Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
22.5 uur
Prijs: € 1060,-
  • leer gedragstherapeutische diagnostiek uitvoeren bij leerlingen en leerkrachten;
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag;
  • kom vanuit analyses tot handelingsadviezen en interventieplan, waarin je betrokkenen meeneemt en motiveert;
  • we frissen jouw kennis over leertheorie en cognitieve technieken op, maar gaan er vooral veel mee oefenen;
  • een cursus met een goede theorie-praktijk balans en een uitgebreide e-learning

Cursus Cognitieve Gedragstherapie op school

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
22.5 uur
Startdatum cursus:
Deelnemer:
Werkgever:
Handtekening(en):

Beschrijving

Postacademische cursus over het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school
Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.

De school kan bovendien een geschikte plaats zijn om problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren en om laagdrempelige interventies aan te bieden. Cognitieve gedragstherapie is daarom bij uitstek een denk- en werkwijze die goed binnen de school past.

Desondanks heeft de gedragstherapie nog niet altijd een stevige plaats binnen de schoolsetting. Orthopedagogen en psychologen binnen de school werken vaak al met gedragstherapeutische technieken of protocollen, maar zouden dit graag meer doen of meer willen inbedden in een geheel.

In deze cursus leer je hoe je als gedragsdeskundige (cognitieve) leertheoretische principes en cognitieve technieken meer bewust en doelmatig inzet binnen de school.

We spraken met docente Anne van de Lavoir over het belang en het nut van cgt in de schoolsetting. Lees hier het hele interview.

Kernpunten:

  • je leert gedragstherapeutische diagnostiek uitvoeren bij leerlingen en leerkrachten;
  • de nadruk ligt op de onderliggende drijfveren van (probleem)gedrag;
  • kom je vanuit analyses tot handelingsadviezen en een interventieplan, waarin je betrokkenen meeneemt en motiveert;
  • opfrissen van kennis en veel oefenen  met leertheoretische principes en cognitieve technieken;
  • een cursus met een goede theorie-praktijk balans en een uitgebreide e-learning

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO;
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
  • geaccrediteerd certificaat;
  • uitgebreide lunch.

Studiebelasting:

  • Klassikale uren | 18 uur
  • E-learning | 4,5 uur
  • Zelfstudie | 18 uur

Programma

Dag 1 | Inleiding in het cognitief gedragstherapeutisch proces en de analyses

  • de kennis leer over de leertheorie en cognitieve theorie is opgefrist.
  • de cursist leert een voorlopige casusconceptualisatie/ holistische theorie maken
  • hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses;
  • oberserveren middels een ABC-schema en hier conclusies uit trekken;
  • antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen.

Dag 2 | Het systematisch beïnvloeden van gedrag op basis van de analyses

  • kennis over operante technieken opgefrist;
  • vanuit dataverzameling en functieanalyse een interventieplan maken en zo handelingsadviezen voor een leerling geven;
  • handvatten voor het meenemen van leerling, ouders en docenten bij het maken van een interventieplan, waardoor je ook de motivatie voor verandering vergroot;
  • ontwikkelen van ideeën over het aanleren van operante gedragstherapeutische technieken aan leerkrachten (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).

Dag 3 | De inzet van cognitieve technieken

  • opfrissen kennis over cognitieve technieken;
  • een G-schema opstellen;
  • oefenenen met gedachten herstructureren (uitdagen) en weet je wat voor vragen je kunt stellen om een leerling (of leerkracht of ouders) aan het denken te zetten;
  • ideeën creëren over wat voor exposure-opdrachten of gedragsexperimenten je in kunt zetten (eventueel in samenwerking met hulpverlening);
  • ideeën creëren over het aanleren van cognitieve technieken aan leerkrachten en leerlingen (zowel gericht op een klas als een individuele leerling).
  • hebben van een concreet plan over hoe je cgt(-technieken) in de school kunt integreren

Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten bestaan uit een theoriegedeelte en een praktisch gedeelte, waarin we oefenen met (eigen) casuïstiek (o.a. in rollenspellen) en waarin ruimte is voor uitwisseling en discussie.

Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een uitgebreide e-learning, met webinars, zelftesten en discussiestellingen. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee om de theorie in de praktijk te brengen. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.

Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 8 uur per cursusdag.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

  • ben jij een orthopedagoog of psycholoog?
  • werk jij (ook) op een school of in het onderwijs?
  • wil jij jouw kennis en vaardigheden over cognitief gedragstherapeutische principes en technieken vergroten of opfrissen?
  • wil jij de vertaalslag maken hoe je cgt-technieken toepast binnen een schoolsetting?

Dan is deze cursus echt iets voor jou!
We raden je deze cursus vooral aan als je nog niet eerder een cgt-(basis)cursus hebt gevolgd, of als het lang(er) geleden is dat je een cgt-cursus volgde.
Volgde je recent een cgt-cursus? Dan denken we dat er voor jou in deze cursus te veel overlap zit. We raden je deze cursus dan niet aan.
Let op: Voor deze cursus is een minimale HBO-denk- en opleidingsachtergrond vereist.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je jouw kennis over leertheorie, cognitieve theorie, operante technieken en cognitieve technieken opgefrist;
  • heb je kennis over de holistische theorie (probleemsamenhang) en kun je dit kader gebruiken om informatie over de leerling en zijn omgeving te verzamelen;
  • kun je hypotheses opstellen over onderliggende drijfveren van gedrag op basis van je kennis over (gedrags)functieanalyses en betekenisanalyses.
  • kun je antecedente en consequente factoren die invloed hebben op gedrag in kaart brengen en vandaaruit handelingsadviezen geven;
  • kun je op basis van de analyses een interventieplan maken en bepalen welke gedragstherapeutische (operante) technieken je in kan zetten;
  • heb je handvatten in het presenteren van het interventieplan én het motiveren van betrokkenen hiervoor;
  • kun je diverse cognitieve technieken (G-schema, Meichenbaum e.a.) beter toepassen in je gesprekken met leerlingen, ouders en leerkrachten;
  • heb je praktische, concrete handvatten om cgt(-technieken) in jouw school te integreren.

Accreditaties

AccreditatieNummerAccreditatiepunten
NIP K&J & NVO OG*49822022,5 herregistratie
14,5 opleiding – behandeling
8,0 opleiding – diagnostiek
1,0 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ498220Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
20 nov 2025
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Start definitief
Donderdag20 november 202509:30 – 16:30Online
Donderdag11 december 202509:30 – 16:30Online
Donderdag15 januari 202609:30 – 16:30Online

Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

Startdatum
04 mrt 2026
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Woensdag4 maart 202609:30 – 16:30Utrecht
Woensdag18 maart 202609:30 – 16:30Utrecht
Woensdag8 april 202609:30 – 16:30Utrecht

Locatie Utrecht, La Vie Meeting Center

 

Startdatum
23 sep 2026
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Woensdag23 september 202609:30 – 16:30Online
Woensdag7 oktober 202609:30 – 16:30Online
Woensdag28 oktober 202609:30 – 16:30Online

Lees meer over hoe PAO virtueel lesgeeft

 

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
De voorbeelden sluiten heel erg aan op de daadwerkelijke praktijk. Verder was de cursus, zoals de naam ervan doet geloven, volledig geschikt voor de schoolse werksetting. Het sloot naadloos aan op uitdagingen die in de schoolse setting van toepassing zijn.
Adinda
9 juli 2025
Dit is een leerzame cursus met een zeer deskundige docent. Er wordt een goede afwisseling geboden tussen theorie en praktische opdrachten. Het geleerde is direct toe te passen in de praktijk
Mijke
8 maart 2025
Een zeer goede cursus. De docent heeft erg veel (praktijk) ervaring op het gebied van CGT op school. Het geleerde kun je direct toepassen in de eigen praktijken biedt veel handvatten om beter in gesprek te gaan en effectieve interventies in te zetten. Een absolute aanrader om deze cursus te volgen.
Sanne
4 december 2024
De cursus CGT op school geeft een goede inleiding op de CGT en hoe deze direct toe te passen in het onderwijs.
A.
24 april 2024
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo