Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS
De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk onderzoek en dankzij de ervaringsverhalen van de mensen met een ASS zelf.
Een ASS zit veel meer aan de binnenkant en is regelmatig aan de buitenkant meer verborgen, zeker bij kinderen en jongeren met een goede intelligentie en bij meisjes. Om een ASS te herkennen en vast te kunnen stellen wordt daarom een meer genuanceerde kijk op de gedragskenmerken van ASS gevraagd. Waarbij kennis over de verscheidenheid en meer subtiele uitingsvormen, inclusief de verschillen tussen jongens en meisjes, en de impact van camoufleren een belangrijke basis vormen. Ook om op een andere manier vragen te kunnen stellen waarmee belangrijke informatie voor de (differentiaal) diagnostiek kan worden verkregen.
Daarbij zorgt het kennen van de onderliggende cognitieve modellen bij ASS voor een beter begrip van binnenuit, zowel voor de persoon met een ASS zelf als voor zijn of haar omgeving. Inmiddels kennen we naast de meer traditionele modellen als Theory of Mind en Centrale Coherentie ook nieuwe cognitieve modellen als de Predictive Coding Theorie en HIPPEA.
Het zijn deze nieuwe, meer genuanceerde en verdiepende inzichten over ASS die leiden tot andere visies over passende interventies en die (nieuw) perspectief bieden voor kinderen en jongeren met een ASS en hun gezinnen. Zo is in de behandeling en begeleiding meer het accent komen te liggen op het van binnen naar buiten werken: van inzicht geven in ASS en de eigen identiteitsontwikkeling naar het behandelen van co-morbide stoornissen en leren van (sociale en communicatieve) vaardigheden. En is er steeds meer aandacht voor welbevinden en emotionele draagkracht.
Naast behandeling of begeleiding van het individu is het belangrijk om in de behandeling tegelijkertijd oog te hebben voor het gezin en het perspectief van de ouders. Een ASS treft namelijk niet alleen het kind, maar het hele gezin. Soms is sprake van een ouder of ouders met een ASS, wat zowel het opvoederschap als de ouderbegeleiding op een eigen wijze zal inkleuren.
In deze cursus komen alle genoemde thema’s aan bod. Met de nieuw opgedane kennis en vaardigheden op het gebied van de beeldvorming, diagnostiek, behandeling en begeleiding kun jij vervolgens hét verschil maken voor kinderen en jongeren met een ASS en voor hun omgeving.
Lees ook het interview met Birgitta Kox over autisme en angst: Autisme en angst.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 328151 | 30,0 |
NIP K&J | 531146 | 26,0 herregistratie 13,0 opleiding – behandeling 13,0 opleiding – diagnostiek 3,5 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 531146 | 26,0 herregistratie 13,0 opleiding – behandeling 13,0 opleiding – diagnostiek 3,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 531146 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan onderstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1 Autismespectrumstoornissen in beeld: gedrag en cognitie (informatie verwerken)
Dag 2 Diagnostiek en ASS: onderzoek en beeldvorming – differentiaal diagnostiek en co-morbiditeit
Dag 3 Interventies: van therapeutische psycho-educatie naar behandelen van co-morbide stoornissen en leren van (sociale en communicatieve) vaardigheden. Met context leren en socratische gespreksvoering als uitgangspunt
Dag 4 Autismespectrumstoornissen in het gezin en ouderbegeleiding
Werkwijze
Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je literatuur, beantwoord je zelftest- en discussievragen, bereid je eigen casuïstiek voor én blik je terug op dat wat je geleerd hebt tijdens de vorige cursusdag.
Bovendien stel je, om jouw eigen focus tijdens de cursus te bepalen, ter voorbereiding op de eerste cursusdag, jouw persoonlijke leerdoelen op.
De cursusdagen kennen een herkenbare opbouw, waarin theorie en praktisch bezig zijn elkaar afwisselen. We nemen je mee door de theorie door middel van interactieve inleidende presentaties geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal. Daarna gaan we, in subgroepen of plenair, oefenen met dat wat uit de theorie bleek. Dit doen we altijd aan de hand van casuïstiek, die veelal door jou zelf wordt ingebracht.
Houd rekening met een tijdsinvestering van ongeveer 7-8 uur per cursusdag, inclusief literatuurstudie en online opdrachten.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Psychologen en pedagogen werkzaam in onder andere de gespecialiseerde GGz, basis GGz, jeugdhulp (niet GGz), jeugdbescherming, zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, onderwijs of het sociale domein (bijvoorbeeld wijkteam) die werken met een (vermoeden van een) autismespectrumstoornis.
Begeleid of behandel je (jong)volwassenen óf mensen met een verstandelijke beperking met autisme? Wil je meer handvatten om deze begeleiding te optimaliseren? Wil je daarnaast deze kennis vanuit een coördinerende rol delen met collega’s? Kijk dan eens naar de cursus ‘Begeleiding van (jong)volwassenen met autisme’ en ‘Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking’.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
woensdag | 29 januari 2025 | 10:00 – 17:00 | Online |
woensdag | 12 februari 2025 | 10:00 – 17:00 | Utrecht |
woensdag | 5 maart 2025 | 10:00 – 17:00 | Utrecht |
woensdag | 19 maart 2025 | 10:00 – 17:00 | Online |
Locatie: online (lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft)
Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center
donderdag | 9 oktober 2025 | 10:00 – 17:00 | Online |
donderdag | 30 oktober 2025 | 10:00 – 17:00 | Utrecht |
donderdag | 13 november 2025 | 10:00 – 17:00 | Utrecht |
donderdag | 27 november 2025 | 10:00 – 17:00 | Online |
Locatie: online (lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft)
Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.