Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.
Nieuw

Post-HBO Onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (IQ < 35)

MEMB

Inschrijven
4650,-
Inschrijven
Deze cursus staat in het STAP-scholingsregister
Overzicht
Accreditaties
Doelgroepen
Programma
Het Team
Resultaat
Data / locaties
Reviews
FAQ
Overzicht

Post-hbo opleiding EMB met de focus op de LACCS-visie

Rated 4.7 out of 5
Reviews bekijken

Kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB; IQ < 35) gaan mede door de invoering van passend onderwijs steeds vaker naar school, vaak naar ZML of Mytyl/Tyltyl. Het onderwijs aan deze leerlingen vraagt zeer specialistische kennis en competenties van de leerkracht. Maatwerk en interdisciplinair werken zijn noodzakelijk om recht te doen aan hun individuele ontwikkelingsmogelijkheden. Leerlingen met EMB vragen een groot inlevingsvermogen en alertheid van de leerkracht om met hen te communiceren en te stimuleren. In de cursus gaan we uit van het LACCS-denken.

Lees het artikel van Klik (kenniscentrum verstandelijk gehandicaptenzorg)

‘LACCS draagt bij aan goed leven van mensen met verstandelijke beperking’

met daarin de belangrijkste conclusies uit het onderzoek bij vijf grote instellingen naar het effect van LACCS.

Kernpunten:

  • investeer in je ontwikkeling als leerkracht in het speciaal onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB);
  • combineer kennisverdieping met de toepassing in je eigen werksituatie;
  • werk een jaar lang aan de ontwikkeling van je expertise als leerkracht;
  • opleiding met erkenning als Registeropleiding SPHBO.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat.

Docent(en)

Peter Algra

Docent PAO

Kirsten Munsterman

Docent PAO

Karin de Geeter

Docent PAO

Daphne Krijgsheld

Docent PAO

Stefan Stuivenberg

Docent PAO

Waar en wanneer

De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties

Klik hier een overzicht van alle startdata en locaties

Studiebelasting

  • Klassikaal: 120 uur
  • Online: 10 uur
  • Zelfstudie: 120
Op de hoogte blijven?

Post-HBO Onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (IQ < 35)

Wil je een overzicht van alle cursusinfo? Vul hier je gegevens in en download de pdf. We houden je dan ook op de hoogte van ontwikkelingen rondom deze post-HBO cursus.
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Accreditaties

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
Registerplein 472545 246,0 cliëntondersteuners, GGZ-agogen, GHO, sociaal agogen
SKJ SKJ212214
SKJ208118
201,0
201,0
SPHBO

De toetsing van de opleiding gebeurt aan de hand van je praktijkopdrachten. De hoofddocenten van elke module beoordelen deze.

SPHBO: de opleiding is erkend als Registeropleiding Stichting Post-hbo. Indien je voldoet aan de voorwaarden voor het PAO-certificaat ontvang je tevens een getuigschrift van de Stichting Post-hbo.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Doelgroepen

Doelgroepen

Wil jij je als leerkracht ontwikkelen tot EMB-expert? Met deze post-hbo opleiding bereik je de benodigde verdieping en ontwikkel je praktische vaardigheden. Je leert hoe je deze leerlingen optimale onderwijsmogelijkheden biedt. Hiermee kun je bijdragen aan het ontwikkelen van een visie op het onderwijs aan deze leerlingen voor je school.

Deze opleiding staat ook open voor begeleiders (zorgcoördinator of persoonlijk begeleiders) die werken in zorg-onderwijsgroepen.

Je beschikt over een hbo werk- en denkniveau. Voor begeleiders in zorg-onderwijsgroepen die mbo-4 als hoogste opleiding hebben is een verklaring van de leidinggevende nodig dat je op hbo-niveau functioneert.

Omdat de mix van professionals uit de zorg en het onderwijs erg goed werkt, wordt deze opleiding gecombineerd met de opleiding ‘Ondersteuning bij EMB‘.

 

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Programma

Programma

Blok 1 Basis LACCS

LACCS waarden
We zullen ingaan op het Goed leven en de waarden die daarbij horen. Het delen van, en doorleven van de waarden. Zijn ze echt allemaal even belangrijk? Waarom is het delen van de waarden zo belangrijk, en wat kun je ermee met je eigen leerlingen? Het goed-leven-gesprek zal geoefend worden.

Ontwikkelingsdenken
Via voorbeelden, oefeningen en videomateriaal (ingebracht door de docent) word je bekend gemaakt met de termen en de betekenis van het ontwikkelingsdenken. Daarnaast verdiepen we het ontwikkelingsdenken door de verbinding te maken met de eigen praktijk. Je bent na deze module bekend met de termen en het is zaak dit ook bij de eigen leerlingen te gaan herkennen.

Communicatie
De samenhang tussen het ontwikkelingsdenken en communicatie van en met de leerling komt aan bod in deze module.  Wat snapt het kind van de communicatie om hem heen? Hoe communiceert hij/zij zelf? Hoe kan communicatie ondersteund worden? Welke keuzes kan een kind maken?

Contact (2 dagen)
Het aangaan/houden van goed basiscontact is allesbehalve vanzelfsprekend bij leerlingen met EMB. Je leert, aan de hand van videobeelden, de vijf contactprincipes herkennen en toepassen. Ook word je uitgedaagd om te reflecteren en leerdoelen voor jezelf op te stellen op dit gebied.

Reflectie & integratie

De reflectiedag is een ’terugkoppeldag’ van de onderwerpen tot nu. Een goed moment om terug te blikken: liggen er nog vragen, welke onderwerpen vragen om herhaling en/of verdieping? Welke zaken zijn nog blijven liggen en moeten we nog behandelen?

Blok 2 Het ‘Vervolg’

Alertheid (2 dagen)
Tijdens deze lesdagen staat alertheid en informatieverwerking centraal. Je leert wat alertheid is. Een ogenschijnlijk eenvoudig begrip, maar er gaat veel achter schuil. Het heeft alles te maken met adequaat reageren op de omgeving, ervaren en beleven. De manier waarop je zintuigsystemen werken, informatie opnemen en verwerken is van grote invloed op je alertheid. Je leert dus van alles over de verschillende zintuigsystemen.

Lichamelijk welbevinden (2 dagen)
Dit onderwerp levert meer kennis op over een aantal veel voorkomende gezondheidsproblemen bij mensen met ernstige beperkingen. Denk aan obstipatie, longproblemen, epilepsie, reflux en rumineren, scoliose, pijn, hyperthermie. Naast feitenkennis gaat het in deze twee dagen vooral om het leren zien hoe het ene gezondheidsprobleem kan samenhangen met het andere. En daarnaast om bewustwording van de plek van het lichamelijk welzijn ten opzichte van andere LACCS-gebieden. En hoe die elkaar beïnvloeden. In dit blok duiken deelnemers ook zelf dieper in de medische dossiers van leerlingen. Wat staat daar eigenlijk in, wat betekent dat en wat kun je daar wel/niet (zelf) mee?

Stimulerende tijdsbesteding (2 dagen)

Een breed onderwerp, waarbij de praktische uitvoering behoorlijk kan verschillen per ‘doelgroep’. De docent past de inhoud van deze dagen daarom (deels) aan, aan de deelnemers van de lesgroep!
Wat we sowieso doen is dat we kritisch gaan kijken naar de waarden die bij stimulerende tijdsbesteding horen. Daarnaast leer je een aantal fundamentele neurologische theorieën die heel bepalend zijn voor de invulling van ‘stimulerende tijdsbesteding’. Het gaat om de theorie van de kat in ’t bakje en om de zogenaamde bospaadjes. Ook leer je wat de invloed is van jouw persoonlijke verwachtingen op de (on)mogelijkheden van leerlingen.

Andere onderwerpen die mogelijk de revue passeren: spel, ‘Leef het Leven’, het wennen aan prikkels/sensaties, het aanleren van klikjes, de rol van de kalenderleeftijd, het (gebrek aan) intrinsieke motivatie, schoolse vaardigheden, zintuigelijke verhalen (voorlezen-plus), de zin en onzin van ‘vrije tijd’, leerlijnen, zintuigelijke verhalen en het belang van beweging.

Blok 3 ‘Samen LACCS’

Samen tot doelen komen & integreren
In deze les komen de volgende onderwerpen aan bod:
• Van goed-leven-gesprek naar doelen en een plan van aanpak. Kortom: hoe kom je van de huidige situatie naar een gewenste situatie? Je leert hoe je hierbij gebruik kan (en moet) maken van de kennis die je tijdens eerdere lesdagen hebt opgedaan.
• LACCS bij het analyseren en aanpakken van onbegrepen gedrag (moeilijk verstaanbaar gedrag). We oefenen aan de hand van casuïstiek: waar kan je de verschillende onderdelen van het LACCS-programma heel bruikbaar bij inzetten?

Samenwerken binnen teams

De onderwerpen van deze les hebben allemaal betrekking op de wijze waarop je kan samenwerken binnen je team. Dat kan het klassenteam zijn, maar het gaat nadrukkelijk ook over de samenwerking met andere disciplines, zoals de fysiotherapeut, gedragskundige en de leidinggevende.
Mogelijke onderwerpen zijn:
• Het inzetten van het ‘Turbo-gesprek’.
• Open vragen stellen
• Competentiegericht aansturen van collega’s
• Weerstand binnen het team
• Kernkwaliteiten
Niet alle onderwerpen zullen aan bod komen. De docent stemt samen met de groep af welke wel/niet behandeld zullen worden.

Samenwerken met ouders en verwanten

Een leerling maakt (vrijwel) altijd deel uit van een familie. De levenslange band die iemand met zijn familie heeft, is een heel ander soort relatie dan die met de professionele zorgverleners. Het samenwerken met ouders (en andere familieleden) is daardoor fundamenteel anders dan het samenwerken met collega’s.

Tijdens deze lesdag bespreken we hoe dat kan en wat dit betekent in de praktijk. We bespreken als eerste de uitgangspunten van de zogenaamde driehoek en het essentiële belang van een goede relatie met de familie. Vervolgens gaan we in op een aantal specifieke gesprekstechnieken.

Deze kennis koppelen we vervolgens aan verschillende onderdelen van het LACCS-programma: wat is de rol van ouders in het goed-leven-gesprek, in het ontwikkelingsfasen-gesprek en bij het opstellen van de doelen? Vanzelfsprekend zal er een ouder aanwezig zijn tijdens de lesdag. Deze ouder zal zijn/haar eigen ervaringen met jullie delen.

Handelings- en ondersteuningsplannen

Tijdens deze lesdag staat de onderwijsplanning centraal: het schrijven van een plan dus. We bespreken uitgebreid de zin en onzin van dergelijke plannen. Het wordt een dag met een praktisch karakter. Aan de hand van casussen gaan we aan de slag met het opstellen van doelen en het maken van een plan van aanpak. Ook gaan we oefenen met het verwerken van alle LACCS-onderdelen in je handelings- en ondersteuningsplan. Ook komt de verhouding tussen LACCS en andere methodieken/leerlijnen aan bod.

We gaan deze dag oefenen met het digitale ONS-zorgplanningssysteem. In dit digitale systeem kan je op een mooie manier de verschillende LACCS-onderdelen (in samenhang) beschrijven.

VerLACCSen

VerLACCSen: een werkwoord waarmee wordt aangegeven dat het gaan (en blijven!) werken met het LACCS-programma specifieke inzet en energie vraagt.
We nemen je vandaag mee in het proces van verLACCSen.
– Hoe pak je dit proces aan? Welke doelen zijn er in dit proces?
– Wat is er nodig om succesvol te verLACCSen?
– Welke rol zou je hier zelf in kunnen spelen?
– Welke invloed heb je wel en welke invloed heb je niet?
– Het doen van een LACCS-analyse.

Presentatie (2 dagen)

Er zijn tijdens deze opleiding twee dagen waarin jij een presentatie geeft voor de rest van de groep.  Eén keer halverwege – ter afsluiting van blok 1 – en één keer aan het einde van de opleiding. In deze presentatie laat je zien wat je de afgelopen tijd geleerd hebt. Ook vertel je over de manier waarop je het geleerde toepast op de werkvloer. Bovendien lever je uiterlijk een week voor deze presentatiedag jouw portfolio in. De presentatie en het reflectieverslag dat je na deze dagen inlevert worden beoordeeld met een cijfer.

Werkwijze

De opleiding duurt één jaar. Er zijn in totaal twintig opleidingsdagen. Je krijgt op een interactieve manier kennis aangeboden en de kaders aangereikt. In de tussenliggende perioden werk je aan een aantal praktijkopdrachten. Deze bespreek je met andere deelnemers, met de docent en een aantal keren presenteer je je ervaringen aan de hele groep. Voor de uitvoering van je praktijkopdrachten (en het voorbereiden van je presentaties) zoek je zelf een praktijkbegeleider. Dit is iemand op je eigen werkplek die je ondersteunt en feedback geeft, bijvoorbeeld een orthopedagoog of een intern begeleider.
Tijdens de opleidingsdagen komen je praktijkopdrachten aan de orde. Er wordt ingegaan op de start (‘hoe ga je dit straks aanpakken’) en op momenten tijdens het proces (‘waar loop je tegen aan’). Je krijgt uitgebreid de gelegenheid onderling ervaringen uit te wisselen. Je moet rekening houden met een extra tijdsinvestering van ongeveer acht uur per opleidingsdag voor het uitwerken van de praktijk-opdrachten en het bestuderen van literatuur.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Het Team

Programmamanager

Severine van Grunsven-Vervoort

Severine.van.grunsven@pao.nl

Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.

Docent(en)

Loading…

Peter Algra

Docent PAO

Kirsten Munsterman

Docent PAO

Karin de Geeter

Docent PAO

Daphne Krijgsheld

Docent PAO

Stefan Stuivenberg

Docent PAO

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Resultaat

Resultaat

Na afloop van deze opleiding…

  • beschik je over gedegen kennis van de belangrijkste aspecten in het onderwijs aan leerlingen met EMB;
  • heb je je vaardigheden in het onderwijzen van leerlingen met EMB uitgebreid;
  • kun je de verworven kennis en vaardigheden toepassen in je eigen werksituatie.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Data / locaties

Data & Locaties

Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.

Startdatum 

10 jan 2023
Zwolle
20230110
Vol
dinsdag 10 januari 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 24 januari 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 14 februari 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 07 maart 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 28 maart 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 11 april 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 16 mei 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 30 mei 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 13 juni 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 27 juni 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 19 september 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 03 oktober 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 10 oktober 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 07 november 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 21 november 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 12 december 2023 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 09 januari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 23 januari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 06 februari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 05 maart 2024 10:00 – 17:00 Zwolle

 

Startdatum 

14 sep 2023
Amersfoort
20230914
Schrijf je in
donderdag 14 september 2023 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 28 september 2023 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 12 oktober 2023 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 2 november 2023 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 23 november 2023 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 7 december 2022 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 11 januari 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 8 februari 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 29 februari 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
donderdag 14 maart 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 2 april 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 23 april 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 14 mei 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 28 mei 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 11 juni 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 25 juni 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 3 september 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 17 september 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 1 oktober 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 5 november 2024 10:00 – 17:00 Amersfoort
dinsdag 26 november 2024 19:00 – 21:00 (diploma-uitreiking) n.n.b.

 

Startdatum 

16 jan 2024
Zwolle
20240116
Schrijf je in
dinsdag 16 januari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 30 januari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 13 februari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 27 februari 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 5 maart 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 26 maart 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 16 april 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 14 mei 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 4 juni 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 18 juni 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 3 september 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 17 september 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 1 oktober 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 15 oktober 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 5 november 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 19 november 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 3 december 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 17 december 2024 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 7 januari 2025 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 11 februari 2025 10:00 – 17:00 Zwolle
dinsdag 11 maart 2025 18:00 – 20:30 (diploma-uitreiking) n.n.b.

 

Locaties:

Zwolle, Nieuwe Buitensociëteit Meeting Center
Amersfoort, Eenhoorn Meeting Center

Op de hoogte blijven?

Post-HBO Onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (IQ < 35)

Wil je een overzicht van alle cursusinfo? Vul hier je gegevens in en download de pdf. We houden je dan ook op de hoogte van ontwikkelingen rondom deze post-HBO cursus.
PDF & Print

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Reviews

Plaats een review

Zéér deskundig, veel afwisseling!

Rated 5 out of 5
6 maart 2022

Een hele HELE prettige beleving/ervaring. Verfrissend nieuw, zeer goede herhaling voor wat je al weet, heerlijke handvatten, deskundige en vooral ervaringsgerichte kennis van de docenten. Echt super hoe jullie de schouders eronder hebben gezet in de lastige afgelopen twee corona jaren!

Wampie Le Comte

Het was een goede opleiding

Rated 3 out of 5
27 februari 2022

Goede cursus die heel praktisch is. Je kunt je kennis gelijk de volgende dag al gebruiken op school. Soms vond ik de theorie meer op MBO niveau.

Esmeralda Koetsier

Veel geleerd

Rated 4 out of 5
27 november 2021

Zeer veel geleerd en is erg professioneel. Duidelijk met de opdrachten, planning, etc.

anoniem

Inspirerend

Rated 4 out of 5
23 november 2021

Inspirerend, waar ik echt mee uit de voeten kan. Veel toegepast in mijn eigen groep, veel kennis opgedaan.

anoniem

Voldeed aan mijn verwachtingen!

Rated 5 out of 5
18 maart 2021

De lessen voldeden aan mijn verwachtingen en leverde mij verdieping op. De docenten geven kwalitatief goed les en wisten ondanks de online lessen de stof over te brengen. De online les was goed voorbereidt en georganiseerd.

Nu de rugzak gevuld is, moet ik mijn positie als laccs “deskundige” nu verder gaan neerzetten.

Bettine
​

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

FAQ

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen de post hbo opleiding ondersteuning en onderwijs bij EMB (LACCS)?

Omdat de mix van professionals uit de zorg en het onderwijs erg goed werkt, wordt deze opleiding al enige jaren voor beiden in één cursusuitvoering aangeboden.

Beide opleidingen ‘Post-hbo opleiding Ondersteuning bij EMB’ en ‘Post-HBO Onderwijs aan kinderen met EMB’ staan dus open voor inschrijving voor zowel begeleiders als leerkrachten.

Wij helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?

Stuur ons hier een bericht

of bel: 085 – 487 93 10 

Inschrijven Post-HBO Onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (IQ < 35)
Inschrijven
Inschrijven
Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Artikel] ‘De kans dat een depressie terugkeert na een behandeling met positieve CGT is kleiner dan na een behandeling met reguliere CGT.’ B…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Digitaal magazine jeugdcriminaliteit] Het NJI bracht recent een magazine uit, waarin lessen uit de praktijk over jeugdcriminaliteit centraa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
[Artikel] “Meer zorgvuldigheid bij de diagnostiek van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking.” Dat is al meer dan vijftien jaa…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur