Emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag

Klassikaal op locatie
29 uur
Prijs: € 990,-
  • blended cursus: naast klassikale uren, literatuur lezen en toepassingsopdrachten in de praktijk wordt er een actieve en intensieve bijdrage gevraagd via de online leeromgeving.
  • emotieregulatieproblemen in ontwikkelingsperspectief
  • uitgebreid silstaan bij grensoverschrijdend probleemgedrag: oorzaken, gevolgen en verband met emotieregulatie
  • aandacht voor diagnostiek, indicatiestelling en diverse behandelvormen
  • onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCT

Emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag

Klassikaal op locatie
29 uur
Startdatum cursus:
Deelnemer:
Werkgever:
Handtekening(en):

Beschrijving

Een cursus voor psychologen en pedagogen met online en klassikale componenten
Agressief gedrag, seksueel overschrijdend gedrag, grensoverschrijdend gedrag: je hoort er veel over in de media. Herken jij dit ook terug in jouw behandelkamer? Hoe herken je grensoverschrijdend gedrag, welke behandelinterventies kun je hiervoor inzetten en welke invloed heeft dit gedrag op de therapeutische relatie?
Emotieregulatieproblemen kun je zien als een belangrijke transdiagnostische factor bij grensoverschrijdend gedrag. Wat is gezonde emotionele ontwikkeling? Wanneer wordt het problematisch? En vooral: wat doe je dan?

In deze cursus verdiepen we ons eerst in emotieregulatie, om vervolgens te kijken naar grensoverschrijdend gedrag. Je leert het gedrag herkennen, plaatsen in de ontwikkeling, de context en het systeem. Ook staan we stil bij de samenhang van deze problematieken. Bovendien krijg je handvatten voor het behandelen van zowel emotieregulatieproblemen als grensoverschrijdend gedrag.

Het gedragstherapeutisch proces, en cognitieve gedragstherapie zijn in deze cursus de rode draad. We kijken naar de problematiek vanuit de cgt. We maken gedragsanalyses voor jongeren en volwassenen, om verbanden inzichtelijk te maken. We stellen behandelplannen op en oefenen met diverse cognitief gedragstherapeutische interventies en gesprekstechnieken. Ook besteden we veel tijd aan jouw rol als therapeut bij deze complexe casuïstiek. Wat doet dit met jou? Wat is jouw rol en hoe bouw je een goede therapeutische relatie op?

Lees de volgende interviews van Judith Yntema;

Lees het interview over emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag: Wanneer dit een symptoom is van een psychische stoornis kun je een groot verschil maken.

Lees het interview over geweld en onveiligheid in het gezin: Je bent veel beter in staat om met cliënten aan veiligheid te werken dan je denkt. 

Kernpunten:

  • blended cursus: naast klassikale uren, literatuur lezen en toepassingsopdrachten in de praktijk wordt er een actieve en intensieve bijdrage gevraagd via de online leeromgeving;
  • emotieregulatieproblemen in ontwikkelingsperspectief;
  • uitgebreid stilstaan bij grensoverschrijdend probleemgedrag: oorzaken, gevolgen en verband met emotieregulatie;
  • aandacht voor diagnostiek, indicatiestelling en diverse behandelvormen;
  • onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCT
  • efficiënte cursus: 10 uur online en 19 uur klassikaal!

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • Inclusief lunch.

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 18,75 uur
  • E-learning | 10,33 uur
  • Zelfstudie | 21 uur

Programma

Dag 1| Emotionele ontwikkeling, emotieregulatieproblemen, de invloed van de context en het systeem

Na afloop van deze bijeenkomst

  • heb je inzicht in de normale emotionele ontwikkeling en in het ontstaan van emotieregulatieproblemen;
  • heb je meer kennis over de invloed van het systeem en de context op de ontwikkeling;
  • herken je de invloed van het systeem en de context in jouw eigen werksituatie;
  • kun je ontwikkelingsmodellen en risico- en protectieve factoren in de ontwikkeling beschrijven en van daaruit komen tot een holistische theorie.

Dag 2| Gedragsanalyses en grensoverschrijdend gedrag

Na afloop van deze bijeenkomst

  • kun je zelfstandig gedragsanalyses opstellen voor casussen waarbij sprake is van grensoverschrijdend gedrag en van emotieregulatieproblemen;
  • kun je transdiagnostisch kijken naar emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag;
  • herken je grensoverschrijdend gedrag beter;
  • kun je grensoverschrijdend gedrag in kaart brengen/diagnosticeren.

Dag 3 | Behandeling en interventies

Na afloop van deze bijeenkomst

  • heb je meer handvatten om de lastigheden in de therapeutische relatie bij cliënten met grensoverschrijdend gedrag en/of emotieregulatieproblemen bij te sturen;
  • heb je geoefend met het komen tot een behandelplan voor cliënten met grensoverschrijdend gedrag en/of emotieregulatieproblemen;
  • weet je welke cognitief gedragstherapeutische interventies er zijn op het gebied van het behandelen van emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag;
  • heb je geoefend met enkele voorbeelden en technieken daarvan.

Werkwijze
De cursus bestaat uit 3 klassikale cursusdagen. In deze cursusdagen staat het oefenen aan de hand van (eigen) casuïstiek en rollenspellen centraal. We bespreken de theorie die je in de voorbereiding doornam met elkaar en koppelen dit aan jouw eigen werkpraktijk.

De voorbereiding bestaat uit het lezen van literatuur en het maken van toepassingsopdrachten, waarmee je dat wat je geleerd hebt tijdens de klassikale dagen in de praktijk toepast.

Daarnaast bestaat de voorbereiding van elke cursusdag uit een geaccrediteerde e-learning. Hierin bekijk je theoriepresentaties, waarin de docent de literatuur verder uitlegt en verdiept, en een introductie geeft op diverse thema’s die klassikaal verder uitgewerkt worden.

Ook krijg je kijkopdrachten. Je krijgt video’s van casussen te zien, waar je vragen bij maakt. Ten slotte bestaat elke e-learning ook uit een zelftest, discussiestelling en een terugblik op de voorbereiding.
Reken op ongeveer 11 uur voorbereiding per cursusdag.

Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Werk jij in de jeugd- of volwassen hulpverlening? Heb je een universitaire vooropleiding? Wil jij meer leren over emotieregulatie en het verband met grensoverschrijdend gedrag? Dan zien we je graag terug in deze cursus.

Deze cursus is onder andere geschikt voor psychologen, orthopedagogen, gedragsdeskundigen, gedragswetenschappers, psychodiagnostisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, behandelaren op ouderen, werkzaam in de jeugdzorg, GGZ of het onderwijs. Deze cursus is dus voor zowel gericht op jeugd- als volwassen hulpverlening.

Het is belangrijk dat je op dit moment werkzaam bent met cliënten met emotieregulatieproblemen (of een vermoeden hiervan) zodat je casuïstiek kunt inbrengen tijdens de cursus en je dat wat je leert tijdens de cursus direct kunt oefenen/toepassen.

In de cursus gebruiken we technieken die je geleerd kan hebben in een basiscursus cgt (100 uur). Heb je de basiscursus nog niet gevolgd of niet afgerond? Dan kun je meedoen, maar moet je rekenen op een extra voorbereidingstijd van ongeveer 6 uur. In de leeromgeving, aangevuld met een boek, leer je dan de basisprincipes van cgt die je voor deze cursus nodig hebt.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • ken je het ontstaan van zowel emotieregulatieproblemen als grensoverschrijdend gedrag;
  • kun je emotieregulatieproblemen bij jeugdigen en volwassenen plaatsen in een ontwikkelingspsychologisch perspectief;
  • kun je grensoverschrijdend gedrag en emotieregulatieproblemen bezien vanuit de context, het systeem en transdiagnostisch perspectief;
  • herken je emotieregulatieproblematiek en grensoverschrijdend gedrag beter en kun je het in kaart brengen/diagnosticeren;
  • kun je zelfstandig gedragsanalyses opstellen voor casussen waarbij sprake is van emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag, waarmee je het verband tussen die twee inzichtelijk maakt;
  • kun je op basis van deze analyses, komen tot een passend behandelplan voor complexe casussen met grensoverschrijdend gedrag;
  • heb je houvast in lastigheden rondom de therapeutische relatie bij cliënten met grensoverschrijdend gedrag;
  • heb je geoefend met gedragstherapeutische interventies voor het behandelen, begeleiden en bespreekbaar maken van emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag.

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J 527293 27,0 herregistratie
17,0 opleiding – behandeling
10,0 opleiding – diagnostiek
15,0 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 527293 27,0 herregistratie
17,0 opleiding – behandeling
10,0 opleiding – diagnostiek
15,0 opleiding – extra literatuurstudie
POH-GGZ op aanvraag
SKJ Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.
VGCT 527293 29,0 (vervolgcursus)

Staat jouw kwaliteitsregistratie / beroepsvereniging er niet bij, zoals bijvoorbeeld de Nederlandse vereniging voor Psychotherapie (NVP)? Accreditatie is meestal mogelijk. Laat het ons tijdig weten via info@pao.nl.

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

LOGO-verklaring en ECTS punten:
Bekijk op deze pagina de actuele informatie omtrent LOGO-verklaring en ECTS punten bij deze cursus of opleiding.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
26 mrt 2026
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
donderdag 26 maart 2026 09:30 – 16:30 Utrecht
donderdag 16 april 2026 09:30 – 16:30 Utrecht
donderdag 21 mei 2026 09:30 – 16:30 Utrecht

Locatie: Utrecht, La Vie OneMeeting Center

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
De combinatie van zelf voorbereiden in je eigen tijd en de koppeling naar je eigen praktijk door met eigen casussen te werken en hier opdrachten over te maken.
Dirkje
9 juli 2025
De emotieregulatie onderdelen en de gevolgen die kunnen voortkomen als de ontwikkeling daarin stagneert vond ik erg waardevol om meer over te weten
Patricia
9 juli 2025
Kundige trainster met veel kennis en verhalen over de praktijk .Ook vond ik de opzet van cursus prettig (e-learning + literatuur voorafgaand)
Thara
21 mei 2024
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo