Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Schematherapie is een behandelvorm die ontwikkeld is door Jeffrey E. Young en zijn collega’s voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Het uitgangspunt is dat ieder kind dezelfde basisbehoeften heeft. In de interactie tussen het kind, met zijn eigen temperament en aanleg en zijn omgeving kan stagnatie in de ontwikkeling ontstaan als zich beschadigende omstandigheden voordoen of er onvoldoende respons is op datgene wat het kind nodig heeft. Deze stagnatie kan leiden tot de ontwikkeling van persoonlijkheidsproblematiek in de volwassenheid. De volwassene is dan onvoldoende in staat de taken des levens aan te gaan en uit te voeren, de coping schiet tekort.
De behandeling met Schematherapie richt zich op het herkennen van de eigen ‘valkuilen’ en het herkennen en kunnen reageren op de eigen behoeften. Er wordt een cesuur aangebracht tussen wat in het verleden heeft plaats gevonden en wat nu nodig is: het vergroten van vaardigheden met als uiteindelijk doel de ontwikkeling van ‘de Gezonde Volwassene’.
Schematherapie richt zich op het ontwikkelen van de ‘Gezonde Volwassene’, het vervullen van de basisbehoeften binnen realistische grenzen. De gehele cursus door is dit het leidend principe. In de kindertijd zijn basisbehoeften onvoldoende vervuld als gevolg van onaangename frustratie, traumatisering, verwenning, of identificatie. De cliënt heeft een coping ontwikkelt waarmee hij onvoldoende zorg heeft voor zijn emotionele huishouding zich uitend in gedrag dat ongewenst (in de zin van slechte zelfzorg), beschadigend of destructief is. In Schematherapie leert de cliënt de basisbehoeften te herkennen, ontwikkelt hij vaardigheden om in zijn huidige leven op een adequate manier om te gaan en te handelen naar wat hij nodig heeft (zijn basisbehoeften) binnen de mogelijkheden die er zijn (realistische grenzen).
In de Schematherapie worden inzichten, methoden en technieken die zijn ontleend aan verschillende scholen, zoals de hechtingstheorie, cognitieve gedragstherapie en experiëntiële therapieën, geïntegreerd in een allesomvattend model, gerelateerd aan het meest prominente actuele psychologische paradigma, het cognitieve model. (Arntz en Jacob, 2012)
Schematherapie is ontwikkeld voor de behandeling van volwassenen en wordt steeds vaker toegepast bij adolescenten. Schema’s ontwikkelen zich vanaf de vroege jeugd en worden in de adolescentie al zichtbaar.
Schematherapie wordt toegepast bij persoonlijkheidsproblematiek en bij hardnekkige klachten in het toestandsbeeld, die met de gebruikelijke behandeling onvoldoende verbeteren. Met behulp van het modusmodel en de schemaconceptualisatie wordt op een andere manier gekeken naar de in standhoudende factoren. De klacht wordt benaderd vanuit de ontwikkeling van de cliënt en gezien als coping om zichzelf ‘staande te kunnen houden’. Veel cliënten met persoonlijkheidsproblematiek hebben traumatische ervaringen in hun leven meegemaakt. Deze klachten worden o.a. behandeld met imaginatie met rescripting, een krachtige techniek met goede resultaten.
Lees het interview met Els Loeb:
Schematherapie boekt resultaat bij hardnekkige persoonlijkheidsproblemen
Kernpunten:
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
FGzPt | 473911 | 62,0 herregistratie klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen |
NVO OG/NIP K&J | 473911 | 50,0 herregistratie 50,0 opleiding- behandeling 32,0 opleiding – extra literatuurstudie |
POH-GGZ | 331482 | 30,0 |
Vereniging voor Schematherapie | 427732 | 50,0 (25,0 basiscursus, 25,0 vervolgcursus) |
SKJ | 473911 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
VGCt | 473911 | 50,0 |
VEN | 473911 | 20,0 Algemene scholing (breed) |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Toetsing vindt plaats via een literatuurtoets (open vragen), huiswerkopdracht en beoordeling van het toepassen van de technieken tijdens rollenspelen.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
VGCt, vervolgcursus 50 uur: Accreditatie als VGCt-vervolgcursus geldt alleen voor hen die bij aanvang van de cursus voldoen aan de eisen voor het aspirant lidmaatschap van de VGCt: een VGCt-erkende basiscursus hebben afgerond en minimaal 12 uur per week werkzaam zijn in de GGz in brede zin.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Kom jij in aanraking met cliënten met persoonlijkheidsproblematiek of hardnekkige as-1-problematiek? Wil jij nieuwe handvatten voor het onderzoeken en behandelen van deze cliënten? Volg dan deze cursus. Je leert schemaconceptualisaties en modusmodellen toe te passen. Bovendien oefen je verschillende behandeltechnieken en krijg jij inzicht op jouw eigen schema’s en manier van coping. Ook krijg je zicht op de verschillende settingen waarin schematherapie toegepast kan worden.
Voor deze cursus is een afgeronde VGCt-geaccrediteerde basiscursus cognitieve gedragstherapie vereist.
Psychologen, pedagogen, psychotherapeuten, psychiaters die cliënten met persoonlijkheidsproblematiek behandelen, of hardnekkige as 1-problematiek waarbij onderzoek en behandeling van onderliggende persoonlijkheidsproblematiek wenselijk is.
Je mag meedoen als je
Heb je wel een afgeronde VGCt basiscursus, maar heb je geen van bovenstaande registraties en ben je ook niet in opleiding om een van deze registraties te behalen?
Per cursus kunnen een aantal masterpsychologen deelnemen.
Hierbij geldt:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
De cursus is onder andere geaccrediteerd als:
– Basis- en verdieping Schematherapie
– Vervolgcursus VGCt
De cursus omvat acht bijeenkomsten van één dag. De eerste vier bijeenkomsten staan vooral in het teken van het inzicht krijgen in de basisbegrippen van schematherapie en het inoefenen van de technieken. Daarna ga je in eigen praktijksituatie aan de slag met de praktische toepassing. In de tweede serie van vier bijeenkomsten ligt de focus bij verdere verdieping van kennis en vaardigheden aan de hand van je eigen casuïstiek.
De volgende thema’s komen aan bod:
Werkwijze:
Per bijeenkomst bestudeer je de opgegeven literatuur. De docent geeft uitleg over de verschillende behandelprincipes en technieken en demonstreert deze aan de hand van videomateriaal of life rollenspel. Er is veel tijd ingeruimd voor het oefenen met de Schematherapie technieken, deels in kleine subgroepen en deels plenair.
Aan het begin van de cursus zullen intervisiegroepjes samengesteld worden om tussentijds opdrachten uit te werken, te oefenen, ervaringen uit te wisselen en elkaar tot steun te zijn bij het opstarten van schematherapie in de eigen praktijk. De intervisie vindt plaats tussen twee cursusdagen in. De intervisiegroep spreekt onderling af waar de intervisie plaatsvindt.
Om zicht te krijgen op je eigen ‘valkuilen’ vul je een Schemavragenlijst en een Modi-vragenlijst voorafgaand aan de eerste bijeenkomst ingevuld en wordt tijdens de cursus een casusconceptualisatie gemaakt. De resultaten bespreken we in kleine subgroepjes/intervisiegroep tijdens de eerste bijeenkomst.
Je moet rekening houden met een tijdsinvestering van circa 12 uur per cursusbijeenkomst (literatuurstudie en opdrachten).
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze cursus:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.
Startdatum
Vrijdag | 31 maart 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Chris |
Vrijdag | 21 april 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Albertien |
Vrijdag | 12 mei 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Albertien |
Vrijdag | 2 juni 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Chris |
Vrijdag | 15 september 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Albertien |
Vrijdag | 13 oktober 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Chris |
Vrijdag | 10 november 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Albertien |
Vrijdag | 1 december 2023 | 09:30 – 16:30 | Natacha en Chris |
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
positief
ik heb de cursus als erg leerzaam ervaren, waarbij er een goede structuur stond gedurende de bijeenkomst, er veel ruimte was om de oefeningen/theorie jezelf eigen te maken en de docenten de groep goed meenamen in de afwisseling tussen de verschillende technieken.
Ik ben erg enthousiast over schematherapie en blij dat ik nu voldoende handvaten heb om deze behandeling op een goede en zelfverzekerde manier toe te passen in mijn werk.
Er is gebruik gemaakt van tal van oefeningen en technieken en ik merk dat ik in de loop van de cursus steeds zelfverzekerder werd in het toepassen ervan.
Heel prettige docent in contact, goede en scherpe feedback op altijd warme manier overgebracht. Geeft veel vertrouwen aan je als professional.
Vakinhoudelijk is de docent natuurlijk iemand van statuur die al een tijd meeloopt in het werkveld!
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Dat betekent een forse stap in het opleidingstraject tot schematherapeut omdat het zowel de 25-uurs basis- als de 25-uurs vervolgcursus omvat (erkend bij Vereniging Schematherapie). Daarnaast is de cursus erkent als 50-uurs vervolgcursus in het registratietraject tot cognitief gedragstherapeut (VGCt). Omdat het hier gaat om één cursus dien je het programma volledig te doorlopen voor het certificaat en de 50 punten.
Schematherapie wordt voor steeds meer doelgroepen ingezet; voor LVB, ASS, K&J, eetstoornissen etc.
In onze 50-uurs Schematherapie-cursus leer je alles over de behandelvorm (theorie, technieken enz) in de breedste zin. Er is veel tijd en ruimte om de basis in de vingers te krijgen door het vele oefenen en ervaren onder begeleiding van 2 docenten.
Het programma biedt onvoldoende ruimte om in te gaan op één of meerdere specifieke doelgroepen. Je kunt tijdens/na het volgen van de cursus wel zelf een vertaalslag maken.
De belangstelling voor groepsschematherapie neemt toe vanwege de helende processen in de groepsdynamiek én de veronderstelde kosteneffectiviteit.
Van de experiëntiële technieken wordt in deze cursus aandacht besteed aan de meerstoelen techniek en de imaginatie met rescripting.
Zodra je 1-2 jaar ervaring hebt met het (zelfstandig) uitvoeren van CGT en Schematherapie, kun je bij POA deelnemen aan de cursus Experiëntiële technieken in groepsschematherapie. Deze eendaagse is goed voor nascholingspunten in het register van VGCt en Vereniging voor Schematherapie.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!