Postacademische cursus neuropsychologie en neuropsychiatrie bij volwassenen met niet-aangeboren-hersenletsel (NAH)
Kom je in jouw werk cliënten tegen met niet aangeboren hersenletsel (NAH)? Of heb je het gevoel dat je je onvoldoende bewust bent van de impact en gevolgen van hersenletsel (al dan niet opgelopen in de kinderjaren) op jouw cliëntenpopulatie?
Worstel je met de vraag waarom een behandeling bij of begeleiding van mensen met hersenletsel niet goed verloopt? Vermoed of twijfel je of er in de indicatiestelling en behandeling voldoende rekening is gehouden met NAH en/of specifieke cognitieve functies? En hoe je dit kunt voorkomen en/of verbeteren? En vindt je het leuk je kennis en kunde op te frissen over de neuropsychologische diagnostiek en de samenwerking tussen hersenen en gedrag?
Bij mensen met hersenletsel is er vrijwel altijd sprake van een complexe verwevenheid van cognitieve stoornissen, gedragsproblemen, persoonlijkheidsveranderingen en psychiatrische stoornissen.
Het succes van een behandeling van mensen met hersenletsel hangt sterk af van de kwaliteit van de diagnostiek en indicatiestelling. Het is daarom erg belangrijk dat je goed aansluitende diagnostiek uitvoert bij deze doelgroep. Hier is in deze cursus veel aandacht voor. Daarnaast is het belangrijk dat er in de behandeling rekening wordt gehouden met het hersenletsel en de cognitieve beperkingen.
In deze neuropsychologische cursus leer je de basisprincipes van cognitieve problemen, gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen bij volwassenen, als gevolg van hersenletsel. Het maakt je bewust dat en hoe hersenletsel en cognitieve stoornissen kunnen leiden tot gedragsproblemen en hoe dit moet worden vertaald naar een verbeterde nazorg en behandeling. Je leert de basisprincipes van neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen, indicatiestelling én er is aandacht voor de behandeling van cliënten met neuropsychologische problemen, als gevolg van hersenletsel.
Dit alles vanuit het denk- en werkmodel gericht op ‘hersenen – cognitie – gedrag’.
Lees het interview Annelies Buhrmann en Haike van Stralen over neuropsychologische diagnostiek en behandeling: ‘Op het moment dat je begrijpt waar je naar kijkt, kun je de juiste interventies kiezen’
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatie Punten |
---|---|---|
FGzPt | 435389
578449 |
24,0 herregistratie klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen
in aanvraag |
NVO OG / NIP K&J | 562921 | 27,0 K&J/OG herregistratie 11,0 KJ opleiding – behandeling 16,0 KJ opleiding – diagnostiek 18,0 KJ opleiding – extra literatuurstudie |
NVP | 562921 | 24,0 |
LV POH-GGZ | 435389 | 30,0 |
ABC1- specialisten ouderengeneeskunde (Verenso) | 579444 | in aanvraag |
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, staat jouw register/beroepsvereniging er niet bij, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit vier klassikale dagen. In deze dagen wisselen theoretische verdieping en praktische toepassing ervan op casuïstiek zich af. Jouw eigen casuïstiek speelt hierin een grote rol.
Daarnaast is deze cursus intensief blended ontwikkeld, dat betekent dat je jouw kennis en vaardigheden op drie verschillende manieren ontwikkelt:
Voorafgaand aan de eerste lesdag dien je een casus in te leveren waarbij je een neuropsychologisch onderzoek hebt afgenomen of een neuropsychologisch onderzoek tot je beschikking hebt waarmee je aan de slag kunt. Met deze casus zal je in alle 4 de bijeenkomsten aan de slag gaan.
Als afsluiting van de cursus schrijf je een reflectieverslag, waarin je jouw leerproces in kaart brengt en toelicht. Je haalt hier concrete leerervaringen uit en vertaalt deze naar behandelplannen voor toekomstige situaties.
Houd rekening met ongeveer 7 uur voorbereiding, e-learning en toepassingsopdrachten per lesdag.
Dag 1 Introductie Neuropsychologie & Neuropsychiatrie
Dag 2 Diagnostiek van cognitieve vaardigheden
Dag 3 Diagnostiek van gedrag, emotie en persoonlijkheid
Dag 4 Psychologische behandeling (bij cognitieve stoornissen)
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Ben je orthopedagoog(-generalist), (GZ-)psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut of gedragswetenschapper en werk je in de zorg voor volwassenen (in de leeftijd 18-100) met hersenletsel? Wil je meer weten over de diagnostiek en indicatiestelling rondom NAH én zicht krijgen op behandel- en begeleidingsmogelijkheden?
Je werkt bijvoorbeeld in…..
Je bent toelaatbaar voor deze nascholing als je een wo-vooropleiding hebt en wanneer je een werkplek hebt waarbij je het geleerde kan toepassen (diagnostiek en behandeling) én van waaruit je casuïstiek kan inbrengen.
Deze cursus richt zich niet op hersenletsel bij mensen met een verstandelijke beperking óf op kinderen en jeugdigen (<18) met hersenletsel. Is dit jouw primaire doelgroep? Dan raden we je deelname af.
Ben je huisarts en heb je interesse in deze cursus? Neem dan contact met ons op.
Werk jij als hbo- of wo-professionals en wil je meer leren over hoe je oplossingsgericht werken kan inzetten bij jouw cliënten met hersenletsel? Kijk dan eens bij de eendaagse cursus oplossingsgericht werken bij hersenletsel.
Na afloop van deze cursus…
Bekijk dan het scholingsaanbod van AXON Leertrajecten. AXON is onderdeel van PAO Psychologie, gespecialiseerd in trainingen over professioneel omgaan met hersenletsel.
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
vrijdag | 9 mei 2025 | Utrecht |
dinsdag | 20 mei 2025 | Utrecht |
vrijdag | 6 juni 2025 | Utrecht |
vrijdag | 13 juni 2025 | Utrecht |
dinsdag | 3 november 2025 | Utrecht |
dinsdag | 17 november 2025 | Utrecht |
dinsdag | 1 december 2025 | Utrecht |
dinsdag | 15 december 2025 | Utrecht |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
We besteden vanzelfsprekend aandacht aan de diagnostische cyclus en waar je rekening mee moet houden in afname en interpretatie (betrouwbaarheid, validiteit en stoorfactoren). Een gestructureerde probleeminventarisatie en casusconceptualisatie komen aan bod. In deze cursus is aandacht voor het beoordelen van cognitieve vaardigheden, gedrag, emoties en persoonlijkheid in relatie met het hersenletsel (de verstoorde en intact gebleven functies).
Daarnaast werken we met een doorlopende voorbeeld-casus én werk je met een eigen casus. In die casus is in ieder geval een neuropsychologisch onderzoek afgenomen. Met de informatie uit deze casus ga je vervolgens in de 4 lesdagen aan de slag. Over jouw eigen casus schrijf je uiteindelijk (eindtoets) een verbeteradvies t.a.v. het eerdere diagnostiek-behandelbeleid met aanbevelingen voor fase van hypothesevorming, diagnostiek en behandeling. Wat had anders gedaan moeten worden? En wat ging juist goed? Dit onderbouw je met de kennis en vaardigheden die jij hebt opgedaan in de cursus.
We gaan dus in de cursus veel aan de slag met het voorbereiden en interpreteren van neuropsychologische diagnostiek. We gaan er hierbij wel vanuit dat jouw basiskennis over diagnostiek (in de breedte van de sociale wetenschappen) op orde is.
Wij richten ons met deze cursus op een brede groep professionals met een WO-achtergrond in de gedragswetenschappen die werken met de doelgroep. Zij delen een gemeenschappelijkheid in rol, functie en verantwoordelijkheid in de diagnostiek en/of het behandel/begeleidingsbeleid waar wij ons in deze cursus volledig op willen richten en willen waarborgen. Hoewel psychodiagnostisch werkers een onmisbare schakel vormen in het diagnostisch proces en er voor ook artsen en physician assistenten in de (eerstelijns)zorg en in deze cursus zeker elementen zitten waar zij ook van kunnen leren, willen we voor andere doelgroepen (bij voldoende animo) aparte scholingen ontwikkelen. Geef je belangstelling hiervoor door aan info@pao.nl .
Bekijk ook het aanbod op axonleertrajecten.nl waar ook steeds meer relevante scholingen te vinden zijn.
Helaas niet. Deze cursus is ontwikkeld voor professionals die in hun werkpraktijk uitsluitend met (jong)volwassenen (>18 jaar) te maken hebben, ongeacht wanneer het hersenletsel is opgelopen. Deze keuze is gemaakt omdat in de diagnostiek en behandeling van niet-aangeboren hersenletsel bij kinderen specifieke zaken een rol spelen die niet in deze cursus behandeld kunnen worden.
Werk je primair met kinderen, dan is de Expertreeks Klinische neuropsychologie mogelijk een passend alternatief. In deze cursus nemen ervaren neuropsychologen je mee in de belangrijkste toepassingsgebieden van de neuropsychologische diagnostiek bij kinderen. Hierin is o.a. ook aandacht voor de diagnostiek, en de implicaties voor behandeling, van traumatisch en niet-traumatisch hersenletsel.
Waarom zijn we hierop zo streng? In een cursus van PAO wordt tijdens lesdagen van iedere deelnemer verwacht dat hij of zij werk- en leerervaringen inbrengt. Als jouw ervaringen niet of onvoldoende aansluiten, is dat niet alleen voor jou en docenten héél teleurstellend maar heeft dit ook een ongewenste invloed op de dynamiek en balans in de groep.