Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Chris heeft in het onderwijs gewerkt als leraar en als leidinggevende. Later was hij manager van een team vaardigheidstrainers. Kortom, hij weet wat het is om leiding te geven aan professionals. Onlangs schreef hij er een boek over. In de PAO-online training Leidinggeven met impact heeft hij zijn kennis en werkervaring op het terrein van leidinggeven praktijkgericht gebundeld. Al tijdens de cursus ervaar je dat wat je leert, ook écht werkt. Ook is hij één van de sprekers van het Webinar Meer Zelfsturing.
De training heeft de volgende uitgangspunten:
‘In de zorg en het onderwijs zie je soms dat de werkvloer van alles mag roepen, maar als het management dan wat roept, is Leiden in last. Dit is een van de uitdagingen die leidinggeven in deze sectoren razend lastig maakt.’ Dit stelt Chris Peek, trainer van de online PAO-training Leidinggeven met impact. Met de cursus wil hij bereiken dat leidinggevenden meer lol krijgen in hun werk. Hoe? ‘Door heel praktijkgericht effectiviteit en authenticiteit te combineren.’
2 keer slecht leiderschap
Chris ziet in de zorg en het onderwijs twee soorten leiderschap die niet werken. ‘Aan de ene kant heb je leidinggevenden die te hiërarchisch, voorschrijvend, sturend, haast heroïsch zijn. Professionals hebben daar een bloedhekel aan. Aan de andere kant zie ik leidinggevenden die juist te los, wazig, vermijdend en te voorzichtig leidinggeven. Deze leidinggevenden willen vooral de lieve vrede bewaren. Maar dat gaat ook niet werken.’ Daarnaast signaleert Chris dat veel problemen in de zorg en het onderwijs worden toegewezen aan het management. Met andere woorden: “Als het management er niet was, waren de problemen al lang opgelost.” Maar daar gelooft hij niet in.
Eigenaarschap oproepen
Chris: ‘Kenmerkend voor zorg en onderwijs is de enorme druk. Niet alleen de werkdruk, maar ook de enorme druk van regelgeving, van patiënten, van toezichthouders, ouders …. Dat vraagt veel van professionals en van jou als leidinggevende. Om daar goed mee om te kunnen gaan, geloof ik in leidinggeven op basis van een combinatie van effectiviteit en authenticiteit. Met alleen je focus op effectiviteit bereik je niets en met alleen je focus op authenticiteit bereik je ook niets. Juist met een combinatie van effectiviteit en authenticiteit toon je eigenaarschap en roep je dit ook op bij de ander. Zo kun je met je team resultaten blijven behalen.’
Lef tonen
Chris: ‘Het gaat er kortweg om dat je als leidinggevende moet weten waar je voor staat, wat je wil bereiken en wat voor leidinggevende je wil zijn. Vervolgens komt het aan op het tonen van lef om dat ook daadwerkelijk te laten zien op de werkvloer. In de training probeer ik de combinatie van effectiviteit en authenticiteit voor te leven. Cursisten ervaren op die manier dat het werkt. Met oefeningen en intrainen groeit vervolgens het geloof dat zij het ook kunnen, en dat gaan ze dan ook doen in een echte werksituatie.’
De regie pakken in een gesprek
Vaardigheden die leidinggeven leuk maken zijn bijvoorbeeld de gesprekstechnieken die in de cursus aan bod komen. Chris: ‘Veel leidinggevenden worstelen met de regie pakken en vasthouden in een gesprek. De techniek die we leren is echt niet moeilijk, maar zorgt er wel voor dat je in de eerste 2 minuten van het gesprek al het verschil maakt. Voor een groep adviseurs in het onderwijs die van tevoren aangaven dat ouders en leerkrachten zo eigenwijs zijn dat ze niets van hen aannamen, was dit een eyeopener. Ze gaven aan dat de gesprekken met de geleerde gesprekstechniek een stuk effectiever en leuker verliepen.’
Blij worden van een teamoverleg?
Een ander heet hangijzer voor leidinggevenden zijn vaak de teamoverleggen. Hoe zorg je als leidinggevende dat medewerkers blij uit een teamoverleg komen in plaats van uitgeblust? Chris: ‘In de cursus laat ik de cursisten een aantal werkvormen ervaren waarvan het teamoverleg gaat bruisen. Ze merken dat de werkvormen het teamoverleg energiegevend maken. Ze zitten op het puntje van hun stoel en doen actief mee in plaats van dat ze achteroverleunen en iets hebben van: anderen moeten het maar doen.’
Goede leidinggevenden in zorg en onderwijs
‘Mijn missie is dat leidinggevenden in de zorg en het onderwijs meer lol krijgen in leidinggeven en durven te laten zien waar ze voor staan, wat ze willen bereiken en hoe ze willen leidinggeven. Als dat met het deze cursus lukt… Hoe gaaf is dat voor de professionals die we allemaal zo hard nodig hebben? Zij verdienen gewoon goede leidinggevenden.’
Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!