50-uurs VGCT vervolgcursus gericht op kinderen, jeugdigen en hun gezin
Wil jij leren hoe je spel en systemisch werken kan inpassen in cognitieve gedragstherapie bij kinderen, jeugdigen en hun gezinnen? Wil jij CGT-principes verdiepen en (beter) vertalen naar de belevingswereld van het kind? Wil jij meer leren over hoe ouders een onderdeel van de oplossing kunnen zijn, voor het probleem waar hun kind mee worstelt?
Dan is deze vervolgcursus cognitieve gedragstherapie iets voor jou.
In deze cursus frissen we kort de basis van cognitieve gedragstherapie op. Daarna gaan we in op hoe je middels spel en systeeminzichten cognitieve gedragstherapie kan toepassen bij gezinnen. Je leert middels speltechnieken en systeemdenken de diagnostiek en behandeling goed aan te laten sluiten bij jouw doelgroep. Minder praten, meer doen.
De technieken waarmee we werken zijn geschikt voor diverse problematieken/stoornissen die voorkomen bij kinderen en jeugdigen. Hierbij betrekken we ook de ouders in de gedragstherapeutische analyses, diagnostiek en behandeling. Het hele gedragstherapeutische proces komt aan bod.
Ook besteden we aandacht aan jou als therapeut. Want om er goed voor deze kinderen en hun gezinnen te kunnen zijn, moet je ook weten waar jouw eigen behoeftes, valkuilen en krachten liggen als therapeut.
Lees een interview met Sonja van Heumen,
over cognitieve gedragstherapie gericht op systemisch en spelgericht werken ‘Op het moment dat je een situatie gaat uitspelen, kom je snel tot de kern’
kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 487781 | 50,0 herregistratie 35,0 opleiding – behandeling 15,0 opleiding – diagnostiek |
NVO-OG* | 487781 | 50,0 herregistratie 35,0 opleiding – behandeling 15,0 opleiding – diagnostiek |
SKJ | 487781 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
VGCt | 487781 | 50,0 vervolgcursus |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1: CGT verbreden naar gezinnen
Dag 2: Spel: de basis
Dag 3: Systeemgericht denken en werken
Dag 4: Spel integreren in CGT diagnostiek
Dag 5: Spelvormen voor behandeling van het gezin
Dag 6: Integratie en afronding
Werkwijze
De cursus is opgebouwd uit drie onderdelen: huiswerkuren, online cursusuren en klassikale cursusuren.
Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je de literatuur, pas je geleerde kennis toe in de praktijk, en kijk je hier kritisch op terug. Dit valt onder huiswerkuren.
Daarnaast volg je voorafgaand aan elke klassikale cursusdag 2 á 3 online cursusuren. Hierin krijg je theoretische basiskennis, bekijk je uitgebreide video’s, maak je discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof begrijpt.
Vervolgens ga je naar de klassikale cursusdag. Deze is gericht op nabespreken en het toepassen van de online geleerde kennis op casussen en de eigen praktijk. Ook is er veel ruimte voor discussie en uitwisseling van kennis.
Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.
Toetsing
We toetsen tijdens deze cursus op verschillende manieren. We kijken naar aanwezigheid en deelname aan de bijeenkomsten en online cursusuren. Ook geef je een presentatie en schrijf je een casusverslag, dat door de docent wordt beoordeeld.
Tijdsinvestering en doorlooptijd
Je moet rekening houden met een tijdsinvestering van 11 uur voorafgaand aan een klassikale cursusdag. Deze 11 uur bestaat uit huiswerkuren én online cursusuren. Bij de start van de cursus krijg je toegang tot de online leeromgeving. Hierin vind je de te bestuderen literatuur én de opdrachten voor het online cursusdeel. De cursus bestaat uit 39 klassikale cursusuren.
Literatuur
Daarnaast staan er nog andere boeken op de boekenlijst.
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast deze boeken vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Werk jij met kinderen en gezinnen in de geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg, of het onderwijs? Wil jij je verdiepen in de toepassing van cognitieve gedragstherapie, gecombineerd met elementen van spel en systemische inzichten?
Ben jij pedagoog, psycholoog, psychotherapeut en werk jij in een setting van waaruit je behandelcasuïstiek kan inbrengen?
Heb je een afgeronde academische vooropleiding? Én heb jij succesvol een 100-urige VGCt-geaccrediteerde basiscursus afgerond?
Dan is deze cursus echt iets voor jou!
Na afloop van de cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Docent: Sonja van Heumen
Donderdag | 20 maart 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Donderdag | 3 april 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Donderdag | 17 april 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Donderdag | 8 mei 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Donderdag | 22 mei 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Donderdag | 5 juni 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Locatie: Den Bosch, ZLTO – Agri & Food Plaza
Docent: Sonja van Heumen
maandag | 22 september 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
maandag | 6 oktober 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
maandag | 10 november 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
maandag | 24 november 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
maandag | 15 december 2025 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
maandag | 5 januari 2026 | 09:30 – 16:45 | Den Bosch |
Locatie: Den Bosch, ZLTO – Agri & Food Plaza
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.