Cursus handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen en jongeren

Klassikaal online
Kind en jeugd
50 uur
  • handelingsgericht diagnosticeren en diagnostiek op maat voor zowel de (jeugd)zorg- als onderwijssector
  • aandacht voor alle stappen van het HGD-proces (van Pameijer): intakefase, strategiefase, onderzoeksfase, integratie- en aanbevelingsfase, adviesfase
  • diagnostische gegevens vertalen naar advies
  • in de uitgebreide online voorbereiding bieden we je de theorie aan door webinar, kennisclips, zelftestvragen en discussiestelling
  • zo blijft er klassikaal veel ruimte over voor oefenen en de vertaalslag naar jouw praktijk, waarbij eigen casuïstiek veel ruimte krijgt

Cursus handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen en jongeren

Klassikaal online
Kind en jeugd
50 uur
Beschrijving

Postacademische cursus analyseren en diagnosticeren van leer- gedrags- en emotionele problemen
Diagnostiek is meestal een kerntaak voor in de praktijk werkzame psychologen en pedagogen. In deze cursus ontwikkel je een professionele houding ten aanzien van diagnostiek en kun je diagnostische instrumenten bewust inzetten. Het doel van deze cursus is om een brede theoretische en praktische basis te bieden voor de diagnostische beroepspraktijk. De cursus beslaat het gehele diagnostische proces van aanmelding tot adviesfase.

Hoe ontrafel en analyseer je, stap voor stap, veelvoorkomende leer- en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen? Hoe diagnosticeer je dit helder en vind je oplossingen voor de aanpak van deze problemen?

Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijden deze driedaagse cursus, waarin het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal staat. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen van het handelingsgerichte model en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden. Hierbij hebben we oog voor de rollen van ouders, kind en school. Zo leer je op compacte wijze vragen van cliënten en leerlingen stap voor stap ontrafelen, helder te diagnosticeren en oplossingen te vinden voor de aanpak ervan. 

We focussen op individuele diagnostiek van kinderen (in de basisschoolleeftijd) gericht op veel voorkomende problemen zoals hechtingsproblemen, gedragsproblemen (bijv. ADHD), sociale problemen, emotionele problemen, faalangst, lees- en rekenproblemen.

Deze cursus bestaat uit 3 klassikale bijeenkomsten en een uitgebreid  blended programma (5,5 online cursusuren) wat je doet waar en wanneer het jou uitkomt. Dit online programma bestaat uit het volgen van kennisclips en een webinar. Je doet tests en reageert op stellingen.

Bekijk tevens het webinar: Handelingsgerichte Diagnostiek van leer- en gedragsproblemen

Lees het interview met Beatrijs Brand over dyslexie en comorbiditeit met andere stoornissen:
Nieuwe kijk op samenhang tussen dyslexie en andere gedrags- en leerstoornissen.

Kernpunten:

  • handelingsgericht diagnosticeren en diagnostiek op maat voor zowel de (jeugd)zorg- als onderwijssector;
  • aandacht voor alle stappen van het HGD-proces (van Pameijer): intakefase, strategiefase, onderzoeksfase, integratie- en aanbevelingsfase, adviesfase;
  • diagnostische gegevens vertalen naar advies;
  • in de uitgebreide online voorbereiding bieden we je de theorie aan door webinar, kennisclips, zelftestvragen en discussiestelling;
  • zo blijft er klassikaal veel ruimte over voor oefenen en de vertaalslag naar jouw praktijk, waarbij eigen casuïstiek veel ruimte krijgt.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • webinar ‘handelingsgerichte diagnostiek van leer- en gedragsproblemen’
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • uitgebreide lunch
  • geaccrediteerd certificaat
Accreditaties
Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
LV POH-GGZ 432874 30,0
NIP K&J 432874 25,0 herregistratie
25,0 opleiding – diagnostiek
7,0 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 432874

556137 (in aanvraag)

25,0 herregistratie
25,0 opleiding – diagnostiek
7,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 432874 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Werkwijze
Deze cursus kent een vaste cursusopbouw. Voorafgaand aan elke cursusdag lees je literatuur en zoek je casuïstiek op die je wilt bespreken tijdens de cursusdag. Daarnaast ga je online aan de slag met elementen die je anders klassikaal zou doen, maar nu in jouw eigen tempo, op jouw eigen moment zelf kan doorlopen. Je bekijkt een webinar voorafgaand aan dag 1. Elke cursusdag bekijk je bovendien een online theoriepresentatie (kennisclips) verzorgd door de docent. Elke online voorbereiding wordt afgesloten met een zelftest, een plenaire discussie en ruimte voor vragen.

Ook de cursusdag kent een vaste opbouw. Elk thema wordt ingeleid met een interactieve verdieping op de theorie, waarna er veel ruimte is voor oefenen en toepassen. Eerst met casuïstiek vanuit de docent, later op de dag ook met eigen casuïstiek. Na elke cursusdag maak je praktijkopdrachten. Na afloop van de laatste cursusdag maak je een eindopdracht. De combinatie van theoretische verdieping én veel ruimte voor oefenen en de koppeling met de praktijk zorgen voor een stevige basis en een hoog leereffect.

Reken ongeveer 8 uur voorbereiding per cursusdag, en bovendien 3 uur voor de eindopdracht.
De cursus wordt afgesloten met een schriftelijke eindopdracht (een uitgewerkte casus).

Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.

Dag 1:

  • Intake, inventariseren van klachten en vragen
  • Strategiefase, de praktijk van ordenen van gegevens

Dag 2:

  • Onderzoeksfase, de praktijk van diagnostiek

Dag 3:

  • Indiceringsfase, van diagnostiek naar adviseren
  • Adviesfase: de praktijk van diagnostiek en rapportage

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welk(e) boek(en) je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Naast deze aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Ben jij universitair afgestudeerd orthopedagoog of psycholoog?|
• Heb of ben je bezig voor een basisaantekening diagnostiek (BAPD) of komt jouw kennis en niveau overeen?
• Heb je (minimaal) 3 jaar praktijkervaring?
• Werk je in een eigen praktijk, in de onderwijsadvisering, in de jeugdzorg of in het onderwijs?
Dan zien we je graag in de cursus!

We gaan ervan uit dat je een werksetting hebt waarbij je diagnostisch onderzoek kan uitvoeren (zodat je het geleerde direct in de praktijk kan brengen) én dat je casuïstiek in kan brengen
tijdens de cursus.

 

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je een goed inzicht in de theorie en de fasen van de handelingsgerichte methodiek;
  • kun je de theorie van handelingsgerichte diagnostiek concreet toepassen op verschillende type problemen en bij verschillende aanmeldingsklachten;
  • heb je kennis en vaardigheden opgedaan om leer- en gedrags-en emotionele problemen adequaat te analyseren;
  • kun je beoordelen hoe omvangrijk diagnostiek moet zijn, en welke middelen daarbij kunnen worden ingezet;
  • kun je toepasbare en heldere hypotheses opstellen;
  • kun je onderzoeksresultaten interpreteren én omzetten in aanbevelingen en praktische adviezen ten behoeve van de directe omgeving van het kind of de jeugdige (school, ouders, behandelsetting).
Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
11 nov 2024
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
maandag 11 november 2024 09:30 – 17:00 Online
maandag 25 november 2024 09:30 – 17:00 Online
maandag 09 december 2024 09:30 – 17:00 Online
Startdatum
04 mrt 2025
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
dinsdag 4 maart 2025 09:30 – 17:00 Online
dinsdag 25 maart 2025 09:30 – 17:00 Online
dinsdag 15 april 2025 09:30 – 17:00 Online
Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Rated 5,0 out of 5

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise

Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Rated 4,0 out of 5

Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk.

Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Rated 4,0 out of 5

Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.

Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo