Bijeenkomst 1 | Diagnostiek en behandeling van trauma bij lvb
Na afloop van deze bijeenkomst….
- ken je de theoretische achtergrond van diagnostiek van trauma bij lvb;
- weet je hoe je de DITS-LVB moet afnemen;
- ben je bekend met evidence-based behandelingen van trauma bij lvb.
Bijeenkomst 2 | Begeleiden en behandelen van hechting en trauma bij lvb
Na afloop van deze bijeenkomst….
- kun je een traumasensitief behandel- en begeleidingsklimaat creëren;
- kun je de relatie tussen trauma en hechting beschrijven;
- herken je beter wanneer trauma onderliggend is bij andere psychiatrische
problemen;
- (her)ken je belemmeringen van traumabehandeling en weet hoe je die kunt
aanpakken.
Bijeenkomst 3 | Indicatiestelling, verslaglegging van diagnostiek en trauma bij ASS
Na afloop van deze bijeenkomst….
- ken je de werkwijze en aandachtspunten bij afname en verslaglegging van
de DITS-LVB;
- weet je welke trauma’s bij cliënten met) ASS veel voorkomen;
- weet je op welke punten kenmerken van ASS overlappen met traumasymptomen;
- ken je de aandachtspunten bij traumadiagnostiek voor cliënten met LVB en ASS;
- ken je de toepasbaarheid van trauma therapieën bij cliënten met ASS;
- ken je de aandachtspunten bij trauma behandeling voor cliënten met LVB en ASS.
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie klassikale cursusdagen.
Voorafgaand aan de cursusdagen lees je literatuur, doorloop je een e-learning en bereid je opdrachten voor in jouw praktijk. In de e-learning van bijeenkomst 1 volg je een 2 uur durend webinar.
Tijdens de cursusdagen zorgen de docenten (er geeft één docent per keer les) voor verdieping in de theorie en voor de praktische vertaalslag naar jouw praktijk. Uitleg door de docenten, geïllustreerd met voorbeelden uit hun praktijk, wisselen zich af met praktische oefeningen die je in subgroepen uitwerkt.
Na afloop van elke cursusdag krijg je opdrachten gericht op jouw praktijk, om zo de verbinding tussen de cursusdag en werkpraktijk te leggen.
Voor elke cursusdag moet je rekenen op een voorbereiding van ongeveer 8 uur, voor het lezen van literatuur en het voorbereiden van opdrachten.