Ga naar de inhoud
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
Menu
  • Mijn leeromgeving
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • 085 4879310
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    Menu
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    Menu
    • Neuropsychologie
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    Menu
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
    Menu
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
    Menu
    • Opleidingsadvies
    • BIG-geregistreerde beroepen
    • NIP-registratie en accreditatie
    • Jeugd- en gezinsprofessional SKJ
    • VGCt
    • (Mede)behandelaar dyslexie
    • Praktijkondersteuner GGZ
  • Supervisie
Search
Close
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
Menu
  • Home
  • Cursusaanbod
    • Kind en Jeugd
    • Diagnostiek
    • Dyslexie
    • Interventies
    • Psychopathologie
    • Leerproblemen
    • Neuropsychologie
    • Neuropsychologie – diagnostiek en behandeling
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Basiscursussen
    • Vervolgcursussen
    • Supervisorencursussen
    • Nascholingscursussen
    • Volwassenen en Ouderen
    • Diagnostiek en Behandeling
    • Cursussen Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Opleiding arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP
    • Professionele Vaardigheden
    • Adviseren / Beïnvloeden
    • Coachen / Leidinggeven
    • Supervisie / Intervisie
    • Arbeids- en organisatiepsychologie
    • Verstandelijke Beperking
    • Diagnostiek en Interventies
    • Oplossingsgerichte Therapie
    • Oplossingsgerichte Methoden
    • 100% online leren
    • On Demand Webinars
    • Online Vaardigheidstrainingen
  • Incompany
  • Online Leren
  • Trauma Academie
  • Opleidingsadvies
  • Supervisie
  • Mijn Leeromgeving
  • Contact
  • Over PAO
  • Onze docenten
  • Samenwerking
  • Veelgestelde Vragen
  • 085 4879310
We updaten onze website! Inschrijven is daarom tijdelijk niet mogelijk. Mail je inschrijving naar info@pao.nl.

Marjo Boer

Marjo Boer is LVSC-geregistreerd supervisor, leersupervisor en docent supervisiekunde. Samen met Marcel Hoonhout, eveneens LVSC-geregistreerd supervisor, leersupervisor en docent supervisiekunde, geeft ze de opleiding supervisiekunde.

  • Tweejarig opleidingstraject met methodiekbijeenkomsten, leersupervisie, leercommunities of practice en intervisie.
  • Als supervisor-in-opleiding ga je ook praktisch uitvoerend (als leerpraktijk) professionals individueel en in kleine groepen begeleiden bij hun ervaringsleren.
  • Je leert op professionele wijze een ‘krachtige leeromgeving’ creëren voor de supervisant.
  • Erkend door de LVSC.

Leergang Supervisiekunde: Interview met Marjo Boer

Marjo Boer: ‘Je kunt supervisie zien als het faciliteren van ervaringsleren’

‘Veel beginnende supervisoren ervaren een eyeopener wanneer ze erachter komen dat ze in de rol van supervisor een nieuw vak eigen maken en nieuw repertoire opbouwen.’ Aan het woord Marjo Boer. Samen met Marcel Hoonhout vormt ze het kernteam van de 2-jarige LVSC-erkende leergang Supervisiekunde van PAO. ‘Natuurlijk beseffen deelnemers van onze leergang dat supervisiekunde een ander vak is dan dat ze tot nu toe hebben uitgeoefend. Maar hoe anders? Dat ervaren ze pas tijdens de leergang. ‘Je kunt supervisie zien als het faciliteren van ervaringsleren. Zo draagt supervisie bij aan een leven-lang-leren en het ontwikkelen van leervermogen.’

Groeiende vraag naar supervisoren
In de zorg en het onderwijs is een groeiende behoefte aan LVSC-geregistreerde supervisoren omdat supervisie bijdraagt aan het beroepsmatig functioneren van professionals. Vaktherapeuten, maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en agogen bijvoorbeeld hebben een afgerond supervisietraject nodig voor hun registratie of herregistratie. Maar ook in andere beroepen waar professionals soms met heftige dilemma’s geconfronteerd worden, neemt de aandacht voor supervisie toe. Denk aan de politie, geestelijk verzorgers, ervaringsdeskundigen en artsen. Supervisie aan managers komt ook steeds vaker voor. Deze vorm van ervaringsleren kan plaats vinden in opleidingsverband en ook in fasen van de beroepsuitoefening van een professional. Supervisie past helemaal bij een leven-lang-leren, lerende organisaties en de noodzaak tot continu werken aan professionalisering.

Marjo: ‘Als toekomstig supervisor en professioneel begeleider begeleid je individuen en kleine groepjes professionals bij het leren van hun eigen ervaringen rondom professionaliseren en werken. Je faciliteert, stimuleert en begeleidt leerprocessen waarin reflectie op werkervaringen centraal staat om de kwaliteit van het professioneel handelen te verbeteren.’

Tegen de huidige tijdsgeest in 
Marjo: ‘Ondanks de toegenomen behoefte aan ervaringsleren, gaat supervisie tegen de huidige tijdgeest in. Want ervaringsleren betekent dat een professional de tijd neemt om samen met een supervisor en medesupervisanten eigen werkervaringen te onderzoeken. Het is in feite een vorm van vertraging door vragen te stellen en reflecteren. We zien tegenwoordig veel jonge professionals overbelast raken. Ze hebben te maken met heel veel werk, haastwerk en complexe vraagstukken. Daarnaast willen jonge professionals het allemaal perfect doen. Dat zorgt voor intense druk. Het vraagt lef om denktijd te nemen en leerruimte te claimen.

Omgaan met diversiteit
‘Een belangrijk uitgangspunt van de leergang Supervisiekunde is “omgaan met diversiteit”. Volgens ons een belangrijk aspect van de grondhouding van een supervisor. De kern van supervisie bestaat uit het herkennen, erkennen en respecteren van verscheidenheid en daarin een uitdaging zien om – middels het productief maken van verschil en overeenkomst – tot kwaliteitsverbetering te komen in het eigen begeleidingswerk.’

Wil je supervisie geven in het kader van SKJ?

Jeugd- en gezinsprofessionals SKJ moeten voor hun herregistratie reflectiepunten verzamelen. Dit kunnen ze doen door intervisie of supervisie te volgen. Supervisoren die deze supervisie geven moeten geregistreerd zijn als Supervisor LVSC. Dus wil je supervisie geven aan Jeugd- en gezinsprofessionals SKJ? Dan is het noodzakelijk dat je je registreert als Supervisor LVSC. De Leergang Supervisiekunde is hiervoor de eerste en grootste stap.

Eigen normen en waarden ter discussie stellen
‘De basis van alle supervisie-interactie is op een respectvolle wijze met anderen omgaan, vanuit de bereidheid om verwondering toe te laten, en met een onderzoekende houding aandacht te geven aan wat die ander in diens context (anders) doet. Dat veronderstelt een bereidheid om eigen, soms vanzelfsprekende, impliciet blijvende normen en waarden, oordelen, principes en opvattingen te onderzoeken en ter discussie te stellen.

Scholing van intuïtie
‘Tijdens de leergang spreken we jou als deelnemer aan op je authenticiteit en je vermogen om met anderen in verbinding te treden. Fysiek, waarnemend, belevend, betekenisgevend en handelend zijn supervisor en supervisanten met elkaar en hun omgeving in interactie. Dat vraagt om een voortdurend “dynamisch balanceren” op al deze aandachtsvelden. In hoe je die balans vindt, blijft vaak een mysterie. De opleiding stimuleert je jouw innerlijke kompas, aan te spreken… Het hele opleidingstraject is daarom ook te ervaren als “scholing van de intuïtie”.’

Leren door te doen en jezelf te bevragen
De concepten van supervisie eigen maken vraagt tijd. Supervisie geven leer je niet door een boek te bestuderen, maar vooral door het te doen en dat doen kritisch te bevragen. Vandaar dat tijdens de tweejarige leergang er evenveel tijd aan supervisie geven en ontvangen besteed wordt.

We reflecteren op deze supervisie-ervaringen met behulp van boeiende concepten en uiteenlopende werkvormen. We onderzoeken het handelen, het denken en voelen en de betekenisgeving, Betekenisgeving is altijd aan de orde en blijkt vaak ongemerkt richting gevend. 

    • Hoe kan ik vanuit contact, contracteren en afstemmen een leeromgeving ontwerpen voor de supervisant, zodanig dat deze met diens professionele ervaringen kan uitzoeken wat voor haar van belang is.  
    • Hoe help ik de supervisant geschikte ervaringen te selecteren om van te leren? 
    • Hoe help ik de supervisant onderzoeken, reflecteren, betekenis geven en keuzes maken?
    • Hoe ga ik zelf reflecteren op de rol die ik als supervisor inneem?
    • Op welke wijze kan ik lichamelijk gewaarzijn benutten? 
    • Op welke wijze behartig ik de diversiteit in supervisie? 
    • Welke rol speelt intuïtie in het werk. 

Professionele mogelijkheden na de leergang
Na voltooiing van de leergang Supervisiekunde heb je meerdere professionele mogelijkheden.
In sectoren als zorg en welzijn, onderwijs, overheid of bedrijfsleven kun je je supervisievaardigheden  in de praktijk brengen als onder andere zelfstandig gevestigde supervisor, trainer, adviseur, pastor, geestelijk verzorger of (verpleeghuis)arts.
Werkzaamheden kunnen bestaan uit:

  • Geregistreerd supervisie geven
  • Leerbegeleider van individuen en kleine groepen: intervisiegroepen en leercommunities opzetten en begeleiden.
  • Meedenken met organisaties over de inrichting van effectieve leertrajecten binnen de organisatie.

Verdere verdieping in het vak supervisiekunde

Experts aan het woord

Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.

Loading...

Supervisie: integratie van het professionele en persoonlijke leerproces

Marja Hodes
Marja Hodes

Bekijk hier alle artikelen

Volg ons ook op Instagram!
[Artikel] 'Natuurlijk kijk je bij een gedragsprobleem anders naar iemand met een IQ van 70 dan naar iemand met een IQ van 130. Maar IQ op zi…
[Artikel] 'Natuurlijk kijk je bij een gedragsprobleem anders naar iemand met een IQ van 70 dan naar iemand met een IQ van 130. Maar IQ op zi…
[Hoe krijg je impact en overtuigingskracht?] Wil jij met succes invloed uitoefenen op de gedachten en het gedrag van individuen en teams? Me…
[Hoe krijg je impact en overtuigingskracht?] Wil jij met succes invloed uitoefenen op de gedachten en het gedrag van individuen en teams? Me…
[Inclusiever onderwijs] Steeds meer gemeenten en onderwijsorganisaties werken actief aan inclusie. De handreiking 'Samen werken voor inclusi…
[Inclusiever onderwijs] Steeds meer gemeenten en onderwijsorganisaties werken actief aan inclusie. De handreiking 'Samen werken voor inclusi…
Wij houden je op de hoogte!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!

Aanmelden

Aanbod op thema

  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren
  • Kind en Jeugd
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Volwassen en ouderen
  • Professionele vaardigheden
  • Verstandelijke beperking
  • Oplossingsgerichte Therapie
  • 100% online leren

Over PAO

  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Onze docenten
  • Veelgestelde vragen

Kennis en inspiratie

  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies
  • Experts aan het woord
  • Incompany
  • Online Leren
  • Opleidingsadvies

Contact opnemen

085-4879310
info@pao.nl
Stel een vraag

  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
  • © PAO Psychologie Nascholing & Opleiding
  • Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacybeleid
Stel een vraag
Heb je een vraag over ons aanbod? Ben je op zoek naar een incompany cursus? Of wil je gratis opleidingsadvies? Stel hier je vraag en wij bellen of mailen je binnen drie werkdagen terug! Je kunt ons ook bereiken via: 085 4879310.
info@pao.nl
Mailen kan naar info@pao.nl
085-4879310
Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur
Chat met ons!
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 13.00 uur