Cursus Neuropsychologische diagnostiek en behandeling bij hersenletsel

Klassikaal op locatie
Neuropsychologie
Volwassenen en ouderen
27 uur
  • Interpreteren van neuropsychologische diagnostiek
  • Diagnostiek en behandeling van neuropsychiatrische problematiek
  • Klinisch redeneren vanuit het verklaringsmodel hersenen-cognitie-gedrag

Cursus Neuropsychologische diagnostiek en behandeling bij hersenletsel

Klassikaal op locatie
Neuropsychologie
Volwassenen en ouderen
27 uur

Beschrijving

Postacademische cursus neuropsychologie en neuropsychiatrie bij volwassenen met niet-aangeboren-hersenletsel (NAH)

Kom je in jouw werk cliënten tegen met niet aangeboren hersenletsel (NAH)? Of heb je het gevoel dat je je onvoldoende bewust bent van de impact en gevolgen van hersenletsel (al dan niet opgelopen in de kinderjaren) op jouw cliëntenpopulatie?

Worstel je met de vraag waarom een behandeling bij of begeleiding van mensen met hersenletsel niet goed verloopt? Vermoed of twijfel je of er in de indicatiestelling en behandeling voldoende rekening is gehouden met NAH en/of specifieke cognitieve functies? En hoe je dit kunt voorkomen en/of verbeteren? En vindt je het leuk je kennis en kunde op te frissen over de neuropsychologische diagnostiek en de samenwerking tussen hersenen en gedrag?

Bij mensen met hersenletsel is er vrijwel altijd sprake van een complexe verwevenheid van cognitieve stoornissen, gedragsproblemen, persoonlijkheidsveranderingen en psychiatrische stoornissen.

Het succes van een behandeling van mensen met hersenletsel hangt sterk af van de kwaliteit van de diagnostiek en indicatiestelling. Het is daarom erg belangrijk dat je goed aansluitende diagnostiek uitvoert bij deze doelgroep. Hier is in deze cursus veel aandacht voor. Daarnaast is het belangrijk dat er in de behandeling rekening wordt gehouden met het hersenletsel en de cognitieve beperkingen.

In deze neuropsychologische cursus leer je de basisprincipes van cognitieve problemen, gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen bij volwassenen, als gevolg van hersenletsel. Het maakt je bewust dat en hoe hersenletsel en cognitieve stoornissen kunnen leiden tot gedragsproblemen en hoe dit moet worden vertaald naar een verbeterde nazorg en behandeling. Je leert de basisprincipes van neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen, indicatiestelling én er is aandacht voor de behandeling van cliënten met neuropsychologische problemen, als gevolg van hersenletsel.

Dit alles vanuit het denk- en werkmodel gericht op ‘hersenen – cognitie – gedrag’.

Lees het interview Annelies Buhrmann en Haike van Stralen over neuropsychologische diagnostiek en behandeling: Op het moment dat je begrijpt waar je naar kijkt, kun je de juiste interventies kiezen’

 

Kernpunten:

  • interpreteren van neuropsychologische diagnostiek;
  • diagnostiek, begeleiding en behandeling van mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH);
  • klinisch redeneren vanuit het verklaringsmodel hersenen-cognitie-gedrag.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • uitgebreide lunch.

Studiebelasting: 

  • Klassikale uren | 24 uur
  • E-learning | 5,5 uur
  • Zelfstudie | 24 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatie Punten
FGzPt 435389

578449

24,0 herregistratie klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen

in aanvraag

NVO OG / NIP K&J 562921 27,0 K&J/OG herregistratie
11,0 KJ opleiding – behandeling
16,0 KJ opleiding – diagnostiek
18,0 KJ opleiding – extra literatuurstudie
NVP 562921 24,0
LV POH-GGZ 435389 30,0
ABC1- specialisten ouderengeneeskunde (Verenso) 579444 in aanvraag

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, staat jouw register/beroepsvereniging er niet bij, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Werkwijze

Deze cursus bestaat uit vier klassikale dagen. In deze dagen wisselen theoretische verdieping en praktische toepassing ervan op casuïstiek zich af. Jouw eigen casuïstiek speelt hierin een grote rol.

Daarnaast is deze cursus intensief blended ontwikkeld, dat betekent dat je jouw kennis en vaardigheden op drie verschillende manieren ontwikkelt:

  • Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je de literatuur, pas je geleerde kennis toe jouw praktijk, en kijk je hier kritisch op terug. Dit valt onder huiswerkuren.
  • Daarnaast volg je voorafgaand aan elke cursusdag online cursusuren. Hierin krijg je theoretische basiskennis door middel van presentaties, lesblokken of interessante en inspirerende fragmenten. Daarnaast ga je actief aan de slag door middel van discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof begrijpt en waarmee je jouw visie op positieve psychologie ontwikkelt.
  • Hierdoor kunnen onze klassikale bijeenkomsten in het teken gezet worden van het toepassen van de geleerde kennis. Je gebruikt hierbij (zelf ingebrachte) casuïstiek uit jouw werk en die van je medecursisten zodat de je theorie vertaalt naar de praktijk. Daarnaast is dit het moment voor verdieping, vragen, onduidelijkheden of moeilijkheden.

Voorafgaand aan de eerste lesdag dien je een casus in te leveren waarbij je een neuropsychologisch onderzoek hebt afgenomen of een neuropsychologisch onderzoek tot je beschikking hebt waarmee je aan de slag kunt. Met deze casus zal je in alle 4 de bijeenkomsten aan de slag gaan.

Als afsluiting van de cursus schrijf je een reflectieverslag, waarin je jouw leerproces in kaart brengt en toelicht. Je haalt hier concrete leerervaringen uit en vertaalt deze naar behandelplannen voor toekomstige situaties.

Houd rekening met ongeveer 7 uur voorbereiding, e-learning en toepassingsopdrachten per lesdag.

Dag 1 Introductie Neuropsychologie & Neuropsychiatrie

  • hersen-gedrag model, diagnostische cyclus als uitgangspunt om naar casuïstiek te kijken
  • betrouwbaarheid, symptoomvaliditeit en stoorfactoren bij afname en interpretatie
  • hersenanatomie en ziektebeelden

Dag 2 Diagnostiek van cognitieve vaardigheden

  • neuropsychologische testresultaten interpreteren, onderliggende methodologie en statistiek
  • (onderlinge invloed) verschillende cognitieve functiedomeinen
  • beschikbare instrumenten om cognitieve functies in kaart te brengen en/of cognitieve functiestoornissen vast te stellen
  • oefenen met verschillende fases van de diagnostische cyclus, met het terugkoppelen van resultaten uit NPO, met schrijven van een integratie en conclusie

Dag 3 Diagnostiek van gedrag, emotie en persoonlijkheid

  • beschikbare instrumenten
  • klinisch redeneren
  • diagnostiek van coping stijlen en de interactie met cognitieve functies
  • oefenen met het uitwerken van casusconceptualisaties

Dag 4 Psychologische behandeling (bij cognitieve stoornissen)

  • neuropsychotherapie
  • factoren die van invloed zijn op de psychologische behandeling (o.a. mate en ernst van cognitieve problemen, stadium van rouw, copingstijl, mate van inzicht);
  • handvatten over beschikbare richtlijnen en best practices voor psychologische behandeling, als er ook cognitieve stoornissen zijn
  • psycho-educatie op maat
  • verschillende behandelvormen die je in kan zetten bij NAH en neuropsychiatrische problematiek (mits bekwaam)
  • behandelprotocollen, richtlijnen en helpende informatie
  • behandeladvies voor cliënten met NAH en bijkomende cognitieve stoornissen

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Ben je orthopedagoog(-generalist), (GZ-)psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut of gedragswetenschapper en werk je in de zorg voor volwassenen (in de leeftijd 18-100) met hersenletsel? Wil je meer weten over de diagnostiek en indicatiestelling rondom NAH én zicht krijgen op behandel- en begeleidingsmogelijkheden?

Je werkt bijvoorbeeld in…..

  • de revalidatiezorg;
  • de verpleeg- of verzorgingshuiszorg;
  • de GGZ (en wil NAH beter leren herkennen);
  • de (forensische) psychiatrie;
  • een ziekenhuis;
  • een tbs-kliniek.

Je bent toelaatbaar voor deze nascholing als je een wo-vooropleiding hebt en wanneer je een werkplek hebt waarbij je het geleerde kan toepassen (diagnostiek en behandeling) én van waaruit je casuïstiek kan inbrengen.

Deze cursus richt zich niet op hersenletsel bij mensen met een verstandelijke beperking óf op kinderen en jeugdigen (<18) met hersenletsel. Is dit jouw primaire doelgroep? Dan raden we je deelname af.

Ben je huisarts en heb je interesse in deze cursus? Neem dan contact met ons op.

Werk jij als hbo- of wo-professionals en wil je meer leren over hoe je oplossingsgericht werken kan inzetten bij jouw cliënten met hersenletsel? Kijk dan eens bij de eendaagse cursus oplossingsgericht werken bij hersenletsel.

Resultaat

Na afloop van deze cursus…

  • ken je de basisbegrippen en -processen van neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met hersenletsel;
  • ben je in staat op basis van cognitieve hypothesen zelf een testbatterij samen te stellen en de bevindingen te beoordelen/interpreteren;
  • kun je gegrond een neuropsychologische hypothese opstellen;
  • kun je de testresultaten van een neuropsychologisch onderzoek interpreteren en limitaties herkennen;
  • heb je jouw kennis over neuropsychologische diagnostiek in relatie tot gedrags- of psychiatrische problematiek uitgebreid en verdiept;
  • ken je de specifieke relatie of terugkerende patronen tussen verstoorde en intact gebleven cognitieve functies;
  • kun je nagaan wat de specifieke relatie is tussen het patroon van verstoorde en intact gebleven functies;
  • kun je op basis van je totale casusconceptualisatie (cognitief functioneren, mate van inzicht, coping, fase van rouw en de gedragsmatige en/of neuropsychologische problematiek bestaande behandelprotocollen adviseren/indiceren (en, indien bekwaam, ook uitvoeren).

AXON

Werk jij met mensen met NAH?

Bekijk dan het scholingsaanbod van AXON Leertrajecten. AXON is onderdeel van PAO Psychologie, gespecialiseerd in trainingen over professioneel omgaan met hersenletsel.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
09 mei 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
vrijdag 9 mei 2025 Utrecht
dinsdag 20 mei 2025 Utrecht
vrijdag 6 juni 2025 Utrecht
vrijdag 13 juni 2025 Utrecht
Startdatum
03 nov 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
dinsdag 3 november 2025 Utrecht
dinsdag 17 november 2025 Utrecht
dinsdag 1 december 2025 Utrecht
dinsdag 15 december 2025 Utrecht
Reviews
Mooi dat ieder net iets andere werkervaring had. En fijn dat ieder met bepaalde casusvoorbeelden kon geven. Het maakt de theorie levend voor de cursist.Ieder was kundig, benaderbaar, vriendelijk, prettig in de omgang en sloot mooi aan bij de vragen van cursisten.Je kon merken dat er goed was afgestemd en dat het echt door een -goed samenwerkend- team was samengesteld. Heel prettige vibe. (29-6-23)
Anne-Marie Rosink
22 maart 2024
Op het gebied van NAH wordt vrijwel niets geboden om je proffesioneler te kunnen ontwikkelen. Dit is de enige cursus die ik heb kunnen vinden en het was van grote toegevoegde waarde. Verschillende invalshoeken en ervaring, waardoor we een breed perspectief kregen aangereikt (2-7-23)
Corrieke Buist - Veurink
22 maart 2024
Alle docenten hadden erg veel kennis en ervaring op de gebieden waarover ze lesgaven. De inhoud van de les werd ook aangescherpt op behoeften van de groep. Super leuke cursus die mij telkens weer (ondanks lange dagen) energie gaf en inspiratie gaf over hoe ik het toe kan gaan passen in de praktijk. Bedankt!
Laura Boudewijnse
29 juni 2023
Voel mij na deze opleiding een expert!
Anoniem
11 december 2020
Inspirerend
T. van Berkel
19 januari 2019
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Veelgestelde vragen

Ik heb in mijn vooropleiding onvoldoende kennis en vaardigheden, ervaring in neuropsychologische diagnostiek opgedaan. Komt in deze cursus ook het neuropsychologisch onderzoek aan bod en leer ik hoe ik resultaten (beter) interpreteer en vastleg?

We besteden vanzelfsprekend aandacht aan de diagnostische cyclus en waar je rekening mee moet houden in afname en interpretatie (betrouwbaarheid, validiteit en stoorfactoren). Een gestructureerde probleeminventarisatie en casusconceptualisatie komen aan bod. In deze cursus is aandacht voor het beoordelen van cognitieve vaardigheden, gedrag, emoties en persoonlijkheid in relatie met het hersenletsel (de verstoorde en intact gebleven functies).

Daarnaast werken we met een doorlopende voorbeeld-casus én werk je met een eigen casus. In die casus is in ieder geval een neuropsychologisch onderzoek afgenomen. Met de informatie uit deze casus ga je vervolgens in de 4 lesdagen aan de slag. Over jouw eigen casus schrijf je uiteindelijk (eindtoets) een verbeteradvies t.a.v. het eerdere diagnostiek-behandelbeleid met aanbevelingen voor fase van hypothesevorming, diagnostiek en behandeling. Wat had anders gedaan moeten worden? En wat ging juist goed? Dit onderbouw je met de kennis en vaardigheden die jij hebt opgedaan in de cursus.

We gaan dus in de cursus veel aan de slag met het voorbereiden en interpreteren van neuropsychologische diagnostiek. We gaan er hierbij wel vanuit dat jouw basiskennis over diagnostiek (in de breedte van de sociale wetenschappen) op orde is.

Ik heb een andere achtergrond en functie dan in doelgroep beschreven (bijv. psychodiagnostisch werker, physician assistent of arts) en ben op zoek naar meer verdiepende kennis en vaardigheden op het gebied van neuropsychologische diagnostiek en behandeling. Mag ik toch meedoen aan deze cursus?

Wij richten ons met deze cursus op een brede groep professionals met een WO-achtergrond in de gedragswetenschappen die werken met de doelgroep. Zij delen een gemeenschappelijkheid in rol, functie en verantwoordelijkheid in de diagnostiek en/of het behandel/begeleidingsbeleid waar wij ons in deze cursus volledig op willen richten en willen waarborgen. Hoewel psychodiagnostisch werkers een onmisbare schakel vormen in het diagnostisch proces en er voor ook artsen en physician assistenten in de (eerstelijns)zorg en in deze cursus zeker elementen zitten waar zij ook van kunnen leren, willen we voor andere doelgroepen (bij voldoende animo) aparte scholingen ontwikkelen. Geef je belangstelling hiervoor door aan info@pao.nl .

Bekijk ook het aanbod op axonleertrajecten.nl waar ook steeds meer relevante scholingen te vinden zijn.

Ik werk alleen met kinderen, maar ik heb toch interesse om aan deze cursus mee te doen. Is dat mogelijk?

Helaas niet. Deze cursus is ontwikkeld voor professionals die in hun werkpraktijk uitsluitend met (jong)volwassenen (>18 jaar) te maken hebben, ongeacht wanneer het hersenletsel is opgelopen. Deze keuze is gemaakt omdat in de diagnostiek en behandeling van niet-aangeboren hersenletsel bij kinderen specifieke zaken een rol spelen die niet in deze cursus behandeld kunnen worden.

Werk je primair met kinderen, dan is de Expertreeks Klinische neuropsychologie mogelijk een passend alternatief. In deze cursus nemen ervaren neuropsychologen je mee in de belangrijkste toepassingsgebieden van de neuropsychologische diagnostiek bij kinderen. Hierin is o.a. ook aandacht voor de diagnostiek, en de implicaties voor behandeling, van traumatisch en niet-traumatisch hersenletsel.

Waarom zijn we hierop zo streng? In een cursus van PAO wordt tijdens lesdagen van iedere deelnemer verwacht dat hij of zij werk- en leerervaringen inbrengt. Als jouw ervaringen niet of onvoldoende aansluiten, is dat niet alleen voor jou en docenten héél teleurstellend maar heeft dit ook een ongewenste invloed op de dynamiek en balans in de groep.

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise
Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk. Inhoudelijk een goede cursus met prettige docenten en veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met mede-cursisten. Voor mij was het vooral een prettige opfrisser van eerder opgedane kennis.
Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.
Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo