Cursus Effectief leesonderwijs

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
15.5 uur
  • adviseren en ondersteunen bij verbeteren leesonderwijs in basisschool;
  • effectieve begeleiding van risicoleerlingen in de klas;
  • actuele, evidence-based inzichten vanuit de dyslexie-zorg;
  • voorkomen van verdere uitval van zwakke lezers.

Cursus Effectief leesonderwijs

Klassikaal online
Klassikaal op locatie
Kind en jeugd
15.5 uur

Beschrijving

Postacademische cursus over het verbeteren van leesonderwijs op de basisschool
De leesvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs gaat achteruit, zo blijkt herhaaldelijk uit publicaties en onderzoek. Veel kinderen ondervinden problemen met lezen en spellen en verlaten de basisschool met achterstanden. Verbetering van het leesonderwijs zal daarom de komende jaren een belangrijk aandachtspunt zijn.

In deze cursus krijg je actuele inzichten in oorzaken en aanpak van leesproblemen. Je leert welke bewezen effectieve interventies nodig zijn om leesproblemen te voorkomen en welke je kunt inzetten om leesproblemen aan te pakken.

Je leert hoe je leraren begeleidt bij het verbeteren van het leesonderwijs in hun klas en hoe zij effectiever kunnen afstemmen op onderwijsbehoeften van leerlingen. We gaan in op de rol van ouders, hoe je hen kunt ondersteunen bij leesstimulering thuis, en de inzet van digitale middelen.

Tijdens de cursus werken we met door jou ingebrachte voorbeelden en casuïstiek, waardoor je direct toepasbare kennis mee naar huis neemt. Je leert als (school)psycholoog of orthopedagoog hoe je kunt adviseren en praktisch kunt ondersteunen bij de aanpak van leesproblemen in het basisonderwijs.

Lees het interview met Beatrijs over het belang van effectief leesonderwijs én hoe je dat doet

Kernpunten:

  • adviseren en ondersteunen bij verbeteren leesonderwijs in basisschool;
  • effectieve begeleiding van risicoleerlingen in de klas;
  • actuele, evidence-based inzichten vanuit de dyslexie-zorg;
  • voorkomen van verdere uitval van zwakke lezers.

Prijs inclusief:

  • toegang tot de online leeromgeving van PAO
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat

Accreditaties

Accreditatie Nummer Accreditatiepunten
NIP K&J 488819 15,5 herregistratie
7,5 opleiding – diagnostiek
8,0 opleiding – behandeling
15,5 opleiding – extra literatuurstudie
NVO-OG* 488819 15,5 herregistratie
7,5 opleiding – diagnostiek
8,0 opleiding – behandeling
15,5 opleiding – extra literatuurstudie
SKJ 488819 Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend.
ADAP 533539 27,5

*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.

Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:

• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.

Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:

• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Programma

Bijeenkomst 1 | Lezen en leesproblemen: theoretisch kader, analyse en praktische toepassing
Na afloop van deze bijeenkomst:

  • heb je jouw kennis over leren lezen en leesproblemen opgefrist;
  • ken je bewezen effectieve interventies voor aanpak van leesproblemen binnen de klas;
  • heb je meer inzicht in hoe een school effectief kan inspelen op leesproblemen, laaggeletterdheid en meertaligheid;
  • heb je geoefend met het analyseren van leesproblemen;
  • heb je de theorie vertaald naar praktisch toepasbare interventies voor gemiddelde- en risicolezers in jouw praktijk.

Bijeenkomst 2 | Wat werkt in de dyslexiezorg en hoe kun je dat preventief en op groepsniveau inzetten?
Na afloop van deze bijeenkomst:

  • ken je de effectieve elementen vanuit de (dyslexie)zorg;
  • kun je deze effectieve elementen vertalen naar (preventief) handelen op de basisschool;
  • ken je de rol van de leerkracht in de toepassing van effectieve interventies op individueel- en groepsniveau;
  • weet je hoe je ouders en digitale middelen kun inzetten om leesonderwijs te verbeteren;
  • ben je praktisch aan de slag gegaan met eigen casuïstiek, waarvoor je praktische tips en aanvullende materialen hebt gekregen.

Werkwijze
Deze cursus bestaat uit twee bijeenkomsten. We werken in de cursus met verschillende, afwisselende werkvormen. Je volgt een uitgebreide online voorbereiding, met een webinar, zelftest, discussiestellingen én het lezen van literatuur. Tijdens de cursusdagen wisselt de docent presentaties af met casuïstiek bespreken en zelf actief oefenen met de stof in kleine groepjes. Ook jouw eigen casuïstiek speelt een belangrijke rol in deze cursus, zo kun je de kennis die je opdoet direct praktisch toepassen. .

Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 6-7 uur per cursusdag en 3 uur voor de eindopdracht.

Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.

Voor wie

Wil je actuele inzichten in oorzaken en aanpak van leesproblemen? Wil je leren hoe je leraren kunt begeleiden bij het verbeteren van het leesonderwijs in hun klas en met welke interventies zij effectiever kunnen afstemmen op onderwijsbehoeften van leerlingen?

  • Geschikt voor (school)psychologen en orthopedagogen die in hun werksituatie enige ervaring hebben met onderwijsadvisering in de basisschool.
  • Geschikt voor orthopedagogen en logopedisten die werken als dyslexiebehandelaar en willen leren hoe ze het lezen (nog beter) in de dyslexiebehandeling kunnen aanpakken en hoe ze leerkrachten kunnen adviseren hierover.
  • Je werkt in een eigen praktijk, in de onderwijsadvisering of op een school en kan daardoor met eigen praktijkvoorbeelden werken.

 

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • ken je bewezen effectieve interventies voor aanpak van leesproblemen binnen de klas;
  • heb je kennis en vaardigheden ontwikkeld om leesproblemen adequaat te analyseren en passende interventies te selecteren;
  • kun je leraren passend ondersteunen bij onderwijsbehoeften van leerlingen met leesproblemen en bij preventief handelen;
  • kun je effectieve elementen vanuit zorgtrajecten vertalen naar (preventief) handelen in het primair onderwijs;
  • weet je hoe je ouders en digitale middelen kun inzetten om leesonderwijs te verbeteren;
  • ben je praktisch aan de slag gegaan met eigen casuïstiek, waarvoor je veel praktische tips en aanvullende handvatten hebt gekregen voor jouw praktijk.

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews
Fijne docent
Kirsten van Berk
17 december 2020
Informatief!
Anoniem
17 november 2020
Meer geleerd dan ik van te voren had verwacht!
R. van Geffen
21 juli 2020
Fijne docent met duidelijk kennis van zaken!
J. Zwart
7 juli 2020
Informatief en leerzaam
M. Romeijn
6 juli 2020
We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Veelgestelde vragen

Ik ben leraar en/of leescoördinator binnen het basisonderwijs, mag ik deelnemen?

Helaas. De cursus is voor gedragswetenschappers, logopedisten die vanuit hun rol en expertise op scholen de problemen analyseren, hierin adviseren en ondersteunen in het aanpakken en verbeteren van het leesonderwijs.

Moet ik ervaring hebben met onderwijsadvisering om deel te nemen?

Om deel te nemen moet je enige ervaring hebben met onderwijsadvisering in PO.

Ontdek je Ware Potentieel: Een Persoonlijke Reis naar Trainersexpertise
Elhoussaine Hmimou
3 juli 2023
Het geleerde is meteen toepasbaar in de praktijk. Inhoudelijk een goede cursus met prettige docenten en veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met mede-cursisten. Voor mij was het vooral een prettige opfrisser van eerder opgedane kennis.
Frederiek Nieuwenhuijsen
25 april 2023
Zeer leerzaam en zeer waardevol voor de praktijk.
Denise Peters - Smeets
22 december 2022
logo