
Kirsten Munsterman
Docent PAO
Voorheen GITP PAO
Kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB; IQ < 35) gaan mede door de invoering van passend onderwijs steeds vaker naar school, vaak naar ZML of Mytyl/Tyltyl. Het onderwijs aan deze leerlingen vraagt zeer specialistische kennis en competenties van de leerkracht. Maatwerk en interdisciplinair werken zijn noodzakelijk om recht te doen aan hun individuele ontwikkelingsmogelijkheden. Leerlingen met EMB vragen een groot inlevingsvermogen en alertheid van de leerkracht om met hen te communiceren en te stimuleren. In de cursus gaan we uit van het LACCS-denken.
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op 20200922.
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
Registerplein | 398550 | 246,0 cliëntondersteuners, GGZ-agogen, GHO, sociaal agogen |
SKJ | SKJ201524 | 201,0 |
SPHBO |
De toetsing van de opleiding gebeurt aan de hand van je praktijkopdrachten. De hoofddocenten van elke module beoordelen deze.
SPHBO: de opleiding is erkend als Registeropleiding Stichting Post-hbo. Indien je voldoet aan de voorwaarden voor het PAO-certificaat ontvang je tevens een getuigschrift van de Stichting Post-hbo.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Wil jij je als leerkracht of begeleider ontwikkelen tot EMB-expert? Met deze post-hbo opleiding bereik je de benodigde verdieping en ontwikkel je praktische vaardigheden. Je leert hoe je deze leerlingen optimale onderwijsmogelijkheden biedt. Hiermee kun je bijdragen aan het ontwikkelen van een visie op het onderwijs aan deze leerlingen voor je school.
Leerkrachten die onderwijs geven aan leerlingen met EMB.
Deze opleiding staat ook open voor begeleiders (zorgcoördinatoren of persoonlijk begeleiders) die werken in zorg-onderwijsgroepen.
Je beschikt over een hbo werk- en denkniveau. Voor begeleiders in zorg-onderwijsgroepen die mbo-4 als hoogste opleiding hebben is een verklaring van de leidinggevende nodig dat je op hbo-niveau functioneert.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Module 1: De ontwikkelingsfase van kinderen en volwassenen met EMB (twee dagen)
Je leert op welke niveau leerlingen met EMB functioneren en hoe zij in ‘de wereld’ staan. Dit heeft een grote invloed op hoe zij zichzelf en hun omgeving ervaren en wat zij waarnemen. Je leert je hierdoor in te leven in de leerlingen en begrijpt wat je van hen mag verwachten, wat hun (basis)behoeften zijn en welke ontwikkeling er mogelijk is.
Module 2: Contact (een dag)
Je leert op welke wijze je contact maakt, in stand houdt en hoe je het contact stimuleert.
Module 3: Alertheid en informatieverwerking (twee dagen)
Om te kunnen leren en te communiceren is het belangrijk dat een leerling regelmatig optimaal alert is. In deze module leer je wat alertheid is. Een ogenschijnlijk eenvoudig begrip, maar er gaat veel achter schuil. Het heeft te maken met het verwerken van prikkels, met het adequaat reageren op die prikkels, met ervaren en beleven, maar ook met het ritme in de dag. Je leert wat het belang van de alertheid is en welke alertheidsfasen er te onderscheiden zijn. Ook leer je hoe je de alertheid van de leerlingen met EMB kunt beïnvloeden. Tot slot leer je hoe je het dagprogramma kunt aanpassen zodat het zoveel mogelijk recht doet aan de alertheid van de leerlingen met EMB.
Module 4: Communicatie (vier dagen)
Veel leerlingen met EMB spreken niet of weinig, of hebben anderszins moeite met communicatie. Je leert in deze module hoe kinderen met EMB zelf communiceren en hoe je alert kunt zijn op deze (vaak kleine) signalen. Ook leer je op welke wijze je leerlingen kunt stimuleren in hun communicatieve vaardigheden, zodat ze (meer) invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast leer je op welke wijze je jezelf kunt duidelijk maken aan leerlingen met EMB, aansluitend bij hun (on)mogelijkheden en tempo. Er komen veel verschillende communicatievormen naar voren in deze module.
Module 5: Stimuleren van ontwikkeling en leerlijnen (vier dagen)
In deze module staat centraal op welke manier kinderen met EMB leren en welke verwachtingen je kunt hebben van de ontwikkeling op de verschillende gebieden. Hoe geef je gerichte stimulering vervolgens vorm? En wat zijn passende activiteiten hierbij? Je leert bij het stimuleren rekening te houden met de alertheid en het persoonlijke contact. Het praktisch toepassen van de leerlijnen die speciaal voor deze leerlingen zijn ontwikkeld (Plancius, Vijfwijzer) wordt uiteraard ook besproken.
Module 6: Ouders (een dag)
Je leert tijdens deze dagen welke impact het heeft op ouders en de rest van het gezin om een kind met EMB te hebben. Je leert op welke manieren je kunt samenwerken met de ouders, waarbij je recht doet aan zowel de ervaring, kennis en verwachtingen van de ouders als aan je eigen professionele kennis en vaardigheden.
Module 7: Lichamelijk welzijn (twee dagen)
Je leert welke medische problemen vaak een rol spelen bij kinderen met EMB (zoals epilepsie, pijn en reflux), en welke invloed deze kunnen hebben op het functioneren van een leerling op school. Ook leer je hoe je binnen de klas/school om kunt gaan met zaken als medicatietoediening en epilepsie.
Module 8: Methodisch werken (drie dagen)
In deze module leer je hoe je de kennis uit de vorige modules kunt verwerken/integreren in het Individuele HandelingsPlan en het LeerlingVolgsysteem. Dat wil zeggen: welke informatie over de leerling is van belang om vast te leggen in een persoonsbeeld? Hoe bepaal je doelen en hoe stel je prioriteiten? Hoe werk je aan doelen, hoe evalueer je doelen en hoe volg je de vooruitgang van een leerling? Ook gaan we in op de verhouding tussen de doelen van deze leerlingen en de kerndoelen die verplicht zijn in het onderwijs. Tot slot leer je hoe je collega’s kunt motiveren en sturen en hoe je vorm geeft aan het interdisciplinair werken.
Module 9: Organisatie en beleid (1 dag)
Je leert welke (maatschappelijke) ontwikkelingen nu en in de toekomst een rol spelen in het onderwijs en de zorg voor kinderen met EMB. Hierbij kun je denken aan zaken als integratie, passend onderwijs en inclusie. Je wordt gestimuleerd te reflecteren op je eigen ideeën en uitgangspunten, zodat je een eigen mening vormt over deze ontwikkelingen.
Ook reflecteer je in deze module op de wijze waarop het onderwijs aan leerlingen met EMB op jouw school is georganiseerd en onderzoek je mogelijke verbeterpunten.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Docenten
Drs. Karin de Geeter (hoofddocent), orthopedagoog, gespecialiseerd in de zorg en het onderwijs aan mensen met EMB. Werkt vanuit de orthopedagogenmaatschap De Geeter & Munsterman als opleider op het gebied van EMB en als consulent en casemanager voor de Centra voor Consultatie en Expertise (CCE).
Drs. Kirsten Munsterman, orthopedagoog en GZ-psycholoog, werkzaam bij Humanitas DMH en als opleider en consulent vanuit de orthopedagogenmaatschap De Geeter & Munsterman. Zij is destijds betrokken geweest bij het Koplopersproject, en is nog steeds betrokken bij scholen die lesgeven aan kinderen met EMB.
Cor Reusen, fysiotherapeut in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, trainer en docent sensorische integratie.
Nel van Kooten, logopedist, werkzaam in vrijgevestigde praktijk, gespecialiseerd in communicatie met mensen met verstandelijke en meervoudige beperkingen.
Drs. Ietske van den Berg, arts verstandelijk gehandicapten, werkzaam bij Talant.
Drs. Esther de Rooij, arts verstandelijk gehandicapten, werkzaam bij ‘s Heerenloo
Jettie van der Ploeg, interne trainer en coach cluster cliëntenraad bij Talant
Liesbeth Smits, gedragskundige bij Triade.
Werkwijze
De opleiding omvat één schooljaar. Er zijn in totaal twintig opleidingsdagen, steeds met twee weken ertussen, niet in de schoolvakanties. Je krijgt op een interactieve manier kennis aangeboden en de kaders aangereikt. In de tussenliggende perioden werk je steeds aan een praktijkopdracht. Voor de uitvoering van je praktijkopdrachten zoek je zelf een praktijkbegeleider. Dit is iemand op je eigen werkplek die je ondersteunt en feedback geeft, bijvoorbeeld een orthopedagoog of een intern begeleider.
Tijdens de opleidingsdagen komen je praktijkopdrachten aan de orde. Er wordt ingegaan op de start (‘hoe ga je dit straks aanpakken’) en op momenten tijdens het proces (‘waar loop je tegen aan’). Je krijgt uitgebreid de gelegenheid onderling ervaringen uit te wisselen. Je moet rekening houden met een extra tijdsinvestering van ongeveer acht uur per opleidingsdag voor het uitwerken van de praktijk-opdrachten en het bestuderen van literatuur.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze opleiding:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Startdatum
dinsdag | 22 september 2020 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 06 oktober 2020 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 27 oktober 2020 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 10 november 2020 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 24 november 2020 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 08 december 2020 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 05 januari 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 19 januari 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 02 februari 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 02 maart 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 16 maart 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 30 maart 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 13 april 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 11 mei 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 25 mei 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 08 juni 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 22 juni 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 06 juli 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 07 september 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 12 oktober 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
Startdatum
dinsdag | 06 april 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 20 april 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 25 mei 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 15 juni 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 22 juni 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 07 september 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 28 september 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 09 november 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 23 november 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 30 november 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 14 december 2021 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 11 januari 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 18 januari 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 25 januari 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 15 februari 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 08 maart 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 15 maart 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 29 maart 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 05 april 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
dinsdag | 17 mei 2022 | 10:00 – 17:00 | Amersfoort |
Startdatum
dinsdag | 21 september 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 05 oktober 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 02 november 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 16 november 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 30 november 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 14 december 2021 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 11 januari 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 25 januari 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 08 februari 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 08 maart 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 22 maart 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 05 april 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 19 april 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 17 mei 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 24 mei 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 07 juni 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 21 juni 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 28 juni 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 20 september 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
dinsdag | 18 oktober 2022 | 10:00 – 17:00 | Zwolle |
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Ik wilde leren werken met EMB, dat is zeker gelukt
Inhoud is goed, de docenten prettig in de omgang en met kennis van zaken. Zeer praktijkgericht
Docenten zijn kundig, meelevend en inlevend, doorvragend en opbouwend. De docenten gaven op een prettige manier les en waren naast docent ook gewoon een van ons die ook over zichzelf vertelden. Er was altijd een goede sfeer.
Ik kan nu op een goede manier de leerlingen les geven, waarbij een goed leven centraal staat.
De LACCS manier van kijken is een hele mooie manier! De wijze waarop de gedachte en de achterliggende informatie aan ons is overgebracht is over het algemeen heel goed geweest. Docenten uit de praktijk, die theorie koppelden aan ervaringen. Zeer passend bij de stof die overgebracht werd.
Goede opleiding! Ging er met plezier en enthousiasme naartoe.
Erg indrukwekkend en zeker een toegevoegde waarde in het kijken naar de kinderen waarmee ik werk. Mooi hoe de docent met passie spreekt over het onderwerp. Van begin tot het einde boeiend.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bellen via: 085 4879310.