Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.

Tineke Kleijne

Tineke Kleijne is docent PAO Psychologie, Gast-Docent Hogeschool Leiden, Trainer/begeleider leiderschapsontwikkeling in de gezondheidszorg en dienstverlening, Intervisor en Coach.

De PAO-cursus Professioneel positioneren voor gedragswetenschappers benadert Tineke vanuit de vakkennis en ervaring die ze heeft opgebouwd als trainer en begeleider leiderschapsontwikkeling. ‘Je bewust zijn van wie je bent, is de basis voor elk goed gesprek.’ De cursus gaat in op:

  • eigen professionele positie herkennen en expliciteren
  • ontwikkelen van vaardigheden in gespreksvoering, onderhandeling en conflicthantering
  • bewust worden en hanteren van eigen beïnvloedingsstijl
  • omgaan met weerstand

Check de startdatum van de eerstvolgende cursus Professioneel positioneren voor gedragswetenschappers.

Je als gedragskundige krachtig positioneren in advies- en consultatiegesprekken

‘Kundig zijn betekent niet dat je alles moet weten maar dat je de goede vraag kunt stellen’

‘Als gedragskundige positioneer je je krachtig in een advies- of consultatiegesprek als je je professioneel én persoonlijk met je gesprekspartner weet te verbinden. Dat vindt Tineke Kleijne, docent van de PAO-cursus Advies en consultatie voor gedragskundigen. ‘Als je weet wie je bent en waar je van bent, kun je in uiteenlopende situaties je meerwaarde inzetten en beter ankeren in je functie. Je bent daardoor beter in staat doelbewust en stevig het gesprek in te gaan met al de verschillende doelgroepen en personen waar je in je beroepspraktijk mee te maken hebt.

Tineke: ‘Als professional heb je een behoorlijke rugzak vol met kennis en werkervaring. De uitdaging is altijd hoe dat op een professionele manier in te zetten. Dat begint toch, verrassend genoeg, bij de vraag “Wie ben ik?”’

Verbinden met je gesprekspartner
Tineke: ‘Om je vanuit je professionele en persoonlijke identiteit te kunnen verbinden met je gesprekspartner, is het van belang dat je de persoon die tegenover je zit, kunt lezen. Je verplaatst je in de waarden, de manier van denken en voelen van je gesprekspartner. Kortom je begrijpt waar de ander vandaan komt, en tegelijkertijd neem je daarin de achterliggende waardepatronen van waaruit jij werkt, mee. In dat proces maak je vervolgens ruimte voor de ander. Je gesprekspartner is immers ook een expert. Of dit nu je collega, een ouder of mantelzorger is.’

De waarden van de ander
Als gedragskundige in een advies- of consultatierol ruimte geven aan een ander is volgens Tineke best wel een ding. ‘Wanneer je vanuit gelijkwaardigheid en integriteit in het gesprek zit, realiseert je gesprekspartner zich “Hé wacht even, ik mag er ook zijn”. Voor veel cursisten is je verbinden met je gesprekspartner door ruimte te geven aan de waarden van de ander, een eyeopener.’

Onzekerheid is goed
Tineke merkt dat het grote verantwoordelijkheidsgevoel waar gedragskundigen doorgaans over beschikken, kan leiden tot onzekerheid. ‘Voor een professional is dat goed. Jezelf afvragen “Doe ik het wel goed?”, is de houding die nodig is om beter te worden in je vak. Dat hoort bij de manier waarop het proces van je persoonlijke en professionele ontwikkeling verloopt. Dit gebeurt cyclisch; je wordt als professional én als persoon elke keer weer geconfronteerd met dezelfde issues, maar steeds op een dieper niveau. Bovendien betekent kundig zijn niet dat je alles moet weten, maar dat je de goede vragen kunt stellen.’

2 veelvoorkomende vragen van cursisten
Vraag cursist: ‘Hoe kan ik zorgen dat ik niet vastloop in een gesprek?’
Antwoord Tineke: ‘We gaan eerst kijken waar het precies vastloopt; Wat doe je precies? Wat kun je anders doen om op dit punt effectiever te worden? Door het ontwikkelpunt klein en concreet te maken zodat de cursist er in de praktijk iets mee kan, lukt het om het een volgende keer op dat specifieke punt beter te doen.’
Vraag cursist: ‘Hoe ga je om met weerstand?’
Antwoord Tineke: ‘Wat is weerstand eigenlijk? Je kunt er ook anders tegenaan kijken: “Hoera er is weerstand, we hebben een gesprek!” Een gesprek dat doodslaat door weerstand, trek je weer vlot door je opnieuw te verbinden en ruimte te geven aan de ander.’

Steeds veranderende werkpraktijk
Tineke constateert dat de werkpraktijk steeds aan verandering onderhevig is. Dit maakt het werk uitdagend maar ook veeleisend. Des te belangrijker om je professionele rol helder voor ogen te houden. ‘Niets ligt meer vast. Er is wel een functieomschrijving, maar in de praktijk verandert de functie continu. Dit betekent dat je jezelf als professional elke keer opnieuw de vraag moet stellen: “Past mijn functie bij wat ik op dit moment in deze rol kan doen?” Als gedragskundige in een advies- of consultatietrol moet je kunnen snappen wat ervan je wordt verwacht of vragen wat er van je wordt verwacht zodat je jezelf kunt afvragen: “Wil, kan of moet ik dit leveren?”’

Zelfbewust handelen in elk advies- en consultatiegesprek
Tineke: ‘Door in de cursus bewust stil te staan bij wie je bent, en aan de slag te gaan met hoe jij je ontwikkelpunten vanuit jouw professionele en persoonlijke identiteit kunt aanpakken, leg je een stevige basis van waaruit je in elke situatie zelfbewust kunt handelen in een advies of consultatiegesprek. Van veel cursisten krijg ik terug dat ze dankzij de cursus weer in de reflectie- en leermodus zijn gezet. Omdat dit hen nieuwe perspectieven biedt, ervaren ze meer werkplezier.’

Meer weten over deze cursus?
Bijvoorbeeld over accreditaties of de eerst volgende startdatum
Ga hier naar de cursuspagina
Experts aan het woord

Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.

Loading...

Positieve psychologie

Martin de Vor
Martin de Vor

Leidinggeven in zorg en onderwijs

Chris Peek
Chris Peek

De oplossingsgerichte benadering

Esther de Wolf & Paul van den Berg

Bekijk hier alle artikelen

Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] 'Natuurlijk kijk je bij een gedragsprobleem anders naar iemand met een IQ van 70 dan naar iemand met een IQ van 130. Maar IQ op zi…
[Artikel] 'Natuurlijk kijk je bij een gedragsprobleem anders naar iemand met een IQ van 70 dan naar iemand met een IQ van 130. Maar IQ op zi…
[Hoe krijg je impact en overtuigingskracht?] Wil jij met succes invloed uitoefenen op de gedachten en het gedrag van individuen en teams? Me…
[Hoe krijg je impact en overtuigingskracht?] Wil jij met succes invloed uitoefenen op de gedachten en het gedrag van individuen en teams? Me…
[Inclusiever onderwijs] Steeds meer gemeenten en onderwijsorganisaties werken actief aan inclusie. De handreiking 'Samen werken voor inclusi…
[Inclusiever onderwijs] Steeds meer gemeenten en onderwijsorganisaties werken actief aan inclusie. De handreiking 'Samen werken voor inclusi…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur