Basiscursus Dyslexiebehandeling

Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
33.5 uur
Prijs: € 1295,-
  • actuele stand van zaken vergoede dyslexiezorg
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie én het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB) 3.0
  • individuele behandelingen (waaronder ernstige dyslexie in de zorg): opzet, principes en praktische toepassingen
  • rol van omgevingsfactoren en huiswerk, compensatie en dispensatie, emotionele gevolgen van dyslexie
  • focus op effectief dyslexiebehandelaar gedrag en praktische vaardigheden
  • inclusief uitgebreide online geaccrediteerde voorbereiding

Basiscursus Dyslexiebehandeling

Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
33.5 uur
Startdatum cursus:
Deelnemer:
Werkgever:
Handtekening(en):

Beschrijving

Een praktische en verdiepende cursus voor de behandeling van dyslexie
In deze cursus krijg je actuele inzichten over diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie op basis van Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling – versie 3.0 en de brede vakinhoudelijke richtlijn, die is geschreven in opdracht van NIP, NVO, LBRT en het NKD.

Er is aandacht voor de algemene principes die aan effectieve (evidence based) dyslexiebehandelingen ten grondslag liggen. De nadruk ligt vooral op de praktische toepassing van deze kennis in het opzetten van een behandelplan en het uitvoeren van behandeling. Je oefent aan de hand van jouw eigen casuïstiek met het opzetten van een behandelplan.

Lees het interview met PAO docent Beatrijs Brand
Nieuwe kijk op samenhang tussen dyslexie en andere gedrags- en leerstoornissen

Kernpunten

  • voldoet aan het cursorische deel van de deskundigheidseisen voor medebehandelaars die het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
  • actuele stand van zaken vergoede dyslexiezorg;
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het NKD én het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB) – versie 3.0
  • individuele behandelingen (waaronder ernstige dyslexie in de zorg): opzet, principes en praktische toepassingen;
  • rol van omgevingsfactoren en huiswerk, compensatie en dispensatie, emotionele gevolgen van dyslexie;
  • focus op effectief dyslexiebehandelaar gedrag en praktische vaardigheden.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • exclusief boeken;
  • Uitgebreide lunch.

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 26 uur
  • E-learning | 7,1 uur
  • Zelfstudie | 28 uur

Programma

Bijeenkomst 1 | Dyslexie(behandeling) en effectief dyslexiebehandelaar gedrag

  • recente inzichten en algemene principes die aan effectieve, evidence based dyslexiebehandelingen ten grondslag liggen
  • van theorie naar praktijk, handelingsgericht kijken en handelen
  • effectief dyslexiebehandelaar-gedrag (de rol van feedback)
  • illustratie aan de hand van casuïstiek

Bijeenkomst 2 | Lezen: werkzame mechanismes en behandelprincipes

  • principes van aanvankelijk en voortgezet technisch lezen
  • handelingsgericht onderzoeken en werken
  • behandelprincipes,-methodes,-methodieken
  • concrete uitwerking aan de hand van leesanalyses, leesmotivatie en leesbegrip
  • concrete uitwerking aan de hand van leesanalyses, voorbeelden en behandelplannen

Bijeenkomst 3 | Spellen: werkzame mechanismes en behandelprincipes

  • complexiteit van spellingsproblemen
  • principes en uitvoering van spellingsonderzoek
  • regels en retentie-aanpak
  • effectieve instructieprincipes
  • begeleider generaliseren
  • concrete uitwerking aan de hand van een spellingsanalyse, voorbeelden en behandelplannen
  • zinnendictee
  • compensatie en dispensatie, middelen en mogelijkheden
  • dyslexiesoftware en zelfredzaamheid

Bijeenkomst 4 | Psycho-educatie, comorbiditeit, compenserende software en de behandelpraktijk (a.d.h.v. eigen casuïstiek)

  • psycho-educatie en emotionele gevolgen van dyslexie
  • behandelpraktijk
  • comorbiditeit en vergroten van zelfredzaamheid
  • beschermende en belemmerende factoren
  • casusbespreking en bespreking eindopdracht
  • materialen markt

Werkwijze
Deze cursus bestaat uit een zelfstandige e-learning voor elke cursusdag, vier klassikale cursusdagen én toepassingsopdrachten na elke cursusdag.

Je bereidt je thuis, op jouw eigen manier en in je eigen tempo voor op de cursusdag. Je leest literatuur, maar kijkt ook voor elke cursusdag een webinar of beluistert een podcast. Daarnaast maak je tijdens elke e-learning een zelftest en discussieer je met mede-deelnemers.

De focus tijdens de cursusdagen ligt vervolgens op het ontwikkelen van praktische vaardigheden. Docenten geven aanvullende theoretische verdieping, waarin veel ruimte is voor praktijkvoorbeelden en -oefeningen. Jouw eigen casuïstiek speelt ook een centrale rol tijdens de cursusdagen.

Na elke bijeenkomst krijg je een opdracht, waarmee je direct in de praktijk aan de slag kan, om het geleerde toe te passen in de praktijk.
Je moet rekenen op ongeveer 7 uur literatuurstudie en huiswerk per cursusbijeenkomst.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Wil je theoretische kennis over het opzetten van gespecialiseerde behandeling van kinderen met (ernstige) dyslexie? Wil je praktische vaardigheden opdoen om een gespecialiseerde behandeling voor kinderen met (ernstige) dyslexie op te zetten? Dan is deze basiscursus dyslexiebehandeling geschikt voor jou:

  • Psychologen, orthopedagogen en logopedisten met enige ervaring in het geven van dyslexiebehandelingen.
  • Voor de huiswerkopdrachten is het belangrijk dat je een casus hebt op basis waarvan je een behandelplan op kan stellen en waarbij je een leesanalyse en zinnendictee kan afnemen. Dit kan een eigen casus zijn, maar ook een van een collega of een casus uit het verleden.

Heb je al ruime ervaring als behandelaar? Dan verwijzen we je graag naar de cursus Dyslexiebehandeling bij comorbiditeit.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • ken je de werkzame principes van dyslexiebehandeling: van gerichte interventies tot het gedrag van jou als behandelaar;
  • ken je de brede vakinhoudelijke richtlijn en protocol 3.0 en ben je in staat die in jouw praktijk gebruiken;
  • kun je een handelingsgerichte, gespecialiseerde behandeling opzetten voor kinderen met ernstige lees- en/of spellingsproblemen;
  • heb je geoefend met het uitvoeren van kwalitatieve lees- en spellingsanalyses;
  • kun je bij het opstellen van een behandelplan rekening houden met belemmerende en beschermende factoren en met specifieke leerbehoeften van een kind;
  • heb je geleerd rekening te houden met de relatie tussen behandelaar en cliënt, cliëntsysteem en materialen;
  • heb je inzicht in het belang van goede psycho-educatie en heb je hiermee geoefend;
  • heb je ideeën opgedaan hoe je compenserende dyslexiesoftware kan inzetten ter vergroting van de zelfredzaamheid;
  • heb je een constante koppeling gemaakt met jouw werkpraktijk, zodat je het geleerde na de cursus blijvend kan toepassen.

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J 499783 33,0 herregistratie
8,0 opleiding – diagnostiek
25,0 opleiding – behandeling
19,5 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 499783 33,0 herregistratie
8,0 opleiding – diagnostiek
25,0 opleiding – behandeling
19,5 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 499783 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.
ADAP 499783 61,0 scholing logopedisten

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
09 mrt 2026
Locatie
Utrecht & online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Maandag 9 maart 2026 09.30-16.30 Utrecht
Maandag 23 maart 2026 09.30-16.30 Online
Maandag 20 april 2026 09.30-16.30 Online
Maandag 11 mei 2026 09.30-16.30 Utrecht

Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center

Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

Reviews
Zeer nuttig
Anoniem
18 maart 2022
Leerzaam
Anoniem
16 maart 2022
Cursus voldeed inhoudelijk aan mijn verwachtingen
anoniem
12 maart 2021
Goede cursus
anoniem
5 maart 2021
Veel toepasbare interventies.
Desi Huting-Penninkhof
8 mei 2020
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Veelgestelde vragen

Ik ben RT’er. Mag ik deze cursus volgen?

Helaas is deze cursus niet geschikt. Deze cursus is bedoeld voor (mede)behandelaars dyslexie en is geschikt als nascholing wanneer je als logopedist of gedragswetenschapper wilt voldoen aan het cursorische deel van de deskundigheidseisen voor medebehandelaars die het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie stelt.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo