Symptomen, diagnostiek en interpretatie
Het herkennen van gedesorganiseerde hechting en dissociatieve stoornissen vragen een zorgvuldig diagnostisch proces. Er is vaak verwarring met andere psychische aandoeningen. Ook zijn symptomen soms subtiel waardoor ze, ook voor ervaren diagnostici, moeilijk te herkennen zijn.
In deze cursus leer je hoe symptomen, klachten en factoren in de voorgeschiedenis onderling samenhangen binnen de context van het functioneren van de cliënt en de mate en ernst daarvan in onderlinge samenhang te bekijken.
We staan stil bij hoe gedesorganiseerde gehechtheidspatronen en onverwerkte vroege traumatische ervaringen tot uiting kunnen komen in het autobiografische verhaal van de cliënt. Je leert de stappen in het diagnostisch proces van complexe Dissociatieve Stoornissen en de samenhangende co-morbiditeit met andere diagnoses. U leert de toepassingsmogelijkheden van verschillende diagnostische methoden en vragenlijsten kennen en hiermee te werken.
En je maakt kennis met mogelijkheden voor vervolgdiagnostiek waaronder de gestructureerde interviews voor gehechtheid (GBI) en voor dissociatieve stoornissen (DES en SCID-D) om te komen tot een eerste behandelindicatie.
Deze cursus is onderdeel van de Trauma Academie.
Lees hier een artikel van de docent Renate Geuzinge: ‘Je wordt tijdens de behandeling niet zo makkelijk meer verrast’
Lees hier meer over de visie van de Trauma Academie: ‘‘Vroegkinderlijk trauma is een belangrijk thema binnen de ggz en ontwrichtend voor iemand die dit met zich meedraagt’.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NVvP | 563755 | 12,0 |
FGzPt | 563755 | 13,0 Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog |
NVP | 563755 | 14,0 Bij- en nascholing 14,0 Bij- en nascholing Diagnostiek |
NVO-OG/NIP-KJ | 563755 | 13,0 K&J/OG herregistratie 13,0 KJ opleiding – diagnostiek |
Verpleegkundig Specialisten Register | 563755 | 14,0 |
Je ontvangt een geaccrediteerd diploma als:
• Je actief hebt deelgenomen aan de klassikale bijeenkomsten
• Je een voldoende hebt voor de toetsingen
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, of zou je graag accreditatie willen voor een andere beroepsvereniging? Mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Deze cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten met als onderwerpen:
Cursusdagen door Renate Geuzinge
Dag 1: Gedesorganiseerde gehechtheid
Dag 2: Dissociatieve stoornissen:
Werkwijze
Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je literatuur en maak je voorbereidende opdrachten.
Tijdens de klassikale cursusdagen werken we voornamelijk met face-to-face kennisoverdracht, casusbesprekingen, interactie en feedback. Tijdens elke cursusdag is er ruimte voor inbreng van eigen praktijkervaringen.
Bestudering en verwerken van de literatuur, theorie in verbinding brengen met de praktijk.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Deze route is op postmasterniveau voor hen die diagnostiek in hun takenpakket hebben en met volwassenen werken.
Je bent Psychiater, Klinisch Psycholoog, Psychotherapeut, GZ-psycholoog, Verpleegkundig Specialist, Orthopedagoog-Generalist, of daarvoor in opleiding. Vlaamse collega’s met een gelijkwaardige postacademische vooropleiding, zoals een postgraduaat in de psychotherapie zijn van harte welkom.
• je werkt minimaal 12 uur per week als behandelaar; daarvan behandel je minimaal 4 uur per week volwassenen met een voorgeschiedenis van Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering;
• het is een pré als je een basiscursus EMDR hebt gevolgd;
• je hebt de basiscursus Vroegkinderlijk Chronisch Trauma gevolgd;
• je kunt de huiswerkopdrachten maken die gebaseerd zijn op de dagelijkse behandelpraktijk.
N.B.: Ben je basispsycholoog of basispedagoog en wil je graag meedoen? Dit is in sommige gevallen mogelijk. Neem gerust contact met ons op!
Deze cursus is onderdeel van de PAO Trauma Academie.
Na afloop van deze opleiding:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
donderdag | 19 juni 2025 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
donderdag | 26 juni 2025 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Ja, deze cursus maakt onderdeel uit van de Psychotrauma Opleiding VCT Volwassenen en is specifiek gericht op Volwassenen.
Werk je met een andere doelgroep? Bekijk alle opleidingen hier.
Nee, deze cursus is specifiek voor hen met diagnostiek in hun takenpakket én een postacademische vooropleiding.