Postacademische cursus analyseren en diagnosticeren van leer- gedrags- en emotionele problemen
Wat zijn de verschillende fasen van het handelingsgerichte model? Hoe passen we deze fasen toe in het diagnostisch proces? En hoe pas je dat toe in jouw eigen praktijk?
Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen? Welke rol kunnen ouders, het kind zelf en de school hierin spelen?
Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen van het handelingsgerichte model en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. Hierbij hebben we oog voor de rollen van ouders, kind en school. Zo leer je op compacte wijze vragen van cliënten en leerlingen stap voor stap ontrafelen, helder te diagnosticeren en oplossingen te vinden voor de aanpak ervan.
Het handelingsgerichte diagnostische model is praktisch en zeer goed toepasbaar als je werkt in onderwijs en jeugdzorg.
We focussen ons op individuele diagnostiek van kinderen (in de basisschoolleeftijd) gericht op veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst, emotionele problemen, overbeweeglijkheid, lees- en rekenproblemen.
Deze cursus bestaat uit 3 klassikale bijeenkomsten en een uitgebreid blended programma (5,5 online cursusuren) wat je doet waar en wanneer het jou uitkomt. Dit online programma bestaat uit het volgen van kennisclips en een webinar. Je doet tests en reageert op stellingen.
Bekijk tevens het webinar: Handelingsgerichte Diagnostiek van leer- en gedragsproblemen
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 432874 | 30,0 |
NIP K&J/NVO-OG* | 556137 | 23,0 K&J/OG herregistratie 23,0 KJ opleiding – diagnostiek 3,0 KJ opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 556137 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Werkwijze
De cursus kent een vaste cursusopbouw en bestaat uit drie verschillende vormen studiebelasting.
De combinatie van theoretische verdieping én veel ruimte voor oefenen en de koppeling met de praktijk zorgen voor een stevige basis en een hoog leereffect.
De cursusdagen kennen ook een vaste opbouw. Elk thema wordt ingeleid met een interactieve verdieping op de theorie, waarna er veel ruimte is voor oefenen en toepassen. Eerst met casuïstiek vanuit de docent, later op de dag ook met eigen casuïstiek.
Na elke cursusdag maak je praktijkopdrachten. Na afloop van de laatste cursusdag maak je een eindopdracht.
Reken ongeveer 8 uur studiebelasting voor de eerste cursusdag en vervolgens 6 uur voor bijeenkomst 2 en 3. Deze uren besteed je aan het lezen van de literatuur, het uitwerken van casuïstiek enz. Daarnaast neemt het uitvoeren van de eindopdracht ongeveer 3 uur in beslag.
Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welk(e) boek(en) je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Naast deze aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Ben jij universitair afgestudeerd orthopedagoog of psycholoog?|
• Heb of ben je bezig voor een basisaantekening diagnostiek (BAPD) of komt jouw kennis en niveau overeen?
• Heb je (minimaal) 3 jaar praktijkervaring?
• Werk je in een eigen praktijk, in de basis ggz, jeugdzorg, onderwijsadvisering of in het (speciaal) onderwijs?
Dan zien we je graag in de cursus!
We gaan ervan uit dat je een werksetting hebt waarbij je diagnostisch onderzoek kan uitvoeren (zodat je het geleerde direct in de praktijk kan brengen) én dat je casuïstiek in kan brengen
tijdens de cursus.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
dinsdag | 16 september 2025 | 09:30 – 17:00 | Online |
dinsdag | 30 september 2025 | 09:30 – 17:00 | Online |
dinsdag | 28 oktober 2025 | 09:30 – 17:00 | Online |
woensdag | 4 maart 2026 | 09:30 – 17:00 | Online |
woensdag | 25 maart 2026 | 09:30 – 17:00 | Online |
woensdag | 15 april 2026 | 09:30 – 17:00 | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.