Wat is het verschil tussen intervisie en supervisie?

Het is een veelgestelde vraag en daarom een goede reden om in dit artikel bij stil te staan! In onderstaand schema zie je de belangrijkste verschillen. Verder in dit artikel gaan we hier dieper op in. Geschreven door hoofddocent Wiepke de Heij.

Intervisie

Intervisie is een begeleidingsvorm die ongeveer eens in de zes à acht weken plaatsvindt in een groep van 5 tot 8 personen.

Intervisie is bedoeld als vrije onderzoeksruimte met gelijke collega’s (zonder hiërarchische verschillen). Tijdens een intervisiebijeenkomst van doorgaans twee uur brengen één of twee collega’s een leervraag in rondom een specifieke werkervaring. Met behulp van een intervisiemethode sta je gezamenlijk stil bij dit vraagstuk.

Intervisie kan begeleid of onbegeleid plaatsvinden. Indien intervisie begeleid wordt, verloopt het gesprek gestructureerder en kunnen de deelnemers vaak meer leeropbrengst uit de intervisie halen.

Meestal levert intervisie een gevoel van verbondenheid op, geeft het gelegenheid stoom af te blazen en overstijgende thema’s vanuit de organisatie of beroep op te halen. Daar houdt intervisie ook op.

Intervisie leidt tot reflectie en bewustwording, maar het geeft weinig handvatten voor gedragsverandering en professionalisering of overstijgend leerrendement. En hier komt supervisie om de hoek kijken.  

Supervisie

Supervisie vindt individueel plaats of in een kleine groep en wordt begeleid door een LVSC-geregistreerde supervisor. De eigen leerthema’s van de deelnemers (supervisanten) staan centraal.

Anders dan bij intervisie, waar je maar 1 of 2 keer per jaar een inbreng doet, ben je continu bezig met je eigen leerproces.

Een supervisant schrijft een schriftelijke reflectie vooraf van de supervisie. Deze schriftelijke reflectie wordt gebruikt als hulpmiddel om stil te staan bij de vorderingen in het eigen leerproces. Wat heb ik geleerd, hoe heb ik geleerd, wat blijft mij bij van de supervisiebijeenkomst, wat ga ik toepassen in de praktijk en hoe heb ik dat gedaan?

Door supervisie wordt het leer- en verandervermogen van de supervisanten vergroot. Supervisanten leren kritisch reflecteren op hun eigen handelen en de invloed van de (beroeps)context. Daarmee is supervisie gericht op de brede persoonlijke professionele ontwikkeling.

Afhankelijk van de leerbehoeften van de supervisant(en), schept de supervisor een krachtige leeromgeving op maat. Bij supervisie blijft het niet bij het opdoen van inzichten, de opgedane inzichten worden vertaald naar (nieuw) professioneel handelen en “experimenten”.

Een supervisor is zoals ik graag zeg: “een specialist in het begeleiden van ervaringsleren”.  

Supervisie wordt vaak ingezet tijdens opleiding of intensieve leertrajecten. Steeds vaker wordt supervisie ook gebruikt ter ondersteuning van (ervaren) professionals in diverse beroepen. Voor mensen die werken in de (jeugd)zorg, onderwijs of overheid, maar bijvoorbeeld ook bij de zakelijke dienstverlening voor HR-professionals, coaches, adviseurs of leidinggevenden.

Wil jij supervisor worden?

Wij bieden een LVSC-erkende supervisor opleiding vanuit de waarderende benadering. We geven jou alle tools om professionals vakkundig en op jouw eigen wijze te begeleiden bij hun persoonlijke professionele ontwikkeling. Lees meer via de Supervisor opleidingspagina.

Wil je meer lezen over de Landelijke Vereniging van Supervisoren en Coaches, kijk dan op www.lvsc.eu

 

Wiepke de Heij

Wiepke de Heij

Wiepke de Heij is een ervaren opleider, trainer en (leer)supervisor en auteur van Persoonsgericht en waarderend trainen. Met haar warme en persoonlijke benadering traint zij al vele jaren in verschillende sectoren zoals (jeugd)zorg, onderwijs, overheid en de financiële en zakelijke dienstverlening. Ze ontwikkelde de vernieuwende trainersopleiding ‘Persoonsgericht en waarderend trainen’ die zij met visie en passie vormgeeft.

Hoofddocent Supervisor opleiding van PAO Psychologie
Eigenaar/ oprichter De Witte en de Zwarte Zwaan 

logo