Een cursus voor psychologen en pedagogen met online en klassikale componenten
Waarschijnlijk weet je al dat geweld in het gezin directe gevolgen heeft voor de ouder-kind relatie en daarmee de hechting negatief beïnvloedt. Maar wist je ook dat de gevolgen van vroege traumatisering op de ontwikkeling van kinderen verder kan gaan? Hechtingsproblematiek is een belangrijke voorspeller van psychopathologie op latere leeftijd. Ook is er een risico op intergenerationele overdracht.
Wat jij hier als professional aan kan doen? Geweld in het gezin herkennen, zorgen dat het geweld en de onveiligheid in het gezin stopt en de ouder-kind relatie herstellen. Hoe je omgaat met deze vaak complexe casussen? Cognitieve gedragstherapie kan je hierbij helpen. Hierover leer je in deze driedaagse cursus.
Tijdens deze cursus leer je geweld en onveiligheid in gezinssystemen en de partnerrelatie herkennen en taxeren. Je krijgt handvatten om via begeleiding of behandeling geweld te stoppen en om problematieken als gevolg van het geweld te behandelen. Ook de rol van intergenerationele overdracht komt uitgebreid aan bod.
We staan daarbij stil bij het hele gedragstherapeutisch proces. We maken gedragsanalyses voor verschillende gezinsleden. Wat zijn de effecten van huiselijk geweld op de ontwikkeling? Wat zijn de trauma’s als gevolg van agressie? Daarna kijken we naar het behandelplan en cognitief gedragstherapeutische interventies en gesprekstechnieken. Uiteraard staan we ook stil bij de therapeutische relatie. Welke lastigheden zijn specifiek voor cliënten of gezinnen waarbij sprake is van onveiligheid?
Lees de volgende interviews van Judith Yntema;
Lees het interview over emotieregulatieproblemen en grensoverschrijdend gedrag: Wanneer dit een symptoom is van een psychische stoornis kun je een groot verschil maken.
Lees het interview over geweld en onveiligheid in het gezin: Je bent veel beter in staat om met cliënten aan veiligheid te werken dan je denkt.
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Studiebelasting:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 527279 | 24,0 herregistratie 16,0 opleiding – behandeling 8,0 opleiding – diagnostiek 24,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 527279 | 24,0 herregistratie 16,0 opleiding – behandeling 8,0 opleiding – diagnostiek 24,0 opleiding – extra literatuurstudie |
POH-GGZ | 527279 | 30,0 |
SKJ | 527279 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
VGCT | 527279 | 28,0 (vervolgcursus) |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Dag 1: Geweld in het gezin signaleren en taxeren
Dag 2: Intergenerationele overdracht en gedragsanalyses van ouderschap bij geweld, onveiligheid en trauma
Dag 3: Behandeling en interventies
Werkwijze
De cursus bestaat uit 3 klassikale cursusdagen. In deze cursusdagen staat het oefenen aan de hand van (eigen) casuïstiek en rollenspellen centraal. We bespreken de theorie die je in de voorbereiding doornam met elkaar en koppelen dit aan jouw eigen werkpraktijk.
De voorbereiding bestaat uit het lezen van literatuur en het maken van toepassingsopdrachten, waarmee je dat wat je geleerd hebt tijdens de klassikale dagen in de praktijk toepast.
Daarnaast bestaat de voorbereiding van elke cursusdag uit een geaccrediteerde e-learning. Hierin bekijk je theoriepresentaties, waarin de docent de literatuur verder uitlegt en verdiept, en een introductie geeft op diverse thema’s die klassikaal verder uitgewerkt worden.
Ook krijg je kijkopdrachten. Je krijgt video’s van casussen te zien, waar je vragen bij maakt. Ten slotte bestaat elke e-learning ook uit een zelftest, discussiestelling en een terugblik op de voorbereiding.
Reken op ongeveer 11 uur voorbereiding per cursusdag.
Flipping the classroom
Deze manier van werken noemen we ‘flipping the classroom’. Dit houdt in dat de theorie niet in de klas, maar voorafgaand aan de cursusdag via e-learning gedeeld wordt. Zo blijft er klassikaal meer ruimte over voor oefenen, doen en ervaren. Onderzoek toont aan dat deze manier van lesgeven leidt tot beter leerresultaten en meer betrokkenheid dan een traditionele opzet, waarin theorie klassikaal aangeboden wordt.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Werk jij in de jeugd- of volwassen hulpverlening? Heb je een universitaire vooropleiding? Wil jij meer leren over emotieregulatie en het verband met grensoverschrijdend gedrag? Dan zien we je graag terug in deze cursus.
Deze cursus is onder andere geschikt voor psychologen, orthopedagogen, gedragsdeskundigen, gedragswetenschappers, psychodiagnostisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, werkzaam in de jeugdzorg, GGZ of het onderwijs.
Het is belangrijk dat je op dit moment werkzaam bent met cliënten met emotieregulatieproblemen (of een vermoeden hiervan) zodat je casuïstiek kunt inbrengen tijdens de cursus en je dat wat je leert tijdens de cursus direct kunt oefenen/toepassen.
In de cursus gebruiken we technieken die je geleerd kan hebben in een basiscursus cgt (100 uur). Heb je de basiscursus nog niet gevolgd of niet afgerond? Dan kun je meedoen, maar moet je rekenen op een extra voorbereidingstijd van ongeveer 6 uur. In de leeromgeving, aangevuld met een boek, leer je dan de basisprincipes van cgt die je voor deze cursus nodig hebt.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
woensdag | 28 januari 2026 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
woensdag | 11 februari 2026 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
woensdag | 4 maart 2026 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.