gebied van CGT op school. Het geleerde kun je direct toepassen in de eigen praktijken biedt veel handvatten om beter in gesprek te gaan en effectieve interventies in te zetten. Een absolute aanrader om deze cursus te volgen.
Sanne
4 december 2024
De cursus CGT op school geeft een goede inleiding op de CGT en hoe deze direct toe te passen in het onderwijs.
A.
24 april 2024
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise
Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk. Inhoudelijk een goede cursus met prettige docenten en veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met mede-cursisten. Voor mij was het vooral een prettige opfrisser van eerder opgedane kennis.
Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.
Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo