Postacademische cursus over het verbeteren van leesonderwijs op de basisschool
De leesvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs gaat achteruit, zo blijkt herhaaldelijk uit publicaties en onderzoek. Veel kinderen ondervinden problemen met lezen en spellen en verlaten de basisschool met achterstanden. Verbetering van het leesonderwijs zal daarom de komende jaren een belangrijk aandachtspunt zijn.
In deze cursus krijg je actuele inzichten in oorzaken en aanpak van leesproblemen. Je leert welke bewezen effectieve interventies nodig zijn om leesproblemen te voorkomen en welke je kunt inzetten om leesproblemen aan te pakken.
Je leert hoe je leraren begeleidt bij het verbeteren van het leesonderwijs in hun klas en hoe zij effectiever kunnen afstemmen op onderwijsbehoeften van leerlingen. We gaan in op de rol van ouders, hoe je hen kunt ondersteunen bij leesstimulering thuis, en de inzet van digitale middelen.
Tijdens de cursus werken we met door jou ingebrachte voorbeelden en casuïstiek, waardoor je direct toepasbare kennis mee naar huis neemt. Je leert als (school)psycholoog of orthopedagoog hoe je kunt adviseren en praktisch kunt ondersteunen bij de aanpak van leesproblemen in het basisonderwijs.
Lees het interview met Beatrijs over het belang van effectief leesonderwijs én hoe je dat doet
Kernpunten:
Prijs inclusief:
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
NIP K&J | 488819 | 15,5 herregistratie 7,5 opleiding – diagnostiek 8,0 opleiding – behandeling 15,5 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 488819 | 15,5 herregistratie 7,5 opleiding – diagnostiek 8,0 opleiding – behandeling 15,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 488819 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Bijeenkomst 1 | Lezen en leesproblemen: theoretisch kader, analyse en praktische toepassing
Na afloop van deze bijeenkomst:
Bijeenkomst 2 | Wat werkt in de dyslexiezorg en hoe kun je dat preventief en op groepsniveau inzetten?
Na afloop van deze bijeenkomst:
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit twee bijeenkomsten. We werken in de cursus met verschillende, afwisselende werkvormen. Je volgt een uitgebreide online voorbereiding, met een webinar, zelftest, discussiestellingen én het lezen van literatuur. Tijdens de cursusdagen wisselt de docent presentaties af met casuïstiek bespreken en zelf actief oefenen met de stof in kleine groepjes. Ook jouw eigen casuïstiek speelt een belangrijke rol in deze cursus, zo kun je de kennis die je opdoet direct praktisch toepassen. .
Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 6-7 uur per cursusdag en 3 uur voor de eindopdracht.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Wil je actuele inzichten in oorzaken en aanpak van leesproblemen? Wil je leren hoe je leraren kunt begeleiden bij het verbeteren van het leesonderwijs in hun klas en met welke interventies zij effectiever kunnen afstemmen op onderwijsbehoeften van leerlingen?
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
dinsdag | 13 januari 2026 | Online |
dinsdag | 27 januari 2026 | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Helaas. De cursus is voor gedragswetenschappers, logopedisten die vanuit hun rol en expertise op scholen de problemen analyseren, hierin adviseren en ondersteunen in het aanpakken en verbeteren van het leesonderwijs.
Om deel te nemen moet je enige ervaring hebben met onderwijsadvisering in PO.