Cursus Neuropsychologische diagnostiek en behandeling bij hersenletsel

Klassikaal op locatie
Neuropsychologie
Volwassenen en ouderen
27 uur
  • Interpreteren van neuropsychologische diagnostiek in kader van gedragsproblemen – neuro psychiatrische problematiek
  • Diagnostiek en behandeling van neuropsychiatrische problematiek
  • Klinisch redeneren vanuit het verklaringsmodel hersenen-cognitie-gedrag

Cursus Neuropsychologische diagnostiek en behandeling bij hersenletsel

Klassikaal op locatie
Neuropsychologie
Volwassenen en ouderen
27 uur
Beschrijving

Postacademische cursus neuropsychologie en neuropsychiatrie bij volwassenen met niet-aangeboren-hersenletsel (NAH)
Deze cursus heette voorheen Expertreeks neuropsychiatrie bij volwassenen.

Kom je in jouw werk cliënten tegen met niet aangeboren hersenletsel (NAH)? Of heb je het gevoel dat je je onvoldoende bewust bent van de impact en gevolgen van hersenletsel (al dan niet opgelopen in de kinderjaren) op jouw cliëntenpopulatie?

Worstel je met de vraag waarom een behandeling bij of begeleiding van mensen met hersenletsel niet goed verloopt? Twijfel je of er in de indicatiestelling en behandeling voldoende rekening is gehouden met NAH en/of specifieke cognitieve functies? En hoe je dit kunt voorkomen en/of verbeteren?

Bij mensen met hersenletsel is er vrijwel altijd sprake van een complexe verwevenheid van cognitieve stoornissen, gedragsproblemen, persoonlijkheidsveranderingen en psychiatrische stoornissen.

Het succes van een behandeling van mensen met hersenletsel hangt sterk af van de kwaliteit van de diagnostiek en indicatiestelling. Het is daarom erg belangrijk dat je goed aansluitende diagnostiek uitvoert bij deze doelgroep. Hier is in deze cursus veel aandacht voor.

In deze neuropsychologische cursus leer je over cognitieve problemen, gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen bij volwassenen, als gevolg van hersenletsel. Het maakt je bewust dat en hoe gestoorde hersenfuncties kunnen leiden tot gedragsproblemen en hoe dit moet worden vertaald naar een verbeterde nazorg en behandeling. Je leert de basisprincipes van neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen én er is aandacht voor de behandeling van cliënten met neuropsychologische problemen, als gevolg van hersenletsel.

Dit alles vanuit het denk- en werkmodel gericht op ‘hersenen – cognitie – gedrag’.

Beluister hier de podcast van Frank en Mariska over Neuropsychologie bij hersenletsel

Lees het interview met Frank Jonker:
Niet Aangeboren Hersenletsel vraagt om pas op de plaats

Kernpunten:

  • interpreteren van neuropsychologische diagnostiek in kader van gedragsproblemen – neuropsychiatrische problematiek;
  • diagnostiek, begeleiding en behandeling van mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH);
  • klinisch redeneren vanuit het verklaringsmodel hersenen-cognitie-gedrag.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • uitgebreide lunch.

Studiebelasting: 

  • Klassikale uren | 24 uur
  • E-learning | 3 uur
  • Zelfstudie | 24 uur
Accreditaties
Accreditatie Nummer Accreditatie Punten
FGzPt 435389 24,0 herregistratie klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen
LV POH GGZ 435389 30,0

Toetsing vindt plaats door middel van een eigen casus. Tijdens de cursus wordt gevraagd per bijeenkomst een casus in te sturen die in groepjes en plenair worden besproken. Voor de eindtoets wordt gevraagd om op een eigen casus een verbeteradvies en een diagnostiek behandelbeleid advies te beschrijven. Deze casus wordt door de docenten beoordeeld.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Dag 1 Introductie Neuropsychologie & Neuropsychiatrie

  • Introductie denkmodel; hersenletsel- cognitie-gedrag
  • Aan de hand van aantal casussen oefenen met denkmodel

Dag 2 Diagnostiek van cognitieve vaardigheden

  • Diagnostiek zowel gericht op onderliggende functies als op vaardigheden in de dagelijkse praktijk
  • Wat zijn verschillen tussen kinderen en volwassenen
  • Welke instrumenten zijn beschikbaar, wat is de ecologische validiteit
  • Casus-in groepjes en plenair

Dag 3 Diagnostiek van gedrag, emotie en persoonlijkheid

  • Diagnostiek bij zowel cliënt als systeem
  • Aandacht voor diagnostiek van coping stijlen
  • Differentiaaldiagnostiek over uiteenlopende gedragsproblemen versus persoonlijkheidsstoornissen
  • DSM-5
  • Beschikbare instrumenten
  • Casus-in groepjes en plenair

Dag 4 Behandeling van gedrag, emoties

  • Behandeling van zowel patiënt als familie
  • Behandeling van coping stijlen
  • Betrekken van naaste omgeving in directe behandeling
  • Holistische programma’s
  • Ontwikkelingen als EMDR, CGT, ACT, neurofeedback
  • Aanpak van psychiatrische problematiek, medicamenteuze behandeling
  • Casus-in groepjes en plenair

Werkwijze
Voor elke bijeenkomst bestudeer je de opgegeven literatuur. en maak je enkele online voorbereidingsopdrachten. Tijdens de bijeenkomsten krijg je presentaties en inleidingen, afgewisseld met demonstraties van testmateriaal en behandelmethoden. Er is veel aandacht voor de bespreking van (eigen) casuïstiek. Je moet rekening houden met ongeveer zeven uur huiswerk per cursusbijeenkomst.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Ben je orthopedagoog, psycholoog, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog of psychotherapeut en wil je meer willen leren over neuropsychologische problemen bij volwassenen (in de leeftijd 18-100) met hersenletsel?

Deze cursus is bedoeld voor mensen die o.a. werkzaam zijn in de (forensische) psychiatrie, revalidatie, GGZ, de verslavingszorg, in een verpleeg- of verzorgingstehuis, tbs-kliniek of in het ziekenhuis…..

Deze cursus richt zich niet op hersenletsel bij mensen met een verstandelijke beperking en is derhalve niet geschikt wanneer jouw cliënten primair bestaan uit deze doelgroep.

Deze cursus richt zich ook niet op kinderen en jeugdigen (<18 jaar) met niet aangeboren hersenletsel

Je bent toelaatbaar voor deze nascholing wanneer je een werkplek hebt waarbij je het geleerde kan toepassen én van waaruit je casuïstiek kan inbrengen.

Ben je huisarts en heb je interesse in deze cursus? Neem dan contact met ons op.

Werk jij als hbo- of wo-professionals en wil je meer leren over hoe je oplossingsgericht werken kan inzetten bij jouw cliënten met hersenletsel? Kijk dan eens bij de eendaagse cursus oplossingsgericht werken bij hersenletsel.

Resultaat

Na afloop van deze cursus…

  • ken je de basisbegrippen en -processen van neuropsychiatrische diagnostiek bij volwassenen met hersenletsel;
  • kun je gegrond een neuropsychiatrische hypothese opstellen;
  • heb je meer kennis over neuropsychiatrische diagnostiek in relatie tot gedrags- of psychiatrische problematiek;
  • kun je nagaan wat de specifieke relatie is tussen het patroon van verstoorde en intact gebleven functies;
  • kun je op basis van het cognitieve profiel, bestaande behandelprotocollen adviseren/indiceren (en, indien bekwaam, ook uitvoeren).

 

AXON

Werk jij met mensen met NAH?

Bekijk dan het scholingsaanbod van AXON Leertrajecten. AXON is onderdeel van PAO Psychologie, gespecialiseerd in trainingen over professioneel omgaan met hersenletsel.

Reviews

Rated 5,0 out of 5

Mooi dat ieder net iets andere werkervaring had. En fijn dat ieder met bepaalde casusvoorbeelden kon geven. Het maakt de theorie levend voor de cursist.Ieder was kundig, benaderbaar, vriendelijk, prettig in de omgang en sloot mooi aan bij de vragen van cursisten.Je kon merken dat er goed was afgestemd en dat het echt door een -goed samenwerkend- team was samengesteld. Heel prettige vibe. (29-6-23)

Anne-Marie Rosink
22 maart 2024
Rated 4,0 out of 5

Op het gebied van NAH wordt vrijwel niets geboden om je proffesioneler te kunnen ontwikkelen. Dit is de enige cursus die ik heb kunnen vinden en het was van grote toegevoegde waarde. Verschillende invalshoeken en ervaring, waardoor we een breed perspectief kregen aangereikt (2-7-23)

Corrieke Buist - Veurink
22 maart 2024
Rated 4,0 out of 5

Alle docenten hadden erg veel kennis en ervaring op de gebieden waarover ze lesgaven. De inhoud van de les werd ook aangescherpt op behoeften van de groep. Super leuke cursus die mij telkens weer (ondanks lange dagen) energie gaf en inspiratie gaf over hoe ik het toe kan gaan passen in de praktijk. Bedankt!

Laura Boudewijnse
29 juni 2023
Rated 5,0 out of 5

Voel mij na deze opleiding een expert!

Anoniem
11 december 2020
Rated 5,0 out of 5

Inspirerend

T. van Berkel
19 januari 2019

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Rated 5,0 out of 5

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise

Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Rated 4,0 out of 5

Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk.

Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Rated 4,0 out of 5

Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.

Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo