Leergang voor gedragswetenschappers (LACCS-programma)
Bij mensen met matig tot ernstige meervoudige beperkingen (EMB) is er sprake van ernstige verstandelijke beperkingen in combinatie met motorische, zintuigelijke en/of medische problematiek. Zij vormen een heterogene groep, qua mogelijkheden, belemmeringen en behoeften. Mede hierdoor is het niet eenvoudig om de zorg, begeleiding en onderwijs vorm te geven. Ideeën, instrumenten en methoden die voor andere groepen bruikbaar zijn, zijn bij deze groep vaak niet direct toepasbaar. En de vraag welke behoeften deze mensen hebben is niet eenvoudig te beantwoorden.
Gedragswetenschappers die betrokken zijn bij kinderen of volwassenen met matige en ernstige verstandelijke beperkingen zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor het geven van vorm en inhoud aan de zorg, begeleiding en (in toenemende mate) ook onderwijs. En daarmee voor het ‘handen en voeten geven’ aan kwaliteit van leven. In de universitaire opleidingen is nauwelijks praktisch toepasbare aandacht voor deze problematiek van deze doelgroep.
Door deel te nemen aan deze leergang kun je je als gedragswetenschapper specialiseren op dit gebied. De leergang heeft een brede opzet en richt zich op alle aspecten van de ondersteuning aan mensen met matige en ernstige beperkingen waarmee je te maken krijgt.
Centraal staat het LACCS-programma. In de zorg en het onderwijs voor mensen met een ernstige tot matige verstandelijke beperking streeft het LACCS-programma naar een ‘Goed Leven’.
Je brengt verdieping aan door steeds de verbinding te leggen met de casussen die je zelf inbrengt. Daarbinnen worden allerhande recente wetenschappelijke inzichten behandeld.
In samenwerking met het EMG Platform, kennisnetwerk en informatiepunt voor en door ieder die professioneel of persoonlijk betrokken is bij mensen met EMB, organiseert PAO niet alleen deze opleiding maar ook een post-hbo opleiding voor begeleiders en een post-hbo voor leerkrachten. Meer dan 300 cursisten zijn in de afgelopen negen jaar enthousiast en geïnspireerd geraakt door de inhoud van deze opleidingen.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 519686 | 55,0 herregistratie 19,5 opleiding – behandeling 27,0 opleiding – diagnostiek 8,5 opleiding – overige taken 13,5 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 519686 | 55,0 herregistratie 19,5 opleiding – behandeling 27,0 opleiding – diagnostiek 8,5 opleiding – overige taken 13,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 519686 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
De toetsing gebeurt aan de hand van een viertal huiswerkopdrachten die worden beoordeeld door de hoofddocent.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
LACCS-programma
Centraal staat het LACCS-programma. In de zorg en het onderwijs voor mensen met een ernstige tot matige verstandelijke beperking streeft het LACCS-programma naar een ‘Goed Leven’. In de praktijk geven we dit handen en voeten door het werken vanuit het LACCS-huis. De kamers in het LACCS-huis zijn: ontwikkelingsdenken; LACCS-waarden en LACCS-gebieden. In het dak zit methodisch werken. Op basis van LACCS-waarden kunnen we nagaan in hoeverre ‘Goed Leven’ voor de cliënt in orde is, en waar dit aandacht vraagt.
Vormgeven van een ‘Goed Leven’ vraagt kennis over lichamelijk welzijn; alertheid; contact; communicatie en stimulerende tijdsbesteding. Als basis voor het werken (grondhouding) gaan we uit van ontwikkelingsdenken.
Cursusopbouw
De cursus bestaat uit 9 cursusdagen.
Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je literatuur en maak je e-learning opdrachten, zoals het bekijken van video’s met kijkvragen, het beantwoorden van stellingen en vragen, en discussiëren met mede-cursisten.
De cursusdagen bestaan uit een mix van het op een interactieve manier kennis en kaders aangereikt krijgen en praktisch aan de slag gaan. Je speelt zelf een actieve rol tijdens deze opleiding, onder andere door de inbreng van eigen casussen waar je het geleerde direct op toepast.
Na afloop van de cursusdag werk je steeds aan een aantal toepassingsopdrachten.
Je moet rekenen op circa zes uur huiswerk (literatuurstudie en opdrachten) per bijeenkomst.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Ben jij psycholoog, (ortho)pedagoog of gedragswetenschapper? Werk jij in de zorg voor of onderwijs aan mensen met matig tot ernstig meervoudige beperkingen. Dan zien we je graag in deze cursus.
Een academische vooropleiding tot pedagoog of psycholoog is een vereiste.
Geen universitaire opleiding? Kijk dan eens naar de post-hbo opleiding ‘ondersteuning bij ernstig meervoudige beperkingen’.
Na afloop van deze leergang…
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
dinsdag | 1 april 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
donderdag | 17 april 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
donderdag | 8 mei 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 27 mei 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 17 juni 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 1 juli 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 9 september 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 23 september 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 7 oktober 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 16 september 2025 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
vrijdag | 10 oktober 2025 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 11 november 2025 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 25 november 2025 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 9 december 2025 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
donderdag | 8 januari 2026 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 27 januari 2026 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 10 februari 2026 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 3 maart 2026 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.