De opleiding bestaat uit negen groepsbijeenkomsten waarin er ruimte is voor verdieping door reflectie, colleges met gastdocenten en opdrachten. We voeren gesprekken over leidinggeven en beleid ontwikkelen om ervaringsdeskundigheid optimaal in te zetten. Tussentijds volg je vijf bijeenkomsten in een kleine studiegroep: een community of practice (CoP)
Bijeenkomst 1 | Bronnen ervaringsdeskundigheid
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- Een bijdrage kunnen leveren aan de voortgaande ontwikkelingen rond ervaringskennis
- Een bijdrage kunnen leveren aan vernieuwend beleid en het scheppen van randvoorwaarden daartoe
- Reflecteren op de eigen ervaringen en onderzoeken hoe deze in relatie staan tot het verlangen, de motivatie en inspiratie om deze te benutten bij ervaringsdeskundige inzet. Hiervoor kunnen verschillende methoden gebruikt worden vanuit waarden van ervaringsdeskundigheid
Bijeenkomst 2 | Ervaringsdeskundige inzet in de praktijk
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- Een bijdrage kunnen leveren aan vernieuwend beleid en het scheppen van randvoorwaarden daartoe
- Verbinding kunnen leggen met actuele ervaringsdeskundige ontwikkelingen op operationeel, tactisch, strategisch niveau in de contexten van zorg en sociaal domein
- Leiding geven aan ervaringsdeskundige inzet in diverse organisatorische, professionele en maatschappelijke complexe en conflicterende contexten
Bijeenkomst 3 | Perspectief op relationeel leiderschap
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- Verbinding kunnen leggen met actuele ervaringsdeskundige ontwikkelingen op operationeel, tactisch, strategisch niveau in de contexten van zorg en sociaal domein
- Ruimte creëren voor verdiepend leren en doorontwikkelen van ervaringsdeskundigen vanuit zelfsturing. Stimuleren van uitwisseling en leren van praktijkervaringen
- Cliënten en collega’s kunnen betrekken bij complexe ontwikkeltrajecten, hierop beleid formuleren en coördineren, deze trajecten aansturen, evalueren en bijstellen
Bijeenkomst 4 | Vrije ruimte
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- In staat zijn om complexe werkprocessen vorm en inhoud te geven in een dynamische omgeving waarin spanningsvelden bv. rond subtiele diskwalificatie aan de orde zijn
- Een bijdrage kunnen leveren aan vernieuwend beleid en het scheppen van randvoorwaarden daartoe
- Kennen en reflecteren op de concepten herstel, trauma, empowerment, emancipatie en stigma, ervaringskennis, ervaringsdeskundigheid en herstelondersteunende en trauma-sensitieve zorg en deze onderbouwd toepassen in de brede praktijk van zorg en welzijn en aan deze praktijk leiding geven
Bijeenkomst 5 | Faciliteren van verandering met Appreciative Inquiry
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- Verbinding kunnen leggen met actuele ervaringsdeskundige ontwikkelingen op operationeel, tactisch, strategisch niveau in de contexten van zorg en sociaal domein
- Het kunnen vinden, vertalen en hanteren van zowel relevante binnenlandse en buitenlandse praktijktheorieën
- De essentie van herstel en ervaringsdeskundigheid kunnen overbrengen en aangeven welke nieuwe cultuurwaarden deze verandering met zich meebrengt en tot welke veranderingen dit in de bestaande praktijk en het beleid kan leiden
Bijeenkomst 6 | Inclusiviteit is kwartiermaken
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- Verbinding kunnen leggen met actuele ervaringsdeskundige ontwikkelingen op operationeel, tactisch, strategisch niveau in de contexten van zorg en sociaal domein
- Buiten de eigen organisatie in het brede veld van zorg en welzijn voorlichting geven, de dialoog aangaan over de bijdrage van ervaringsdeskundigheid en kunnen signaleren welke knelpunten er zijn en welke kennis ontbreekt en op basis daarvan een voorstel voor beleid te ontwikkelen
- Een innovatieve bijdrage leveren door het benutten van het eigen portfolio binnen het eigen werkgebied
- Ethische en normatieve kaders voor het eigen professioneel handelen kunnen benoemen en kunnen verantwoorden vanuit verschillende ethische referentiekaders die relevant zijn voor ervaringsdeskundigheid
Bijeenkomst 7 | Transdisciplinair werken
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- Een bijdrage kunnen leveren aan vernieuwend beleid en het scheppen van randvoorwaarden daartoe
- Verbinding kunnen leggen met actuele ervaringsdeskundige ontwikkelingen op operationeel, tactisch, strategisch niveau in de contexten van zorg en sociaal domein
- Vanuit ervaringsdeskundigheid het samenwerken tussen collega’s, teams en organisaties transdisciplinair kunnen vormgeven zodanig dat het samenwerken verdiept wordt door de diversiteit in denk- en werkwijze van de professionals. Faciliteren van het discipline overstijgend ontdekken, ontwikkelen en experimenteren
Bijeenkomst 8 | Open space
De invulling van deze cursusdag is aan de deelnemers. Waar liggen hun leerwensen? Pas in de loop van de leergang wordt de inhoud, inclusief leerdoelen, literatuur, reflectieopdracht en interactieve gastpresentatie bepaald.
Bijeenkomst 9 | Profileren en presenteren (portfolio)
Tijdens deze bijeenkomst werk je aan de volgende kwaliteiten:
- In staat zijn om te reflecteren op het eigen handelen en dit te verwoorden en verantwoorden (zowel in woord als geschrift)
- Een innovatieve bijdrage leveren door het benutten van het eigen portfolio binnen het eigen werkgebied
- Reflecteren op het eigen leerproces en aangeven wat de volgende stappen zijn in de eigen praktijk, de eigen doorgroeibekwaamheid delen
Werkwijze
De opleiding bestaat uit 9 klassikale bijeenkomsten, een (online) voorbereiding daarop en 5 communities of practice. Tijdens deze cursus staat het leren van eigen ervaringen centraal. Dit noemen we ervaringsleren.
Ter voorbereiding op de cursusdagen is er literatuur beschikbaar en zijn er voorbereidende opdrachten. De opleidingsdagen staan in het teken van het leren van eigen praktijkervaringen, het ontwikkelen van repertoire door co-creatie en het ontwikkelen van je professionele intuïties.
Communities of practice
Een belangrijk onderdeel van de opleiding is het werken in communities of practice (CoP’s). In de CoP’s gaat het o.a. om samen met anderen in een thema te verdiepen dat verband houdt met ervaringsdeskundige inzet. Praten over je vak met bevlogen vakgenoten en andere betrokkenen kan een co-creatief proces op gang brengen en daarnaast kan deze groep een plek zijn om leerprocessen te verdiepen en / of te verbreden. In de 5 bijeenkomsten die je met jouw medecursisten organiseert (3-5 deelnemers) onderzoek je gezamenlijk een thema. De uitkomst van dit onderzoek presenteer je op de laatste dag van de opleiding.
Je moet rekening houden met een tijdsinvestering van 5 uur voorafgaand aan een cursusdag en 1 uur voorafgaand aan een bijeenkomst community of practice. Bij de start van de cursus krijg je toegang tot de online leeromgeving. Hier vind je de te bestuderen literatuur én voorbereidende opdrachten voor de bijeenkomsten.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.