Postacademische cursus neuropsychologie en neuropsychiatrie bij volwassenen met niet-aangeboren-hersenletsel (NAH)
Deze cursus heette voorheen Expertreeks neuropsychiatrie bij volwassenen.
Kom je in jouw werk cliënten tegen met niet aangeboren hersenletsel (NAH)? Of heb je het gevoel dat je je onvoldoende bewust bent van de impact en gevolgen van hersenletsel (al dan niet opgelopen in de kinderjaren) op jouw cliëntenpopulatie?
Worstel je met de vraag waarom een behandeling bij of begeleiding van mensen met hersenletsel niet goed verloopt? Twijfel je of er in de indicatiestelling en behandeling voldoende rekening is gehouden met NAH en/of specifieke cognitieve functies? En hoe je dit kunt voorkomen en/of verbeteren?
Bij mensen met hersenletsel is er vrijwel altijd sprake van een complexe verwevenheid van cognitieve stoornissen, gedragsproblemen, persoonlijkheidsveranderingen en psychiatrische stoornissen.
Het succes van een behandeling van mensen met hersenletsel hangt sterk af van de kwaliteit van de diagnostiek en indicatiestelling. Het is daarom erg belangrijk dat je goed aansluitende diagnostiek uitvoert bij deze doelgroep. Hier is in deze cursus veel aandacht voor.
In deze neuropsychologische cursus leer je over cognitieve problemen, gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen bij volwassenen, als gevolg van hersenletsel. Het maakt je bewust dat en hoe gestoorde hersenfuncties kunnen leiden tot gedragsproblemen en hoe dit moet worden vertaald naar een verbeterde nazorg en behandeling. Je leert de basisprincipes van neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen én er is aandacht voor de behandeling van cliënten met neuropsychologische problemen, als gevolg van hersenletsel.
Dit alles vanuit het denk- en werkmodel gericht op ‘hersenen – cognitie – gedrag’.
Beluister hier de podcast van Frank en Mariska over Neuropsychologie bij hersenletsel
Lees het interview met Frank Jonker:
Niet Aangeboren Hersenletsel vraagt om pas op de plaats
Kernpunten:
- interpreteren van neuropsychologische diagnostiek in kader van gedragsproblemen – neuropsychiatrische problematiek;
- diagnostiek, begeleiding en behandeling van mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH);
- klinisch redeneren vanuit het verklaringsmodel hersenen-cognitie-gedrag.
Prijs inclusief:
- toegang tot de online leeromgeving van PAO;
- uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
- geaccrediteerd certificaat;
- uitgebreide lunch.
Studiebelasting:
- Klassikale uren | 24 uur
- E-learning | 3 uur
- Zelfstudie | 24 uur