Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.
Nieuw

Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en kinderen & jeugdigen

BGKJ

2450,-
Inschrijven voor 100% online
2850,- (Online 2450,-)
Inschrijven
Deze cursus staat in het STAP-scholingsregister
Overzicht
Accreditaties
Doelgroepen
Programma
Het Team
Resultaat
Data / locaties
Reviews
FAQ
Overzicht

Eerste fase van opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCt

Rated 4.4 out of 5
Reviews bekijken

Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve methode voor de behandeling van een breed scala aan psychische klachten, waarbij het essentieel is dat dit gedegen en vakkundig wordt ingezet. In deze cursus maak je kennis met de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen cgt. Dit doen we in twee delen: een inleidend deel en een verdiepend deel.

In het inleidende deel besteden we aandacht aan de theoretische en wetenschappelijke in­zichten vanuit de experimentele psychopathologie en leertheorie die ten grondslag liggen aan de cognitieve gedragstherapie.

In het verdiepende deel trainen we cognitief gedragstherapeutische (evidence based) tech­nie­ken. Daarmee heeft de cursus ook een praktisch karakter. Zo leer je het op maat opstellen van een behandelplan op basis van functie- en betekenis analyses over de problematiek. Ook leer je begrijpen waarom je doet wat je doet, in plaats intuïtief handelen of het puur uitvoeren van een protocol bij een bepaalde diagnose.

Kernpunten:

  • na afloop van deze cursus kun je zelfstandig cognitieve gedragstherapie indiceren, een behandelplan maken en dat uitvoeren onder supervisie;
  • speciale aandacht voor leerprincipes, gedragstherapeutische diagnostiek en het gedragstherapeutisch proces;
  • toepassing bij volwassenen en kinderen & jeugdigen;
  • 100 uur waarvan 74 klassikaal en 26 online
  • je oefent tijdens de cursus met virtuele cliënten.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat
  • exclusief boeken

Liever online les? Kijk dan eens bij 100% ONLINE basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en kinderen & jeugdigen

Docent(en)

Steven Strietman

Docent PAO

Dorine Sanders

Docent PAO

Sonja van Heumen

Docent PAO

Waar en wanneer

De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties

Klik hier een overzicht van alle startdata en locaties

Studiebelasting

  • Klassikaal: 72 uur
  • Online: 28 uur
  • Zelfstudie: 240 uur
Op de hoogte blijven?

Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en kinderen & jeugdigen

Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Accreditaties

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J 415469 (nr 479063 vanaf 19-05-2023)
100,0 herregistratie
80,0 opleiding – behandeling
20,0 opleiding – diagnostiek
66,0 opleiding – extra literatuurstudie (63,0 vanaf 19-05-2023
NVO-OG* 415469 (nr 479063 vanaf 19-05-2023)
100,0 herregistratie
80,0 opleiding – behandeling
20,0 opleiding – diagnostiek
66,0 opleiding – extra literatuurstudie (63,0 vanaf 19-05-2023
NIP ELP 415469 150,0  (nr 479063 vanaf 19-05-2023)
SKJ 415469 (nr 479063 vanaf 19-05-2023) Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.
VGCt 415469 100,0 (nr 479063 vanaf 19-05-2023)
LV POH-GGZ 334527 30,0
Verpleegkundig Specialisten register 482526 493962 (vanaf 19-05-23) 100,0

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Doelgroepen

Doelgroepen

Ben jij een universitair opgeleide psycholoog, pedagoog of arts? Spreekt cognitieve gedragstherapie jou aan? Wil jij een sterke CGT basis? Volg dan deze basiscursus CGT.

  • universitair opgeleide psycholoog, pedagoog of arts
  • je bent bekend met de classificaties van angst- en stemmingsstoornissen volgens de DSM
  • een vereiste is je tijdens de cursus meerdere cliënten ziet voor behandeling of begeleiding, zodat je kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.

Deze cursus is bedoeld voor degenen die (vooral) werken met kinderen of jongeren en hun systeem: in de jeugdzorg, het onderwijs, jeugd-ggz. Ook professionals die werken met mensen met een verstandelijke beperking zijn welkom. Klik op de docenten om te bepalen wie het beste bij jouw vakgebied en interesses past.

Werk je vooral met (jong) volwassenen en/of ouderen? Kijk dan eens bij de basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen.

Werk je samen met hbo-professionals en is het handig wanneer zij ook theoretisch en praktisch kennis maken met de denk- en werkwijze van de cognitieve gedragstherapie? Kijk dan eens bij de basiscursus cognitief gedragstherapeutisch werker.

 

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Programma

Programma

De basiscursus CGT wordt door verschillende docenten verzorgd. Ieder met een eigen expertise. Uiteraard voldoen alle programma’s aan de richtlijnen van de VGCt.

Dorine Sanders en Steven Strietman: er is meer aandacht voor depressie, suïcide en PTSS (dit programma lees je hieronder).
Sonja van Heumen: er is geen specifieke dag voor PTSS (trauma komt wel aan bod). Er is daarvoor in de plaats aandacht voor CGT bij ontwikkelingsstoornissen.

Bijeenkomst 1 | Van leertheorie (KO/OC) naar probleemtaxatie (FABA) I

  • leertheorieën: achtergrond en geschiedenis
  • klassieke en operante conditionering
  • nut van evidence based werken
  • van klassieke conditionering naar betekenisanalyse
  • van operante conditonering naar functieanalyse
  • 3 soorten gedrag

Bijeenkomst 2 | Van leertheorie (KO/OC) naar probleemtaxatie (FABA) II

  • functieanalyse en motiverende en richtinggevende socratische vragen om deze op stellen
  • betekenisanalyse en motiverende en richtinggevende socratische vragen om deze op te stellen
  • verschillende fasen in het cognitief gedragstherapeutisch proces
  • protocollair vs maatbehandeling
  • brewin als ondergrond van alle therapieën

Bijeenkomst 3 | CGt intake en van HT & FABA naar (interventies in het) behandelplan

  • intake en indicatiestelling (met behulp van tools)
  • beschrijvende diagnostiek; de beschrijvende diagnose
  • HT en FABA; oefenen in het opstellen daarvan
  • HT en FABA; als cognitief gedragstherapeutische interventies
  • cognitief gedragstherapeutische interventies; welke zijn er?
  • koppeling van interventies aan analyses
  • fasering van interventies

Bijeenkomst 4 | Interventies: Socratische dialoog en gedachterapport

  • cognitieve model
  • koppeling cognitieve model en leertheoretisch model
  • gedachterapport
  • socractische dialoog met socratische motiveringstechnieken

Bijeenkomst 5 | Interventies: Exposure en gedragsexperimenten (GE)

  • exposure en gedragsexperiment: achtergrond en werkzaamheid, verschillende vormen van exposure
  • verschillen en overeenkomsten exposure – GE
  • exposure en GE: indicatie en procedure
  • motiveren voor deze interventies m.b.v. de socratische dialoog
  • plaatsing van deze interventies in de functie- en betekenisanalyses
  • evaluatie leerdoelen en eventueel bijstellen/aanscherpen persoonlijke leerdoelen
  • gedragsexperimenten op verschillende niveaus binnen het cognitieve model

Bijeenkomst 6 | Van probleemtaxatie naar interventies: US-UR herevaluatietechnieken I: Meerdimensionaal evalueren, Imaginatie en rescripting (ImRs), Flash Forward

  • wat zijn US/UR herevaluatietechnieken en waar grijpen ze op in?
  • meerdimensionaal evalueren
  • imagery and rescripting (ImRs)
  • flash Forward

Bijeenkomst 7 | Van probleemtaxatie naar interventies: US-UR herevaluatie-technieken II: COMET bij negatief zelfbeeld

  • COMET: achtergrond en werking
  • in de herhaling; Retrieval memory competitie Brewin
  • COMET: indicatie en toepassing
  • toepassingsgebieden van COMET
  • witboek

Bijeenkomst 8 | Stoornis-specifiek: Sociale angst

  • sociale angststoornis: achtergrond, verklaringsmodellen
  • sociale angststoornis: analyses en interventies
  • taakconcentratietraining

Bijeenkomst 9 | Stoornis-specifiek: Paniekstoornis

  • paniekstoornis: achtergrond, verklaringsmodellen
  • paniekstoornis: analyses en interventies
  • interoceptieve exposure

Bijeenkomst 10 | Stoornis-specifiek: Depressie en Suïcidaliteit I

  • richtlijnen depressie
  • medicatie en psychotherapie
  • protocol depressie
  • andere (werkzame) behandelingen depressie

Bijeenkomst 11 | Stoornis-specifiek: Depressie en Suïcidaliteit II

  • richtlijnen depressie en suïcidaliteit
  • beschrijvende diagnose/structuurdiagnose
  • suïcide risicotaxaties
  • rouw en PCRS

Bijeenkomst 12 | Stoornisspecifiek: PTSS

  • PTSS en overige trauma- en stressgerelateerde stoornissen en het cognitief gedragstherapeutisch proces hierbij.
  • Richtlijnen voor de behandeling van PTSS
  • Cognitief gedragstherapeutische technieken als imaginaire exposure (IE) en symbolisch schrijven.
  • EMDR als interventie bij PTSS
  • Psycho-educatie en uitvoering interventies en methoden bij PTSS bij diverse doelgroepen
  • Belang van Exposure of GE ná IE of EMDR

Werkwijze
De cursus is opgebouwd uit drie onderdelen: 1.huiswerkuren, 2.online cursusuren en 3.klassikale cursusuren.
1. Huiswerkuren: ter voorbereiding op de cursusdagen lees je de literatuur, pas je geleerde kennis toe in de praktijk en kijk je hier kritisch op terug. Reken hiervoor 18 uur per bijeenkomst.
2. Online cursusuren: voorafgaand aan elke bijeenkomst besteed je 3 á 4 uur aan online uren: hierin krijg je theoretische basiskennis, oefen je gedragstherapeutische vaardigheden met virtuele cliënten, maak je discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof begrijpt.
3. Klassikale cursusuren: dit zijn de uren die je klassikaal volgt. Deze uren zijn gericht op nabespreken en het toepassen van de online geleerde kennis op casussen en de eigen praktijk. Ook is er veel ruimte voor discussie en uitwisseling van kennis. Een klassikale dag start om 09.30 en eindigt om 16.00 uur.

Flipping the classroom
Flipping the classroom? Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.

Toetsing
We toetsen tijdens deze cursus op verschillende manieren. We kijken naar aanwezigheid en deelname aan de bijeenkomsten en online cursusuren. Ook is er een online theorietoets aan het einde van de cursus. Bovendien schrijf je een casusverslag (naar analogie van een N=1 studie), dat door de docent wordt beoordeeld.

Literatuur
We gaan ervan uit dat je de inhoud van het boek Psychopathologie, oorzaken, diagnostiek en behandeling van Franken, Muris en Denys (2019) kent, in het bijzonder de delen 4, 5 en 7. Ben je hier niet bekend mee? Dan gaan we ervan uit dat je deze stof zelfstandig tot je hebt genomen vóór de cursus start.

Daarnaast bevat de boekenlijst nog een aantal andere boeken (verschilt per uitvoering).

We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Het Team

Programmamanager

Ilse Berghuis

Ilse Berghuis

ilse.berghuis@pao.nl

Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.

Docent(en)

Loading…

Steven Strietman

Docent PAO

Dorine Sanders

Docent PAO

Sonja van Heumen

Docent PAO

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Resultaat

Resultaat

Na afloop van de cursus:

  • kun je zelfstandig cognitieve gedragstherapieën uitvoeren onder supervisie;
  • heb je kennis opgedaan van de geschiedenis en de achtergrond van cognitieve gedragstherapie. Je kent begrippen als klassieke conditionering en operante conditionering, de principes van leren en gedrag en de etiologie van klachten;
  • ben je in staat om vast te stellen wat er bij de cliënt aan de hand is. Dit doe je door een taxatieproces uit te voeren, waarin diagnostiek, een holistische theorie functie- en betekenisanalyses en de hulp­vra(a)g(en) van de cliënt centraal staan;
  • kan je op basis van het uitgevoerde taxatieproces en de toegepaste analyses een behandelplan opstellen waarbij de voorgestelde interventies logisch volgen uit en samenhang hebben met de opgestelde analyses;
  • kun je besluiten welk(e) behandel­plan/ methoden op grond van wetenschappelijke inzichten voor de cliënt het meest aangewezen is;
  • ben je in staat een adequate afweging te maken tussen het volgen van een protocol of het beslissen voor een behandeling op maat (zgn protocol+);
  • heb je vaardigheden opgedaan gericht op het toepassen van cgt-basis­interventies, waaronder het gedachterapport, gedragsexperiment, exposure en US/UR herevaluatietechnieken;
  • ken je de kenmerken van verschillende angst- en stemmingsstoornissen en kan je ze diagnosticeren;
  • ken je biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van een aantal angst- en stemmingsstoornissen;
  • ken je de psychometrische kwaliteiten van de meest gangbare instrumenten om angst- en stemmingsstoornissen te meten. Ook weet je hoe je dit kan opzoeken en waar je dan op let;
  • ken je cognitieve en gedragstherapeutische interventies om angst- en stemmings­stoornissen protocollair te behande­len en pas je deze ook toe;
  • ken je de onderzoeken naar het effect van psychofarmacologische, psycho­logische en gecombineerde behandeling van angst- en stemmingsstoornissen;
  • kun je reflecteren op jouw eigen proces. Je kan de therapeutische relatie weergeven in analyses, zodat je vanuit daar aanpassingen kan doen in het belang van cliënt en therapeut;
  • kun je een behandelplan voor angst- en stemmingsstoornissen uitvoeren en evalueren.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Data / locaties

Data & Locaties

Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.

Startdatum 

26 sep 2022
‘s-Hertogenbosch
20220926
Vol

Docent: Sonja van Heumen

maandag 26 september 2022 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 10 oktober 2022 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 31 oktober 2022 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 14 november 2022 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 28 november 2022 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 12 december 2022 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 9 januari 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 23 januari 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 6 februari 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 6 maart 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 20 maart 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 3 april 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 17 april 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

29 sep 2022
Utrecht
20220929
Vol

Docent: Steven Strietman

donderdag 29 september 2022 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 13 oktober 2022 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 3 november 2022 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 17 november 2022 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 1 december 2022 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 15 december 2022 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 12 januari 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 26 januari 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 9 februari 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 9 maart 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 23 maart 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 6 april 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
donderdag 13 april 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

&nbsp

Startdatum 

3 okt 2022
100% ONLINE (€2450)
20221003
Vol

Docent: Steven Strietman

maandag 3 oktober 2022 09:30 – 16:00 Online
maandag 31 oktober 2022 09:30 – 16:00 Online
maandag 14 november 2022 09:30 – 16:00 Online
maandag 12 december 2022 09:30 – 16:00 Online
maandag 9 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 23 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 13 februari 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 13 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 27 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 17 april 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 8 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 22 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
maandag 5 juni 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

11 nov 2022
100% ONLINE (€2450)
20221111
Vol

Docent: Steven Strietman

vrijdag 11 november 2022 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 25 november 2022 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 16 december 2022 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 20 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 10 februari 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 10 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 31 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 21 april 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 12 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 2 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 23 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 30 juni 2023 09:30 – 16:00 Online

 

Startdatum 

7 dec 2022
100% ONLINE (€2450)
20221207
Vol

Docent: Steven Strietman

woensdag 7 december 2022 09:30 – 16:00 Online
woensdag 21 december 2022 09:30 – 16:00 Online
woensdag 11 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 25 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 8 februari 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 8 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 22 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 5 april 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 19 april 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 10 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 24 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 7 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 14 juni 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

20 dec 2022
100% ONLINE (€2450)
20221220
Vol

Docent: Steven Strietman

dinsdag 20 december 2022 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 10 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 24 januari 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 7 februari 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 21 februari 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 14 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 28 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 11 april 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 9 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 23 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 6 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 20 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 4 juli 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

13 jan 2023
Utrecht
20230113
Vol

Docent: Steven Strietman

vrijdag 13 januari 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 3 februari 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 17 februari 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 17 maart 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 14 april 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 28 april 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 26 mei 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 16 juni 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 8 september 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 22 september 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 6 oktober 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 10 november 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
vrijdag 24 november 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

13 feb 2023
‘s-Hertogenbosch
20230213
Start definitief

Docent: Sonja van Heumen

maandag 13 februari 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 13 maart 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag  27 maart 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 8 mei 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 22 mei 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 5 juni 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 19 juni 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 4 september 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 18 september 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 2 oktober 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 30 oktober 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 6 november 2023 09:30 – 16:00 Den Bosch
maandag 20 november 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

15 mrt 2023
100% ONLINE (€2450)
20230315
Vol

Docent: Steven Strietman

woensdag 15 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 29 maart 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 12 april 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 26 april 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 17 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 31 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 21 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 13 september 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 27 september 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 11 oktober 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 1 november 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 15 november 2023 09:30 – 16:00 Online
woensdag 29 november 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

4 apr 2023
100% ONLINE (€2450)
20230404
Vol

Docent: Dorine Sanders

dinsdag 4 april 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 18 april 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 9 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 23 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 6 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 20 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 4 juli 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 5 september 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 19 september 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 3 oktober 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 31 oktober 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 14 november 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 28 november 2023 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

19 mei 2023
100% ONLINE (€2450)
20230519
Schrijf je in

Docent: Steven Strietman

vrijdag 19 mei 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 9 juni 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 7 juli 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 15 september 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 29 september 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 13 oktober 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 3 november 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 17 november 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 1 december 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 15 december 2023 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 12 januari 2024 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 26 januari 2024 09:30 – 16:00 Online
vrijdag 9 februari 2024 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

20 sep 2023
Utrecht
20230920
Schrijf je in

Docent: Steven Strietman

woensdag 20 september 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 4 oktober 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 13 december 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 10 januari 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 24 januari 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 7 februari 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 6 maart 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 20 maart 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 3 april 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 17 april 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 15 mei 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 29 mei 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 12 juni 2024 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

8 nov 2023
Utrecht
20231108
Schrijf je in

Docent: Steven Strietman

woensdag 8 november 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 22 november 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 6 december 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 20 december 2023 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 17 januari 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 31 januari 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 28 februari 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 13 maart 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 27 maart 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 10 april 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 24 april 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 8 mei 2024 09:30 – 16:00 Utrecht
woensdag 22 juni 2024 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Startdatum 

5 dec 2023
100% ONLINE (€2450)
20231205
Schrijf je in

Docent: Dorine Sanders

dinsdag 5 december 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 19 december 2023 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 9 januari 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 23 januari 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 6 februari 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 27 februari 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 12 maart 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 26 maart 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 9 april 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 23 april 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 7 mei 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 21 mei 2024 09:30 – 16:00 Online
dinsdag 4 juni 2024 09:30 – 16:00 Reserve dag

 

Locaties:
Den Bosch, ZLTO – Agri & Food Plaza
La Vie Meeting Center, Utrecht

Online Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

UWV
Wil je scholing volgen in het kader van jouw reïntegratie- of hersteltraject? Bespreek met jouw contactpersoon bij UWV of je deze opleiding kunt laten financieren via de raamovereenkomst die PAO Psychologie met UWV heeft.

 

 

Op de hoogte blijven?

Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en kinderen & jeugdigen

Ontvang een seintje als er nieuws is over deze cursus, bijvoorbeeld bij nieuwe cursusdata. Je ontvangt ook een PDF met alle cursusinfo. Meld je hier aan!
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Reviews

Plaats een review

Betrokken

Rated 4 out of 5
17 maart 2020

Sonja was erg betrokken en geen vraag was te veel. Sonja dacht goed mee, ook als de stof voor sommigen niet goed aansloot bij hun werkveld.

Sanne Boon

goede mix van theorie en praktijk

Rated 4 out of 5
17 maart 2020

Intensieve cursus, waarbij vooral de theorie (lezen van de literatuur) een hele belasting was (tijdsintensief). Dit was echter wel nodig om een goede basis te kunnen leggen. Cursus bevat een goede mix van theorie en praktijk. Delen van kennis en ervaring, feedback van docent en medecursisten was heel helpend.

Goede docent met veel kennis en ervaring. Veilige en prettig sfeer in de groep!

Sanne de Bruijn

leerzaam

Rated 4 out of 5
7 april 2019

Interessante en afwisselende werkvormen waardoor je aandacht wordt behouden. Kundige docenten.

evelien

Boeiende cursus

Rated 5 out of 5
5 april 2019

Leuke combinatie van zelfstudie en klassikaal waardoor je inzet en motivatie van groot belang is. Leerzaam, voor mij echt nieuwe informatie en input voor mijn werk. Kundige en kritische docenten. Ruimte voor inbreng van stof die je zelf nog eens zou willen doornemen of bespreken.

Evi

Afwisselend

Rated 5 out of 5
30 september 2018

Goede cursus! Zeer afwisselende werkvormen d.m.v. de digitale leeromgeving (theorie, zelftest, video, discussie en vragen), het oefenen in de praktijk en het lezen van artikelen.

Leonie Wullink
​

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

FAQ

Veelgestelde vragen

Ik ben verpleegkundig specialist. Mag ik deelnemen?

Zeker. Als verpleegkundig specialist ben je welkom in de cursus.

Ik ben een starter. Is het wel verstandig om nu de cursus te volgen?

Je kunt als starter deze opleiding gerust volgen. Goed om te weten is dat je tijdens de cursus de technieken in de praktijk moet brengen. Je kunt hier alvast over nadenken en eventueel in gesprek met jouw werkgever hoe dit in te richten. Je hoeft niet per se een volledig behandeltraject met één cliënt aan te gaan. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het geleerde via begeleidingsgesprekken in de praktijk te brengen.

Lees ook de vraag De praktijktoepassing. Hoe ziet dat eruit? 

Ik werk vooral met (jong) volwassenen en ouderen. Is deze cursus geschikt?

De VGCt heeft de eis dat de basiscursus aandacht geeft voor alle behandelprincipes. Goed om te weten is dat deze cursus inhoudelijk meer ingaat op kind & jeugd en hun systeem.

Werk je vooral met (jong) volwassenen en ouderen? Kijk dan eens bij onze basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen. Deze cursus wordt verzorgd door docenten met kennis en ervaring in deze cliëntendoelgroep.

De praktijktoepassing. Hoe ziet dat eruit?

Het is van belang dat je tijdens de cursus praktisch kunt oefenen met de vaardigheden die je in de cursus leert. Dat kan via een baan maar ook een stage- of werkervaringsplaats.

Omdat je zelf nog startend bent met het toepassen van CGT, is het van belang dat je hier goede begeleiding bij krijgt. Niet alleen voor jouw ontwikkeling, maar ook voor de cliënt. Zorg daarom voor een meer ervaren CGT-professional die jou kan begeleiden bij het toepassen van CGT. Je kunt hier alvast over nadenken en eventueel in gesprek met jouw werkgever hoe dit in te richten.

 

Hoeveel kosten de boeken die ik moet aanschaffen?

Dat ligt aan de doelgroep waarmee je werkt. Wil je meer informatie hierover? Stuur dan een bericht naar info@pao.nl en we helpen je verder.

Wat is het verschil tussen deze cursus en de basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen?

Al onze basiscursussen leggen een basis in de CGT. Je leert de algemene principes die breed toepasbaar zijn. In de cursussen gaan we dus niet in op specifieke behandelvormen, voor specifieke doelgroepen kinderen, jeugdigen, volwassenen of ouderen. De VGCt gaat ervan uit dat gedragstherapeuten i.o. in CGT-vervolgcursussen deze verdiepende kennis opdoen.

Het verschil zit hem in de docenten en medecursisten.

Docenten in deze cursus hebben meer kennis en ervaring in de zorg voor kinderen en jeugdigen. Daardoor bestaan deze cursusgroepen over het algemeen voor het grootste deel uit professionals die werkzaam met deze cliëntendoelgroep.

Docenten die lesgeven in de basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen hebben kennis en ervaring in de zorg voor (jong-)volwassen en ouderen en kiezen er bewust voor les te geven aan deelnemers die hierin hun werkpraktijk hebben.

Met welke doelgroep werk jij het meest? Met volwassenen of met kinderen en jeugdigen? Kies op basis hiervan de basiscursus cgt, zodat jíj het beste kunt oefenen en zodat jouw ervaringen het beste aansluiten op die van docenten en medecursisten.

Krijg ik vrijstelling voor CGT in de GZ opleiding wanneer ik deze scholing heb doorlopen?

We raden je aan deze vraag te stellen aan de GZ-opleidingsinstelling. Voor hen is het relevant om te weten dat deze basiscursus door VGCt wordt erkend (is geaccrediteerd) als 100-uurs basiscursus. Dit geldt overigens voor al onze basiscursussen.

Moet mijn begeleider meekijken tijdens mijn client gesprekken?

Nee hoor, dat hoeft niet. Jouw begeleider is in principe niet aanwezig bij jouw client gesprekken. Wat wel kan is dat hij een keer vraagt of hij erbij kan zijn of dat er gevraagd wordt om beeldopnames. Bespreek dit vooral met jouw begeleider.

Lees ook de vraag De praktijktoepassing. Hoe ziet dat eruit? 

Kan ik deelnemen als ik aan het begin van de cursus nog geen geschikte werkplek, stageplek of werkervaringsplek heb?

Nee, het kunnen oefenen in de praktijk is een vereiste.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Inschrijven Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en kinderen & jeugdigen
Inschrijven voor 100% online
Inschrijven
Volg ons ook op Instagram!
[Preventieve dyslexiezorg] Dyslexie Centraal publiceert via hun site het boek 'Preventieve Dyslexiezorg', over hoe zorg en onderwijs in een…
[Preventieve dyslexiezorg] Dyslexie Centraal publiceert via hun site het boek 'Preventieve Dyslexiezorg', over hoe zorg en onderwijs in een…
[Artikel] Op tijd de juiste hulp inschakelen voor kinderen en adolescenten met gedragsproblemen, vraagt van professionals met een signalerin…
[Artikel] Op tijd de juiste hulp inschakelen voor kinderen en adolescenten met gedragsproblemen, vraagt van professionals met een signalerin…
[LVB/ZB in de GGZ] ‘A blind spot' 'A blind spot?'Dit is de titel van het proefschrift dat psychiater en senior onderzoeker Jeanet Nieuwenhui…
[LVB/ZB in de GGZ] ‘A blind spot' 'A blind spot?'Dit is de titel van het proefschrift dat psychiater en senior onderzoeker Jeanet Nieuwenhui…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur