Postacademische cursus diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen
In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en/of ernstige lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal.
Wat is de oorzaak van de groei van het aantal kinderen met problemen? Hoe kun je leerlingen adequaat signaleren? Veranderen de symptomen als leerlingen ouder worden? Hoe ziet de diagnostiek bij leerlingen in het VO eruit? Hoe toon je de hardnekkigheid van de problematiek aan? Wat zijn passende manieren om leerlingen te begeleiden en te faciliteren (bij toetsen, examens en in de lessen)? Hoe kan dyslexiebeleid worden vorm gegeven? En wat is de rol van de gedragsdeskundige in het VO? Dat zijn de thema’s in deze cursus.
In deze cursus gaan we aan de slag met het signaleren en diagnosticeren van dyslexie in het VO, zowel in theorie als in de praktijk. We bespreken de begeleiding van leerlingen met dyslexie in het VO waarbij we uitgaan van een integrale aanpak. Ook de rol van ondersteunende technologie komt aan bod. Tevens gaan we in op dyslexiebeleid op school, hoe kan je een vertaalslag maken van handelen naar beleid en vice versa.
Aan de hand van casuïstiek illustreren we de praktijk van signaleren, diagnostiek en bijbehorende rapportage.
Het online leren (onder meer door het bekijken van een webinar) én de literatuurstudie zorgen voor ‘slimme accreditatie-punten’.
Lees het interview met Beatrijs Brand over: Dyslexie in het voortgezet onderwijs.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
SKJ | 553509 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
NIP K&J/ NVO-OG* | 553509 | 22,5 K&J/OG herregistratie 11,0 KJ opleiding – behandeling 11,5 KJ opleiding – diagnostiek 21,5 KJ opleiding – extra literatuurstudie |
ADAP | 553509 | 45,5 logopedisten |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Bijeenkomst 1 | Signaleren en diagnosticeren van dyslexie in het VO
Bijeenkomst 2 | Begeleiden van leerlingen met dyslexie in het VO: een integrale aanpak
Bijeenkomst 3 | De praktijk van diagnostiek en rapportage
Werkwijze
Voorafgaand aan elke cursusdag bestudeer je de literatuur én werk je in de online leeromgeving aan opdrachten: zelftests, discussievragen en meer. Voorafgaand aan bijeenkomst drie kijk je een online webinar. Tijdens de cursusdag geven de docenten presentaties en illustreren de theorie door bespreking van praktische instrumenten, interventies en casuïstiek. Jouw eigen casuïstiek speelt een belangrijke rol in deze cursus.
Per bijeenkomst moet je rekening houden met 6 uur huiswerk- en literatuurvoorbereiding.
100% online
Deze cursus wordt 100% online georganiseerd. Alle lesdagen volg je dus vanuit huis. Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
In deze cursus leer je actuele inzichten en praktische vaardigheden voor signalering, diagnostiek en begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen en/of dyslexie. Ook worden denkkaders aangereikt waarmee je de ondersteuning van leerlingen kunt monitoren en een adequaat dyslexiebeleid kunt vormgeven in jouw organisatie.
Na afloop van deze cursus beschik je over recente inzichten en praktische vaardigheden betreffende signalering, diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie in het voortgezet onderwijs.
Na afloop van deze cursus kun je onderscheid maken tussen leerlingen met lees-en spellingsproblemen, leerlingen met een vermoeden van dyslexie en leerlingen met dyslexie
Na afloop van deze cursus heb je praktische vaardigheden ontwikkeld voor diagnostiek en rapportage
Na afloop van deze cursus kun je de ondersteuning van leerlingen met dyslexie op een VO-school vormgeven en monitoren
Na afloop van deze cursus heb je inzicht in de verschillen en overeenkomsten tussen dyslexieprotocollen en dyslexiebeleid.
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Dinsdag | 4 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Maandag | 17 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Dinsdag | 2 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.