Toepassing in handelingsgerichte diagnostiek bij leer- en gedragsproblemen
In de diagnostiek rondom leerproblemen en sociaal-emotionele problematiek wordt vaak gewerkt met gestandaardiseerde vragenlijsten, tests en toetsen. Wist je echter dat een observatie in de klas, op de speelplaats of in de groepsetting vaak een ander perspectief kan geven op de gesignaleerde problemen.
Gedragsdeskundigen blijken in de praktijk observaties weinig in te zetten.
In deze cursus leer je hoe je observaties systematisch onderdeel kan maken van je diagnostische proces.
Je kunt observaties inzetten voor hele uiteenlopende hulpvragen en soorten problematiek. Denk bijvoorbeeld aan storend gedrag, sociaal-emotionele problematiek, concentratie- of motivatieproblemen. Voor elk van de hulpvragen kun je een andere vorm van observatie inzetten.
Eigenlijk alle problemen die waarneembaar zijn in gedrag kunnen we met een observatie verhelderen of verklaren.
Het kader van deze cursus is de handelingsgerichte diagnostiek. Observaties zijn van grote waarde om na te gaan hoe het kind in zijn systeem (de klas of thuis) functioneert, zodat je goed kunt adviseren en gericht bent op de context, de situaties waarin het kind dagelijks verkeert. Sterk aan een observatie is dat je deze handelingsgericht of veranderingsgericht kunt inzetten, waardoor je vanuit de observatie richting krijgt op een passende interventie of begeleiding. Vanuit dit kader besteden we aandacht aan het rapporteren van observaties en de rol van subjectiviteit. Hoe kun je zo concreet mogelijk rapporteren en interpretaties beperken? Hoe zorg je voor transparantie in je diagnostiek?
In deze korte cursus krijg je theorie en praktische handvatten voor het uitvoeren van vrije en gestructureerde observaties en maak je kennis met kijkwijzers die ook in het onderwijs worden gebruikt.
In de cursus werk je aan het ontwerpen of verfijnen van een observatie-instrument. Daarnaast gaan we in op het verwerken en gebruiken van de observaties in diagnostische besluitvorming en rapportage.
Lees hier het interview met Tirza Bosma, over Observeren als diagnostisch middel bij leer- en gedragsproblemen: ‘Je krijgt een completer beeld om tot passende handelingsadviezen te komen’
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 328744 | 14,0 nascholing praktijkondersteuners |
NIP K&J / NVO-OG* | 474988 | 14,0 herregistratie 14,0 opleiding – diagnostiek 14,0 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 474988 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• je 100% van de online uren hebt doorlopen
• je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor actuele stand van zaken m.b.t. de accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Bijeenkomst 1 | Observatietechnieken, observatieplan en observatie binnen HGW
Na deze bijeenkomst
Bijeenkomst 2 | Praktijkobservatie bespreken, rapportage, gedragsfunctieanalyse en advisering
Na deze bijeenkomst
Werkwijze
De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt korte presentaties van de docent, bespreekt en bediscussieert literatuur, bekijkt videomateriaal en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Het grootste deel van de cursustijd wordt besteed aan kennismaking met de observatietechnieken en de toepassing in de handelingsgerichte diagnostiek. Tussen de bijeenkomsten maak je een huiswerkopdracht die is gericht op toepassing van een of meer observatietechnieken in je eigen praktijksituatie. Na afloop van de cursus schrijf je een handelingsgericht diagnostisch verslag op basis van een verrichte observatie in de eigen werksetting en een reflectie op het proces.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Deze cursus is interessant voor startende professionals met een universitaire opleiding. Je werkt met kinderen met leer-, gedrags- of sociaal-emotionele problematiek. In je werk heb je diagnostiek in jouw takenpakket zitten.
Je kunt hierbij denken aan psychologen, (ortho)pedagogen, gedragsdeskundigen die werkzaam zijn onderwijs, jeugdzorg, GGZ of zorg voor mensen met een beperking
Ben je al meer ervaren in het systematisch inzetten van observaties in het diagnostisch proces? Heb je al inzicht in verschillende observatietechnieken? Dan kun je deze cursus volgen om je kennis op te frissen.
Deelnemers komen vaak uit uiteenlopende werkplekken, waardoor je van elkaar kunt leren. De docent heeft voornamelijk ervaring binnen de onderwijssetting. Haar casusinbreng komt vanuit deze setting. Je kunt zelf, samen met de docent en/of mede-deelnemers eenvoudig een vertaalslag naar jouw praktijk maken.
Twijfel je of deze cursus geschikt is voor jou? Neem dan contact met ons op via info@pao.nl.
Na afloop van deze cursus…
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
dinsdag | 21 januari 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
dinsdag | 11 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center
donderdag | 25 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
donderdag | 25 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht La Vie Meeting Center
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
De cursus observeren als diagnostisch middel is speciaal ontwikkeld voor professionals waarbij diagnostiek tot het takenpakket behoord. Dit is de reden waarom bij de doelgroep staat WO-professionals met ervaring in psychodiagnostiek. We krijgen vaker vragen vanuit hbo-geschoolden waarvoor deze cursus ook interessant kan zijn. Dit is waarom wij gaan onderzoeken of wij een cursus moeten ontwikkelen om deze doelgroep te bedienen. Voorlopig is deze cursus er alleen nog niet helaas.
Zeker. Je kan de technieken gebruiken in jouw setting met lvb cliënten, alleen zijn de voorbeelden en het materiaal dat we gebruiken binnen de cursus wel gericht op kinderen en de situaties waarin kinderen zich bevinden. Je moet dan zelf de koppeling maken naar de lvb cliënten waarmee je werkt.