Postacademische cursus voor pedagogen en psychologen in eigen praktijk, jeugdzorg of onderwijs
Hoe diagnosticeer je lees- en spellingsproblemen? Hoe zet je zo’n onderzoek op, wat is het plan van aanpak? Welke diagnostische instrumenten zijn er?
Wanneer noemen we iets dyslexie, wanneer niet? Wat zijn specifieke knelpunten bij de interpretatie van onderzoeksresultaten? En hoe verloopt het diagnostische besluitvormingsproces in de praktijk?
Wil jij het antwoord op deze en andere vragen rondom de diagnostiek van lees- en spellingsproblemen (waaronder dyslexie)? Volg dan deze cursus ‘diagnostiek van dyslexie’.
Aan de hand van een stevige theoretische basis ga je zelf aan de slag. Met praktijkvoorbeelden leer je analyseren, de theorie toepassen en een heldere conclusie trekken.
Lees het interview met Beatrijs Brand over dyslexie en comorbiditeit met andere stoornissen: Nieuwe kijk op samenhang tussen dyslexie en andere gedrags- en leerstoornissen.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 552845 | 15,5 herregistratie 15,5 opleiding – diagnostiek 15,5 opleiding – extra literatuurstudie18,0 herregistratie 18,0 opleiding – diagnostiek 17,5 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 552845 | 15,5 herregistratie 15,5 opleiding – diagnostiek 15,5 opleiding – extra literatuurstudie18,0 herregistratie 18,0 opleiding – diagnostiek 17,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 552845 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Bijeenkomst 1 | Diagnostiek van dyslexie, concretisering
Na afloop van deze bijeenkomst:
Bijeenkomst 2 | Diagnostische besluitvorming en dilemma’s
Na afloop van deze cursusdag:
Werkwijze
Deze cursus is intensief blended vormgegeven. Dat betekent dat je jouw kennis en vaardigheden op drie verschillende manieren ontwikkelt:
Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 6 uur voor de eerste cursusdag, 3 uur voor de tweede cursusdag en ongeveer 5 uur voor de eindopdracht.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Ben je psycholoog of orthopedagoog? Heb je een basisaantekening diagnostiek? Wil je starten met diagnostiek van dyslexie of het onderwerp beter leren kennen?
Werk je in het basis- of speciaal onderwijs, de basis ggz, de jeugdhulpverlening of vrijgevestigde setting met kinderen tot 12 jaar?
Dan zien we jou graag in onze cursus!
We gaan ervan uit dat je op de hoogte bent van de ‘normale’ lees- en spellingsontwikkeling.
• Werk je in het voortgezet (speciaal) onderwijs? Dan raden we je de cursus dyslexie in het voortgezet onderwijs aan.
• Niet op de hoogte van de ‘normale’ lees- en spellingsontwikkeling van kinderen? Volg dan eerst de cursus effectief leesonderwijs.
• Heb je al ervaring met het diagnosticeren van lees- en spellingsproblemen en behoefte aan feedback op jou handelen? Laat het ons weten. We bundelen de interesse in een terugkomdag, waarin we knelpunten in diagnostische besluitvorming bespreken en ervaringen delen.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
woensdag | 12 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 26 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Werk je in het voortgezet (speciaal) onderwijs? Dan raden we je de cursus dyslexie in het voortgezet onderwijs aan.
Kijk eens bij onze cursus effectief leesonderwijs
De cursus bekwaamt je om dit te doen. Wij gaan als opleidingsinstelling niet over wie in het werkveld wel en niet bevoegd is.
Je kunt hierover meer te weten komen via jouw beroepsvereniging en/of de Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie of Stichting Dyslexie Nederland
Helaas, om deel te nemen moet je in het bezit zijn van een basisaantekening diagnostiek.
Ja. Het is fijn als je zelf diagnostiek afneemt en concrete diagnostiek-vragen inbrengt.