Bijeenkomst 1 en 2: Ontwikkelingspsychopathologie voor het jonge kind
• Visie op ontwikkeling
• Zwangerschap en ontwikkeling van het ongeboren kind
• Ontwikkelingstaken van het jonge kind
• Ouderschapstaken
• Effecten van omgevingsfactoren: risico- en protectieve factoren
• Voeding- en eetproblemen
• Zindelijkheidsproblemen
• Vroege signaleren van bekende ontwikkelingsstoornissen, waaronder ADHD en ASS
• De basis van psychopathologie van het jonge kind
• Regulatieproblemen en vroege signalering van ADHD
• Veilige en onveilige hechting en trauma
• Autismespectrumstoornissen
• Ouderschapsfactoren in relatie tot specifieke opvoedingsbehoefte
Bijeenkomst 3: Ontwikkelingspsychopathologie in de basisschoolleeftijd
• Voor en nadelen van het gebruik van de DSM-5
• Normale en afwijkende ontwikkeling
• Risico- en protectieve factoren
• Angst en angststoornissen (gegeneraliseerde angststoornis, fobieën, separatieangst, selectief mutisme)
• Magisch denken en obsessief-compulsieve en gerelateerde stoornissen
• Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
• Prikkelbaarheid en stemmingsstoornissen
Bijeenkomst 4: Ontwikkelingspsychopathologie in de basisschoolleeftijd en adolescentie
• Aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen
• Autisme
• Tics en ticstoornissen
• Gedragsproblemen en gedragsstoornissen
• Ontwikkelingstaken adolescentie
• Opvoedingsopgaven ouders
• Somatisch onverklaarde lichamelijke klachten
• Middelgebruik bij jongeren (incl. gameverslaving)
Bijeenkomst 5: Ontwikkelingspsychopathologie in de adolescentie
• Verschillende modellen van denken over psychopathologie
• Trauma
• Angst
• Stemming
• Suïcidaliteit en automutilatie
• Psychotische stoornissen
• Automutilatie
• Eetstoornissen
• Effecten van omgevingsfactoren op de ontwikkeling, waaronder KOPP
• Bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling
• Dit alles benaderd vanuit verschillende contexten: biologie, persoon, gezin, school, leeftijdsgebonden en cultuur
Bijeenkomst 6: Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en gezinnen met LVB
• Wat is LVB?
• Verdieping ten aanzien van de kenmerken
• Bijkomende problematieken
• Opvoeding, ouderschap en LVB
• LVB in de praktijk: signalering, communicatie en benadering
Werkwijze
Tijdens de cursusdagen staat de koppeling tussen theorie en praktijk centraal.
Je krijgt tijdens de cursusdagen veel nieuwe kennis en inzichten. Maar zonder dat je deze leert toepassen in jouw praktijk, is dit weinig relevant.
Daarom is er veel aandacht voor de praktische toepassing, aan de hand van videomateriaal, rollenspelen en opdrachten. Je leert gesprekstechnieken hanteren en observaties uitvoeren.
Bij elke module (het jonge kind, het schoolgaande kind, de adolescent en LVB) lever je een casus aan.
Ter voorbereiding op de cursusdag lees je literatuur en maak je de opdrachten in de online leeromgeving.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.