Cursus Dyslexie in het voortgezet onderwijs

Klassikaal online
26 uur
  • signaleren van ernstige lees- en spellingproblemen en dyslexie in het VO
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD)
  • begeleiding van dyslexie in het VO
  • diagnostiek en rapportage
  • uitgangspunten van dyslexiebeleid op school

Cursus Dyslexie in het voortgezet onderwijs

Klassikaal online
26 uur

Beschrijving

Postacademische cursus diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen

In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en/of ernstige lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal.

Wat is de oorzaak van de groei van het aantal kinderen met problemen? Hoe kun je leerlingen adequaat signaleren? Veranderen de symptomen als leerlingen ouder worden? Hoe ziet de diagnostiek bij leerlingen in het VO eruit? Hoe toon je de hardnekkigheid van de problematiek aan? Wat zijn passende manieren om leerlingen te begeleiden en te faciliteren (bij toetsen, examens en in de lessen)? Hoe kan dyslexiebeleid worden vorm gegeven? En wat is de rol van de gedragsdeskundige in het VO? Dat zijn de thema’s in deze cursus.

In deze cursus gaan we aan de slag met het signaleren en diagnosticeren van dyslexie in het VO, zowel in theorie als in de praktijk. We bespreken de begeleiding van leerlingen met dyslexie in het VO waarbij we uitgaan van een integrale aanpak. Ook de rol van ondersteunende technologie komt aan bod. Tevens gaan we in op dyslexiebeleid op school, hoe kan je een vertaalslag maken van handelen naar beleid en vice versa.
Aan de hand van casuïstiek illustreren we de praktijk van signaleren, diagnostiek en bijbehorende rapportage.
Het online leren (onder meer door het bekijken van een webinar) én de literatuurstudie zorgen voor ‘slimme accreditatie-punten’. 

Lees het interview met Beatrijs Brand over: Dyslexie in het voortgezet onderwijs.

Kernpunten:

  • 100% online;
  • signaleren van ernstige lees- en spellingproblemen en dyslexie in het VO;
  • begeleiding van dyslexie in het VO;
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
  • praktische vaardigheden voor diagnostiek en rapportage;
  • uitgangspunten van adequaat dyslexiebeleid op school.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • geaccrediteerd certificaat.

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 19,5 uur
  • E-learning | 6,5 uur
  • Zelfstudie | 27 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
SKJ 553509 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.
NIP K&J/ NVO-OG* 553509 22,5 K&J/OG herregistratie
11,0 KJ opleiding – behandeling
11,5 KJ opleiding – diagnostiek
21,5 KJ opleiding – extra literatuurstudie
ADAP 587558 40,0 scholing logopedisten

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Bijeenkomst 1 | Signaleren en diagnosticeren van dyslexie in het VO

  • dyslexie in het VO, signalen, symptomen, het criterium hardnekkigheid
  • recente ontwikkelingen/inzichten en het Protocol Dyslexie VO en BVRD 2021
  • inhoud en nut van extra hulp, diagnostische dilemma’s
  • leergeschiedenis en de overdracht van basis- naar voortgezet onderwijs

Bijeenkomst 2 | Begeleiden van leerlingen met dyslexie in het VO: een integrale aanpak

  • begeleidingsprincipes, materialen en interventies in het VO
  • uitgangspunten van dyslexiebeleid op school: rol van de dyslexiespecialist; borging van het handelen; compenserende en dispenserende middelen
  • Ondersteunende technologie en toets- en examenfaciliteiten

Bijeenkomst 3 | De praktijk van diagnostiek en rapportage

  • hoe ziet een onderzoek naar dyslexie in het VO eruit? Welke domeinen worden in elk geval in kaart gebracht?
  • wat is de rol van de voorgeschiedenis hierbij? En hoe kun je die integreren?
  • waaraan voldoet adequate rapportage? En voor wie schrijf je die eigenlijk?

Werkwijze
Voorafgaand aan elke cursusdag bestudeer je de literatuur én werk je in de online leeromgeving aan opdrachten: zelftests, discussievragen en meer. Voorafgaand aan bijeenkomst drie kijk je een online webinar. Tijdens de cursusdag geven de docenten presentaties en illustreren de theorie door bespreking van praktische instrumenten, interventies en casuïstiek. Jouw eigen casuïstiek speelt een belangrijke rol in deze cursus.

Per bijeenkomst moet je rekening houden met 6 uur huiswerk- en literatuurvoorbereiding.

100% online
Deze cursus wordt 100% online georganiseerd. Alle lesdagen volg je dus vanuit huis. Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

 

Voor wie

  • ben je orthopedagoog of psycholoog?
  • ben je werkzaam in het VO, VSO of SWV VO-VSO?
  • heb je enige ervaring in diagnostiek en/of begeleiding van leerlingen met dyslexie in het VO?
  • in jouw werksituatie moet je een diagnostisch onderzoek kunnen uitvoeren of een aanzet tot dyslexiebeleid geven.

In deze cursus leer je actuele inzichten en praktische vaardigheden voor signalering, diagnostiek en begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen en/of dyslexie. Ook worden denkkaders aangereikt waarmee je de ondersteuning van leerlingen kunt monitoren en een adequaat dyslexiebeleid kunt vormgeven in jouw organisatie.

Let op: heb je een achtergrond als logopedist dan is deze cursus zeker van meerwaarde voor je. Je verdiept jouw expertise (inclusief de nieuwste onderzoeksbevindingen en best practices), leer over specifieke interventietechnieken, een multidisciplinaire samenwerking, ondersteunende technologie en advies- en begeleidingsvaardigheden.

Resultaat

Na afloop van deze cursus beschik je over recente inzichten en praktische vaardigheden betreffende signalering, diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie in het voortgezet onderwijs.

  • Heb je zicht op symptomen van dyslexie in het VO, het criterium hardnekkigheid
  • Ben je op de hoogte van recente ontwikkelingen/inzichten, de BVRD (2021), het Protocol Dyslexie VO (2013) en Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0
  • Kun je voor- en nadelen van verschillende manieren van signaleren benoemen en hierin onderbouwde keuzes maken.
  • Heb je inzicht in de leergeschiedenis en de overdracht van basis- naar voortgezet onderwijs

Na afloop van deze cursus kun je onderscheid maken tussen leerlingen met lees-en spellingsproblemen, leerlingen met een vermoeden van dyslexie en leerlingen met dyslexie

  • Kunnen beargumenteren van diagnostische dilemma’s
  • Inzicht in het criterium hardnekkigheid

Na afloop van deze cursus heb je praktische vaardigheden ontwikkeld voor diagnostiek en rapportage

  • Kennis van onderzoek naar dyslexie in het VO, domeinen en instrumenten
  • Inzicht in de rol van de leergeschiedenis en overdracht bao-VO
  • Kunnen opstellen van adequate rapportage
  • Inzicht in voor wie rapportage geschreven wordt en wie het mag inzien

Na afloop van deze cursus kun je de ondersteuning van leerlingen met dyslexie op een VO-school vormgeven en monitoren

  • Kennis en inzicht in begeleidingsprincipes, materialen en interventies in het VO
  • Kunnen beargumenteren welke compenserende, dispenserende middelen en ondersteunende technologie wanneer in te zetten is.

Na afloop van deze cursus heb je inzicht in de verschillen en overeenkomsten tussen dyslexieprotocollen en dyslexiebeleid.

  • Kennis en inzicht in interne en externe factoren bij de vormgeving en implementatie van protocollen en beleid
  • Het opstellen van doelen en borging van het handelen
  • Beargumenteerde keuzes kunnen maken voor dyslexiebeleid/dyslexieprotocol

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
04 nov 2025
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Dinsdag 04 november 2025 09:30 – 16:30 Online
Maandag 17 november 2025 09:30 – 16:30 Online
Dinsdag 02 december 2025 09:30 – 16:30 Online

 

Startdatum
02 nov 2026
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
maandag 02 november 2026 09:30 – 16:30 Online
maandag 16 november 2026 09:30 – 16:30 Online
maandag 30 november 2026 09:30 – 16:30 Online

 

Reviews
Duidelijk onderscheid in dyslexiebeleid/dyslexieprotocool. Duidelijk besproken welke diagnostiekinstrumenten wenselijk zijn om te gebruiken. Casussen besproken om praktijkervaring op te doen.
Dominique
17 februari 2025
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Veelgestelde vragen

Welke meerwaarde heeft deze cursus voor mij als logopedist?

De cursus is zeker van meerwaarde voor de logopedist omdat een cursus dyslexie in het voortgezet onderwijs een logopedist kan voorzien van de nodige kennis, vaardigheden en hulpmiddelen om hun praktijk te verbeteren en meer impact te hebben op het leven van leerlingen met dyslexie. En het klopt dat PAO zich vooral richt op postacademisch onderwijs aan (ortho)pedagogen en psychologen. Maar omdat deze cursus ook van meerwaarde is voor de logopedist, hebben wij dit zo bij ADAP aangevraagd.

Voorbeelden van die meerwaarde zijn:

  1. Verdieping van expertise: Een cursus dyslexie kan logopedisten helpen om hun kennis over dyslexie te verdiepen, inclusief de nieuwste onderzoeksbevindingen en best practices.
  2. Specifieke interventietechnieken: De cursus biedt praktische interventietechnieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
  3. Samenwerking: de cursus geeft inzicht  in hoe effectief samen te werken met leraren en andere onderwijsprofessionals om een geïntegreerde aanpak voor leerlingen te ontwikkelen.
  4. Gebruik van ondersteunende technologie: De cursus maakt logopedisten bekend met ondersteunende technologieën die nuttig zijn voor leerlingen met dyslexie.
  5. Advies- en begeleidingsvaardigheden: Logopedisten leren hun vaardigheden in het adviseren en begeleiden van ouders verbeteren, waardoor ze effectiever kunnen communiceren over de behoeften en voortgang van hun kind.
Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo