Kortdurende, praktische interventies voor méér zelfmanagement van de cliënt en zijn omgeving
Ben jij zorg- of onderwijsprofessional en wil jij leren hoe je in jouw behandeling of begeleiding iemand ‘aan’ kunt zetten? Hoe je de cliënt en zijn omgeving kunt motiveren en activeren? Zodat zij zélf regie nemen in het dagelijkse leven en leren hoe zij eigen hulpvragen kunnen aanpakken en oplossen?
Voor veel hulpverleners is het een valkuil dat ze zélf de problemen van hun cliënten of leerlingen oplossen. Dit kost vaak ontzettend veel energie en levert op de lange termijn weinig successen op. In deze cursus maak je de stap van probleemoplossend hulpverlener naar een coachende, begeleidende hulpverlener. Dit zorgt voor meer werkplezier bij jou en meer motivatie bij de cliënt of leerling.
In deze cursus leer je met kortdurende interventies doelen te stellen en bereiken. Deze interventies zijn gebaseerd op het competentiemodel. Je leert hoe je aansluit bij jouw cliënt. Je leert hoe je bestaande krachten en kwaliteiten centraal stelt en benadrukt oplossingen en successen in plaats van vragen en problemen. Tegelijkertijd onderzoek je hoe de client zijn draaglast kan verminderen.
Je leert hoe je een balans vindt tussen wat de cliënt zelf kan en wat je als professional moet doen om het zelf-oplossend-vermogen van de cliënt te activeren.
Je krijgt praktische handvatten om positiever en meer oplossings- en doelgericht te werken.
In de cursus ga je actief aan de slag met een aantal tools die je je volledig eigen maakt en direct kan toepassen in jouw praktijk. Daarbij werken we met jouw eigen werkpraktijk en jouw casuïstiek.
Lees hier het interview met Adrianne van Doorn ‘Mensen nemen de regie omdat je actief op je eigen handen blijft zitten’
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 330346 | 30,0 |
Registerplein | 471284 | 62,5 clientondersteuners, GGZ-Agogen Maatschappelijk werk, Psychodiagnostisch Werkenden, Sociaal Agogen, Sociaal Werker |
SKJ | SKJ212118 | 33,0 |
Staat jouw kwaliteitsregistratie / beroepsvereniging er niet bij? Laat het ons weten via info@pao.nl.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Deze cursus bestaat uit vier klassikale cursusdagen, waarin veel verschillende praktische technieken aan bod komen. Tijdens de dagen worden korte stukjes uitleg afgewisseld met demonstraties door de docent. Maar het grootste deel staat in het teken van oefenen en het ‘eigen maken’ van verschillende technieken.
Voorafgaand aan de cursusdagen lees je relevante theoretische achtergronden. Na afloop van de cursusdagen ga je dat wat je geleerd hebt in de praktijk toepassen. Hier maak je korte opdrachten over. In kleine groepjes geef je elkaar feedback op deze opdrachten. Zo leer je met én van elkaar.
Individuele werkbegeleiding
Daarnaast krijg je gedurende de cursus één keer 1 uur 1-op-1 werkbegeleiding van de docent. Dit doen we online, tussen bijeenkomst 3 en 4. Tijdens de werkbegeleiding bepaal jij de inhoud: wat wil jij (beter) leren? Wat vind je nog lastig? Zo heb je autonomie over jouw leerproces. Je deelt vooraf input met de docent, zodat zij zich kan voorbereiden.
Toolbox
We werken vanuit de toolbox; de gereedschapskist. Deze kist zit vol gesprekstechnieken, werkvormen en oefeningen die je direct kunt toepassen in de praktijk. Tijdens de cursus ontwikkel je jouw eigen toolbox. Er is gedurende de vier cursusdagen veel ruimte om op verschillende technieken, werkvormen en oefeningen in te gaan en hiermee te oefenen.
Oefencliënt
Om de koppeling tussen de cursusdagen en jouw praktijk optimaal te maken is het belangrijk dat je het geleerde direct in jouw praktijk kan toepassen. Daarom is het voor deze cursus vereist om minimaal één (oefen)cliënt te hebben, waarbij je dat wat je leert kan toepassen. Zorg dat dit geborgd is voor de eerste cursusdag.
Bijeenkomst 1 | Coachend begeleiden als basis
Na afloop van deze bijeenkomst
Dag 2 | Kwaliteiten en vaardigheden opsporen als basis voor je (behandel)plan
Na afloop van deze bijeenkomst
Dag 3 | Grip op gedrag & gedachten
Na afloop van deze bijeenkomst
Dag 4 | Het reguleren van gevoelens in lastige situaties
Na afloop van deze bijeenkomst
Voor wie is deze cursus interessant?
Deze cursus leent zich bij uitstek om incompany te organiseren. Je leert en werkt dan tenslotte samen met collega’s aan het introduceren van een nieuwe werkwijze. De kennis en vaardigheden pas je direct toe in jullie werkpraktijk en samen maak je de vertaling en implementatie naar wat er nodig is om als team/organisatie slimmer en (ook administratief) efficiënter te werken
Twijfel je of deze cursus geschikt is? Neem gerust contact met ons op via info@pao.nl
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Donderdag | 8 februari 2024 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Maandag | 26 februari 2024 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Dinsdag | 12 maart 2024 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Dinsdag | 2 april 2024 | 09:00 – 17:00 | Amersfoort |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.