Professioneel omgaan met verminderd ziekte-inzicht

Uitgelicht
Klassikaal op locatie
Neuropsychologie
15 uur
Prijs: € 765,-
  • Verminderd ziekte-inzicht herkennen bij mensen met hersenletsel;
  • Omgaan met cliënten die hun eigen situatie niet goed kunnen inschatten;
  • Samenwerken met collega’s en naasten om het inzicht van cliënten te vergroten;
  • Passende interventies kiezen op basis van het type cliënt en diens behoeften;
  • Structuur bieden bij cliënten waarbij het inzicht niet verbetert.

Professioneel omgaan met verminderd ziekte-inzicht

Uitgelicht
Klassikaal op locatie
Neuropsychologie
15 uur
Startdatum cursus:
Deelnemer:
Werkgever:
Handtekening(en):

Beschrijving

Coördineer effectieve ondersteuning bij cliënten met niet-aangeboren hersenletsel én verminderd ziekte-inzicht.
Het erkennen en herkennen van de gevolgen van hersenletsel is vaak een complexe opgave voor de persoon in kwestie. Ook voor de omgeving is het een uitdaging: de gevolgen zijn ingrijpend. Voor hulpverleners maakt dit het werk ingewikkeld. Het beschadigde brein zélf zorgt er vaak voor dat cliënten de impact moeilijk kunnen begrijpen. Bij dit verminderd ziekte-inzicht ontstaan regelmatig problemen op cognitief, communicatief, gedragsmatig en emotioneel vlak, wat het extra lastig maakt om de hulpvraag helder te krijgen en passende begeleiding te bieden.

In deze cursus leer je welke impact verminderd ziekte-inzicht heeft op zowel de cliënt met hersenletsel als zijn of haar omgeving, en hoe je hier als professional effectief mee om kunt gaan en hoe je deze cliënten effectief ondersteunt. Je krijgt inzicht in diagnostische instrumenten, het interpreteren van neuropsychologisch onderzoek, tactieken en interventies, en het begeleiden van de omgeving. Daarnaast leer je hoe samenwerking met collega’s en naasten helpt om grip te krijgen op het verminderde inzicht van de cliënt — essentieel bij cliënten die hulp niet herkennen of zelfs weigeren.

 

AXON

Werk jij met mensen met NAH?

Bekijk dan het scholingsaanbod van AXON Leertrajecten. AXON is onderdeel van PAO Psychologie, gespecialiseerd in trainingen over professioneel omgaan met hersenletsel.

Programma

De e-learning speelt een belangrijke rol in het tot je nemen van theorie, bijvoorbeeld over het ontstaan en de gevolgen van verminderd ziekte-inzicht.

De lesdagen staan in het teken van het behandelen van casuïstiek, het oefenen van gespreksvaardigheden en het werken met meetinstrumenten. Tijdens deze klassikale bijeenkomsten werk je actief samen met de docent en medecursisten aan thema’s waar je in je (dagelijks) werk met cliënten met verminderd ziekte-inzicht tegenaan kunt lopen.

Door de interactieve aanpak wordt de nieuwe kennis direct toepasbaar in je werk. Tegelijkertijd vergroot je je inzicht in hoe verminderd ziekte-inzicht het welzijn van cliënten en hun omgeving beïnvloedt — bijvoorbeeld via communicatie, het aanbrengen van dagstructuur en het samenwerken met naasten en collega’s.

Dag 1: Verminderd ziekte-inzicht: meten en interveniëren

Na afloop van deze bijeenkomst:

  • Heb je jouw kennis over de oorzaken en gevolgen van verminderd inzicht uitgebreid, verfijnd en verdiept
  • Heb je kennis opgedaan over de diverse instrumenten om verminderd ziekte-inzicht te meten
  • Ben je in staat cliënten onder te verdelen op basis van inzicht met behulp van de SADL-3
  • Kun je de interventies van de voorbijganger toepassen in de praktijk
  • Kun je de interventies bij zoekers toepassen in de praktijk
  • Kun je interventies bij klanten toepassen in de praktijk

Dag 2 Onveranderend ziekte-inzicht: ondersteunen van cliënt en zijn omgeving

Na afloop van deze bijeenkomst:

  • Heb je inzicht in de problemen waar naasten mee te maken kunnen krijgen wanneer er sprake is van verminderd ziekte-inzicht
  • Kun je diverse handelingen toepassen om naasten ondersteunen
  • Heb je inzicht in de diverse rollen die naasten vervullen in het ondersteuningstraject van de cliënt
  • Heb je geoefend met het voeren van (lastige) gesprekken met naasten om de begeleiding van de cliënt vorm te geven
  • Heb je inzicht opgedaan over ondersteuningsmogelijkheden bij cliënten waarvan het verminderd ziekte-inzicht niet zal veranderen
  • Kun je toelichten waarom structuur van belang is voor cliënten met verminderd ziekte-inzicht
  • Kun je in (multidisciplinair) teamverband de dagstructuur opzetten, evalueren en waar nodig bijsturen
  • Heb je inzicht gekregen in drempels en factoren van invloed bij het doorvoeren van gedragsverandering

Voor wie

Je hebt een academische opleiding of een HBO opleiding in de zorg. Je hebt basiskennis over hersenletsel en ervaring met het werken met mensen met hersenletsel. Je werkt in een revalidatie setting, in een verpleeghuis of woonlocatie, in een setting waar dagbesteding/activiteiten worden aangeboden of je geeft zorg aan huis.

Het zou fijn zijn als je al enige ervaring hebt met mensen met verminderd inzicht en dat je situaties hebt meegemaakt waarin duidelijk werd welke impact dit heeft op naasten.

Voor teams en organisaties die samen met elkaar én met naasten willen werken aan meer grip op verminderd ziekte-inzicht bij cliënten, bieden wij i.s.m. AXON Leertrajecten een driedaags incompany leertraject. Klik hier

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • Heb je kennis over de oorzaken en gevolgen van verminderd inzicht bij cliënten met hersenletsel;
  • Ben je in staat om cliënten in te delen in de mate van inzicht met behulp van de SADL-3;
  • Kun je verschillende typen cliënten onderscheiden en op basis van uiteenlopende behoeftes passende interventies samenstellen;
  • Heb je geleerd om uit te leggen aan collega’s welke interventies passend zijn bij cliënten met verminderd inzicht;
  • Ben je in staat om aan naasten uit te leggen welke impact het verminderd inzicht heeft op hun interactie met de cliënten en wat naasten zouden kunnen gaan doen;
  • Heb je ervaren hoe je samen met andere betrokken medewerkers en de naasten een passende structuur kunt introduceren en toepassen;
  • Heb je geleerd jouw communicatie en samenwerking met de naasten af te stemmen met het oog op de verschillende rollen die zij in het traject vervullen;
  • Kun je de fasen van gedragsverandering koppelen aan de uitdagingen die een cliënt met hersenletsel ervaart.

Accreditaties

AccreditatieNummerAccreditatiepunten
VSR (Verpleegkundig Specialisten Register)651078in aanvraag: 15,0
Kwaliteitsregister V&V651078 in aanvraag: 15,0
Registerplein651078in aanvraag: 15,0 Clientondersteuners, GGZ-agogen, Maatschappelijk werk, Psychodiagnostisch Werkenden, Sociaal Agogen, Sociaal werkers
ADAP651078 in aanvraag: 15,0 Oefentherapeuten

Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@pao.nl en we helpen jou verder.

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
24 mrt 2026
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
dinsdag24 maart 202609:30 – 16:30Utrecht
dinsdag7 april 202609:30 – 16:30Utrecht

 

Startdatum
04 nov 2026
Locatie
Utrecht
Beschikbaarheid
Beschikbaar
woensdag4 november 202609:30 – 16:30Utrecht
woensdag25 november 202609:30 – 16:30Utrecht

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo