Wat als praten niet (voldoende) werkt?
Herken je dat je wel eens vastloopt in een behandelsetting? Dat gesprekken en de meer cognitieve technieken niet altijd (voldoende) lijken te helpen? Wil je jouw behandeling vanuit een ander perspectief verrijken?
Lichaamsgericht werken kan je hierbij helpen. Door aandacht te besteden aan de signalen die het lichaam geeft, kun je een vastgelopen behandeling vanuit een andere invalshoek benaderen en ligt de nadruk minder op praten. Het is een waardevolle aanvulling op de behandelingen zoals je ze nu geeft.
Tijdens deze driedaagse cursus maak je kennis met een aantal basistechnieken vanuit het lichaamsgericht werken. Zo besteden we aandacht aan ervaringen in het lichaam, ademhaling, focussen en body dialogue. Uiteraard pas nadat we tijdens de eerste cursusdag de basisprincipes besproken hebben en een ethisch kader gesteld hebben: wanneer mag en kun je lichaamsgericht werken toepassen? En wanneer is het beter van niet?
Elke cursusdag bestaat uit drie delen: theorie, zelf ervaren en oefenen van de technieken, zodat je een start kan maken om dit in jouw werkpraktijk in te zetten.
Lees hier het interview met docenten Hetty en Inge over lichaamsgericht werken als waardevolle aanvulling op verbale psychotherapie ‘Lichaamsgericht werken: ‘Door veel te praten kun je veel verstoppen, maar het lichaam liegt niet’
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 485031 | 21,0 herregistratie 21,0 opleiding – behandeling |
NVO-OG* | 485031 | 21,0 herregistratie 21,0 opleiding – behandeling |
SKJ | 485031 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
Registerplein | 507101 | 42,0 (GGZ-agogen) |
LV POH-GGZ | 440425 | 30,0 |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1 |Introductie op lichaamsgericht werken: ethiek, doelgroepen en ervaren van het lijf
Na afloop van deze bijeenkomst:
Dag 2 | Toepassen van lichaamswerk in de therapeutische praktijk, vragen tijdens de intake én werken met ademhaling
Na afloop van deze bijeenkomst:
Dag 3 | Verdieping: werken met focussen en body dialogue
Na afloop van deze bijeenkomst:
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit zelfstandige voorbereiding, drie cursusdagen en toepassingsopdrachten. Ter voorbereiding van elke cursusdag lees je literatuur, en doorloop je online opdrachten, bijvoorbeeld het bekijken van video’s waarbij je opdrachten maakt.
Deze voorbereiding bespreken we na tijdens de klassikale bijeenkomst. Deze bijeenkomst is opgebouwd uit theoretische verdieping, uit ervaringsoefeningen en uit het oefenen met het gebruik van enkele technieken in jouw werkpraktijk. Zo ontdek je niet alleen wat jij zelf prettig vindt, maar maak je gelijk de vertaalslag naar wat past in jouw werksetting.
Na afloop van de cursusdag ga je het geleerde oefenen in jouw praktijk. Jouw ervaringen in de praktijk nemen we dan weer mee tijdens de volgende cursusdag. Zo versterken we de verbinding tussen theorie en jouw praktijk. Voor elke cursusdag moet je uitgaan van een voorbereiding van ongeveer 8 uur.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Dan ben je van harte welkom in deze cursus.
Deze cursus is niet geschikt om toe te passen voor doelgroep kinderen onder de 15 jaar of bij cliënten met een (ernstig) psychiatrische aandoening of met ernstige psychosociale problemen.
Deze cursus is een introductiecursus waarin je kennismaakt met het lichaamsgericht werken en wat dit voor jou en jouw werkpraktijk kan betekenen. Een volledige opleiding om lichaamsgericht te kunnen werken duurt 2-3 jaar.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Donderdag | 10 oktober 2024 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
Donderdag | 7 november 2024 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
Donderdag | 12 december 2024 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
Locatie:Baarn, Drakenburg
vrijdag | 7 februari 2025 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
vrijdag | 7 maart 2025 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
vrijdag | 4 april 2025 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
Locatie:Baarn, Drakenburg
vrijdag | 31 oktober 2025 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
vrijdag | 21 november 2025 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
vrijdag | 12 december 2025 | 09:30 – 16:30 | Baarn |
Locatie:Baarn, Drakenburg
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Er is steeds meer onderzoek dat wijst op dat trauma in het lichaam opslaat. Bessel van der Kolk heeft hiernaar veel onderzoek gedaan, zijn werk bespreken we ook in de cursus. Hij is hoogleraar psychiatrie aan de universiteit van Boston. Ook is bijvoorbeeld Mindfulness een evidence based methode waardoor dit wordt toegepast door psychologen in Nederland.
Het lichaamsgericht werken in deze cursus is niet gericht op aanraken. Aanraken vraagt namelijk veel kennis en een zeer ervaren innerlijke houding en ervaring van een begeleider naar een cliënt.
De cursus is gericht op het leren voelen van lichaamssignalen in een stapsgewijze opbouw. Daarmee wordt de basis gelegd voor het kunnen doen van de methodes die daarna volgen . Stap voor stap zal er in de methodes een verdieping komen zodat er een verbinding ervaren kan worden tussen lichaamssignalen/lichaamsgevoelens en onderliggende emoties en inzichten die met deze lichaamsgevoelens te maken hebben.
De twee docenten zijn zeer ervaren in de methodes die zij aanbieden en bereiken daar mooie resultaten mee. Deze methodes bestaan al lang en sommige worden in de psychiatrie toegepast en andere weer meer in het circuit van zelfstandige lichaamsgericht therapeuten.
Deze cursus bestaat uit 3 delen: theorie, ervaren en toepassen. Vanuit een theoretische basis (het ‘wanneer, waarom en hoe’) ga je samen met andere psychologen/gedragswetenschappers aan de slag met lichaamsgericht werken. Mindfulness is daarin één van de methodieken. Door de intensieve begeleiding in deze cursus door 2 docenten (complementair in hun expertise en achtergrond) heb jij na deze 3-daagse in het lichaamsgericht werken basiskennis opgedaan en nieuwe methodieken aangereikt gekregen en zelf ervaren, zodat je deze kan vertalen en toepassen op je eigen cliëntpopulatie
Nee, deze cursus is niet voor jou bedoeld. De methodes uit deze cursus zijn niet geschikt voor kinderen onder de 15 jaar. De praktijkopdrachten in deze cursus zijn gericht op toepassing in en het maken van vertaalslagen naar jouw werkpraktijk. In de lesdagen wordt van iedere deelnemer verwacht zijn werk- en leerervaringen in te brengen. Wanneer je dit niet/onvoldoende kunt, heeft dit een onwenselijke invloed hebben op de dynamiek en balans in de groep.