Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Herken je dit? Je ziet dat er iets met een kind is; ouders er vragen over hebben, maar dat je niet goed weet in welke richting je het moet zoeken? Als gedragswetenschapper of andere jeugdzorg- of onderwijsprofessional krijg je vaak de vragen zoals: Is het gedrag van mijn kind wel normaal?
In deze cursus leer je gericht kijken naar de ontwikkelingsvragen van kinderen en ouders.
In elke levensfase van een kind, tot aan volwassenheid, spelen andere mogelijke ontwikkelingsproblematieken.
In deze cursus bekijk je de mogelijke ontwikkelingsproblematieken per levensfase. Je begint met het jonge kind, waarna je kijkt naar het schoolgaande kind, de adolescent en naar mensen met een licht verstandelijke beperking.
Je kijkt in deze cursus naar mogelijke problematieken die zich voor kunnen doen terwijl een kind opgroeit. Je leert over risico- en beschermende factoren, over wat ‘normaal’ en wat ‘afwijkend is’. Ook kijk je naar de mogelijkheden voor ondersteuning en begeleiding van kinderen of jongeren met ontwikkelingspsychopathologie.
De cursus ‘Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen’ haalt veel verschillende ontwikkelmomenten en ontwikkelingsproblemen aan. Je leert dus meer, of herhaalt, de algemene ontwikkeling van een kind richting volwassenheid. Het is niet zo dat bij elk van deze ontwikkelmomenten of -problemen (alle) mogelijke diagnostiek- of behandelopties kunnen worden besproken. Hiervoor is de tijd te kort.
Lees een interview met de OPTC docenten, over ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en adolescenten ‘Breed kijken naar wat er achter het gedrag schuil kan gaan’
Kernpunten:
Prijs inclusief:
De eerstvolgende cursus start op .
Klik hier voor een overzicht van alle startdata en locaties
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Accreditatie | Nummer | Accreditatie Punten |
---|---|---|
NIP K&J | 468249 | 38,0 (her)registratie 38,0 opleiding – diagnostiek 21,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 468249 | 38,0 (her)registratie 38,0 opleiding – diagnostiek 21,0 opleiding – extra literatuurstudie |
LV POH-GGZ | 359411 | 30,0 |
Registerplein | 468249 | 98,0 Maatschappelijk Werk, Cliëntondersteuners, GHO en Sociaal werker |
SKJ | 468249 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Ben je als hbo- of wo-professional betrokken bij de ontwikkeling van kinderen?
Werk je bijvoorbeeld als gedragswetenschapper, jeugdzorgwerker, leerkracht, zorgcoördinator, maatschappelijk werker of praktijkondersteuner? Werk je als professional bij Veilig Thuis, een jeugdteam, MEE of Bureau jeugdzorg?
Dan is deze cursus een goede (opfris)cursus voor jou.
We gaan ervan uit dat je, vanuit je vooropleiding op de hoogte bent van de ontwikkelingspsychologie van een kind. Dit betekent dat je weet welke ontwikkelingsfasen een kind doorloopt en welke ontwikkelingstaken en opvoedvaardigheden hierbij horen. Met andere woorden: je weet hoe een ‘normaal’ kind zich ontwikkelt.
De cursus is een opfrissing van de basiskennis.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Bijeenkomst 1 en 2: Ontwikkelingspsychopathologie voor het jonge kind
• Visie op ontwikkeling
• Zwangerschap en ontwikkeling van het ongeboren kind
• Ontwikkelingstaken van het jonge kind
• Ouderschapstaken
• Effecten van omgevingsfactoren: risico- en protectieve factoren
• Voeding- en eetproblemen
• Zindelijkheidsproblemen
• Vroege signaleren van bekende ontwikkelingsstoornissen, waaronder ADHD en ASS
• De basis van psychopathologie van het jonge kind
• Regulatieproblemen en vroege signalering van ADHD
• Veilige en onveilige hechting en trauma
• Autismespectrumstoornissen
• Ouderschapsfactoren in relatie tot specifieke opvoedingsbehoefte
Bijeenkomst 3: Ontwikkelingspsychopathologie in de basisschoolleeftijd
• Voor en nadelen van het gebruik van de DSM-5
• Normale en afwijkende ontwikkeling
• Risico- en protectieve factoren
• Angst en angststoornissen (gegeneraliseerde angststoornis, fobieën, separatieangst, selectief mutisme)
• Magisch denken en obsessief-compulsieve en gerelateerde stoornissen
• Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
• Prikkelbaarheid en stemmingsstoornissen
Bijeenkomst 4: Ontwikkelingspsychopathologie in de basisschoolleeftijd en adolescentie
• Aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen
• Autisme
• Tics en ticstoornissen
• Gedragsproblemen en gedragsstoornissen
• Ontwikkelingstaken adolescentie
• Opvoedingsopgaven ouders
• Somatisch onverklaarde lichamelijke klachten
• Middelgebruik bij jongeren (incl. gameverslaving)
Bijeenkomst 5: Ontwikkelingspsychopathologie in de adolescentie
• Verschillende modellen van denken over psychopathologie
• Trauma
• Angst
• Stemming
• Suïcidaliteit en automutilatie
• Psychotische stoornissen
• Automutilatie
• Eetstoornissen
• Effecten van omgevingsfactoren op de ontwikkeling, waaronder KOPP
• Bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling
• Dit alles benaderd vanuit verschillende contexten: biologie, persoon, gezin, school, leeftijdsgebonden en cultuur
Bijeenkomst 6: Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en gezinnen met LVB
• Wat is LVB?
• Verdieping ten aanzien van de kenmerken
• Bijkomende problematieken
• Opvoeding, ouderschap en LVB
• LVB in de praktijk: signalering, communicatie en benadering
Werkwijze
Tijdens de cursusdagen staat de koppeling tussen theorie en praktijk centraal.
Je krijgt tijdens de cursusdagen veel nieuwe kennis en inzichten. Maar zonder dat je deze leert toepassen in jouw praktijk, is dit weinig relevant.
Daarom is er veel aandacht voor de praktische toepassing, aan de hand van videomateriaal, rollenspelen en opdrachten. Je leert gesprekstechnieken hanteren en observaties uitvoeren.
Bij elke module (het jonge kind, het schoolgaande kind, de adolescent en LVB) lever je een casus aan.
Ter voorbereiding op de cursusdag lees je literatuur en maak je de opdrachten in de online leeromgeving.
Literatuur
We laten je ruim voor de startdatum van de cursus via onze online leeromgeving weten over welke boeken je moet beschikken. Naast de aan te schaffen literatuur vind je in de online leeromgeving ook eventuele aanvullende artikelen, het cursusprogramma en voor elke bijeenkomst de voorbereidende opdrachten.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je inhoudelijke of praktische vragen over deze cursus? Wil je weten of de cursus past bij jouw praktijk en vooropleiding? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee en help je bij het maken van een goede keuze. Als het nodig is leg ik je vragen voor aan de docent. Ook zorg ik ervoor dat de cursus vlekkeloos verloopt.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Na afloop van deze cursus:
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Klik op het kruisje voor de startdatum voor alle cursusdata.
Startdatum
vrijdag | 14 oktober 2022 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
vrijdag | 4 november 2022 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
vrijdag | 25 november 2022 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
vrijdag | 16 december 2022 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
vrijdag | 13 januari 2023 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
vrijdag | 27 januari 2023 | 09:30 – 16:30 | Utrecht |
Startdatum
vrijdag | 17 februari 2023 | 09:30 – 16:30 | ONLINE |
vrijdag | 10 maart 2023 | 09:30 – 16:30 | ONLINE |
vrijdag | 31 maart 2023 | 09:30 – 16:30 | ONLINE |
vrijdag | 21 april 2023 | 09:30 – 16:30 | ONLINE |
vrijdag | 12 mei 2023 | 09:30 – 16:30 | ONLINE |
vrijdag | 2 juni 2023 | 09:30 – 16:30 | ONLINE |
Startdatum
vrijdag | 13 oktober 2023 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 3 november 2023 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 24 november 2023 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 15 december 2023 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 12 januari 2024 | 09:30 – 16:30 | Online |
vrijdag | 9 februari 2024 | 09:30 – 16:30 | Online |
Locatie: Utrecht, La Vie Meeting Center
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Voor mijn werk, als jeugdconsulent in een wijkteam, was de informatie passend en niet te diepgaand. Perfect voor het signaleren, herkennen en beter aansluiten bij de verschillende doelgroepen.
Interessante lesstof, fijn dat alles weer opgefrist wordt en de nieuwe inzichten worden meegenomen. 3 docenten die ieder hun expertise hebben en met veel enthousiasme uitleggen.
Ik ben door deze cursus anders gaan kijken naar de kinderen waarmee ik werk. Hierdoor ben ik anders gaan kijken naar de stoornissen en beperkingen die zij hebben. Ik ben mij nog meer en op een andere manier gaan kijken naar de problematiek die zij hebben.
Zeer enthousiaste docenten die hun eigen ervaringen en kennis goed delen met de groep. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Geven adviezen, tips, denken mee met de groep, maar laten de cursisten zelf ook brainstormen en koppelen dan terug.
Voor mij nuttige onderhoudscursus om vooral de ontwikkeling van baby t/m basisschoolkind weer scherper op het netvlies te hebben. Naast de uitgebreide en afwisselende informatie (vormen) is ook het boek van Rigter en van Hintum een overzichtelijke informatiebron.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
Stuur ons hier een bericht
of bel: 085 – 487 93 10
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!