Cursus Observeren als diagnostisch middel

Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
24 uur
  • Toepassen van observaties als onderdeel van diagnostiek en inzicht in verschillende observatietechnieken
  • Ontwerpen van een observatie-instrument binnen de diagnostische (werk) setting
  • Rapporteren en interpreteren
  • Vertalen van inzichten uit observaties naar de praktijk van handelingsgerichte diagnostiek

Cursus Observeren als diagnostisch middel

Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
24 uur

Beschrijving

Toepassing in handelingsgerichte diagnostiek bij leer- en gedragsproblemen
In de diagnostiek rondom leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek wordt vaak gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten, tests en toetsen. Wist je echter dat een observatie in de klas, op de speelplaats of in de groepsetting vaak een ander perspectief kan geven op de gesignaleerde problemen.
Gedragsdeskundigen blijken in de praktijk observaties weinig in te zetten.

In deze cursus leer je hoe je observaties systematisch onderdeel kan maken van je diagnostische proces.
Je kunt observaties inzetten voor hele uiteenlopende hulpvragen en soorten problematiek. Denk bijvoorbeeld aan storend gedrag, sociaal-emotionele problematiek, concentratie- of motivatieproblemen. Voor elk van de hulpvragen kun je een andere vorm van observatie inzetten.
Eigenlijk alle problemen die waarneembaar zijn in gedrag kunnen we met een observatie verhelderen of verklaren.

Het kader van deze cursus is de handelingsgerichte diagnostiek. Observaties zijn van grote waarde om na te gaan hoe het kind in zijn systeem (de klas of thuis) functioneert, zodat je goed kunt adviseren en gericht bent op de context, de situaties waarin het kind dagelijks verkeert. Sterk aan een observatie is dat je deze handelingsgericht of veranderingsgericht kunt inzetten, waardoor je vanuit de observatie richting krijgt op een passende interventie of begeleiding. Vanuit dit kader besteden we aandacht aan het rapporteren van observaties en de rol van subjectiviteit. Hoe kun je zo concreet mogelijk rapporteren en interpretaties beperken? Hoe zorg je voor transparantie in je diagnostiek?

In deze korte cursus krijg je theorie en praktische handvatten voor het uitvoeren van vrije en gestructureerde observaties en maak je kennis met kijkwijzers die ook in het onderwijs worden gebruikt.
In de cursus werk je aan het ontwerpen of verfijnen van een observatie-instrument. Daarnaast gaan we in op het verwerken en gebruiken van de observaties in diagnostische besluitvorming en rapportage.

Lees hier het interview met Tirza Bosma, over Observeren als diagnostisch middel bij leer- en gedragsproblemen: ‘Je krijgt een completer beeld om tot passende handelingsadviezen te komen’

Kernpunten:

  • systematisch leren observeren;
  • observeren rapporteren en inpassen binnen handelingsgerichte diagnostiek;
  • gedragsfunctieanalyse (GFA) leren uitvoeren;
  • veranderingsgerichte observaties toepassen.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • uitgebreide lunch.

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 12.5 uur
  • E-learning | 1,5 uur
  • Zelfstudie | 12 uur

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
LV POH-GGZ 328744 14,0 nascholing praktijkondersteuners
NIP K&J / NVO-OG* 474988 14,0 herregistratie
14,0 opleiding – diagnostiek
14,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 474988 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:

• je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• je 100% van de online uren hebt doorlopen
• je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:

• je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor actuele stand van zaken m.b.t. de accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Bijeenkomst 1 | Observatietechnieken, observatieplan en observatie binnen HGW
Na deze bijeenkomst

  • Heb je kennis van verschillende observatietechnieken
  • Heb je inzicht in het gebruik van observaties in de diagnostiek van onderwijsleer, gedrags- en sociaal emotionele problemen
  • Heb je praktische observatievaardigheden ontwikkeld


Bijeenkomst 2 |
Praktijkobservatie bespreken, rapportage, gedragsfunctieanalyse en advisering 
Na deze bijeenkomst

  • Inzicht in het gebruik van observaties in de diagnostiek van onderwijsleer, gedrags- en sociaal emotionele problemen
  • Heb je praktische observatievaardigheden ontwikkeld
  • Inzichten uit observaties toepassen in de diagnostische besluitvorming en handelingsgerichte advisering
  • Kun je vanuit observatie-data een gedragsfunctieanalyse maken

Werkwijze
De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt korte presentaties van de docent, bespreekt en bediscussieert literatuur, bekijkt videomateriaal en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Het grootste deel van de cursustijd wordt besteed aan kennismaking met de observatietechnieken en de toepassing in de handelingsgerichte diagnostiek. Tussen de bijeenkomsten maak je een huiswerkopdracht die is gericht op toepassing van een of meer observatietechnieken in je eigen praktijksituatie. Na afloop van de cursus schrijf je een handelingsgericht diagnostisch verslag op basis van een verrichte observatie in de eigen werksetting en een reflectie op het proces.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Deze cursus is interessant voor startende professionals met een universitaire opleiding. Je werkt met kinderen met leer-, gedrags- of sociaal-emotionele problematiek. In je werk heb je diagnostiek in jouw takenpakket zitten.

Je kunt hierbij denken aan psychologen, (ortho)pedagogen, gedragsdeskundigen die werkzaam zijn onderwijs, jeugdzorg, GGZ of zorg voor mensen met een beperking
Ben je al meer ervaren in het systematisch inzetten van observaties in het diagnostisch proces? Heb je al inzicht in verschillende observatietechnieken? Dan kun je deze cursus volgen om je kennis op te frissen.
Deelnemers komen vaak uit uiteenlopende werkplekken, waardoor je van elkaar kunt leren. De docent heeft voornamelijk ervaring binnen de onderwijssetting. Haar casusinbreng komt vanuit deze setting. Je kunt zelf, samen met de docent en/of mede-deelnemers eenvoudig een vertaalslag naar jouw praktijk maken.

Twijfel je of deze cursus geschikt is voor jou? Neem dan contact met ons op via info@pao.nl.

Resultaat

Na afloop van deze cursus…

  • heb je kennisgemaakt met verschillende observatietechnieken;
  • heb je meer inzicht in het gebruik van observaties in de diagnostiek van onderwijsleer, gedrags- en sociaal emotionele problemen;
  • heb je enkele praktische observatievaardigheden ontwikkeld;
  • kun je de inzichten uit observaties toepassen in de diagnostische besluitvorming en handelingsgerichte advisering;
  • kun je vanuit observatie-data een gedragsfunctie-analyse maken.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
21 jan 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Bijna vol

 

dinsdag 21 januari 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
dinsdag 11 februari 2025 09:30 – 16:30 Utrecht

Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center

Startdatum
25 sep 2025
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
donderdag 25 september 2025 09:30 – 16:30 Utrecht
donderdag 25 september 2025 09:30 – 16:30 Utrecht

Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
Waardevol
Anoniem
7 oktober 2020
Goede integratie
Yvette
8 april 2019
Veel geleerd
Kim Jansen
23 maart 2019
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Veelgestelde vragen

Ik zou graag meedoen aan de cursus observeren als diagnostische middel. Ik ben HBO geschoold en verricht observaties in de klas. Kan ik meedoen?

De cursus observeren als diagnostisch middel is speciaal ontwikkeld voor professionals waarbij diagnostiek tot het takenpakket behoord. Dit is de reden waarom bij de doelgroep staat WO-professionals met ervaring in psychodiagnostiek. We krijgen vaker vragen vanuit hbo-geschoolden waarvoor deze cursus ook interessant kan zijn. Dit is waarom wij gaan onderzoeken of wij een cursus moeten ontwikkelen om deze doelgroep te bedienen. Voorlopig is deze cursus er alleen nog niet helaas.

Is deze cursus ook geschikt als je werkt met mensen met een verstandelijke beperking? Of moet het specifiek om kinderen gaan?

Zeker. Je kan de technieken gebruiken in jouw setting met lvb cliënten, alleen zijn de voorbeelden en het materiaal dat we gebruiken binnen de cursus wel gericht op kinderen en de situaties waarin kinderen zich bevinden. Je moet dan zelf de koppeling maken naar de lvb cliënten waarmee je werkt.

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise
Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk. Inhoudelijk een goede cursus met prettige docenten en veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met mede-cursisten. Voor mij was het vooral een prettige opfrisser van eerder opgedane kennis.
Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.
Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo