Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Een leven lang leren, als individu, als organisatie en in zelforganiserende teams. Mooie woorden die een ambitie vertegenwoordigen. Maar hoe komen professionals en teams tot persoonlijke en professionele ontwikkeling en groei? Het werken in de mensgerichte beroepen vraagt om diepgaande reflectie en inzichten. Wat is er nodig om zelf in ontwikkeling te blijven en anderen hierin te begeleiden?
In deze cursus leer jij hoe je intervisie, werkbegeleiding en vakinhoudelijke supervisie professioneel vormgeeft. We gaan in op de werkzame mechanismen van leren en ontwikkelen. Hierbij maken we gebruik van een gefaseerd model dat je stap voor stap vaardiger en competenter maakt bij het inzetten van reflectie om het beroepshandelen te verstevigen.
Met de kennis vanuit onder andere begeleiding, coaching, supervisie en intervisie bouw je aan jouw rol. Je zorgt voor een veilig leerklimaat waarin professionals zelf regie en verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen. Via jouw begeleiding ontstaat een nieuwe manier van samenwerken en communiceren en draag je bij aan een duurzame ontwikkeling van professionals, op een methodische manier.
Na deze basiscursus is er de mogelijkheid om de verdiepingscursus Leren en ontwikkeling begeleiden te volgen. In deze verdiepingscursus staat het team en de organisatie centraal. Je ontwikkelt kennis en vaardigheden om een stevig leerklimaat te ontwikkelen voor teams en
organisaties.
Na het afronden van deze cursus en de vervolgcursus Leren en ontwikkeling begeleiden ben je expert als het gaat over volwassen leren. Jij weet als ontwikkelingskundige wat professionals nodig hebben om een continue ontwikkeling in organisaties te bewerkstelligen en behouden.
Lees hier het interview met Adrianne over ontwikkelingskunde
“Als organisatie moet je professionals begeleiden bij het richting geven aan hun eigen leerproces“
Kernpunten:
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NVO-OG* | 398804 | 22,5 herregistratie 22,5 opleiding – overige taken 22,5 opleiding- extra literatuurstudie |
NIP K&J | 398804 | 22,5 herregistratie 22,5 opleiding – overige taken 22,5 opleiding- extra literatuurstudie |
Registerplein | 398804 | 58,0 deskundigheidsbevordering Clientondersteuners, GGZ-agogen, Maatschappelijk Werk, Psychodiagnostisch Werkenden en Sociaal Agogen |
SKJ | 398804 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
*De cursus telt mee als niet-geaccrediteerde scholing in het kader van herregistratie supervisoren
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• je 100% van de online uren hebt doorlopen
• je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Voor wie is reflectie en ontwikkeling begeleiden interessant? Je bent een hbo- of wo-professional en:
Voor deelname aan de cursus is het vereist dat je tijdens de cursus een oefenplek hebt of creëert waarin je een groep van minimaal 4 personen begeleidt.
De basiscursus Reflectie en ontwikkeling begeleiden en de verdiepingscursus Leren en ontwikkeling begeleiden lenen zich bij uitstek om incompany te organiseren. Je leert en werkt dan tenslotte samen met collega’s, al dan multidisciplinair, aan een nieuw en lerend systeem. De kennis en vaardigheden pas je samen direct toe in jullie werkpraktijk en samen maak je de vertaling en implementatie naar wat er nodig is voor een ontwikkelingsgericht(er) beleid in jullie team of organisatie.
Lees hier meer over onze verschillende incompany mogelijkheden
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
De cursus bestaat uit zeven online modules die je als voorbereiding doorloopt voor de drie klassikale bijeenkomsten.
Online module 1 | Begeleidingsvormen en ontwikkelingskundigheid
Na afloop van deze module
Online module 2 | Leren, werken en de toekomst
Na afloop van deze module
Online module 3 | Daarom ontwikkelingskundigheid!
Na afloop van deze module
Online module 4 | Borging van begeleidingstrajecten
Na afloop van deze module
Online module 5 | Grondhouding van de ontwikkelingskundige
Na afloop van deze module
Online module 6 | De ander in de reflectieve stand krijgen
Na afloop van deze module
Online module 7 | Veiligheid, reflectie en de voorwaarden om tot leren te komen
Na afloop van deze module
Werkwijze
Het didactische principe van deze cursus is ervaringsleren. Het leren van eigen ervaringen staat centraal en eigen regie over je leerproces is essentieel.
Voorafgaand óf na afloop van de tweede en derde klassikale bijeenkomst doe je intervisie met medecursisten. Wij noemen dit de ontwikkelgroepen. In deze ontwikkelgroep kun je het geleerde direct in de praktijk brengen. Hierbij is de docent als begeleider van het leerproces aanwezig. Omdat deze cursus gaat over het begeleiden van ontwikkeling en reflectie is een ontwikkelgroep eigenlijk één grote casus: oefenen in een echte praktijk. Een klassikale bijeenkomst zier er als volgt uit:
09.00 – 11.00 uur |Ontwikkelgroep 1
11.00 – 15.00 uur |Inhoudelijke elementen, plenair
15.00 – 17.00 uur |Ontwikkelgroep 2
Bordspel Ontwikkelingskunde ©
Het bordspel Ontwikkelingskunde © is ontwikkeld om abstracte begrippen als ‘leren’ en ‘ontwikkelen’ tastbaar en visueel te maken. Het geeft richting en duidelijkheid in de stappen die nodig zijn in je eigen leerproces, dat van de ander én dat van het team. Als cursist ervaar je het bordspel zelf door ermee aan de slag te gaan en in de intervisie/ontwikkelgroep. Je wordt in deze cursus getraind om het bordspel zélf in te zetten in jouw werkpraktijk.
Je ontvangt het bordspel tijdens de eerste cursusdag want dit is inbegrepen bij de cursusprijs.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze cursus:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.
Startdatum
donderdag | 13 oktober 2022 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
woensdag | 2 november 2022 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Ontwikkelgroep 1 | 09:00 – 11:00 uur | ||
Inhoudelijke elementen, plenair | 11:00 – 15:00 uur | ||
Ontwikkelgroep 2 | 15:00 – 17:00 uur | ||
dinsdag | 22 november 2022 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Ontwikkelgroep 1 | 09:00 – 15:00 uur | ||
Inhoudelijke elementen, plenair | 11:00 – 15:00 uur | ||
Ontwikkelgroep 2 | 11:00 – 17:00 uur |
Startdatum
woensdag | 17 mei 2023 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
woensdag | 31 mei 2023 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Ontwikkelgroep 1 | 09:00 – 11:00 uur | ||
Inhoudelijke elementen, plenair | 11:00 – 15:00 uur | ||
Ontwikkelgroep 2 | 15:00 – 17:00 uur | ||
woensdag | 21 juni 2023 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Ontwikkelgroep 1 | 09:00 – 15:00 uur | ||
Inhoudelijke elementen, plenair | 11:00 – 15:00 uur | ||
Ontwikkelgroep 2 | 11:00 – 17:00 uur |
Locatie: Amersfoort Eenhoorn Meeting Center
De cursus Reflectie en ontwikkeling begeleiden en de vervolgcursus Leren en ontwikkeling begeleiden lenen zich bij uitstek om incompany te organiseren. Je leert en werkt dan tenslotte samen met collega’s, al dan multidisciplinair, aan een nieuw en lerend systeem. De kennis en vaardigheden pas je samen direct toe in jullie werkpraktijk en samen maak je de vertaling en implementatie naar wat er nodig is voor een ontwikkelingsgericht(er) beleid in jullie team of organisatie.
Lees hier meer over onze verschillende incompany mogelijkheden
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heerlijke manier van lesgeven. Stof is praktisch toepasbaar en fijne combinatie tussen praktijk en theorie. Ik vond het wel jammer dat het na 3x klaar is want er was voor mij meer oefentijd nodig.
Ik zou de cursusduur verlengen en de verdiepingscursus erop laten volgen.
Het bordspel ontwikkelkunde is voor mij als supervisor heel bruikbaar. Ik heb er al diverse keren mee gewerkt zowel in supervisie als intervisie. Aandacht voor elementen die belangrijk zijn bij het werken met een ontwikkelgroep (veiligheid, contracteren, model staan, werken met wat er gebeurt etc).
Adrianne gaf op een prima manier les, voldoende afwisseling, wel erg gericht op ontwikkelingskunde, waar ik eigenlijk niet voor kwam. Ze nodigt je uit om eens van ‘bril’ te wisselen middels de artikelen, filmpjes of dingen die ze vertelt. Ze prikkelt om dingen eens op een andere manier te bekijken. Ik heb er voldoende uit kunnen halen wat ik kan gebruiken in de praktijk als supervisor.
Ik vond het gedeelte wat we thuis moesten doen vaak erg veel, met name qua opdrachten. Voor mij was het maken van filmpjes een grote drempel, waar ik niet blij van werd. En waar ik in de toekomst ook niets mee ga doen. Ik merkte dat het mij aan tijd ontbrak om alle reacties en filmpjes van de overige cursisten te lezen en te bekijken. Soms waren opdrachten minder relevant voor mijn (leer)doel. Lang niet alles is voor mij bruikbaar omdat het echt over ontwikkelingskunde ging en leergroepen invoeren je organisatie. Ik kwam er met een ander doel (werkvormen uitbreiden die ik kan inzetten binnen de supervisie) . Maar ik heb er wel dingen uit opgepikt waar ik iets aan heb.
Veelomvattend. Uitnodigend om mee verder te gaan. Er is bij mij veel reflectie aangewakkerd.
De groeifactor van mezelf is enorm, het gevoel van weer heel veel leren en gedreven worden (door gedreven docent en leeromgeving die ook gedrevenheid initieerde bij mij).
De docent nodigt uit tot proberen. Creëert (zelfs digitaal) een veilige sfeer. Zet aan tot leren!
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!