Eerste fase van opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCt
Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve methode voor de behandeling van een breed scala aan psychische klachten, waarbij het essentieel is dat dit gedegen en vakkundig wordt ingezet. In deze cursus maak je kennis met de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen CGt. Dit doen we in twee delen: een inleidend deel en een verdiepend deel.
In het inleidende deel besteden we aandacht aan de theoretische en wetenschappelijke inzichten vanuit de experimentele psychopathologie en leertheorie die ten grondslag liggen aan de cognitieve gedragstherapie.
In het verdiepende deel trainen we cognitief gedragstherapeutische (evidence based) technieken. Daarmee heeft de cursus ook een praktisch karakter. Zo leer je het op maat opstellen van een behandelplan op basis van functie- en betekenis analyses over de problematiek. Ook leer je begrijpen waarom je doet wat je doet, in plaats intuïtief handelen of het puur uitvoeren van een protocol bij een bepaalde diagnose.
Tijdens de cursus zul je alle leeftijdscategorieën voorbij zien en horen komen, van kind en jeugd tot volwassenen en ouderen. De focus van de cursus, inclusief de casuïstiek die je zult behandelen is mede afhankelijk van de achtergrond en expertise van de docent en de samenstelling van de groep. Zo creëren we een diverse groep, waar van en met elkaar geleerd kan worden om theorie en vaardigheden te vertalen naar verschillende toepassingen en doelgroepen. Wil je een docent met ervaring in jouw eigen werkveld/praktijk, lees dan eens hun achtergrond door bij hun docentprofiel te kijken.
Wist je dat je door het volgen van een CGt basiscursus jouw kans op een plek bij een GZ-opleiding vergroot? Je hebt daarnaast ook recht op vrijstellingen wanneer je binnen 5 jaar na succesvolle afronding van jouw CGt opleiding, de GZ-opleiding start.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Houd naast dit bedrag rekening met aanschaf van de boeken en indien de uitvoering op locatie plaatsvindt, lunch- en reiskosten.
Studiebelasting:
Wil je meer weten over de achtergrond van deze cursus. Lees dan ook eens onze artikelen over het registratieproces tot CGt-therapeut, de voordelen van CGt in de gezondheidszorg of bekijk de tips over bewezen effectieve oefeningen.
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J / NVO-OG* | 479063 | 100,0 herregistratie 80,0 opleiding – behandeling 20,0 opleiding – diagnostiek 63,0 opleiding – extra literatuurstudie |
Register Vaktherapie | 572820 | 75,0 |
NIP ELP | 479063 | 150,0 |
SKJ | 479063 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
VGCt | 479063 | 100,0 |
LV POH-GGZ | 334527 | 30,0 |
Verpleegkundig Specialisten register | 520852 / 568616 (vanaf 14-02-2025) | 100,0 |
FGzPt | 551373 | 126,0 herregistratie klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen |
NIP A&O A&G | 551373 | 200,0 (A&G – klinische kennis (100,0) en A&G – klinische vaardigheden (100,0)) |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
De basiscursus CGT wordt door verschillende docenten verzorgd. Ieder met een eigen expertise. Uiteraard voldoen alle programma’s aan de richtlijnen van de VGCt. Dorine Sanders, Joyce Gommans, Steven Strietman en Lucie Stökl: er is meer aandacht voor depressie, suïcide, angststoornissen en PTSS (dit programma lees je hieronder). Sonja van Heumen: er is geen specifieke dag voor PTSS (trauma komt wel aan bod). Er is daarvoor in de plaats aandacht voor CGT bij ontwikkelingsstoornissen.
Bijeenkomst 1 | Van leertheorie (KO/OC) naar probleemtaxatie (FABA) I
Bijeenkomst 2 | Van leertheorie (KO/OC) naar probleemtaxatie (FABA) II
Bijeenkomst 3 | CGt intake en van HT & FABA naar (interventies in het) behandelplan
Bijeenkomst 4 | Interventies: Socratische dialoog en gedachterapport
Bijeenkomst 5 | Interventies: Exposure en gedragsexperimenten (GE)
Bijeenkomst 6 | Van probleemtaxatie naar interventies: US-UR herevaluatietechnieken I: Meerdimensionaal evalueren, Imaginatie en rescripting (ImRs), Flash Forward
Bijeenkomst 7 | Van probleemtaxatie naar interventies: US-UR herevaluatie-technieken II: COMET en Witboek bij negatief zelfbeeld
Bijeenkomst 8 | Stoornis-specifiek: Sociale angst
Bijeenkomst 9 | Stoornis-specifiek: Paniekstoornis
Bijeenkomst 10 | Stoornis-specifiek: Depressie en Suïcidaliteit I
Bijeenkomst 11 | Stoornis-specifiek: Depressie en Suïcidaliteit II
Bijeenkomst 12 | Stoornisspecifiek: PTSS
Onderwerpen
In het inleidende deel van de cursus staat de kennismaking met CGt centraal. Je leert verschillende fasen van het gedragstherapeutisch proces kennen. Vervolgens gaan het we de stappen van het gedragstherapeutisch proces uitdiepen: kennismaking, klachteninventarisatie, taxatiefase, opstellen van het behandelplan en de fasering van de interventies.
