Cursus Diagnostiek van dyslexie

Klassikaal online
Kind en jeugd
18 uur
  • diagnostiek van ernstige lees-en spellingproblemen (waaronder dyslexie): classificerend, verklarend, handelingsgericht
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD)
  • interpretatie van onderzoeksgegevens, kwalitatief en kwantitatief
  • conclusies trekken op basis van een heldere diagnostische redenering
  • met uitgebreide online voorbereiding, inclusief het online seminar ‘kritische diagnostiek van dyslexie

Cursus Diagnostiek van dyslexie

Klassikaal online
Kind en jeugd
18 uur

Beschrijving

Postacademische cursus voor pedagogen en psychologen in eigen praktijk, jeugdzorg of onderwijs
Hoe diagnosticeer je lees- en spellingsproblemen? Hoe zet je zo’n onderzoek op, wat is het plan van aanpak? Welke diagnostische instrumenten zijn er?

Wanneer noemen we iets dyslexie, wanneer niet? Wat zijn specifieke knelpunten bij de interpretatie van onderzoeksresultaten? En hoe verloopt het diagnostische besluitvormingsproces in de praktijk?

Wil jij het antwoord op deze en andere vragen rondom de diagnostiek van lees- en spellingsproblemen (waaronder dyslexie)? Volg dan deze cursus ‘diagnostiek van dyslexie’.

Aan de hand van een stevige theoretische basis ga je zelf aan de slag. Met praktijkvoorbeelden leer je analyseren, de theorie toepassen en een heldere conclusie trekken.

Lees het interview met Beatrijs Brand over dyslexie en comorbiditeit met andere stoornissen: Nieuwe kijk op samenhang tussen dyslexie en andere gedrags- en leerstoornissen.

Kernpunten:

  • diagnostiek van ernstige lees-en spellingproblemen (waaronder dyslexie): classificerend, verklarend, handelingsgericht;
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
  • interpretatie van onderzoeksgegevens, kwalitatief en kwantitatief;
  • conclusies trekken op basis van een heldere diagnostische redenering;
  • met uitgebreide online voorbereiding, inclusief het online seminar ‘kritische diagnostiek van dyslexie’.

Prijs inclusief:

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 13 uur
  • E-learning | 6 uur
  • Zelfstudie | 12 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J 552845 15,5 herregistratie
15,5 opleiding – diagnostiek
15,5 opleiding – extra literatuurstudie18,0 herregistratie
18,0 opleiding – diagnostiek
17,5 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 552845 15,5 herregistratie
15,5 opleiding – diagnostiek
15,5 opleiding – extra literatuurstudie18,0 herregistratie
18,0 opleiding – diagnostiek
17,5 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 552845 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:

• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:

• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Bijeenkomst 1 | Diagnostiek van dyslexie, concretisering
Na afloop van deze bijeenkomst:

  • Heb je kennis over en inzicht in de recente ontwikkelingen met betrekking tot dyslexie
  • Ken je diagnostische instrumenten en weet je waarom je die gebruikt
  • Ken je de afwegingen om dyslexie te onderscheiden van andere problemen, zoals laaggeletterdheid en comorbiditeit. Ook kun je de consequenties daarvan voor de diagnostiek inschatten

Bijeenkomst 2 | Diagnostische besluitvorming en dilemma’s
Na afloop van deze cursusdag:

  • Kun je diagnostische afwegingen maken en vanuit de theorie dilemma’s oplossen. Je kan dit ook in de praktijk aanpakken
  • Herken je complexe beelden, zoals comorbidteit en begaafdheid bij dyslexie
  • Kun je conclusies trekken aan de hand van praktijkvoorbeelden

Werkwijze

Deze cursus is intensief blended vormgegeven. Dat betekent dat je jouw kennis en vaardigheden op drie verschillende manieren ontwikkelt:

  1. Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je de literatuur, pas je geleerde kennis toe jouw praktijk, en kijk je hier kritisch op terug. Dit valt onder (offline) huiswerkuren.
  2. Daarnaast volg je voorafgaand aan elke cursusdag e-learning. Hierin krijg je theoretische basiskennis, discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof begrijpt en waarmee je jouw visie op positieve psychologie ontwikkelt. Alle opdrachten in de online leeromgeving vallen onder deze e-learning, zo kom je bijvoorbeeld theoriepresentaties, discussiestellingen of zelftesten tegen.
    Een belangrijk gedeelte van deze cursus is het webinar dat je na bijeenkomst 1 volgt. Dit vraagt tijdsinvestering maar deze uren worden ook geaccrediteerd, waardoor je meer punten behaald zonder dat er hiervoor extra lesdagen gepland moeten worden. Nog een voordeel: je kunt dit webinar vanuit een plek naar keuze en op een moment volgen wanneer het jou uitkomt!
  3. Gezien we veel theorie uit de lesdagen hebben gehaald en hebben ondergebracht in de online leeromgeving, kunnen onze klassikale bijeenkomsten in het teken gezet worden van het toepassen van de geleerde kennis. Je gebruikt hierbij (zelf ingebrachte) casuïstiek uit jouw werk en die van je medecursisten zodat de je theorie vertaalt naar de praktijk. Daarnaast is dit het moment voor verdieping, vragen, onduidelijkheden of moeilijkheden.
    Door deze blended opbouw, krijg je meer accreditatiepunten toegekend voor deze tweedaagse cursus.

Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 6 uur voor de eerste cursusdag, 3 uur voor de tweede cursusdag en ongeveer 5 uur voor de eindopdracht.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Ben je psycholoog of orthopedagoog? Heb je een basisaantekening diagnostiek? Wil je starten met diagnostiek van dyslexie of het onderwerp beter leren kennen?

Werk je in het basis- of speciaal onderwijs, de basis ggz, de jeugdhulpverlening of vrijgevestigde setting met kinderen tot 12 jaar?
Dan zien we jou graag in onze cursus!

We gaan ervan uit dat je op de hoogte bent van de ‘normale’ lees- en spellingsontwikkeling.
• Werk je in het voortgezet (speciaal) onderwijs? Dan raden we je de cursus dyslexie in het voortgezet onderwijs aan.
• Niet op de hoogte van de ‘normale’ lees- en spellingsontwikkeling van kinderen? Volg dan eerst de cursus effectief leesonderwijs.
• Heb je al ervaring met het diagnosticeren van lees- en spellingsproblemen en behoefte aan feedback op jou handelen? Laat het ons weten. We bundelen de interesse in een terugkomdag, waarin we knelpunten in diagnostische besluitvorming bespreken en ervaringen delen.

 

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • ben je bekend met de gangbare diagnostische instrumenten;
  • heb je inzicht in relevante aspecten van dyslexie op verschillende diagnostische niveaus;
  • ben je in staat tot diagnostische besluitvorming te komen en je afwegingen helder te onderbouwen.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
12 nov 2025
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar

 

woensdag 12 november 2025 09:30 – 16:30 Online
woensdag 26 november 2025 09:30 – 16:30 Online

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Veelgestelde vragen

Ik werk in het voortgezet (speciaal) onderwijs. Is er een cursus die daarop aansluit?

Werk je in het voortgezet (speciaal) onderwijs? Dan raden we je de cursus dyslexie in het voortgezet onderwijs aan.

Ik wil graag meer leren over leesproblemen in bredere zin, is daar een cursus voor?

Kijk eens bij onze cursus effectief leesonderwijs

Mag ik na deze cursus een dyslexie verklaring afgeven?

De cursus bekwaamt je om dit te doen. Wij gaan als opleidingsinstelling niet over wie in het werkveld wel en niet bevoegd is.

Je kunt hierover meer te weten komen via jouw beroepsvereniging en/of de Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie of Stichting Dyslexie Nederland

Ik heb geen basisaantekening diagnostiek (BAPD). Mag ik toch deelnemen?

Helaas, om deel te nemen moet je in het bezit zijn van een basisaantekening diagnostiek.

Is het de bedoeling dat je bij deze cursus zelf diagnostiek afneemt?

Ja. Het is fijn als je zelf diagnostiek afneemt en concrete diagnostiek-vragen inbrengt.

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise
Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk. Inhoudelijk een goede cursus met prettige docenten en veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met mede-cursisten. Voor mij was het vooral een prettige opfrisser van eerder opgedane kennis.
Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.
Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo