Verdieping: Dyslexiebehandeling bij comorbiditeit

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
29 uur
  • praktische cursus: koppeling van theorie naar (jouw) casuïstiek en werksituatie staat centraal;
  • recente inzichten over dyslexie, (weg: het brein) en informatieverwerking bij speciale doelgroepen;
  • algemene behandelprincipes bij sociaal-emotionele of gedragsproblematiek;
  • implicaties van deze problematiek voor inhoud van de dyslexiebehandeling en attitude van de behandelaar.

Verdieping: Dyslexiebehandeling bij comorbiditeit

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
29 uur

Beschrijving

Een praktische cursus voor ervaren (mede)behandelaars dyslexie
Heb jij ervaring met het behandelen van dyslexie en wil je je verdiepen in het behandelen van dyslexie waarbij sprake is van comorbide problematiek of stoornissen? In deze cursus staat het behandelen van ernstige dyslexie in combinatie met diverse sociaal-emotionele- of gedragsproblemen centraal. Denk daarbij aan ADHD, (faal)angst, TOS, hoogbegaafdheid en autisme. Deze heterogene en complexe groep vraagt veel van jouw kennis, vaardigheden en houding als dyslexiebehandelaar.

Je doet in deze cursus die benodigde kennis en vaardigheden op, en verfijnt jouw attitude als behandelaar. Dit doen we aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten, kennis over de werking van het brein, over informatieverwerking en evidence based kennis over wat werkt bij behandelingen. Er is daarnaast ook veel aandacht voor jouw eigen casuïstiek en leren van elkaar. Zo komt de heterogeniteit van de doelgroep optimaal aan bod. Je oefent ook met het opzetten van een praktisch behandelplan waarop je feedback krijgt.

Nu enkelvoudigheid uit het Protocol 3.0 is verdwenen komen kinderen met complexere problematiek in de vergoede zorg.

 Lees een interview met Beatrijs Brand over Comorbiditeit dyslexie en andere leer- en gedragsstoornissen

Kernpunten:

  • praktische cursus: koppeling van theorie naar (jouw) casuïstiek en werksituatie staat centraal;
  • recente inzichten over dyslexie, (weg: het brein) en informatieverwerking bij speciale doelgroepen;
  • algemene behandelprincipes bij sociaal-emotionele of gedragsproblematiek;
  • implicaties van deze problematiek voor inhoud van de dyslexiebehandeling en attitude van de behandelaar.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat
  • uitgebreide lunch

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 12.5 uur
  • E-learning | 1,6 uur
  • Zelfstudie | 14 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
ADAP 556430 28,0 (logopedisten)
NIP K&J 481796 14,0 herregistratie
14,0 opleiding – behandeling
14,0 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 481796 14,0 herregistratie
14,0 opleiding – behandeling
14,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 481796 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Bijeenkomst 1 |Behandelen van kinderen met dyslexie én faalangst of ADHD
Na deze bijeenkomst:

  • heb je nieuwe inzichten opgedaan over dyslexie, het brein en informatieverwerking en de rol van psychoeducatie;
  • ken je algemene behandelprincipes bij sociaal-emotionele- en gedragsproblemen;
  • kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met ADHD;
  • kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met faalangst.

Bijeenkomst 2 | Behandelen van kinderen met dyslexie én TOS, autisme of hoogbegaafdheid
Na deze bijeenkomst:

  • ken je het belang van aangepaste adequate instructie en effectieve feedback en kun je dit toepassen in jouw attitude;
  • kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met TOS;
  • kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met autisme;
  • kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met hoogbegaafdheid;
  • heb je geoefend met het opstellen en passend maken van een behandelplan en het aanpassen van jouw houding, aansluitend op een of enkele vormen van comorbide problematiek.

Werkwijze
Deze cursus bestaat uit zelfstandige voorbereiding, twee cursusdagen en toepassingsopdrachten.
Ter voorbereiding van elke cursusdag lees je literatuur, en doorloop je online opdrachten, bijvoorbeeld het maken van zelftests en het discussiëren met mede-deelnemers. Hierdoor benutten we de klassikale bijeenkomsten/cursusdagen maximaal. De bijeenkomsten bestaan uit interactieve theoretische verdiepingen en worden geïllustreerd met ‘good practices’. Daarnaast werken we veel met voorbeelden uit jouw eigen behandelpraktijk (die je vooraf bij de docent aanlevert), zodat de heterogeniteit van de doelgroep goed aan bod komt én de koppeling met jouw praktijk optimaal is.

Na afloop van de eerste cursusdag breng je het geleerde zelf in de praktijk. Jouw ervaringen in de praktijk nemen we dan weer mee tijdens de volgende cursusdag. Zo versterken we de verbinding tussen theorie en jouw praktijk. Voor elke cursusdag moet je uitgaan van een voorbereiding van ongeveer 7 uur.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

 

Voor wie

Behandel je kinderen met dyslexie en wil je je verder verdiepen in de behandeling van kinderen waarbij sprake is van comorbide problematiek of stoornissen? In deze cursus verdiep je je kennis en vaardigheden en ontwikkel je je attitude als behandelaar.

  • Psychologen/orthopedagogen en logopedisten-behandelaars die ruime ervaring hebben met de behandeling van kinderen met dyslexie waarbij sprake is van comorbide problematiek of stoornissen.
  • Voor deelname aan deze cursus moet je in jouw werksituatie een behandelplan kunnen uitvoeren.

Heb je beperkte of nog geen ervaring als behandelaar? Dan verwijzen we je graag naar de basiscursus dyslexiebehandeling.

 

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je nieuwe inzichten opgedaan over de behandeling van dyslexie, het brein, informatieverwerking en de rol van psycho-educatie daarbij;
  • ken je specifieke behandelprincipes bij sociaal-emotionele- en gedragsproblemen;
  • kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met ernstige dyslexie met comorbide problematiek (ADHD; faalangst; TOS; autisme; hoogbegaafdheid);
  • heb je geoefend met het opstellen en passend maken van een behandelplan en het aanpassen van jouw houding, aansluitend op een of enkele vormen van comorbide problematiek.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
27 mei 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Dinsdag 27 mei 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
Dinsdag 10 juni 2025 09:30 – 16:30 Utrecht

Locatie:Utrecht, La Vie Meeting Center

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
Inspirerende bijeenkomsten met goede koppeling van theorie (deels zelfstudie) aan de eigen praktijk middels eigen casuïstiek
Gerti
4 december 2024
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise
Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk. Inhoudelijk een goede cursus met prettige docenten en veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met mede-cursisten. Voor mij was het vooral een prettige opfrisser van eerder opgedane kennis.
Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.
Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo