Postacademische cursus driehoekskunde over samenwerken met het systeem
Driehoekskunde zorgt voor een betere samenwerking tussen verschillende partijen. Dit passen we bij de cursus toe op de gehandicaptenzorg. De beste zorg voor jouw cliënt, dat is wat elke zorgprofessional wil toch? Daar komt meer bij kijken dan goede lichamelijke en geestelijke zorg. Zeker in de gehandicaptenzorg speelt familie van de cliënt vaak een centrale rol. Met de krapte in de zorg wordt de rol van familie en ouders bovendien steeds belangrijker. Daar bovenop komen steeds complexere zorgvragen, grotere culturele diversiteit, zorg op maat, kleinere woon- of zorgvoorzieningen en ouderinitiatieven. Dat zet druk op de samenwerking tussen de zorgprofessionals, cliënt en familie. En daarmee druk op de kwaliteit van zorg.
Veel gedragswetenschappers ervaren een niet optimale samenwerking met samenwerkingspartners. Partners waarmee je samenwerkt vormen samen een driehoek. Dit kan de driehoek tussen jou, de ouders en de cliënt zijn of de driehoek tussen jou, de begeleider die jij inhoudelijk ondersteunt en zijn/haar leidinggevende. Vandaar de driehoekskunde bij gehandicaptenzorg. Maar ook driehoeken met externe partijen zoals gemeenten zijn denkbaar.
Waardoor ervaar je een samenwerking moeizaam? Wat is constructieve samenwerking? Waarom is dit belangrijk? Wat levert het op? Welke rol speel jij in deze samenwerking? Welke rol heb jij als gedragswetenschapper binnen het systeem? Hoe kun jij een positieve bijdrage leveren aan een constructieve samenwerking, in het belang van de cliënt?
Deze vragen bekijken en beantwoorden we in deze cursus. Je leert er hoe je vanuit systemisch gedachtegoed en driehoekskunde een constructieve samenwerking binnen verschillende driehoeken bereikt.
Een constructievere samenwerking leidt tot cliënten die beter in hun vel zitten, en meer tevreden familieleden. Bovendien leer jij als professional jouw eigen rol te vervullen waardoor je beter voor jezelf gaat zorgen en meer werkplezier ervaart. Dit verhoogt de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de zorg voor alle betrokkenen: de beste zorg voor jouw cliënt, betrokkenen én jezelf.
Lees hier het interview met Saskia en Jettie ‘De voorwaarde voor een constructieve samenwerking is vertrouwen’
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J / NVO-OG* | 497856 | 13,5 herregistratie 6,5 opleiding – behandeling 7,0 opleiding – overige taken 6,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 497856 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Deze cursus driehoekskunde bestaat uit een zelfstandige voorbereiding, 2 klassikale dagen, een online groepsintervisie met de docenten tussen deze twee dagen én toepassingsopdrachten.
Voorbereiding voor de cursus driehoekskunde in de gehandicaptenzorg
Ter voorbereiding op de cursusdagen lees je literatuur en doorloop je enkele online (geaccrediteerde) opdrachten. Zoals het discussiëren met mede-deelnemers, het bekijken van een documentaire en het opstellen van persoonlijke leerdoelen.
Klassikaal ligt de focus op ervaren en de koppeling naar de praktijk maken. Dit kan natuurlijk niet zonder theoretische verdieping. We beginnen de dagen met een theoretische verdieping van de systemische uitgangspunten en driehoekskunde, ontwikkeld door Chiel Egberts, waarna er veel aandacht is voor jouw eigen ervaringen en casuïstiek. Dit doen we door afwisselende werkvormen zoals het visueel maken/tekenen, systemische opstellingen.
Na afloop van de cursusdag(en) pas je het geleerde toe in jouw praktijk.
3 weken na de eerste cursusdag is er een online sessie van twee uur, in twee groepen, waarin je ruimte krijgt om jouw ervaringen in te brengen en hier feedback op te krijgen. Zo doe je niet alleen nieuwe inspiratie op, maar het motiveert ook om het geleerde weer toe te passen in de praktijk.
Je rondt de cursus af met een casus- en reflectieverslag. Voor de twee klassikale cursusdagen moet je rekenen op een voorbereiding van 7 uur per dag. Voor de online sessie ben je 1-2 uur bezig met de voorbereiding.
De cursus driehoekskunde in de gehandicaptenzorg is geschikt voor verschillende doelgroepen.
Werk jij als gedragsdeskundige (orthopedagoog / psycholoog) in de verstandelijk gehandicaptenzorg, het speciaal onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs?
Heb je een universitair afgeronde opleiding, met of zonder postmaster?
Heb jij in jouw werk een mediërende rol, behandel jij cliënten of beide?
Ervaar jij wel eens (rechtstreeks of via begeleiders) spanningen rondom de geleverde zorg of de begeleiding van cliënten? Dit kan zich uiten in o.a. verwijdering, gebrek aan betrokkenheid, klachten, conflicten.
Of ervaar je dat jij zelf dat je het lastig vindt om bij jouw eigen rol/functie te blijven?
Wil jij leren hoe je interactie en contact binnen verschillende driehoeken (cliënt-familie-begeleider of interne/mediërende driehoeken) kunt inzetten om tot betere zorg voor de cliënt te komen?
Dan zien we je graag terug in deze cursus!
Na afloop van de cursus driehoekskunde:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Woensdag | 7 februari 2024 | 09:30 – 16:30 | Amersfoort |
Donderdag | 28 februari 2024 | 09:30 – 11:30 | Amersfoort |
Maandag | 13 maart 2024 | 09:30 – 16:30 | Amersfoort |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Mail ons in welke functie/rol en werksetting je werkt. Wij leggen dit dan aan de docenten voor om te kijken of jij het optimale uit deze cursus kan halen. Voorwaarde is daarbij sowieso dat je een behandelende of mediërende rol hebt. Voer je alleen diagnostiek uit? Dan past deze cursus niet goed genoeg bij jouw functie.
We hebben ervoor gekozen in deze cursus te focussen op de driehoek waarin verhouding cliënt-familie die van kind-ouder is. In de ouderenzorg zie je vaak dat de rollen in de driehoek omgekeerd zijn: de ouder is dan de cliënt, de kinderen de familie. Dit levert een andere dynamiek met zijn eigen uitdagingen en nadrukken op. In deze korte cursus kunnen we niet tegelijkertijd stilstaan bij beide soorten driehoeken en beide soorten de aandacht geven die ze verdienen. Heb je interesse in een cursus over de driehoek in de zorg voor gehandicapte, dementerende ouderen? Neem dan contact met ons op.