Postacademische cursus voor een systeemgerichte benadering en optimaler zelfzorg in de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking
De beste zorg voor jouw cliënt, dat is wat elke zorgprofessional wil toch? Zeker in de gehandicaptenzorg speelt familie van de cliënt vaak een centrale rol. Met de krapte in de zorg wordt de rol van familie en ouders bovendien steeds belangrijker. Daar bovenop komen steeds complexere zorgvragen, grotere culturele diversiteit, zorg op maat, kleinere woon- of zorgvoorzieningen en ouderinitiatieven. Dat zet druk op de samenwerking in de driehoek tussen de familie, cliënt en zorgprofessionals. En daarmee druk op de kwaliteit van zorg.
Veel gedragskundigen ervaren een niet optimale samenwerking met samenwerkingspartners binnen de eigen organisatie (begeleiders, teamleiders, managers, directieleden) en buiten de organisatie (gemeente, bewindvoerder, andere instellingen). Voor het opzetten van een goede begeleiding en optimale ondersteuning van jouw cliënten is het belangrijk de basisprincipes van het systeemgericht werken te kennen zodat je deze constructief in kunt zetten.
Wanneer je, vanuit de systeemgerichte visie, als gedragskundige je plek inneemt in het systeem rondom de cliënt, brengt dit gelijktijdig een verandering teweeg de andere leden van het systeem. Er is dus sprake van bewustwording en wederzijdse beïnvloeding binnen het systeem.
In deze cursus gaan we in op de volgende vragen:
• Waardoor ervaar je een samenwerking moeizaam?
• Wat is constructieve samenwerking?
• Waarom is dit belangrijk? Wat levert het op?
• Welke rol speel jij in deze samenwerking?
• Welke rol heb jij als gedragskundige binnen het systeem?
• Hoe kun jij een positieve bijdrage leveren aan een constructieve samenwerking, in het belang van de cliënt?
Een constructievere samenwerking leidt tot cliënten die beter in hun vel zitten, en meer tevreden familieleden. Bovendien leer jij als professional jouw eigen rol te vervullen waardoor je beter voor jezelf gaat zorgen en meer werkplezier ervaart. Dit verhoogt de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de zorg voor alle betrokkenen: de beste zorg voor jouw cliënt, betrokkenen én jezelf.
Lees hier het interview met Saskia en Jettie ‘De voorwaarde voor een constructieve samenwerking is vertrouwen’
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J / NVO-OG* | 497856 | 13,5 herregistratie 6,5 opleiding – behandeling 7,0 opleiding – overige taken 6,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 497856 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Deze cursus bestaat uit een zelfstandige voorbereiding, 2 klassikale dagen, een online groepsintervisie met de docenten tussen deze twee dagen én toepassingsopdrachten.
Dag 1: Driehoekskunde; de basis
Na afloop van deze bijeenkomst:
– ken je de theorie vanuit de Driehoekskunde;
– herken je dynamieken als loyaliteit, professionaliteit en autonomie binnen de driehoek in jouw praktijk;
– heb je kennisgemaakt met instrumenten die je vanuit Driehoekskunde in kunt zetten;
– heb je kennis gemaakt met verschillende soorten driehoeken, waaronder ook interne driehoeken;
– heb je (eigen) casuïstiek besproken;
– heb je gereflecteerd op jouw rol en plek in de driehoek;
Dag 2: Contextueel kijken, jouw kwaliteiten en casuïstiekbespreking begeleiden
Na afloop van deze bijeenkomst…
– kun je driehoeken tekenen ten behoeve van de casusbespreking.
– (her)ken je jouw rol en verantwoordelijkheden als gedragsdeskundige in driehoeken en wat dat doet met de beweging in de driehoek.
– heb je kennis gemaakt met Meerzijdige Partijdigheid en weet wat dit van jou vraagt in belang van de driehoek;
– herken je jouw eigen kwaliteiten beter en kun je deze bewust inzetten bij interventies om driehoeken meer in balans te krijgen;
– heb je de waarde/noodzaak van zelfzorg en eigenaarschap in het belang van jezelf én de driehoek ervaren.
Voorbereiding voor de cursus
Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je literatuur en doorloop je enkele online (geaccrediteerde) opdrachten. Zoals het discussiëren met mede-deelnemers, het bekijken van een documentaire en het opstellen van persoonlijke leerdoelen.
Klassikaal ligt de focus op ervaren en de koppeling naar de praktijk maken. Dit kan natuurlijk niet zonder theoretische verdieping. We beginnen de dagen met een theoretische verdieping van de systemische uitgangspunten en Driehoekskunde, ontwikkeld door Chiel Egberts, waarna er veel aandacht is voor jouw eigen ervaringen en casuïstiek. Dit doen we door afwisselende werkvormen zoals het visueel maken/tekenen, systemische opstellingen.
Na afloop van de cursusdag(en) pas je het geleerde toe in jouw praktijk.
3 weken na de eerste cursusdag is er een online sessie van twee uur, in twee groepen, waarin je ruimte krijgt om jouw ervaringen in te brengen en hier feedback op te krijgen. Zo doe je niet alleen nieuwe inspiratie op, maar het motiveert ook om het geleerde weer toe te passen in de praktijk.
Je rondt de cursus af met een casus- en reflectieverslag. Voor de twee klassikale cursusdagen moet je rekenen op een voorbereiding van 7 uur per dag. Voor de online sessie ben je 1-2 uur bezig met de voorbereiding.
Deze cursus is geschikt voor verschillende doelgroepen.
Dan zien we je graag terug in deze cursus!
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
dinsdag | 7 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Amersfoort |
dinsdag | 28 oktober 2025 | 09:30 – 11:30 | Online |
dinsdag | 18 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Amersfoort |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Mail ons in welke functie/rol en werksetting je werkt. Wij leggen dit dan aan de docenten voor om te kijken of jij het optimale uit deze cursus kan halen. Voorwaarde is daarbij sowieso dat je een behandelende of mediërende rol hebt. Voer je alleen diagnostiek uit? Dan past deze cursus niet goed genoeg bij jouw functie.
We hebben ervoor gekozen in deze cursus te focussen op de driehoek waarin verhouding cliënt-familie die van kind-ouder is. In de ouderenzorg zie je vaak dat de rollen in de driehoek omgekeerd zijn: de ouder is dan de cliënt, de kinderen de familie. Dit levert een andere dynamiek met zijn eigen uitdagingen en nadrukken op. In deze korte cursus kunnen we niet tegelijkertijd stilstaan bij beide soorten driehoeken en beide soorten de aandacht geven die ze verdienen. Heb je interesse in een cursus over de driehoek in de zorg voor gehandicapte, dementerende ouderen of mensen met niet aangeboren hersenletsel? Neem dan contact met ons op.