Diagnostiek van hechtingsproblematiek

Uitgelicht
18 uur
Prijs: € 990,-
  • Ontwikkeld met en begeleid door Basic Trust, dé specialist in hechting;
  • Op basis van actuele wetenschappelijke inzichten en met behulp van meerdere diagnostische instrumenten;
  • Praktijkgerichte cursus met direct toepasbare vaardigheden in het gehele diagnostische proces;
  • Aandacht voor systemische context en eigen gehechtheidservaringen;
  • Volop ruimte voor (eigen) casuïstiek en oefenen met gesprekken en materialen.

Diagnostiek van hechtingsproblematiek

Uitgelicht
18 uur
Startdatum cursus:
Deelnemer:
Werkgever:
Handtekening(en):

Beschrijving

Postacademische cursus over problematische gehechtheid bij kinderen en jeugdigen.

Gehechtheidsrelaties zijn cruciaal voor de ontwikkeling van een kind. De gehechtheidsrelatie tussen opvoeder en kind gaat enerzijds over de mate waarin het kind nabijheid zoekt van de opvoeder in geval van stress en emoties en de opvoeder vervolgens in staat is om de stress te reguleren. Anderzijds gaat het over de mate waarin het kind de opvoeder gebruikt als veilige basis om de wereld te ontdekken en de opvoeder in staat is om die veilige basis te bieden.

Gehechtheidservaringen hebben een grote invloed op de latere ontwikkeling van kinderen en jongeren. Onveilige gehechtheidsrelaties voorspellen ongunstige ontwikkelingsuitkomsten, zoals gedragsproblemen en persoonlijkheidsproblematiek.

Werk je in de jeugdzorg of GGZ? Dan is gehechtheid misschien een beladen thema, waar je je onzeker over kan zijn. Het is echter essentieel dat je onveilige gehechtheidsrelaties vroegtijdig signaleert om negatieve uitkomsten te voorkomen en daarmee gerichte en effectieve behandeling mogelijk te maken.

In deze cursus gaan we aan de slag met het hele diagnostische proces rondom het thema gehechtheid bij gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar. Na het volgen van deze cursus ben je in staat om (onder supervisie) diagnostisch onderzoek naar gehechtheid op te zetten en uit te voeren. Je bent op de hoogte van de laatste wetenschappelijke kennis en richtlijnen. Je ontwikkelt een zorgvuldig afgemeten dosis vertrouwen om aan de slag te gaan met de diagnostiek van gehechtheid zodat jij kunt voorkomen dat de behandeling niet aansluit bij de specifieke behoeften van het kind en het gezin.

Je wordt getraind in het komen tot een holistische, beschrijvende diagnose van het kind en zijn/haar gehechtheidsrelaties. We beperken ons niet op tot het gebruik van één onderzoeksinstrument maar leren je omgaan met bronnen die tegengestelde informatie geven en daarmee tot een integratief beeld te komen.

Deelname aan deze cursus is niet alleen een waardevolle investering in je professionele ontwikkeling, maar ook eentje in de toekomst van de kinderen die je begeleidt.

Programma

Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Het programma richt zich op het vergroten van jouw kennis en vaardigheden met betrekking tot gehechtheid en gehechtheidsproblematiek. Je leert over het concept gehechtheid, de verschillende typen gehechtheid, en de invloed van gehechtheid op de ontwikkeling van kinderen. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan de theorievorming rond gehechtheid, het herkennen van symptomen van onveilige gehechtheid, en de relatie met psychopathologie.

We staan uitvoerig stil bij de belangrijkste theoretische begrippen, levendig gemaakt door videobeelden en casusbeschrijvingen. We lopen de belangrijkste fases van het diagnostisch proces door: intakefase, screening, het komen tot onderzoeksvragen, het vormgeven en uitvoeren van het diagnostische onderzoek (met de nadruk op interviews en observaties), differentiaal diagnostiek en het komen tot een diagnostische conclusie

We bespreken de belangrijkste instrumenten die kunnen worden toegepast. Ook besteden we aandacht aan ingewikkelde kwesties en valkuilen die je kunt tegenkomen, zoals de invloed van eigen normen en waarden, eigen gehechtheidservaringen en gespreksvoering met gezinnen over het thema gehechtheid

Dag 1

  • Theorie over gehechtheid
  • Oefenen met analyse eigen casus
  • Diagnostisch proces van start tot eind
  • Screening van gehechtheid
  • Oefenen met screening met eigen casus

Dag 2

  • Bespreken van en oefenen met verschillende diagnostische instrumenten
  • Analyse van videobeelden eigen casus
  • Uitleg gehechtheidsspecifieke anamnese

Dag 3

  • Analyseren gehechtheidsanamnese eigen casus
  • Bespreken aandachtspunten in diagnostiek
  • Product van diagnostische proces bespreken
  • Oefenen met diagnostische conclusie
  • Gespreksvaardigheden

Werkwijze

De training bestaat uit een afwisseling van theorie en praktijk. Elke cursusdag wordt een stevige theoretische basis aangeboden. Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een e-learning, met kijkopdrachten, kennisclips of discussiestellingen.. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.

Tijdens de trainingsdagen worden filmfragmenten en video-opnamen gebruikt om theorie en praktijk te illustreren. In alle drie de bijeenkomsten is veel aandacht voor meegenomen casuïstiek. De door jou gemaakte opnames en ervaringen worden plenair geanalyseerd en nabesproken Je neemt deel aan rollenspellen, live demonstraties, en werkt zowel plenair als in subgroepen aan opdrachten.

Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee die je uitvoert binnen je eigen werkomgeving. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.

Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van 9 uur per cursusdag en twee uur voor het maken van de toets.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • heb je een goed inzicht in de theorie over (problematische) gehechtheid en de fasen in het diagnostische proces;
  • herken je problematische gehechtheid of het risico daarop en weet je hoe je hierop kunt screenen;
  • heb je kennis en vaardigheden opgedaan om (problematische) gehechtheid adequaat te analyseren;
  • ben je in staat om een gehechtheidsspecifieke anamnese af te nemen bij opvoeders;
  • ken je de belangrijkste diagnostische instrumenten en weet je welke moeten worden ingezet;
  • heb je kennis over differentiaaldiagnostiek;
  • herken je valkuilen binnen de diagnostiek van gehechtheid en weet je daar mee om te gaan;
  • ben je in staat om adequate gesprekstechnieken te hanteren in het diagnostische proces;
  • kun je onderzoeksresultaten wegen en te interpreteren en omzetten in een onderbouwde (beschrijvende) diagnose en aanbevelingen ten behoeve van de directe omgeving van het kind of de jeugdige (school, ouders, behandelsetting).

Startdata

Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.

Startdatum
12 jan 2026
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Maandag12 januari 20269.30 – 16.30 uurOnline
Maandag26 januari 20269.30 – 16.30 uurOnline
Maandag 9 februari 20269.30 – 16.30 uurOnline
Startdatum
07 sep 2026
Locatie
Online
Beschikbaarheid
Beschikbaar
Maandag7 september 20269.30 – 16.30 uurOnline
Maandag21 september 20269.30 – 16.30 uurOnline
Maandag5 oktober 20269.30 – 16.30 uurOnline

Het team

Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.

Reviews

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

We helpen je graag!

Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.

Vriendelijke kundige docenten die elkaar goed aanvullen, inhoudelijk leerzaam en relevant. Fijn in niet te grote groep. Zeer interactief en mooi afwisselende werkvormen. Een aanrader!
Sarah
29 juli 2024
Casusbespreking met elkaar om theorie aan praktijk te koppelen. Fijn om werkvormen af te wisselen naast het vele luisteren, dus ook wat actieve vormen van overleg.
Suzi
17 februari 2025
Afwisselende cursus, veel oefenen en ervaren hierdoor erg informatief en waardevol. Betrokken docenten.
René
29 juli 2024
Eigenlijk de combi van alles: ervaren docent met veel praktijkvoorbeelden, veel mogelijkheid tot inbreng eigen casussen en meedenken met elkaar, blended waardoor je op eigen tijd en energie de inhoud kon volgen.
Ellen
4 december 2024
logo