Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand

‘Voordat het complex wordt heeft het kind in onze optiek al signalen uitgezonden’

‘Wanneer je als professional sensitiever wordt voor signalen die kinderen met een ontwikkelingsachterstand kunnen uitzenden, kun je er veel sneller op reageren en de behoefte achter dit gedrag onderzoeken.’ Aan het woord is Karin Wanders, gedragswetenschapper en systeemtherapeut. Samen met arts verstandelijk gehandicapten Esther de Rooij, vormt ze het docententeam van de cursus Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand van PAO. Esther: ‘Je kan zoveel verschil maken voor het kind, de ouders, maar ook voor de hulpverleners eromheen, als je op de juiste manier naar deze kinderen kijkt en onderzoekt wat nodig is. Dit maakt het mogelijk onbegrepen, complex of probleemgedrag te voorkomen.’

In dit interview vertellen Esther de Rooij en Karin Wanders over:

  • Hoe onbegrepen gedrag ontstaat
  • Het waarom van holistische kijken
  • Systemisch werken als kader
  • Het belang van tijdig signalen herkennen
  • Het voordeel van elkaars expertise benutten

Hoe onbegrepen gedrag ontstaat

“Als signalen van kinderen met een ontwikkelingsachterstand niet worden opgemerkt of er wordt niet adequaat op gereageerd, kan het probleemgedrag, zoals Esther al zei, complexer worden. Dan kan zich dat vastzetten waardoor je weer nieuwe patronen voor probleemgedrag kweekt. Toevallig kom ik net van een gesprek met een kind vandaan dat uit een gezinshuis is geplaatst. Het kind vertelde me: “Ik luisterde niet en toen moest ik weg. Want mijn zus is ook naar een ander huis gegaan want die was stout.” Zo ontstaat een patroon van “het ligt aan mij, ik doe iets fout”. Maar voordat het kind niet meer in staat was goed te luisteren zijn er hoogstwaarschijnlijk al signalen geweest. Zo kom je van het een in het ander.

Wat veroorzaakt nou wat?

‘De puzzel wordt daardoor steeds complexer omdat het steeds moeilijker wordt om te achterhalen wat veroorzaakt nou wat?’, legt Karin uit. ‘Dat maakt het voor professionals steeds ingewikkelder, waardoor onzekerheid kan ontstaan. Voor de ouders van het kind wordt het zwaarder en ondertussen krijgt het kind er problemen bij. Als gevolg daarvan komt het vertrouwen van het gezin in de hulpverlening, in het kind zelf en in mogelijke oplossingen onder druk te staan. Tevens wordt de druk op de maatschappij groter. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de wachtlijsten in jeugdzorg en de gehandicaptenzorg die steeds langer worden. Zelfs bij het speciaal onderwijs.’

Het waarom van holistische kijken

Karin en Esther werken al ruim vijftien jaar samen op de multidisciplinaire kindpoli van expertisecentrum Advisium van ’s Heerenloo. De methode die de gedragswetenschapper en Arts VG hebben ontwikkeld om signalen op tijd te herkennen en aan te sluiten op de onderliggende behoefte, is gebaseerd op het aangepaste wetenschappelijk onderbouwde Amerikaanse AAIDD-model. Daarin komen de persoonlijke en de omgevingsfactoren die een rol spelen in iemands functioneren en de wisselwerking met de kwaliteit van leven en het systeem aan bod. Deze factoren kunnen bovendien per levensfase weer veranderen. Karin en Esther hebben het model praktisch vertaald in puzzelstukjes die je kunt gebruiken om signalen die kinderen met een ontwikkelingsachterstand laten zien, te herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de niveaus van functioneren die onderling kunnen verschillen, of op welke manier het kind kan communiceren. Ook een medische of psychiatrische aandoening is vaak van invloed op de kwaliteit van leven. Al deze persoonlijke factoren én de omgevingsfactoren spelen op elkaar in.

Het heeft allemaal met elkaar te maken

Karin: ‘We hebben een echte puzzel ontworpen met puzzelstukjes die elke behandelaar of hulpverlener die met kinderen werkt zou moeten bekijken. Je kunt de puzzelstukjes vasthouden, naast je neerleggen tijdens een gesprek en elke dag even tegenkomen op je bureau.’ ‘En vervolgens’, voegt Esther eraan toe: ‘Wat ga je ermee doen? Hoe onderzoek je dat stukje bij het kind? En vooral hoe onderzoek je hoe de puzzelstukjes elkaar beïnvloeden? Als er op het puzzelstukje spraak-taalgebied een ontwikkelingsachterstand is, welke signalen zendt het kind dan uit? Dat zie je soms terug in het puzzelstukje prikkelverwerking. Het kind wordt bijvoorbeeld onrustig als het niet begrepen wordt of krijgt driftbuien. Het heeft invloed op elkaar. Om deze factoren te ontrafelen, is een multidisciplinair team nodig. Je hebt elkaar nodig!’

De behandeling daarop afstemmen

Met het holistisch kijken naar de verschillende factoren, ofwel de puzzelstukjes, heeft Esther ervaring opgedaan in de landelijke poli genetische syndromen. Samen met een collega is zij expert voor het Smith-Magenissyndroom. ‘Tijdens het spreekuur bekeken we standaard een aantal factoren waarop we vervolgens ook de behandeling inzetten en het systeem daarin meenamen. Want je kan al die onderdelen gaan bekijken en behandelen, als het systeem dit niet oppakt, werkt het niet.’

De complexiteit in de spreekkamer

‘Daar zit voor veel hulpverleners ook een belangrijk aspect van de complexiteit’, constateert Karin. ‘Het signaalgedrag wordt wel gezien, maar hoe ga je dat bespreken met het netwerk om het kind heen? Wie zet je daarbij in? Hoe werk je daarin samen met iedereen? Hoe ga je als hulpverlener om met de rol die ouders hebben in het geheel? Hoe geef je dat op een positieve en helpende manier een plek zodat de signalen minder snel tot probleemgedrag leiden? Zeker bij jonge collega’s is samenwerken met ouders best wel iets wat ze onzeker kan maken. Ouders komen met hun eigen overtuigingen, hun problemen en alles wat er voor hen meespeelt, bij je in de spreekkamer. Hoe ga je daar je weg in vinden?’

Systemisch werken als het kader

De systemische aanpak vormt binnen de methode van Karin en Esther het kader waar alle puzzelstukjes letterlijk en figuurlijk in vallen. Karin: ’Ieder mens ontwikkelt zich in relatie tot de ander. Het is altijd “ik en de ander”. Er gebeurt dus heel veel bij mij en die ander, maar ook tussen ik en die ander. Dat geldt net zo goed voor een kind met een ontwikkelingsachterstand en de ander; de ouders, broertjes, zusjes of de taxichauffeur. Als je dat stukje niet op waarde schat, mis je een heel groot gedeelte van de problematiek en de voortdurende beïnvloeding van deze problematiek. Een belangrijke bijdrage wordt gedaan door het systeem. Denk aan het wel of niet reageren op signalen, de vaardigheden van ouders, emoties die spelen. Het systeem kan de problematiek verergeren, of juist verbeteren. Het is net zo’n grote factor in de oplossing. Je kunt gewoon niet níet systemisch werken.’

Samenwerken met het systeem

‘Precies’, onderstreept Esther het belang van systemisch werken. ‘Je kan als arts, fysiotherapeut of logopedist een advies geven, maar als je te weinig van het systeem weet, weet je dus ook niet hoe de adviezen ontvangen worden en of ze uitgevoerd worden. Als deze niet passend zijn voor het systeem of er is geen draagkracht, kan je van alles adviseren, het gaat het ene oor in en het andere oor uit. Zo belangrijk is samenwerken met het systeem.’

Afnemen van draagkracht van ouders

In de praktijk ziet Esther dat hoe langer de signalen blijven liggen, hoe zwaarder het wordt voor de omgeving. ‘Kinderen laten steeds meer gedragsproblematiek zien, terwijl de draagkracht van ouders duidelijk afneemt. Zeker als het netwerk om de ouders heen klein is. Als gevolg daarvan gaat het kind nog meer vragen wat het nodig heeft, maar op zo’n manier dat de omgeving het misschien niet begrijpt. Zo ontstaat een negatieve spiraal. Op een gegeven moment trekken de ouders het niet meer en komt ook de ontwikkeling van de broers en zussen in het geding, omdat de zorg voor het kind met de beperking een te grote wissel trekt op het systeem. Door wel tijdig op de eerste signalen te reageren en het systeem er nadrukkelijk bij te betrekken, kun je de vaak lange delay tussen de hulpverlener die constateert dat er misschien iets aan de hand is en de verwijzing naar de juiste professional voorkomen.’

Acceptatieproces begeleiden

‘Soms zie je ook dat de ouders onbewust een rol spelen in het uitstel van passende hulp’, vult Esther aan. ‘Sommige ouders moeten eerst door een acceptatieproces. Zij hebben er bijvoorbeeld moeite mee dat hun kind vanwege een verstandelijke beperking niet naar de reguliere basisschool kan en misschien wel nooit zelfstandig zal worden. Wanneer dit het geval is bij kinderen die al professionele hulp krijgen, is het van belang dat je als hulpverlener dit proces heel goed begeleidt, anders kan dat voor vertraging zorgen.’

Het belang van tijdig signalen herkennen

‘Voordat het gedrag te complex wordt en er hulpverlening bij wordt gezocht, heeft het kind in onze optiek al signalen uitgezonden’, benadrukt Esther. ‘Daarom is het zo belangrijk dat jeugdwerkers, artsen of leerkrachten, met wie vaak als eerste hierover gesproken wordt, goed meedenken: zijn er signalen die het kind uitzendt die aandacht nodig hebben? Deze kinderen kunnen immers vaak moeilijk zelf verwoorden wat er aan de hand is.

Iedere hulpverlener die betrokken is

‘Als er een achterstand is op het gebied van spraak-taal’, geeft Esther als voorbeeld, ‘kunnen deze kinderen in vergelijking met hun leeftijdgenoten, veel moeilijker dingen verwoorden of begrijpen. Of ze begrijpen misschien meer dan wij denken, maar ze kunnen zich niet goed uiten. Dat leidt tot signalen bij de andere puzzelstukjes, dat het kind niet lekker in zijn vel zit, zoals prikkelverwerking, gezondheid of op sociaal-emotioneel niveau.’ Karin: ‘Sensitief zijn voor deze signalen kan al beginnen bij het consultatiebureau en later in het onderwijs en parellel daaraan bij iedere hulpverlener die betrokken is; de leerkracht, de logopedist, de fysiotherapeut, de arts, de gedragskundige enzovoort.’

In Vroeghulp Teams signalen duiden

Zelf is Karin betrokken bij het Vroeghulp Team in de regio Wageningen. ‘Dat is een heel mooi voorbeeld van hoe signalen redelijk snel kunnen worden opgepikt en onbegrepen gedrag kan worden voorkomen door multidisciplinair samen te werken met de consultatiebureau-arts, de reguliere peuteropvang en een aantal disciplines in de regio, zoals kinderpsychiatrie en gehandicaptenzorg. Het vroeghulpteam komt om de zoveel tijd samen om de opgevangen signalen te duiden waarna in overleg met de ouders wordt gekeken naar de hulpverlening die daarop ingezet kan worden. Daar werkt het heel goed.’ Karin en Esther zijn ervan overtuigd dat met deze vroeghulpteams en zorgteams in het onderwijs voor de wat oudere kinderen, veel complexe gedragsproblematiek bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand kan worden voorkomen.

Het succes van de multidisciplinaire kindpoli

Op de multidisciplinaire kindpoli gebruiken Esther en Karin de methode die zij in de cursus Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand delen, al jaren. In onder meer kinderbehandelgroepen en peuterbehandelgroepen waarin door de gedragskundigen en de andere disciplines nauw samen wordt gewerkt, worden goede resultaten behaald. Esther: ’Het aangepaste Amerikaanse AAIDD-model is de theoretische basis van waaruit we werken, onze praktische vertaling naar kinderen met een ontwikkelingsachterstand van 0 tot 12 jaar is experience-based.

Veel tijd besparen

‘Het belangrijkste voor ons is dat de kinderen om wie het gaat en hun ouders beter worden geholpen. Daarnaast bespaart deze manier van werken veel tijd. Dat komt omdat je wanneer het nog geen complexe casus is, gerichtere diagnostiek kunt doen. Of misschien juist helemaal niet omdat je al een redelijk idee hebt van wat er speelt. Uiteindelijk kun je met deze methode sneller de juiste hulpverlening of behandeling inzetten en voorkomen dat het een complexe casus wordt.’

Het voordeel van elkaars expertise benutten

In de cursus Onbegrepen gedrag bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand van PAO, vullen Karin en Esther, net zoals op de kindpoli, elkaars expertises aan. Dat doen de docenten door elk een aantal puzzelstukjes voor hun rekening te nemen, en elkaar te complementeren in een aantal gemeenschappelijke puzzelstukjes. De puzzelstukjes medisch en psychiatrisch, waarin ook genetica aan bod komt, behandelt Esther. Dat gaat over de oorzaken van ontwikkelingsachterstanden en waarom het belangrijk is om die te weten.

Is het psychiatrisch of overprikkeling?

Esther: ‘In de praktijk van onze kindpoli betekent dit dat bij kenmerken van een psychiatrische aandoening, verder onderzoek moet worden gedaan en afhankelijk van de casus een psychiater moet worden betrokken. Bijvoorbeeld bij autisme- of ADHD-kenmerken is het van belang dat je die goed interpreteert bij een cognitieve achterstand. Dat gebeurt interdisciplinair. Vervolgens kun je dan diagnostiek inzetten of tot de conclusie komen dat de drukte die het kind laat zien meer met overprikkeling te maken heeft. Dan gaan we het puzzelstukje prikkelverwerking samen oppakken.’ In de cursus behandelen Esther en Karin de puzzelstukjes prikkelverwerking, communicatie, kwaliteit van leven en behandeling samen. Karin neemt de puzzelstukjes sociaal-emotioneel en het systeem voor haar rekening.

Praktische en interdisciplinaire cursusaanpak

De cursus op hbo/wo-niveau is bedoeld voor iedereen die met kinderen van 0 tot 18 jaar met een ontwikkelingsachterstand werkt en wil leren hoe je signalen tijdig kunt herkennen en vervolgens met het systeem vertaald naar passende hulp of behandeling, zodat onbegrepen gedrag kan worden voorkomen. Esther: ‘We vliegen de cursus praktisch en interdisciplinair aan. Het is juist zo leuk dat je van elkaar kan leren, en elkaars rollen en taken een beetje kan aftasten om te onderzoeken hoe je interdisciplinair en multidisciplinaire samenwerking in de praktijk vorm kunt geven.’ Karin: ‘Onze puzzel nodigt daartoe ook uit. Door samen te werken, elkaar te kennen, elkaars expertise te kennen, kun je bovendien voorkomen dat casussen na elkaar worden opgepakt, maar juist naast elkaar gaan lopen omdat je van elkaars expertise gebruik kan maken. Cursusdeelnemers kunnen daar praktijkgericht mee stoeien aan de hand van eigen casuïstiek.’

Cursus Onbegrepen gedrag van kinderen met een ontwikkelachterstand

In de cursus ga je aan de hand van de theorie over de puzzelstukjes direct met je ingebrachte eigen casus aan de slag. Wat betekent deze manier van kijken voor mijn casus? Waar haal ik mijn informatie vandaan voor het puzzelstukje medisch? Waar haal ik de informatie vandaan voor het stukje psychiatrisch en welke signaalgedragingen horen daarbij en hoe intervenieert dat met elkaar? Daarnaast denk je mee met de casussen van de andere cursisten. Aan het eind van de cursus heb je het integratieve beeld van je casus met alle verschillende puzzelstukjes compleet en heb je meegedacht met de casussen van de andere cursisten.

  • Inzicht in het aangepaste AAIDD-model
  • Tools om signaalgedrag te analyseren
  • Kennis over biopsychosociale en systeemfactoren
  • Vaardigheden om te komen tot een integratief beeld en passende interventies
  • Oefening in samenwerken met andere disciplines en ouders, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van het kind en diens omgeving

Meer cursusinformatie

Incompany

Naast open inschrijving wordt de cursus ook incompany aangeboden. Idealiter aan multidisciplinaire teams in organisaties of professionals in organisaties die met multidisciplinair samenwerken willen starten. Op die manier kan multidisciplinair of interdisciplinair werken direct in de praktijk worden gebracht tijdens de cursus. De basiskennis van kinderpsychopathologie wordt daarbij als bekend verondersteld.

Meer informatie

Over Karin Wanders en Esther de Rooij

De drijfveer van Karin en Esther om de cursus Onbegrepen gedrag van kinderen met een ontwikkelingsachterstand in samenwerking met PAO te ontwikkelen en te doceren, is dat zij hun visie over holistisch en breder kijken naar kinderen met een ontwikkelingsachterstand breder bekend willen maken. Zij ervaren in hun eigen werkpraktijk en jarenlange samenwerking dat dit zijn vruchten afwerpt.

Karin Wanders is orthopedagoog-generalist, EMDR-therapeut en systeemtherapeut. Momenteel is Karin werkzaam bij het expertisecentrum Advisium van ’s Heerenloo. Zij is betrokken bij de multidisciplinaire kindpoli, de reguliere poli, de peuterbehandelgroepen en bij de gezinshuizen (mediërende behandeling). Daarnaast maakt zij deel uit van het Vroeghulp Team in de regio.

Esther de Rooij is arts verstandelijk gehandicapten (Arts VG), met speciale interesse en ervaring op het gebied van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking en onbegrepen gedrag en/of meervoudige beperkingen. Zij is betrokken bij onder andere de multidisciplinaire kindpoli, de landelijke polikliniek genetische syndromen van ’s Heeren Loo en de VG-poli bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht.

logo