Diagnostiek en behandeling van vroegkinderlijke chronische traumatisering
Vroegkinderlijke chronische traumatisering (VCT), veroorzaakt door fysieke of psychische mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik in de kindertijd, heeft ingrijpende gevolgen voor het individu, zijn omgeving en de maatschappij. Jaarlijks neemt het aantal mensen dat hiermee te maken krijgt toe met ruim 100.000, wat leidt tot maatschappelijke kosten van €2-3 miljard per jaar. Daarom is er behoefte aan een integrale, multimethodische traumabehandeling door gespecialiseerde behandelaren.
In deze opleiding leer je de screening, diagnostiek en behandelinterventies voor adolescenten en volwassenen met een licht verstandelijke beperking (LVB) die als gevolg van vroegkinderlijke chronische traumatisering (VCT) complexe traumagerelateerde problemen hebben ontwikkeld. Deze problematiek vraagt om een integrale traumabehandeling door gespecialiseerde behandelaren in de gehandicaptensector en GGZ.
Deze opleiding richt zich op multidisciplinaire integrale traumabehandeling (MIT) gebaseerd op de principes van de (circulaire) fasegerichte behandeling. De focus ligt op de behandeling van volwassenen met complexe PTSS, dissociatieve stoornissen (in het bijzonder de dissociatieve identiteitsstoornis) en hechtingsstoornissen als gevolg van VCT.
Tijdens de opleiding leer je de relatie tussen traumatische ervaringen in de kindertijd en latere psychische stoornissen beter begrijpen. Je doet diagnostische kennis op en leert hoe je kwalitatief hoogwaardige behandeling inzet en uitvoert bij volwassenen met een LVB en VCT.
De opleiding besteedt expliciet aandacht aan het overbruggen van de verschillen in klinische en wetenschappelijke benaderingen en speelt in op actuele vraagstukken binnen het vakgebied. We combineren praktijk en wetenschap met kennis en innovatie.
Deze opleiding maakt deel uit van de Trauma Academie. Na het afronden van de opleiding ben je, afhankelijk van je vooropleiding, VCT Expert-level 1 of VCT Master.
Lees hier het interview met Martijne Rensen, oprichter van de Trauma Academie: ‘‘Vroegkinderlijk trauma is een belangrijk thema binnen de ggz en ontwrichtend voor iemand die dit met zich meedraagt’.
In aanvraag bij diverse beroepsverenigingen, nadere informatie hierover op korte termijn beschikbaar. Wil je hierover meer weten, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Studiebelasting:
Deze opleiding telt 16,5 lesdagen, duurt ca. 1 jaar en bestaat uit 6 modules van elk één tot vier dagen.
Introductie: De lange termijn gevolgen van vroegkinderlijk trauma, Adverse Childhood Experiences (ACE’s) door: Anne Marsman
Module 1: basiskennis VCT (drie lesdagen)
Vroege traumatisering, ontwikkelingspsychologie en breinontwikkeling: screening en eerste stabilisatiebegeleiding, door: Renate Geuzinge
Module 2: screening en diagnostiek (twee lesdagen)
door: Liesbeth Mevissen
Zie ook cursus Trauma, hechting en LVB (programma lesdag 1,2)
Module 3: psychiatrie en lvb (één lesdag)
door: Liesbeth Mevissen en Jeanet Nieuwenhuis
Zie ook cursus Trauma, hechting en LVB (programma lesdag 3)
Module 4: Fasegerichte behandeling (vier lesdagen)
door: Martijn Stöfsel
Module 5: Therapeutische relatie (drie lesdagen)
Herkennen en hanteren van fragiele belevingswijzen en relationele verstoringen in de therapeutische relatie met vroeg getraumatiseerde cliënten.
door: Ayse Dogan + laatste 2 uur Kim Bronsaer
Module 6: Beweging en lichaamsgeorienteerde interventies (drie lesdagen)
door: Mia Scheffers & Irma de Leeuw
Werkwijze
We werken binnen de evidence-based kennisoverdracht ook vanuit (eigen) casuïstiek en theoretische
ondersteuning van de praktijkervaring, methoden en interventies. In de modules is plaats voor praktijkoefeningen, supervisie en casuïstiekbespreking. Zelfstudie en huiswerkopdrachten maken deel uit van de opleiding. Ter afsluiting van iedere module maak je een praktijkopdracht en/of maak je een (meerkeuze)toets.
We adviseren om tijdens de opleiding intervisie met mede-cursisten op te zetten. Dit is facultatief.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Deze opleiding is toegankelijk voor professionals die werken met adolescenten of volwassenen behandelen met een licht verstandelijke beperking (lvb) en waarbij (mogelijk) sprake is van vroegkinderlijke chronische traumatisering (VCT).
Werk je met kinderen of met volwassenen zonder verstandelijke beperking? Kijk dan bij de andere opleidingen van de Trauma Academie.
VCT-Expert
Aan de opleiding VCT-Expert Level 1 kan worden deelgenomen door professionals die een universitair
diploma hebben in een van de gedragswetenschappen en minstens 2 jaar postdoctorale klinische
opleiding hebben gehad en relevante (VCT-) werkervaring hebben (minimaal 4 uur per week
met de VCT-doelgroep).
Van de cursisten wordt gevraagd dat zij een bij de EMDR-Vereniging (VEN) erkende EMDR-cursus hebben gevolgd dan we gaan volgen tijdens de jaaropleiding. Aan de opleiding kunnen de volgende (BIG registreerde) professionals deelnemen:
VCT-Master
De opleiding VCT- Master is een opleiding voor (wettelijk erkende) professionals in de geestelijke gezondheidszorg. Aan de opleiding kan worden deelgenomen door professionals die een relevant GGZ-beroep hebben, een academische opleiding of HBO- opleiding hebben gevolgd en relevante (VCT) werkervaring hebben.
Zij moeten daarbij ook voldoen aan de volgende voorwaarden:
Daarmee komen de volgende professionals in aanmerking:
Praktijkervaring
Deelnemers moeten minimaal 12 uur per week in de dagelijkse behandelpraktijk werkzaam zijn en daarvan minimaal 4 uur per week als behandelaar van adolescenten en volwassenen met LVB en ervaringen van VCT, die als gevolg daarvan complexe trauma gerelateerde problematiek.
Huiswerkopdrachten
Je moet in staat zijn om de huiswerkopdrachten die gebaseerd zijn op de dagelijkse behandelpraktijk te maken.
Na afloop van deze opleiding:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Vrijdag | 12 januari 2024 | 14:00 – 17:00 | Utrecht/online |
Vrijdag | 26 januari 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Donderdag | 8 februari 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 9 februari 2024 | 09.30 – 17.00 | Utrecht |
Vrijdag | 15 maart 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 12 april 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 19 april 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 24 mei 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 31 mei 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Donderdag | 4 juli 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 5 juli 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 13 september 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Donderdag | 19 september 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 20 september 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 27 september 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 11 oktober 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Vrijdag | 22 november 2024 | 09:30 – 17:00 | Utrecht |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.