Menu
- CursusaanbodMenuMenuMenuMenu
- Incompany
- Online Leren
- Trauma Academie
- OpleidingsadviesMenu
- Supervisie
Menu
Anouk Reijnen is onderwijskundige en opleidingsadviseur bij PAO Psychologie. Zij houdt zich bezig met de didactische kwaliteit van de cursussen en met het ontwikkelen van nieuw online aanbod. Ook adviseert ze zorg- en onderwijsprofessionals of -organisaties over een passend scholings- en ontwikkelplan.
Wil je meer weten over onze visie op leren? Lees het hier.
Anouk Reijnen, onderwijskundige en opleidingsadviseur bij PAO:
‘Onze cursussen worden er diepgaander, praktischer en leuker van’
Door tijdens de cursusdagen de inhoudelijke kennis van de docent en de juiste onderwijskundige combinatie van leermethoden te integreren, leren onze cursisten meer. Dat stelt Anouk Reijnen, onderwijskundige en opleidingsadviseur bij PAO. ‘Onze cursussen worden er diepgaander, praktischer en leuker van.’ In 2020 zet Anouk in op een verdere aanscherping van de onderwijskundige opbouw van de PAO-cursusdagen, met als doel cursisten in staat te stellen nog meer uit een cursus te halen.
‘We weten uit onderzoek dat door de leerstof op verschillende manieren aan te bieden met behulp van innovatieve online leermethoden en klassikaal leren, de kans dat het geleerde beklijft en wordt toegepast in de praktijk, veel groter is. Want zeg nou zelf, het is toch veel leuker om actief bezig te zijn dan de hele dag achterover te leunen en naar een docent te luisteren. Dat werk gewoon niet.’
‘Met online elementen bereiden cursisten zich veel beter voor op de cursusdagen dan voorheen.’
Beter voorbereid aan de slag op de cursusdag
‘Uit de ervaring die we tot nu toe hebben opgedaan met het online aanbieden van theorie, blijkt dat cursisten zich veel beter voorbereiden op de cursusdagen dan voorheen. Het grote voordeel daarvan is dat alle cursisten met hetzelfde kennisniveau aan de cursusdagen beginnen. Daar zijn de docenten heel blij mee omdat ze gelijk de diepte in kunnen en slimme vragen krijgen van cursisten. Maar ook de cursisten waarderen deze manier van werken omdat ze tijdens de cursusdagen gelijk geïnspireerd aan de slag kunnen.’
Online intrainen van vaardigheden
Naast online elementen voor theorie, maakt PAO gebruik van innovatieve online onderwijskundige elementen voor het intrainen van bepaalde vaardigheden. Anouk: ‘Bijvoorbeeld bij de Basiscursus cognitieve gedragstherapie, daar kun je stappen van het gedragstherapeutisch proces bij een cliënt oefenen door via een filmpje mee te kijken over de schouder van de therapeut. Op een gegeven moment stopt het filmpje en neem jij het over en film je jezelf met de webcam. Daarna kun je je eigen reactie vergelijken met die van de therapeut. Ben je niet tevreden? Dan doe je het gewoon nog een keer. Dit is een hele veilige manier van oefenen. Het verlaagt de drempel voor het rollenspel dat tijdens de cursusdagen wordt ingezet om vaardigheden te oefenen. Omdat je al online geoefend hebt kun je bovendien het rollenspel beter benutten en is de stap om de technieken in de praktijk te brengen kleiner.’
Punten halen zonder klassikale cursusdagen
Ook biedt PAO geaccrediteerde online kennissessies in de vorm van webinars en interactieve en adaptieve online vaardigheidstrainingen, zoals de nieuwe online training Communicatievaardigheden in zorg en onderwijs. Deze manier van leren is handig voor cursisten die veel punten moeten halen, of minder flexibel zijn qua locatie of planning. De online trainingen van PAO zijn adaptief en dat is in deze sector vrij uniek. ‘Adaptief wil zeggen dat de training zich aanpast aan jouw kennisniveau. Wat je al kunt of weet hoef je niet meer te doen. De software in onze online trainingen zorgt er dus voor dat je kennis getest wordt en dat je alleen die online elementen volgt die voor jou relevant zijn.’
‘De software in onze online trainingen zorgt ervoor dat je alleen die online elementen volgt die voor jou relevant zijn. De training past zich aan jouw kennisniveau aan.’
Online aanbod bekijken
Effectiever, inhoudelijker en leuker
Voor 2020 is het voornemen van Anouk om zich in co-creatie met de docent nog nadrukkelijker met de opbouw van de inhoud van de cursusdagen te bemoeien. Klopt het onderwijskundig? Is de opbouw logisch? Wat kan beter? Sluit de vorm en inhoud aan bij onze visie op leren? Hierdoor zal het aantal cursussen waarin ‘online aangeboden wordt wat online kan’ nog groter worden. ‘Zowel onze cursisten als wij zijn intrinsiek gemotiveerd om het werkveld van GGZ, onderwijs, jeugdzorg en gehandicaptenzorg nog beter te maken. Als onderwijskundige organisatie is het daarom onze missie om cursusdagen effectiever, inhoudelijker en leuker te maken zodat cursisten na een cursusdag denken: dit is gaaf, hier wil ik meer van weten en ik ga het morgen gelijk uitproberen.’
Evalueren
In 2022 staan we bij PAO uitgebreid stil bij de manier waarop wij onze cursussen evalueren. We willen hierbij meer focus op het leerrendement in de praktijk leggen. Hoe we dat doen? Lees het hier.
Wil je meer weten over een onderwerp? Of je laten inspireren? Lees dan hier alle artikelen van de docenten en adviseurs van PAO Psychologie. Hier lees je bijvoorbeeld over ontwikkelingen zoals Passend onderwijs, Dilemma’s in de jeugdzorg en DSM 5, maar ook over werkzame mechanismen achter een behandelvorm zoals Cognitieve gedragstherapie.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en weet alles als eerste!