Een cursus voor psychologen en pedagogen met online en klassikale componenten
Agressief gedrag, seksueel overschrijdend gedrag, grensoverschrijdend gedrag: je hoort er veel over in de media. Herken jij dit ook terug in jouw behandelkamer? Hoe herken je grensoverschrijdend gedrag, welke behandelinterventies kun je hiervoor inzetten en welke invloed heeft dit gedrag op de therapeutische relatie?
Emotieregulatieproblemen kun je zien als een belangrijke transdiagnostische factor bij grensoverschrijdend gedrag. Wat is gezonde emotionele ontwikkeling? Wanneer wordt het problematisch? En vooral: wat doe je dan?
In deze cursus verdiepen we ons eerst in emotieregulatie, om vervolgens te kijken naar grensoverschrijdend gedrag. Je leert het gedrag herkennen, plaatsen in de ontwikkeling, de context en het systeem. Ook staan we stil bij de samenhang van deze problematieken. Bovendien krijg je handvatten voor het behandelen van zowel emotieregulatieproblemen als grensoverschrijdend gedrag.
Het gedragstherapeutisch proces, en cognitieve gedragstherapie zijn in deze cursus de rode draad. We kijken naar de problematiek vanuit de cgt. We maken gedragsanalyses voor jongeren en volwassenen, om verbanden inzichtelijk te maken. We stellen behandelplannen op en oefenen met diverse cognitief gedragstherapeutische interventies en gesprekstechnieken. Ook besteden we veel tijd aan jouw rol als therapeut bij deze complexe casuïstiek. Wat doet dit met jou? Wat is jouw rol en hoe bouw je een goede therapeutische relatie op?
Lees de volgende interviews van Judith Yntema;
Lees het interview over emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag: Wanneer dit een symptoom is van een psychische stoornis kun je een groot verschil maken.
Lees het interview over geweld en onveiligheid in het gezin: Je bent veel beter in staat om met cliënten aan veiligheid te werken dan je denkt.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 527293 | 27,0 herregistratie 17,0 opleiding – behandeling 10,0 opleiding – diagnostiek 15,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 527293 | 27,0 herregistratie 17,0 opleiding – behandeling 10,0 opleiding – diagnostiek 15,0 opleiding – extra literatuurstudie |
POH-GGZ | 527293 | 30,0 |
SKJ | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. | |
VGCT | 527293 | 29,0 (vervolgcursus) |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1| Emotionele ontwikkeling, emotieregulatieproblemen, de invloed van de context en het systeem
Na afloop van deze bijeenkomst
Dag 2| Gedragsanalyses en grensoverschrijdend gedrag
Na afloop van deze bijeenkomst
Dag 3 | Behandeling en interventies
Na afloop van deze bijeenkomst
Werkwijze
De cursus bestaat uit 3 klassikale cursusdagen. In deze cursusdagen staat het oefenen aan de hand van (eigen) casuïstiek en rollenspellen centraal. We bespreken de theorie die je in de voorbereiding doornam met elkaar en koppelen dit aan jouw eigen werkpraktijk.
De voorbereiding bestaat uit het lezen van literatuur en het maken van toepassingsopdrachten, waarmee je dat wat je geleerd hebt tijdens de klassikale dagen in de praktijk toepast.
Daarnaast bestaat de voorbereiding van elke cursusdag uit een geaccrediteerde e-learning. Hierin bekijk je theoriepresentaties, waarin de docent de literatuur verder uitlegt en verdiept, en een introductie geeft op diverse thema’s die klassikaal verder uitgewerkt worden.
Ook krijg je kijkopdrachten. Je krijgt video’s van casussen te zien, waar je vragen bij maakt. Ten slotte bestaat elke e-learning ook uit een zelftest, discussiestelling en een terugblik op de voorbereiding.
Reken op ongeveer 11 uur voorbereiding per cursusdag.
Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Werk jij in de jeugd- of volwassen hulpverlening? Heb je een universitaire vooropleiding? Wil jij meer leren over emotieregulatie en het verband met grensoverschrijdend gedrag? Dan zien we je graag terug in deze cursus.
Deze cursus is onder andere geschikt voor psychologen, orthopedagogen, gedragsdeskundigen, gedragswetenschappers, psychodiagnostisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, behandelaren op ouderen, werkzaam in de jeugdzorg, GGZ of het onderwijs. Deze cursus is dus voor zowel gericht op jeugd- als volwassen hulpverlening.
Het is belangrijk dat je op dit moment werkzaam bent met cliënten met emotieregulatieproblemen (of een vermoeden hiervan) zodat je casuïstiek kunt inbrengen tijdens de cursus en je dat wat je leert tijdens de cursus direct kunt oefenen/toepassen.
In de cursus gebruiken we technieken die je geleerd kan hebben in een basiscursus cgt (100 uur). Heb je de basiscursus nog niet gevolgd of niet afgerond? Dan kun je meedoen, maar moet je rekenen op een extra voorbereidingstijd van ongeveer 6 uur. In de leeromgeving, aangevuld met een boek, leer je dan de basisprincipes van cgt die je voor deze cursus nodig hebt.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
woensdag | 26 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
woensdag | 16 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
woensdag | 14 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht, La Vie OneMeeting Center
woensdag | 24 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
woensdag | 8 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
woensdag | 29 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht, La Vie OneMeeting Center
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.