Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.

Chris Peek

Chris heeft in het onderwijs gewerkt als leraar en als leidinggevende. Later was hij manager van een team vaardigheidstrainers. Kortom, hij weet wat het is om leiding te geven aan professionals. Onlangs schreef hij er een boek over. In de PAO-online training Leidinggeven met impact heeft hij zijn kennis en werkervaring op het terrein van leidinggeven praktijkgericht gebundeld. Al tijdens de cursus ervaar je dat wat je leert, ook écht werkt. Ook is hij één van de sprekers van het Webinar Meer Zelfsturing.

De training heeft de volgende uitgangspunten:

  • Effectief, coachend en authentiek leidinggeven
  • Inzicht in jouw eigen visie op leidinggeven en managementstijl
  • Aandacht voor gesprekstechnieken, teamprocessen, weerstand en veranderingen.
  • Een stevige theoretische basis, met een constante koppeling naar jouw werkpraktijk.
  • Boordevol videomateriaal met voorbeelden en uitleg
  • Een volledig online cursus: in eigen tijd op een door jou gekozen plek

Leidinggeven in zorg en onderwijs

‘Met meer lol en lef de uitdagingen te lijf’

‘In de zorg en het onderwijs zie je soms dat de werkvloer van alles mag roepen, maar als het management dan wat roept, is Leiden in last. Dit is een van de uitdagingen die leidinggeven in deze sectoren razend lastig maakt.’ Dit stelt Chris Peek, trainer van de online PAO-training Leidinggeven met impact. Met de cursus wil hij bereiken dat leidinggevenden meer lol krijgen in hun werk. Hoe? ‘Door heel praktijkgericht effectiviteit en authenticiteit te combineren.’

2 keer slecht leiderschap
Chris ziet in de zorg en het onderwijs twee soorten leiderschap die niet werken. ‘Aan de ene kant heb je leidinggevenden die te hiërarchisch, voorschrijvend, sturend, haast heroïsch zijn. Professionals hebben daar een bloedhekel aan. Aan de andere kant zie ik leidinggevenden die juist te los, wazig, vermijdend en te voorzichtig leidinggeven. Deze leidinggevenden willen vooral de lieve vrede bewaren. Maar dat gaat ook niet werken.’ Daarnaast signaleert Chris dat veel problemen in de zorg en het onderwijs worden toegewezen aan het management. Met andere woorden: “Als het management er niet was, waren de problemen al lang opgelost.” Maar daar gelooft hij niet in.

3 stevige uitdagingen
Chris onderscheidt daarentegen wel drie stevige uitdagingen voor leidinggevenden. Zoals al in het intro naar voren kwam, noemt hij ook nu de omgekeerde hiërarchie. ‘Leidinggeven in een krachtenveld waarin medewerkers alles mogen roepen en de leidinggevende elk woord het liefst op een weegschaal moet leggen, valt niet mee. Daarnaast kunnen professionals zich vanwege de bezuinigingen van de afgelopen jaren slachtoffer voelen. Omdat ze als gevolg daarvan hun cirkel van invloed heel klein hebben gemaakt, kan een klaagcultuur zijn ontstaan. Deze mensen in beweging krijgen is heel lastig.  En dan heb je nog de bevlogenheid. Heel veel zorg- en onderwijsprofessionals zijn zo bevlogen dat ze zichzelf voorbij hollen. Dat doet je zeer als persoon omdat je je als leidinggevende betrokken voelt bij je medewerkers. Maar, je moet er wel wat mee. Dat is ook best ingewikkeld.’

Eigenaarschap oproepen
Chris: ‘Kenmerkend voor zorg en onderwijs is de enorme druk. Niet alleen de werkdruk, maar ook de enorme druk van regelgeving, van patiënten, van toezichthouders, ouders …. Dat vraagt veel van professionals en van jou als leidinggevende. Om daar goed mee om te kunnen gaan, geloof ik in leidinggeven op basis van een combinatie van effectiviteit en authenticiteit.  Met alleen je focus op effectiviteit bereik je niets en met alleen je focus op authenticiteit bereik je ook niets. Juist met een combinatie van effectiviteit en authenticiteit toon je eigenaarschap en roep je dit ook op bij de ander. Zo kun je met je team resultaten blijven behalen.’

Lef tonen
Chris: ‘Het gaat er kortweg om dat je als leidinggevende moet weten waar je voor staat, wat je wil bereiken en wat voor leidinggevende je wil zijn. Vervolgens komt het aan op het tonen van lef om dat ook daadwerkelijk te laten zien op de werkvloer. In de training probeer ik de combinatie van effectiviteit en authenticiteit voor te leven. Cursisten ervaren op die manier dat het werkt. Met oefeningen en intrainen groeit vervolgens het geloof dat zij het ook kunnen, en dat gaan ze dan ook doen in een echte werksituatie.’

2 veelvoorkomende vragen van cursisten
Vraag: Cursist: ‘Ik heb nog niet formeel de positie om leiding te geven, maar het wordt wel van mij verwacht. Hoe pak ik dat aan?’
Antwoord: Chris: ‘Ga je er in ieder geval alvast maar naar gedragen, ga maar handelen. Het is beter om vergiffenis te vragen dan te gaan zitten wachten op toestemming.’Vraag: Cursist: ‘Hoe ga ik om met weerstand?’
Antwoord: Chris: ‘Vaak gaan leidinggevenden heel hard werken om medewerkers die weerstand vertonen, te overtuigen. Maar dat gaat niet werken.  Zorg eerst dat je begrijpt waar de weerstand vandaan komt en ga dan kijken naar wat deze medewerkers nodig hebben om mee te kunnen doen en zo nodig trek je een grens.’

De regie pakken in een gesprek
Vaardigheden die leidinggeven leuk maken zijn bijvoorbeeld de gesprekstechnieken die in de cursus aan bod komen. Chris: ‘Veel leidinggevenden worstelen met de regie pakken en vasthouden in een gesprek. De techniek die we leren is echt niet moeilijk, maar zorgt er wel voor dat je in de eerste 2 minuten van het gesprek al het verschil maakt. Voor een groep adviseurs in het onderwijs die van tevoren aangaven dat ouders en leerkrachten zo eigenwijs zijn dat ze niets van hen aannamen, was dit een eyeopener. Ze gaven aan dat de gesprekken met de geleerde gesprekstechniek een stuk effectiever en leuker verliepen.’

Meer weten over deze online training?
Bijvoorbeeld over accreditaties of wil je de online training direct aanschaffen?
Ga hier naar de cursuspagina

Blij worden van een teamoverleg?
Een ander heet hangijzer voor leidinggevenden zijn vaak de teamoverleggen. Hoe zorg je als leidinggevende dat medewerkers blij uit een teamoverleg komen in plaats van uitgeblust? Chris: ‘In de cursus laat ik de cursisten een aantal werkvormen ervaren waarvan het teamoverleg gaat bruisen. Ze merken dat de werkvormen het teamoverleg energiegevend maken. Ze zitten op het puntje van hun stoel en doen actief mee in plaats van dat ze achteroverleunen en iets hebben van: anderen moeten het maar doen.’

Goede leidinggevenden in zorg en onderwijs
‘Mijn missie is dat leidinggevenden in de zorg en het onderwijs meer lol krijgen in leidinggeven en durven te laten zien waar ze voor staan, wat ze willen bereiken en hoe ze willen leidinggeven. Als dat met het deze cursus lukt… Hoe gaaf is dat voor de professionals die we allemaal zo hard nodig hebben? Zij verdienen gewoon goede leidinggevenden.’

 

Experts aan het woord

Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.

Loading...

Ontmoet twee ambassadeurs van een open incompany cursus

Guus Kramer en Martruy Dekker

Bekijk hier alle artikelen

Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] 'Natuurlijk kijk je bij een gedragsprobleem anders naar iemand met een IQ van 70 dan naar iemand met een IQ van 130. Maar IQ op zi…
[Artikel] 'Natuurlijk kijk je bij een gedragsprobleem anders naar iemand met een IQ van 70 dan naar iemand met een IQ van 130. Maar IQ op zi…
[Hoe krijg je impact en overtuigingskracht?] Wil jij met succes invloed uitoefenen op de gedachten en het gedrag van individuen en teams? Me…
[Hoe krijg je impact en overtuigingskracht?] Wil jij met succes invloed uitoefenen op de gedachten en het gedrag van individuen en teams? Me…
[Inclusiever onderwijs] Steeds meer gemeenten en onderwijsorganisaties werken actief aan inclusie. De handreiking 'Samen werken voor inclusi…
[Inclusiever onderwijs] Steeds meer gemeenten en onderwijsorganisaties werken actief aan inclusie. De handreiking 'Samen werken voor inclusi…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur