De methodiek van oplossingsgerichte gespreksvoering
Begeleid of adviseer jij en je collega’s op inhoudelijk gebied andere professionals? Wil jij hen op een oplossingsgerichte manier begeleiden, coachen of adviseren? Hoe doe je dat?
Als gedragskundige fungeer je vaak als inhoudelijk begeleider of adviseur voor andere professionals. Je hebt inhoudelijk een sturende functie met een bepaalde mate van eindverantwoordelijkheid, terwijl je soms geen of nauwelijks contact hebt met de cliënt. Het is dus essentieel dat je de medewerker die wél cliëntcontact heeft op zo’n manier coacht en adviseert dat deze een optimaal resultaat bereikt in het contact met de cliënt. Degenen die ervaring hebben opgedaan met oplossingsgericht werken beschrijven het als respectvol, dicht bij de beleving van de gesprekspartner en zeer effectief.
In deze cursus verdiep je je in de methodiek van oplossingsgerichte gespreksvoering en in het bijzonder in de toepassing van deze methode bij het coachen en adviseren van medewerkers of collega’s (intern of extern). Bij de oplossingsgerichte methodiek staat niet het probleem dat een medewerker inbrengt centraal, maar datgene waar de medewerker op wil uitkomen met de cliënt of de situatie die hij inbrengt. Door oplossingsgericht te coachen en te “adviseren”, wordt er optimaal gebruik gemaakt van de vaardigheden en kennis van de medewerker zelf.
Deze cursus is zeer geschikt om Incompany uit te voeren. Door samen met je collega’s de vertaling te maken tussen het oplossingsgerichte gedachtegoed en praktische toepassingen op de werkvloerd, creëren jullie één gezamenlijke taal, die de samenwerking bevordert en een sterke visie op behandelingen uitstraalt. Daarnaast kan de inhoud van de cursus tot op zekere mate aangepast worden op concrete ontwikkelvragen of leerdoelen en kun je als collega’s het teamgevoel en leerrendement versterken.
Voor de cursus is geen basiskennis nodig van het oplossingsgerichte gedachtengoed.
Lees het interview met Esther de Wolf & Paul van den Berg over de oplossingsgerichte benadering.
Kernpunten:
- theorie en uitgangspunten van het oplossingsgerichte gedachtengoed;
- vaardigheden in het toepassen van de oplossingsgerichte methode;
- oefenen met oplossingsgerichte methodieken zoals het uitvragen van de gewenste situatie;
- oplossingsgericht coachen van medewerkers;
- gebruik van oplossingsgerichte gespreksvoering in diagnostiek, advisering en overleg;
- aandacht voor een systemische benadering van casuïstiek.
Prijs inclusief:
- toegang tot de digitale leeromgeving van PAO;
- uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
- geaccrediteerd certificaat.
Studiebelasting:
- Klassikale uren | 24 uur
- E-learning | 3 uur
- Zelfstudie | 24 uur