Ontrafel onbegrepen gedrag bij kinderen van 0-18 jaar met een ontwikkelingsleeftijd tot 12 jaar en kom tot een systemische en interdisciplinaire aanpak
Het is vaak ingewikkeld voor ouders, school en hulpverleners om kinderen met een (licht tot ernstige) ontwikkelingsachterstand te begrijpen en te begeleiden. Ze krijgen moeilijk grip op hun gedrag. Hierdoor kan het signaalgedrag zich verder ontwikkelen naar probleemgedrag, ook wel onbegrepen gedrag of moeilijk verstaanbaar gedrag genoemd. Deze kinderen hebben vaak een ontwikkelingsachterstand op meerdere domeinen, zoals in de cognitieve ontwikkeling, communicatie, motoriek en het sociaal-emotioneel functioneren.
Ouders hebben vaak moeite om hun kind te begrijpen en ermee om te gaan. Daardoor raken ze onzeker en overbelast. Ze ervaren verdriet en verlies, bijvoorbeeld omdat hun toekomstbeeld niet matcht met de realiteit. In het onderwijs wordt hun gedrag vaak verkeerd geïnterpreteerd en ontbreekt passende ondersteuning. Ook in de zorg is er sprake van complexiteit omdat het gedrag ontstaat door een samenspel van medische, psychische, sociale en omgevingsfactoren.
Lees hier het artikel ‘Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand’.
‘Voordat het complex wordt heeft het kind in onze optiek al signalen uitgezonden’.
In deze cursus leer je hoe je het onbegrepen gedrag ontrafelt en vervolgens de puzzel legt om tot een integrale, al dan niet interdisciplinaire aanpak te komen. Vanuit een systemische blik leer je het gedrag niet alleen beter te begrijpen en effectiever te ondersteunen, maar ook om het kind met meer compassie te benaderen.
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Tijdens deze cursus ga je samen met de docenten de aspecten die invloed uitoefenen op de ontwikkeling of aan het onbegrepen gedrag in kaart brengen. De volgende 10 deelonderwerpen komen aan bod:
1. Niveau van het ontwikkelingsfunctioneren
2. Psychische factoren
3. Medische factoren
4. Psychiatrie
5. Communicatie
6. Sensorische integratie/motoriek
7. Systeem
8. Sociaal maatschappelijk participeren
9. Kwaliteit van leven
10. Behandeling
Lesdag 1: Signaalgedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand; wie of wat maakt dit kind tot wie hij is?
Lesdag 2: Systemisch werken: door wie of wat wordt dit kind gedragen en beïnvloed?
Lesdag 3: Het integratieve beeld van de puzzel
Werkwijze
Deze cursus is blended ontworpen; dit zorgt voor en afwisselende en flexibele manier van leren. De theorie wordt niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt. Je moet rekening houden met een tijdsinvestering van ongeveer 6 uur per bijeenkomst voor het huiswerk (literatuurstudie en toepassingsopdrachten).
Toetsing
Gedurende de cursus ga je al aan de slag met het schrijven van een integratief beeld. Deze baseer je op een casus waar je in de praktijk werkelijk mee aan het werk bent. Tijdens de bijeenkomsten krijg je (groepsgerichte) feedback van de docenten. Tijdens de laatste bijeenkomst presenteer je jouw integratief beeld, vraag je om individuele feedback en verwerk je deze in een plan rondom jouw toekomstig handelen.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Deze cursus is bedoeld voor behandelaren van kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar functionerend op een ontwikkelingsleeftijd tot 12 jaar, waardoor sprake is van een (licht tot ernstige) ontwikkelingsachterstand. Denk bijvoorbeeld aan gedragswetenschappers, startende (jeugd)artsen, enz.
Gezien in deze cursus voort wordt gebouwd op een verstoorde ontwikkeling is het van belang dat je in het verleden al een basis hebt gelegd in ontwikkelingspsychopathologie of psychodiagnostiek.
Daarnaast heb je tijdens het volgen van de cursus een passende werkplek waardoor je actuele casuïstiek, passend bij de ontwikkelingsleeftijd kunt inbrengen en de geleerde kennis en vaardigheden direct kunt gaan oefenen in de praktijk.
Deze cursus is zeer geschikt om om incompany te organiseren. Je leert en werkt dan tenslotte samen met collega’s, al dan niet multidisciplinair. Je leert niet alleen veel van elkaars perspectieven bij het analyseren van onbegrepen gedrag, maar formuleert ook gezamenlijk welke professionele samenwerking het meest effectief voor het kind zal zijn.
Na afloop van deze cursus:
| Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
|---|---|---|
| NIP K&J | 618065 | 24,0 K&J/OG herregistratie 14,0 KJ opleiding – behandeling 10,0 KJ opleiding – diagnostiek 24,0 KJ opleiding – extra literatuurstudie |
| NVO-OG* | 618065 | 24,0 K&J/OG herregistratie 14,0 KJ opleiding – behandeling 10,0 KJ opleiding – diagnostiek 24,0 KJ opleiding – extra literatuurstudie |
| SKJ | 618065 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
| Accreditatie Bureau Cluster 1 (ABC1) | 618065 | 20,0 (Huisartsen en artsen voor verstandelijk gehandicapten) |
Staat jouw kwaliteitsregistratie / beroepsvereniging er niet bij? Accreditatie is meestal mogelijk. Laat het ons tijdig weten via info@pao.nl.
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
| donderdag | 05 maart 2026 | 09:30 – 17:30 | Utrecht |
| donderdag | 26 maart 2026 | 09:30 – 17:30 | Utrecht |
| donderdag | 16 april 2026 | 09:30 – 17:30 | Utrecht |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Leuk dat je je inschrijft! Je komt nu in een aparte omgeving om je gegevens in te vullen. Vergeet niet de juiste startdatum te kiezen.
Doorgaan met inschrijven