Hoe begeleid je optimaal en hoe adviseer je collega’s hierin?
Herken jij dat het begeleiden of behandelen van cliënten met een verstandelijke beperking én een autismespectrumstoornis soms best een uitdaging is? Heb je behoefte aan meer of andere handvatten om deze groep verder te helpen?
De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor autismespectrumstoornissen. Niet alleen in de media, maar ook in de diagnostiek en behandeling van met name kinderen en jeugdigen. Er is relatief veel minder aandacht voor mensen met een verstandelijke beperking.
Hoe begeleid of behandel je deze doelgroep? Wat gaat er in hem of haar om? Hoe begrijp je hen? Hoe communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? En vooral ook: hoe bied je hen de juiste zorg en begeleiding? Hoe kom je samen tot de kern van het probleem en daarmee tot de oplossing?
Op deze en andere vragen gericht op de begeleiding en behandeling van mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking, vind je in deze cursus antwoorden.
Met het “fiepje” kijken we naar de basisuitgangspunten in het omgaan met mensen met autisme. We kijken naar contact, communicatie en probleemoplossend handelen. Hierbij gaat het over de vragen: Hoe moet gedrag gezien worden? Wat is de vraag achter de vraag? Daarnaast hebben we veel aandacht voor de rol van zintuiglijke informatieverwerking?
Dit alles bekijken we vanuit het coördinerende oogpunt. Hoe coördineer je de behandeling en begeleiding van een cliënt met een verstandelijke beperking en een autismespectrumstoornis? Er is aandacht voor hoe je kennis, ervaring en inzichten rondom autisme overbrengt naar andere betrokkenen.
Hoe zorg je dat de dagelijkse uitvoerders van de zorg zo goed mogelijk zijn toegerust op de complexe zorgvragen van cliënten met een vb met een autismespectrumstoornis?
Kernpunten:
Of lees een interview met Stefan Stuivenberg over begeleiding van autisme bij (jong)volwassenen
‘ Luisteren en verstaan als sleutel tot beter begrip van mensen met autisme’
Prijs inclusief:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J NVO-OG* |
508649 | 22,5 herregistratie 22,5 opleiding – behandeling 6,0 opleiding – extra literatuurstudie |
LV POH-GGZ | 508649 | 30,0 |
SKJ | 508649 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
Registerplein | 508649 | 53,5 (cliëntondersteuners, GGZ-Agogen, Maatschappelijk werk, Psychodiagnostisch Werkenden, Sociaal Agogen) |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1: Wat is autisme en hoe breng je dat over naar andere betrokkenen?
Na afloop van deze bijeenkomst:
…. weet je hoe de buitenkant en de binnenkant van autisme eruit zien.
…. weet je hoe diagnostiek bij mensen met ASS eruit ziet.
…. heb je handvatten om dit interactief en ervaringsgericht over te brengen op anderen (team, medebehandelaars, collega’s, verwanten).
Dag 2: Wie ben je en wat doe je in de begeleiding en behandeling van mensen met autisme?
Na afloop van deze bijeenkomst:
…. ken je de uitgangspunten van het Fiepje: wie je bent en wat je doet.
…. kun je de specifieke technieken vanuit het Fiepje toepassen in oefeningen.
…. heb je handvatten om de andere betrokkenen mee te nemen in deze technieken en houdingsaspecten.
Dag 3: Sensorische informatieverwerking en casuïstiek cursisten
Na afloop van deze bijeenkomst:
…. heb je meer kennis over sensorische informatieverwerking en waarneming
…. weet je hoe je aan kan sluiten bij de waarneming en informatieverwerking van jouw cliënten
…. heb je specifieke handvatten om je individuele begeleiding en behandeling “Fieptproof” te maken.
…. heb je antwoorden op jouw vragen rondom een casus.
Werkwijze
De cursus is interactief, er wordt gebruik gemaakt van verschillende trainingstechnieken. Een aantal voorbeelden:
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Je werkt als coördinerend begeleider, gedragswetenschapper, psycholoog, pedagoog of psychiater met mensen met een autismespectrumstoornis, die tevens een verstandelijke beperking hebben. Bijvoorbeeld in de zorg voor mensen met een beperking, of in het onderwijs voor mensen met een beperking.
Bovendien heb of krijg je binnen jouw team/organisatie een coördinerende, adviserende of expertrol op het gebied van autisme.
Je hoeft niet op een specialistische afdeling voor autisme te werken.
Begeleid of behandel je (jong)volwassenen en wil je meer handvatten om deze begeleiding te optimaliseren? Kijk dan eens naar de cursus ‘Begeleiding van (jong)volwassenen met autisme’.
Werk je met kinderen en jeugdigen met (een vermoeden van) een autismespectrumstoornis? Wil je ASS beter herkennen en begrijpen, met het oog op diagnostiek, behandeling en begeleiding? Kijk dan eens naar de cursus ‘Autismespectrumstoornissen (ASS) bij kind en jeugd’
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
woensdag | 18 december 2024 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 14 januari 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
woensdag | 5 februari 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
Locatie: Amersfoort Eenhoorn Meeting Center
vrijdag | 7 november 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
vrijdag | 21 november 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
vrijdag | 19 december 2025 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
Locatie: Amersfoort Eenhoorn Meeting Center
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.