Werkwijze
Het didactische principe van deze cursus is ervaringsleren. Het leren van eigen ervaringen staat centraal en eigen regie over je leerproces is essentieel.
De cursus bestaat uit drie cursusdagen. Ter voorbereiding op elke cursusdag lees je literatuur. Daarnaast doorloop je voor elke cursusdag een e-learning. Hierin krijg je theoretische basiskennis, video-oefeningen, discussieopdrachten en vragen om na te gaan of je de stof begrijpt. Let op: dit vraagt al voorbereidingstijd vóór de eerste lesdag.
Tijdens de klassikale bijeenkomsten gaan we veel praktisch en ervarend aan de slag, met de theorie die je vooraf bestudeerd hebt.
Op dag twee en drie is er aan de randen van de dag (’s ochtends de helft van de groep, ’s middags de helft van de groep) een begeleide ontwikkelgroep. Deze is volledig gericht op ervaringsleren: je ervaart dan in de les zelf hoe het is om deelnemer te zijn van een ontwikkelgroep, die jij zelf (in de toekomst) leidt.
Na afloop van de cursusdag ga je in jouw praktijk aan de slag. Daarvoor is het belangrijk dat je twee groepen (van minimaal 4 personen) begeleidt in hun leren, parallel aan het volgen van deze cursus
09.00 – 11.00 uur |Ontwikkelgroep 1
11.00 – 15.00 uur |Inhoudelijke elementen, plenair
15.00 – 17.00 uur |Ontwikkelgroep 2
Bordspel Ontwikkelingskunde ©
Het bordspel Ontwikkelingskunde © is ontwikkeld om abstracte begrippen als ‘leren’ en ‘ontwikkelen’ tastbaar en visueel te maken. Het geeft richting en duidelijkheid in de stappen die nodig zijn in je eigen leerproces, dat van de ander én dat van het team. Als cursist ervaar je het bordspel zelf door ermee aan de slag te gaan en in de intervisie/ontwikkelgroep. Je wordt in deze cursus getraind om het bordspel zélf in te zetten in jouw werkpraktijk.
Je ontvangt het bordspel tijdens de eerste cursusdag want dit is inbegrepen bij de cursusprijs.