Cursus handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen en jongeren

Klassikaal online
50 uur
  • handelingsgericht diagnosticeren en diagnostiek op maat voor zowel de (jeugd)zorg- als onderwijssector
  • aandacht voor alle stappen van het HGD-proces (van Pameijer): intakefase, strategiefase, onderzoeksfase, integratie- en aanbevelingsfase, adviesfase
  • diagnostische gegevens vertalen naar advies
  • in de uitgebreide online voorbereiding bieden we je de theorie aan door webinar, kennisclips, zelftestvragen en discussiestelling
  • zo blijft er klassikaal veel ruimte over voor oefenen en de vertaalslag naar jouw praktijk, waarbij eigen casuïstiek veel ruimte krijgt

Cursus handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen en jongeren

Klassikaal online
50 uur

Beschrijving

Postacademische cursus analyseren en diagnosticeren van leer- gedrags- en emotionele problemen
Wat zijn de verschillende fasen van het handelingsgerichte model? Hoe passen we deze fasen toe in het diagnostisch proces? En hoe pas je dat toe in jouw eigen praktijk?
Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen? Welke rol kunnen ouders, het kind zelf en de school hierin spelen?

Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen van het handelingsgerichte model en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. Hierbij hebben we oog voor de rollen van ouders, kind en school. Zo leer je op compacte wijze vragen van cliënten en leerlingen stap voor stap ontrafelen, helder te diagnosticeren en oplossingen te vinden voor de aanpak ervan.

Het handelingsgerichte diagnostische model is praktisch en zeer goed toepasbaar als je werkt in onderwijs en jeugdzorg.

We focussen ons op individuele diagnostiek van kinderen (in de basisschoolleeftijd) gericht op veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst, emotionele problemen, overbeweeglijkheid, lees- en rekenproblemen.

Deze cursus bestaat uit 3 klassikale bijeenkomsten en een uitgebreid  blended programma (5,5 online cursusuren) wat je doet waar en wanneer het jou uitkomt. Dit online programma bestaat uit het volgen van kennisclips en een webinar. Je doet tests en reageert op stellingen.

Bekijk tevens het webinar: Handelingsgerichte Diagnostiek van leer- en gedragsproblemen

Kernpunten:

  • handelingsgericht diagnosticeren en diagnostiek op maat voor zowel de (jeugd)zorg- als onderwijssector;
  • aandacht voor alle stappen van het HGD-proces (van Pameijer): intakefase, strategiefase, onderzoeksfase, integratie- en aanbevelingsfase, adviesfase;
  • diagnostische gegevens vertalen naar advies;
  • in de uitgebreide online voorbereiding bieden we je de theorie aan door webinar, kennisclips, zelftestvragen en discussiestelling;
  • zo blijft er klassikaal veel ruimte over voor oefenen en de vertaalslag naar jouw praktijk, waarbij eigen casuïstiek veel ruimte krijgt.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • webinar ‘handelingsgerichte diagnostiek van leer- en gedragsproblemen’
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • exclusief lunch gezien de cursus online aangeboden wordt
  • geaccrediteerd certificaat

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
LV POH-GGZ 432874 30,0
NIP K&J/NVO-OG* 556137 23,0 K&J/OG herregistratie
23,0 KJ opleiding – diagnostiek
3,0 KJ opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 556137 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Werkwijze
De cursus kent een vaste cursusopbouw en bestaat uit drie verschillende vormen studiebelasting.

  • Voorafgaand aan elke cursusdag lees je literatuur en zoek je casuïstiek op die je wilt bespreken tijdens de cursusdag, dit valt onder offline voorbereiding.
  • Daarnaast ga je online aan de slag met elementen die je anders klassikaal zou doen, maar nu in jouw eigen tempo, op jouw eigen moment zelf kan doorlopen. Dit zijn e-learning uren. Alle opdrachten in de online leeromgeving vallen onder e-learning en worden geaccrediteerd, vandaar dat deze uren verplicht zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van een webinar, online theoriepresentaties (kennisclips) verzorgd door de docent, zelftestvragen, plenaire discussies of het inbrengen van eigen vragen.
  • Omdat we een groot gedeelte van de theoretische kennisoverdracht voorafgaand aan de cursusdag hebben behandeld, kunnen de klassikale lesuren in het teken staan van het eigen maken van de kennis en het toepassen en oefenen van vaardigheden.

De combinatie van theoretische verdieping én veel ruimte voor oefenen en de koppeling met de praktijk zorgen voor een stevige basis en een hoog leereffect.

De cursusdagen kennen ook een vaste opbouw. Elk thema wordt ingeleid met een interactieve verdieping op de theorie, waarna er veel ruimte is voor oefenen en toepassen. Eerst met casuïstiek vanuit de docent, later op de dag ook met eigen casuïstiek.

Na elke cursusdag maak je praktijkopdrachten. Na afloop van de laatste cursusdag maak je een eindopdracht.

Reken ongeveer 8 uur studiebelasting voor de eerste cursusdag en vervolgens 6 uur voor bijeenkomst 2 en 3. Deze uren besteed je aan het lezen van de literatuur, het uitwerken van casuïstiek enz. Daarnaast neemt het uitvoeren van de eindopdracht ongeveer 3 uur in beslag.

Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.

Dag 1:

  • Intake, inventariseren van klachten en vragen
  • Strategiefase, de praktijk van ordenen van gegevens

Dag 2:

  • Onderzoeksfase, de praktijk van diagnostiek

Dag 3:

  • Indiceringsfase, van diagnostiek naar adviseren
  • Adviesfase: de praktijk van diagnostiek en rapportage

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welk(e) boek(en) je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Naast deze aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Ben jij universitair afgestudeerd orthopedagoog of psycholoog?|
• Heb of ben je bezig voor een basisaantekening diagnostiek (BAPD) of komt jouw kennis en niveau overeen?
• Heb je (minimaal) 3 jaar praktijkervaring?
• Werk je in een eigen praktijk, in de basis ggz, jeugdzorg, onderwijsadvisering of in het (speciaal) onderwijs?
Dan zien we je graag in de cursus!

We gaan ervan uit dat je een werksetting hebt waarbij je diagnostisch onderzoek kan uitvoeren (zodat je het geleerde direct in de praktijk kan brengen) én dat je casuïstiek in kan brengen
tijdens de cursus.

 

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je een goed inzicht in de theorie en de fasen van de handelingsgerichte methodiek;
  • kun je de theorie van handelingsgerichte diagnostiek concreet toepassen op verschillende type problemen en bij verschillende aanmeldingsklachten;
  • heb je kennis en vaardigheden opgedaan om leer- en gedrags-en emotionele problemen adequaat te analyseren;
  • kun je beoordelen hoe omvangrijk diagnostiek moet zijn, en welke middelen daarbij kunnen worden ingezet;
  • kun je toepasbare en heldere hypotheses opstellen;
  • kun je onderzoeksresultaten interpreteren én omzetten in aanbevelingen en praktische adviezen ten behoeve van de directe omgeving van het kind of de jeugdige (school, ouders, behandelsetting).

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
16 sep 2025
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
dinsdag 16 september 2025 09:30 – 17:00 Online
dinsdag 30 september 2025 09:30 – 17:00 Online
dinsdag 28 oktober 2025 09:30 – 17:00 Online

Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

Startdatum
04 mrt 2026
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
woensdag 4 maart 2026 09:30 – 17:00 Online
woensdag 25 maart 2026 09:30 – 17:00 Online
woensdag 15 april 2026 09:30 – 17:00 Online

Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
De HGD cursus van Beatrijs vond ik erg informatief en praktisch toepasbaar. Veel oude kennis opgehaald op verschillende manieren en de theorie was in de verschillende werkvormen praktisch toepasbaar. Een aanrader als je je (weer) wilt verdiepen in handelingsgerichte diagnostiek en niet weet hoe te beginnen.
Céline van Dongen
19 december 2022
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo