Postacademische cursus over problematische gehechtheid bij kinderen en jeugdigen.
Gehechtheidsrelaties zijn cruciaal voor de ontwikkeling van een kind. De gehechtheidsrelatie tussen opvoeder en kind gaat enerzijds over de mate waarin het kind nabijheid zoekt van de opvoeder in geval van stress en emoties en de opvoeder vervolgens in staat is om de stress te reguleren. Anderzijds gaat het over de mate waarin het kind de opvoeder gebruikt als veilige basis om de wereld te ontdekken en de opvoeder in staat is om die veilige basis te bieden.
Gehechtheidservaringen hebben een grote invloed op de latere ontwikkeling van kinderen en jongeren. Onveilige gehechtheidsrelaties voorspellen ongunstige ontwikkelingsuitkomsten, zoals gedragsproblemen en persoonlijkheidsproblematiek.
Werk je in de jeugdzorg of GGZ? Dan is gehechtheid misschien een beladen thema, waar je je onzeker over kan zijn. Het is echter essentieel dat je onveilige gehechtheidsrelaties vroegtijdig signaleert om negatieve uitkomsten te voorkomen en daarmee gerichte en effectieve behandeling mogelijk te maken.
In deze cursus gaan we aan de slag met het hele diagnostische proces rondom het thema gehechtheid bij gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar. Na het volgen van deze cursus ben je in staat om (onder supervisie) diagnostisch onderzoek naar gehechtheid op te zetten en uit te voeren. Je bent op de hoogte van de laatste wetenschappelijke kennis en richtlijnen. Je ontwikkelt een zorgvuldig afgemeten dosis vertrouwen om aan de slag te gaan met de diagnostiek van gehechtheid zodat jij kunt voorkomen dat de behandeling niet aansluit bij de specifieke behoeften van het kind en het gezin.
Je wordt getraind in het komen tot een holistische, beschrijvende diagnose van het kind en zijn/haar gehechtheidsrelaties. We beperken ons niet op tot het gebruik van één onderzoeksinstrument maar leren je omgaan met bronnen die tegengestelde informatie geven en daarmee tot een integratief beeld te komen.
Deelname aan deze cursus is niet alleen een waardevolle investering in je professionele ontwikkeling, maar ook eentje in de toekomst van de kinderen die je begeleidt.
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Het programma richt zich op het vergroten van jouw kennis en vaardigheden met betrekking tot gehechtheid en gehechtheidsproblematiek. Je leert over het concept gehechtheid, de verschillende typen gehechtheid, en de invloed van gehechtheid op de ontwikkeling van kinderen. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan de theorievorming rond gehechtheid, het herkennen van symptomen van onveilige gehechtheid, en de relatie met psychopathologie.
We staan uitvoerig stil bij de belangrijkste theoretische begrippen, levendig gemaakt door videobeelden en casusbeschrijvingen. We lopen de belangrijkste fases van het diagnostisch proces door: intakefase, screening, het komen tot onderzoeksvragen, het vormgeven en uitvoeren van het diagnostische onderzoek (met de nadruk op interviews en observaties), differentiaal diagnostiek en het komen tot een diagnostische conclusie
We bespreken de belangrijkste instrumenten die kunnen worden toegepast. Ook besteden we aandacht aan ingewikkelde kwesties en valkuilen die je kunt tegenkomen, zoals de invloed van eigen normen en waarden, eigen gehechtheidservaringen en gespreksvoering met gezinnen over het thema gehechtheid
Dag 1
Dag 2
Dag 3
De training bestaat uit een afwisseling van theorie en praktijk. Elke cursusdag wordt een stevige theoretische basis aangeboden. Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een e-learning, met kijkopdrachten, kennisclips of discussiestellingen.. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Tijdens de trainingsdagen worden filmfragmenten en video-opnamen gebruikt om theorie en praktijk te illustreren. In alle drie de bijeenkomsten is veel aandacht voor meegenomen casuïstiek. De door jou gemaakte opnames en ervaringen worden plenair geanalyseerd en nabesproken Je neemt deel aan rollenspellen, live demonstraties, en werkt zowel plenair als in subgroepen aan opdrachten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee die je uitvoert binnen je eigen werkomgeving. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.
Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van 9 uur per cursusdag en twee uur voor het maken van de toets.
Na afloop van deze cursus:
Hier vind je het overzicht van de cursusdata- en locaties. Klik op de startdatum voor alle cursustijden.
Maandag | 12 januari 2026 | 9.30 – 16.30 uur | Online |
Maandag | 26 januari 2026 | 9.30 – 16.30 uur | Online |
Maandag | 9 februari 2026 | 9.30 – 16.30 uur | Online |
Maandag | 7 september 2026 | 9.30 – 16.30 uur | Online |
Maandag | 21 september 2026 | 9.30 – 16.30 uur | Online |
Maandag | 5 oktober 2026 | 9.30 – 16.30 uur | Online |
Docenten, trainers en teamleden staan voor je klaar.
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Heb je een vraag over deze cursus? Of wil je deze cursus incompany organiseren?
PAO Psychologie weet raad. We geven tips en denken met plezier mee in jouw dilemma’s en ontwikkelvragen. PAO Psychologie weet veel van deze registraties en bijbehorende -trajecten, het verschil ertussen en hoe je trajecten slim combineert.
Leuk dat je je inschrijft! Je komt nu in een aparte omgeving om je gegevens in te vullen. Vergeet niet de juiste startdatum te kiezen.
Doorgaan met inschrijven