Werkwijze
De cursus is opgebouwd uit drie onderdelen: 1.huiswerkuren, 2.e-learning en 3.klassikale cursusuren.
1. Huiswerkuren: ter voorbereiding op de cursusdagen lees je de literatuur, pas je geleerde kennis toe in de praktijk en kijk je hier kritisch op terug. Reken hiervoor 18 uur per bijeenkomst.
2. E-learning: voorafgaand aan elke bijeenkomst besteed je 3 á 4 uur aan online uren: hierin krijg je theoretische basiskennis, oefen je gedragstherapeutische vaardigheden met virtuele cliënten, maak je discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof begrijpt.
3. Klassikale cursusuren: dit zijn de uren die je klassikaal volgt. Deze uren zijn gericht op nabespreken en het toepassen van de online geleerde kennis op casussen en de eigen praktijk. Ook is er veel ruimte voor discussie en uitwisseling van kennis. Een klassikale dag start om 09.30 en eindigt om 16.00 uur.
Flipping the classroom
Flipping the classroom? Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.
Toetsing
We toetsen tijdens deze cursus op verschillende manieren. We kijken naar aanwezigheid en deelname aan de bijeenkomsten en online cursusuren. Gedurende de cursus presenteer je in duo’s een problematiekcasus. Aan het eind van de cursus is er een online theorietoets en schrijf je een casusverslag (naar analogie van een N=1 studie), dat door de docent wordt beoordeeld.
Literatuur
We gaan ervan uit dat je de inhoud van het boek Psychopathologie, oorzaken, diagnostiek en behandeling van Franken, Muris en Denys (2019) kent, in het bijzonder de delen 4, 5 en 7. Ben je hier niet bekend mee? Dan gaan we ervan uit dat je deze stof zelfstandig tot je hebt genomen vóór de cursus start.
Daarnaast bevat de boekenlijst nog een aantal andere boeken (verschilt per uitvoering).
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Tijdens de cursus zul je alle leeftijdscategorieën voorbij zien en horen komen, van kind en jeugd tot volwassenen en ouderen. De focus van de cursus, inclusief de casuïstiek die je zult behandelen is mede afhankelijk van de achtergrond en expertise van de docent en de samenstelling van de groep. Zo creëren we een diverse groep, waar van én met elkaar geleerd kan worden om theorie en vaardigheden te vertalen naar verschillende toepassingen en doelgroepen. Wil je een docent met ervaring in jouw eigen werkveld/praktijk, lees dan eens hun achtergrond door bij hun docentprofiel te kijken.
Wil je meer weten over de achtergrond van CGt, lees dan eens een van onze artikelen over het registratieproces tot CGt-therapeut, de voordelen van CGt in de gezondheidszorg of bekijk de tips over bewezen effectieve oefeningen.
Na afloop van de cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Docent: Lucie Stökl
woensdag | 5 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 12 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 12 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 26 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 16 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 7 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 21 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 4 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 18 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 2 juli 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 10 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 1 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Lucie Stölk
vrijdag | 14 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 7 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 28 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 18 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 9 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 6 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 27 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 5 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 26 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 10 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 31 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 21 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Steven Strietman
maandag | 3 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 17 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 31 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 14 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 12 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 26 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 16 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 30 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 1 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 15 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 6 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
maandag | 3 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center
Docent: Steven Strietman
donderdag | 3 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 17 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 8 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 22 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 5 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 19 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 3 juli 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 4 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 18 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 2 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 30 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 13 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Steven Strietman
dinsdag | 6 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 20 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 3 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 17 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 1 juli 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 2 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 16 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 30 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 28 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 11 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 25 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 9 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Lucie Stölk
vrijdag | 16 mei 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 13 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 12 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 3 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 7 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 28 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 19 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 9 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 30 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 13 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 6 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 27 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Sonja van Heumen
maandag | 2 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 23 juni 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 8 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 29 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 27 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 17 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 8 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 12 januari 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 2 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 2 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 23 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
maandag | 13 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Den Bosch |
Locatie: ZTLO Agri en Food plaza
Docent: Lucie Stökl
Let op: deze uitvoering heeft een zeer compacte planning. Dat is een voordeel wanneer je in het voorjaar van 2025 zou willen starten met de GZ-opleiding. Dat betekent echter wel dat je bewust kiest voor een hoog tempo in lesdagen en daarmee de studielast.
woensdag | 3 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 17 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 24 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 8 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 29 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 12 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 19 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 3 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 17 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 7 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 14 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
woensdag | 28 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Steven Strietman
maandag | 8 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
maamdag | 29 september 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 27 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 10 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 24 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 8 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 5 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 19 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 26 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 9 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 2 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
maandag | 16 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docent: Steven Strietman
donderdag | 9 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 6 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 20 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 4 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 18 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 8 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 15 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 29 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 12 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 5 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 19 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
donderdag | 2 april 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft
Docent: Steven Strietman
dinsdag | 4 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 18 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 2 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 16 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 6 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 20 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 3 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 10 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 3 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 17 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 31 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
dinsdag | 14 april 2026 | 09:30 – 16:30 | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
De term blended is voor deze basiscursus wat verwarrend. Alle cursussen bij PAO Psychologie zijn blended. Een combinatie van:
a) elkaar ontmoeten op locatie (klassikaal) én e-learning óf
b) elkaar ontmoeten in ons online college (100% online) én e-learning.
Van de basiscursus CGt organiseren wij enkele uitvoeringen op locatie (klassikaal), bijvoorbeeld in Utrecht of in Den Bosch. Ook organiseren wij uitvoeringen 100% online. Je ontmoet elkaar dan in ons online college.
Zeker. Als verpleegkundig specialist ben je welkom in de cursus.
Je kunt als starter deze opleiding gerust volgen. Goed om te weten is dat je tijdens de cursus de technieken in de praktijk moet brengen. Je kunt hier alvast over nadenken en eventueel in gesprek met jouw werkgever hoe dit in te richten. Je hoeft niet per se een volledig behandeltraject met één cliënt aan te gaan. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het geleerde via begeleidingsgesprekken in de praktijk te brengen.
Lees ook de vraag De praktijktoepassing. Hoe ziet dat eruit? Of ons artikel ‘Van basiscursus naar CGt-therapeut’.
De VGCt heeft de eis dat de basiscursus aandacht geeft voor alle behandelprincipes, dat betekent dat gedurende de cursus de theorie en toepassingen van alle leeftijdsgroepen de revue passeren. Tijdens de cursus wordt door middel van de literatuur of de opdrachten onderscheid gemaakt tussen het werken met kind en jeugd en met volwassenen. Zo gebruik je bij het werken in de volwassenenzorg een ander boek dan wanneer je in de jeugdzorg werkt. Dit zorgt ervoor dat je jouw eigen specialisme verder kunt ontwikkelen en vaardigheden in jouw praktijk kunt toepassen.
Wil je leren van de persoonlijke ervaringen van de docent, lees dan ook eens hun achtergrond om dit mee te laten wegen in jouw keuze voor een uitvoering. Iedere docent heeft zijn of haar eigen expertise en put ervaring uit de organisaties waar zij gewerkt hebben, zo delen zij graag hun kennis en leerproces met je:
Je leert echter ook heel veel van elkaar en door theorie of casuïstiek te vertalen en te implementeren, zeker een mooie kans dus om met je mededeelnemers ervaringen uit te wisselen!
Het is van belang dat je tijdens de cursus praktisch kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.
Omdat je zelf nog startend bent met het toepassen van CGT, is het van belang dat je hier goede begeleiding bij krijgt. Niet alleen voor jouw ontwikkeling, maar ook voor de cliënt. Zorg daarom voor een meer ervaren CGT-professional die jou kan begeleiden bij het toepassen van CGT. Je kunt hier alvast over nadenken en eventueel in gesprek met jouw werkgever hoe dit in te richten.
Lees ook ons artikel: ‘Effectieve Cognitief Gedragstherapeutische oefeningen’.
Dat ligt aan de doelgroep waarmee je werkt. Wil je meer informatie hierover? Stuur dan een bericht naar info@pao.nl en we helpen je verder.
We raden je aan deze vraag te stellen aan de GZ-opleidingsinstelling omdat dit te maken heeft met de termijn waarin je beide opleidingen wilt volgen. Zij kunnen je tot 25% vrijstelling geven voor (het cursorisch onderwijs in) de GZ-opleiding wanneer je voldoet aan een aantal verschillende voorwaarden.
Voor hen is het relevant om te weten dat deze basiscursus door VGCt wordt erkend (is geaccrediteerd) als 100-uurs basiscursus. Dit geldt overigens voor al onze basiscursussen.
Nee hoor, dat hoeft niet. Jouw begeleider is in principe niet aanwezig bij jouw client gesprekken. Wat wel kan is dat hij een keer vraagt of hij erbij kan zijn of dat er gevraagd wordt om beeldopnames. Bespreek dit vooral met jouw begeleider.
Lees ook de vraag De praktijktoepassing. Hoe ziet dat eruit?
Nee, het kunnen oefenen in de praktijk is een vereiste.